Suzuki Alto 1.0 GA (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 GA |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 63.300 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
- 134.000 km
Na het veranderen van werkgever moest er snel een zuinige auto aangeschaft worden. Iedere dag 100 km rijden, 1:10, op super, werd iets teveel van het goede daar mijn kilometervergoeding niet denderend is.
Oftewel, met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen van een geweldig foute Mercedes Benz 190E 1.8 en hallo super zuinige maar ook erg foute Suzuki Alto 1.0 GA.
Tja, wat valt er te zeggen over de Alto, hij brengt me iedere dag keurig braaf van A naar B, weer of geen weer, hij doet het eigenlijk zowat altijd (of ik moet zelf de verlichting aan hebben laten staan en dus is de accu weer eens leeggetrokken). Dat is me nu al een paar keer overkomen. Telkens het voornemen gehad om een verklikkertje er in te zetten maar het komt er steeds niet van.
Verwacht geen luxe of comfort maar denk gewoon aan die betrouwbaarheid en lage kosten. Daarvoor koop je een Alto. Erg leuk hoe anderen altijd lachen om deze auto (en terecht) maar op het einde vd maand lach ikzelf het hardste want goedkoper rijden kan gewoon bijna niet.
Betrouwbaar is hij zeker maar dat komt zeer waarschijnlijk ook omdat er eigenlijk niks op of aan zit wat kapot kan gaan.
Heb inmiddels 71.000 km gereden in nog geen 3 jaar tijd en hij heeft me maar 1x laten staan. Dat kwam door een breukje in de kabelboom wat ter plekke, na erg lang zoeken keurig door de ANWB is hersteld. Als een garage dit had moeten doen dan was ik waarschijnlijk net zoveel geld kwijt geweest als voor een andere Alto! Dus hulde aan de ANWB monteur!
Verder 2x een kapotte homokineet rechtsvoor gehad wat een tikkend geluid tijdens het rijden en sturen veroorzaakt en nu begint de uitlaat ook enigzins te rammelen. Dat zal bij de volgende beurt eens nagekeken moeten worden.
Verder naast het reguliere onderhoud geen kosten aan gehad. Tanken en rijden, meer niet.
Het verbruik was met gemak 1:21 op met name N-wegen maar sinds er andere banden onder zitten kom ik niet verder dan 1:19,5.
Je kunt gemakkelijk met het overige verkeer meekomen maar snel inhalen ofzo is er niet bij natuurlijk. Gewoon meerijden en je erbij neerleggen als je voorganger niet opschiet, meer zit er niet in.
Precies tussen de 120 en 125 km/uur zit er een vervelende brom in de auto. De autoradio is dan overigens ook niet meer fatsoenlijk te horen. Er zit dan niets anders op om of langzamer te rijden of net wat harder maar zo heel comfortabel wordt het daar ook niet van. Het comfort van de stoelen houdt ook niet over maar is voldoende.
Nadelen:
-Geen luxe of comfort.
-Geen veilig rijgedrag (schuift al erg snel over zijn voorwielen).
-Geen respect van andere weggebruikers, echt iedereen, maar dan ook werkelijk waar iedereen gooit zijn auto voor de mijne...dit levert soms ook erg onveilig verkeerssituties op!
Voordelen
-Kosten
-Betrouwbaarheid
-Je kunt er stiekem toch erg veel in meenemen.
Update
- 144.873 km
Tijd voor een update. Ohjee, de Alto moet weer eens een beurtje en gekeurd worden.
En wat ik al vreesde, hij is afgekeurd!! En niet zomaar afgekeurd maar echt flink afgekeurd.
Naast de kleine beurt (filtertje hier, wat olie daar etc.) leverde dat het volgende lijstje met reparaties op:
-Uitlaat voorpijp + achterdemper vernieuwd
-2 nieuwe voorbanden
-Draagarm rv vernieuwd
-Aandrijfashoes rv vernieuwd
-Ruitenwissers vernieuwd
-Stadslichtlampje vernieuwd
-Remleiding ra roestvrij gemaakt
-Sporing afgesteld
Totale kosten € 870,- bij mijn vaste, plaatselijke Skoda dealer. Slik....
Ik wist dat het een en ander er aan zat te komen maar dan is het toch even slikken zodra de diagnose wordt gesteld door de garage.
Toch tijd om rond te gaan kijken voor een andere auto? Nope, ondanks dat het een flinke rekening voor een auto van deze leeftijd is en gezien zijn dagwaarde, kan ik terugrekenend naar kosten per km concluderen dat ik bijna niet goedkoper kan rijden.
Nu maar hopen dat het bij een volgende beurt weer meevalt met de kosten. Mijn intentie was om de 200.000 km op de teller te halen en zoals het nu gaat duurt dat nog zo'n 2 jaar. Heb goede hoop dat dit zonder al te veel problemen gaat lukken. Stiekem heb ik de 250.000 km al in mijn achterhoofd zitten.
Het gemiddelde verbruik is momenteel naar 1 op 19.28 km 'gestegen'. Hij is dus ietsje minder zuinig geworden, hoop dat dit te wijten was aan de uitlaat/banden??? We zullen het wel merken de komende tijd.
Wordt vervolgd.
Update 2
- 167.788 km
We zijn weer een jaartje en 23.000km verder. Geen bijzonderheden te melden behalve dat ik een keer in een spijker ben gereden waardoor een band gerepareerd moest worden.
De keuring verliep ditmaal (incl. grote beurt) ook boven verwachting goed.
Het verbruik is iets gestegen van 1:18.70 naar 1:18.41 en de kosten per km zitten nu op 15.6 cent (ex. afschrijving). Zou nog een stuk lager kunnen zijn als ik zelf het onderhoud zou doen maar helaas 0 komma 0 verstand van heb.
Op naar de 200.000 km!
Einde oefening
- 192.000 km
Neeee, het tijdperk Alto is ten einde gekomen bij km-stand 192.000.
Bij de APK kwamen dermate veel reparaties naar boven + er een lekkage was en ik dus met natte voeten in de auto zat + de respectabele km-stand dat ik de knoop heb moeten doorhakken om afscheid te nemen.
Wat een auto, 5 jaar lang door weer en wind overal naartoe gereden!
Alle kosten, dwz: onderhoud, benzine, anwb, mrb, afschrijving en verzekering bij elkaar opgeteld kom ik uit op 14.3 cent p/km. Goedkoper kun je volgens mij niet rijden.
Het verhaal zal verder gaan met een Daihatsu Cuore uit 2001 met 65.000 km op de teller!! Komt een stuk 'luxer' over dan de Alto en verbruik bij 1e keer tanken komt uit op 19.25 km/liter!
Ben benieuwd wat dit wagentje zal doen!!
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.