Suzuki Alto 1.0 GLS (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 115.750 km |
KM-stand laatst | 118.900 km |
Je moet er niet te veel van verwachten.
- 118.900 km
Na een kosten berekening van mijn Saab 9-3 en de aanstaande plannen om een jaartje in het buitenland te gaan wonen. Besloten om de Saab te stallen en een goedkoop vervoersmiddel aan te schaffen. Voor de som van €700,- ben ik eigenaar van een ontzettend groene Suzuki Alto uit 1998.
Met zo'n laag budget en de eis dat de auto zuinig en betrouwbaar moet zijn kom je al snel op de Alto uit. In de buurt stond dit pareltje te schitteren met 115.750 (NAP) op de teller. Hij ziet er opmerkelijk netjes uit. Mooi wat mij betreft zeker niet. Ik vraag me af wie in 1998 dacht dat dit groen met blauwe/gekleurde bekleding de juiste keuze was..
162 pk en 324 nm minder merk je wel natuurlijk. De prestaties van de 54 pk en 77 nm sterke 1.0 8 klepper houden niet over. Je komt er mee van A naar B en dat is precies wat ik van hem verwacht. Van toeren maken houdt hij niet zo, maar 60 in z'n 5 gaat prima, zo lang je niet wilt versnellen of heuvel op wilt. Niet dat de motor dan protesteert, maar erg gebeurd gewoon absoluut niets als je het gaspedaal vloert.
Het comfort is redelijk, vooral het geluidsniveau op de snelweg valt me best mee. Voor mijn 193 cm lange lijf zijn de stoelen aan alle kanten te kort en te smal, maar na een rit van 3 uur hoefde ik nog niet naar een fysiotherapeut. Goed genoeg dus.
De ruimte in het interieur is verder prima op orde. Met 4 man er in kan wel, maar je moet ook hier weer niet te veel van verwachten. De kofferbak vind ik wel erg klein. Ik vergelijk dan met een Daihatsu Cuore uit 2006 en die had dit een stuk beter voor elkaar. Maar met z'n 5 deuren gooi je gemakkelijk wat op de achterbank. Ook zit er een trekhaak op.
Toen ik de auto kocht zaten er voor Arrow speed banden op. De naam zeg het al. je kan alleen rechtdoor als een pijl. Zeker als het wegdek nat is. Gelukkig reed ik er al snel een lek en zitten er nu Continental banden onder. Nu kan ik weer de bocht om zonder dat je de auto direct voelt schuiven over z'n wieltjes. Verder moet je ook weer niet te veel verachten van het weggedrag. Onderstuur treed snel op en richels e.d. worden meer dan stevig doorgegeven.
Het verbruik is redelijk. Ik rij veel snelweg en dan kom ik uit tussen de 1:15 en 1:18 afhankelijk van windkracht en rechtervoet.
De betrouwbaarheid is tot nu toe prima. Het enige mankement kwam na een flinke bui aan het licht. Het achteraf ingebouwde dakraam was lek als een zeef. 1,5 uur en een flinke lading kit verder is dat weer opgelost.
Wat mij betreft voor het geld een prima vervoersmiddel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren