Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2011)

autoreview

Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2011)

Signalement

UitvoeringAlto 1.0 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf167.027 km
KM-stand laatst177.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

leuk karretje

  • 167.027 km

Toen wij in de zomer van 2015 onze Audi A4 moest inruilen voor een aangepaste rolstoel bus omdat mijn vrouw niet meer kon staan, laat staan een stapje maken, was die rolstoel bus onze enige auto. Maar zo’n aangepaste bus is een duur ding om aan te schaffen en ik ‘rookte’ hem op met woon-werk verkeer. Aangezien zo’n bus veel minder gemakkelijk te vervangen is besloten we dat het handig was om er een klein autootje erbij te kopen voor mij zodat de bus minder KM ’s zou gaan maken en dus langer mee zou gaan. Dus de zoektocht begon naar een klein en zuinig wagentje. Kandidaten waren de Peugeot 107, Citroen C1, Toyota Aygo in eerste instantie. In de loop van de tijd kwamen er daar nog meer bij maar kwam steeds vaker terug op de Suzuki Alto. Ik zag er eentje staan hier vlakbij in Lisse bij een tweede hands dealer. Een Suzuki Alto 1.0 Exclusive in de kleur zilver metalic uit 2011. Wel met veel kilometers op de klok maar daar was de prijs ook naar. Die viel binnen ons budget en heeft 5 deuren, iets wat ik wel prettig vind. Na een proefrit kon ik een mooie prijs bedingen en 4 nieuwe all season banden van GoodYear. Ik was erg aangenaam verrast door de goede rijeigenschappen van de kleine Suz. De APK was al net gedaan en die loopt tot januari 2019. De dealer heeft nog wel de bekleding van de bestuurders stoel vervangen omdat er een grote scheur in zat. Op donderdag 22 dec 2016 kon ik het kleintje ophalen.

Start KM 167.027 KM

Ik heb er een aftermarket opklapbare midden arm steun in gemonteerd en de standaard Suzuki radio vervangen door een nieuwe Pioneer met USB en bluetooth handsfree. Moest daar nog wel even een nieuw paneeltje bij kopen om het dashboard weer compleet te maken. Er zit verbazend goed geluid in het Suzje. Ook is ie redelijk voorzien van luxe dingetjes zoals elektrische raampjes, airconditioning, centrale deur vergrendeling op afstand, toerenteller, lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbumper en overal airbags. Ook ABS, ASR en een rem assistent ontbreken niet. Hij is heel stil van binnen alleen bij accelereren hoor je de kleine 1 liter 3-pitter goed, maar zodra je op snelheid ben is het een en al rust in de cabine. Hij stuurt heel direct en erg licht, schakelen gaat zoals je van een Japanse auto kunt verwachten, soepel en licht. Wel is het na anderhalf jaar in een grote bus te hebben gereden, even wennen dat je weer zo laag bij het asfalt zit. Hij rijdt prima over de vele verkeersdrempels die ons landje rijk is en de hobbels van klinkerwegen worden redelijk glad gestreken. Al met al best een lekker karretje. Enige wat ik mis is een cruise control.

Toch wat kleine minpuntjes voor de Suz:

Het knopje voor de rechter raam bediening is niet aanwezig in de linker deur waardoor je over de passagiers stoel moet buigen om dat raampje te bedienen...

Kofferbak niet te openen/van slot te halen met de afstandsbediening. Alleen met de sleutel of met het handeltje onder de bestuurdersstoel.

Ontbreken van een afsluitbaar dashboard kastje. Er is alleen een open vak aan de passagiers kant.

Eerste tankbeurt

  • 167.462 km

Op 9 januari de eerste tankbeurt. Na 435 km ging er 27 liter in wat resulteerde in een verbruik van 1 op 16. Oei, dat viel best even tegen! Had toch meer op iets van 1 op 18 of beter gerekend. Wellicht heb ik toch nog een ietwat zware rechter voet. Het is best een pittige wagen maar daarvoor moet je het motortje wel wat in de toeren jagen. Gewend als ik was aan een snelle Audi A4 moet ik met dit Suzje toch wat rustiger aan doen. Ook even langs de Suzuki dealer omdat er een remlicht stuk was. 9 euro armer verliet ik de dealer met een weer werkend remlicht. Voorlopig alleen nog sterren voor comfort en prestaties. Sterren voor Gebruikskosten en betrouwbaarheid heb ik nu nog even op 'voldoende' staan want dat moet ik nog gaan ervaren. Hoe betrouwbaar is een Alto met meer dan 160k km's op de klok? tijd zal het leren....

bevindingen na een maand en 800km

  • 167.781 km

Na 33 jaar autorijden en vele auto's (div merken en types) verder weet ik dat je na een proefrit eigenlijk nog niets zinnigs kunt zeggen van een auto. En van deze geldt dat eigenlijk nog veel meer. Ik had nog nooit in zo'n klein wagentje gereden en verwachtte er dus totaal niets van toen ik aan de proefrit begon en was daardoor erg aangenaam verrast door dit karretje. Je kunt pas echt wat zinnigs zeggen over een auto als je er een maand of langer in gereden hebt. Ik heb hem nu bijna een maand en ben ruim bijna 800 km verder.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn nog steeds erg positief. hij rijdt verbazend fijn. Alleen is de pit er boven de 80km/u er wel een beetje uit. Je moet met zo'n kleintje toch anders rijden dan met een snelle Audi, het is toch meer een 'eerste baan auto'. ik heb de laatste dagen in de vrieskou gereden en door de pekel. Dan wordt het achterraam wel enorm gauw smerig. zelfs zo smerig dat na 50km je zowat niet meer fatsoenlijk door je achterraam kunt kijken. En als het niet regent maar de weg wel nat is regent het wel op je achterraam waardoor het achterwissertje behoorlijk hard moet werken. Alles wat onder je achterwielen komt komt op je achterkant terecht. Dus om de paar dagen met een emmer naar buiten om het raam schoon te maken.

Verder vind ik hem wat ongevoelig sturen, je moet hem best goed in de gaten houden. Het sturen gaat erg licht. Het hellen van de koets in de bochten valt enorm mee maar je hebt wel gauw het gevoel dat je in de bochten op het randje van de grip zit. Als je bv met rond de 60km/u een klaverblad wil nemen dan lijkt het al alsof het niet veel sneller kan zonder dat de wagen over de bandjes gaat glijden. Het zal in de praktijk wel meevallen, maar zo voel ik dat. Rustig aan dus. Ik ben er al aardig aan gewend om rustiger te rijden en ik merk dat ik echt niet sneller thuis ben als toen met mijn snelle Audi. Er zitten wat kleine kraakjes en rammeltjes in de Suz maar dat kan ook komen door zijn hoge kilometer stand, met de radio aan merkt je dat niet meer.

Ondanks dat het -6 is buiten begint de verwarming a heel snel te werken en al na 5 minuten is het al lekker behaaglijk van binnen. De Airco is eigenlijk een onmisbare optie. Heerlijk geen condens op je ramen. Ik mis een beetje de temperatuurmeter. Die zit er domweg niet in.

Wel zit de koppeling eraan te komen wat niet raar is bij deze kilometer stand.

3 maanden in bezit

  • 170.000 km

Ik heb de kleine Suz nu ruim 3 maanden en bevalt nog steeds erg goed.
Merk wel dat de stoelen nagenoeg geen steun geven, dat doen andere merken in deze klasse veel beter.
Verder kraakjes en piepjes in het interieur. Verbruik komt niet beter uit dan rond de 1 op 17. Maar ik rij dan ook nagenoeg geen snelweg en meestal 80km/u wegen vol met (rode) verkeerslichten. Ondanks de relatief korte afstanden die ik met de kleine rij (gemiddeld 2x 25km) mis ik wel en cruise control zodat je af en toe je rechtervoet wat kan laten rusten. Krijg nu af en toe kramp, zo gewend ben ik aan cruise control. In z'n vijfde versnelling is er geen acceleratie mogelijk. Je moet echt terug naar z'n 4 om nog een beetje te kunnen inhalen op de snelweg zonder direct de haantjes in de BMW's, Audi's en Mercedessen en zo op je kont te krijgen. Mensen hebben zoiezo weinig geduld als ze een kleine auto voor zich zien. Heb al van alles gezien terwijl ik in deze kleine Suz rijd van die haantjes en dat terwijl ik toch vlot doorrij. Maar schijnbaar werken dit soort kleine auto's als een rode lap, ze MOETEN er voorbij, desnoods willen ze dwars door me heen rijden.

Sinds een week zit er een flinke duik in de rechter achterdeur. duidelijk van een hard geopende deur van een andere auto en natuurlijk geen briefje achterlaten... Technisch is alles in orde, geen problemen gehad ondanks de hoge KM-stand. Koppeling houdt het nog prima hoewel die er wel aan zit te komen. De luidsprekers in de deuren is nog steeds genieten! volgens mij zijn ze alles behalve de standaard luidsprekers. ERG goed geluid zit erin. En ook de totale rust in de auto (op de piepjes en kraakjes na) waardoor de kleine rijdt als een duurdere en grotere auto. Alleen bij hoge toeren hoor je de 3 cilinder grommen maar daarna totale rust. Ook geen banden geluid, zelfs niet bij slecht beton of klinker wegen. Wel is de kleine Suz wat wind gevoelig. Achter een busje of vrachtwagen en zelfs achter een Volkswagen touran voel je de turbulentie. Het motortje loopt trillingsvrij behalve bij stationair toerental, dan schut de auto lichtjes.

geen bijzonderheden.

  • 177.000 km

Ik heb de kleine suz nu precies een jaar en 10.000km verder.
Teller staat nu op 177.000km en er zijn geen bijzonderheden behalve twee lampjes die vervangen zijn en een lekke band.
Kosten verder nog helemaal nul. Aan een beurt is ie nog niet toe en de APK is pas in januari 2019.
Ik rij er een stuk minder mee dan de vorige eigenaar die dik 33.000km per jaar ermee reed.
Koppeling houdt het nog steeds.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.