Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 0 km |
- 44.000 km
Waardering na 3 jaar en 35000km:
Comfort: ***
Prestaties: ****
Betrouwbaarheid: *****
Kosten: ***
Overall: ****
In maart 2010 deze Alto aangeschaft als vervanger van onze 5 jaar oude Honda Jazz 1.2 cool, waar groter onderhoud aan kwam. De auto wordt als tweede auto ingezet. Mijn vrouw rijdt het meeste in de tweede auto, ik pak 'm regelmatig voor de lol/afwisseling/lagere kosten dan de eerste auto. Belangrijke aanschafcriteria:
1. lage kosten
2. in de tijd dat we de auto gepland gaan rijden (5 a 6 jaar) moeten 2 kinderen met spullen (o.a. Bugaboo) in de leeftijd van 0-6 jaar mee kunnen
3. enige mate van veiligheid (met een kleine auto is dit relatief)
4. een beetje strak sturen kan ook geen kwaad
Aanschaf
De keuze indertijd was tussen de Aygo, 107 en Cuore. De Cuore was het meest praktisch (ruim!), maar viel toch het eerste af (duur en smal, wat ons een minder veilig gevoel gaf - bovendien geen fijne versnellingsbak). De Aygo vond ik het mooist (nog steeds eigenlijk), maar qua inruil ongunstig en had uiteraard dezelfde minpunten t.o.v. de Alto als de 107 had. Voor ons waren dit: minder diepe bagageruimte, waardoor de Bugaboo niet paste, hakerige versnellingsbak, uitvoering met ESP duurder.
Als ik in 2012 een autootje in dit segment had moeten kiezen, dan was het de Picanto geworden. Nu zou het misschien de Seat Mii zijn (ruimer en betere NCAP score, bovendien 4 jaar garantie).
Wie het beste scoort in 2015/16 zien we dan wel weer, het blijft een momentopname.
Het model
We hebben gekozen voor de Exclusive uitvoering vanwege o.a. het ESP. Bovendien kan de bestuurdersstoel omhoog, wat weer wat beenruimte op de achterbank kan opleveren (je kunt dan weer een centimetertje of wat dichter op het stuur zitten). Verder hebben we een aparte set winterbanden en -velgen erbij genomen en een spiegel met antiverblindingsstand laten monteren.
Je kunt volgens mij ook voor € 75 een klepje laten monteren, maar dat vinden wij niet nodig. In 2012 heb ik wel flatblade ruitenwissers laten monteren voor € 45, want de standaard ruitenwissers zijn ondermaats (slijten snel en laten een wazig spoor achter, het eerste setje na een half jaar onder garantie laten vervangen). De flatblades zijn echt een aanrader.
Bij nieuwe Alto's is er een dashboardkastje en zien de gebruikte materialen/plastics er wat beter uit.
Comfort
Het enige vergelijkingsmateriaal dat ik proefondervindelijk heb van auto's die anno 2013 nog nieuw kunnen worden aangeschaft in deze klasse zijn de PSA drieling en de Renault Twingo. De Alto scoort qua comfort ongeveer gelijk (zeker niet slechter) dan de drieling, maar minder dan de Twingo. Deze dribbelt wat minder en is minder luidruchtig.
Het schijnt dat de VAG drieling en Picanto ook beter scoren - dus een 3 sterren waardering anno 2013 lijken me op zijn plaats.
De Alto heeft last van vochtproblemen binnen, wat soms 's winters resulteert in bevroren ruiten aan de binnenzijde. Vochtige spullen laten we niet in de auto liggen en we passen zoveel mogelijk airco, verwarming en soms zelfs open ramen toe om de vochtbalans in de hand te houden. Lekkende rubbers o.i.d. lijken niet de boosdoeners te zijn.
Het schudden van de 3 cylinder dat sommigen rapporteren bij stilstand treedt alleen op als je de koppeling ingetrapt houdt. Het lijkt met de nieuwe motorsteunen ook verminderd te zijn.
De verwarming warmt 's winters lekker snel op. Daarentegen kost het de airco 's zomers de nodige moeite de auto snel koel te krijgen (en ja, ik rij de eerste meters met de raampjes open om de ergste warmte uit de auto te krijgen en doe daarna de raampjes weer netjes dicht).
Prestaties
De Alto is lekker licht (830 kg) en de 68 pk zijn ruim toereikend, ook als je hier met 2 volwassenen en 2 kinderen in zit. Gewoon wat verder doorhalen in de toeren, op de snelweg kan je ook goed meekomen met het andere verkeer (soms even terug naar 4 als het wat sneller moet, maar 120/130 kan 'ie prima aan).
De wagen stuurt strak en de roffel van de 3 cylinder klinkt me als muziek in de oren. Graag pak ik dit autootje mee als de gelegenheid zich aandient.
Betrouwbaarheid
Ik had zo mijn (lichte) bedenkingen, aangezien de Alto in India wordt gebouwd. Maar Suzuki zal zijn goede naam niet te grabbel gooien dacht ik en na 3 jaar heb ik een 100% vertrouwen in de Alto. In 2012 zijn de motorsteunen onder garantie vervangen, omdat ik een schurend geluid ontwaarde bij optrekken. Op fora had ik gelezen dat dit van de Alto's voor 2011 een bekend probleem is. Jammer dat Suzuki niet preventief een terugroepaktie heeft opgezet.
Kosten
Er wordt overwegend rustig met de Alto gereden, 40% stad, 57% b wegen en 3% snelweg. Het verbruik ligt 's winters rond de 1:18, 's zomers tegen de 1:20. Het onderhoud vind ik minder voordelig.
Het Suzuki VOS (Voordelig Onderhoud Systeem) geeft de zekerheid dat de prijzen van de onderhoudsbeurten gedeeltelijk vooraf bekend zijn. Onderhoud moet plaatsvinden om het jaar of om de 15.000 km en kost € 164,51 per beurt plus € 12,- voor de carosserieinspectie. Daarnaast zijn er aanvullende kosten die in de papieren kunnen lopen. Zo kregen we een offerte van aanvullend € 193 voorgeschoteld voor remmen reinigen, filters vervangen en klepspeling afstellen.
Als ik het onderhoud van 3 jaar rijden en 35.000 km bij elkaar optel, kom ik op € 721,- uit. Ter vergelijking: met mijn Megane estate TCe was ik na 2 jaar en 30000 km € 300,- kwijt.
Bij de Suzuki krijg je dan wel een pech onderweg abonnement erbij en bij Renault niet: maar voor zo'n jonge auto verwacht ik hier ook geen gebruik van te (hoeven) maken, terwijl ik er ongetwijfeld wel voor betaal.
Als de wegenbelastingvrije status in 2014 vervalt, profiteren we nog altijd van het lage gewicht van de auto.
Tenslotte valt er pas echt iets van de kosten van een auto te zeggen nadat je 'm hebt ingeruild. Dan weet je pas wat de afschrijving is en welke aanvullende kosten (pech?) je hebt gehad.
Voorlopige conclusie
De tussenstand is dus overwegend positief. Als tweedehands lijkt me de Alto met onderhoudsgeschiedenis op dit moment een aanrader. Als je een nieuwe auto zoekt, zou ik ergens anders gaan kijken.
Deze review zal ik updaten als er zich zaken voordoen of op het moment dat de auto over 2 of 3 jaar is ingeruild.
-- Update 44.000 km --
De Alto is nu bijna 4 jaar in ons bezit en bevalt overall nog steeds prima als tweede auto. Praktisch want wendbaar en smal zodat je ook bij nauwere parkeervakken nog goed in- en uit de auto kunt.
-- Het model
Begint wel steeds meer gedateerd te raken. Zojuist in de nieuwe Hyundai i10 gezeten: wat een verschil. Iets duurder in aanschaf, maar veel ruimer en luxer. Ben ook benieuwd naar de nieuwe Twingo, maar dit terzijde.
-- Prestaties
Ik leen nog steeds graag de Alto van mijn vrouw. Het rijdt strak en het driecylinderroffeltje is redelijk verslavend. Vooral bij hogere toeren loopt de motor prachtig. Laatst abuisievelijk een tijd op de snelweg in de 4de versnelling gereden (3800 toeren): had het niet in de gaten, zo mooi rond liep het motortje.
-- Comfort
Niets aan het eerder geschrevene toe te voegen. De Alto dribbelt/hobbelt een beetje, daar staat een redelijk strak bochtgedrag tegenover.
-- Betrouwbaarheid
Een klein smetje op het blazoen (zie update kosten: schakelaar raambediening linker portier). Voor de rest niets te melden. Even m**n**ken: het afdekkapje van de achterruiterwisser is vaal verschoten, de rest van de achterruitenwisser is nog zwart. Iets dat me bij meer Alto's is opgevallen.
Het smetje is te klein om de betrouwbaarheid af te waarderen naar 4 sterren, maar 4,5 i.p.v. 5 sterren was hier wel op zijn plaats geweest ;-)
-- Kosten
Het verbruik blijft onveranderd, ben benieuwd wat de garagerekening zal zijn in maart... Wel voor het eerst recentelijk kosten gehad buiten de reguliere beurten om. De schakelaar van het linker portierraam moest vervangen worden en ook de lampjes van de kentekenverlichting waren kapot, net als een lampje voor van de stadsverlichting (totaal € 60). Jammer dat er geen coulance was voor de portierschakelaar vanuit importeur en dealer, het zij zo. Dat de lampjes van de verlichting het nu begeven had ik wel verwacht. Dit is de exclusive uitvoering met ESP waarbij de verlichting niet uitgeschakeld kan worden en dus eerder doorbrandt.
Tevens € 25 uitgegeven aan een nieuwe mattenset, want in de mat van de bestuurderszijde zat een groot gat en dat vind ik onveilig. Gewoon een slijtage item en aangezien we nog wel 1 of 2 jaar verder tuffen de moeite van het vervangen waard.
Tweedehands zijn de Alto's op moment van schrijven (januari 2014) relatief waardevast, ik kan er nog bijna € 6000 voor krijgen (nieuwprijs in 2010 zonder afleverkosten € 10300).
-- Voorlopige conclusie
Die blijft onveranderd: betrouwbaar en lekker rijdend. Als tweedehands terecht populair, nieuw inmiddels achterhaald door o.a. i10 en VAG drieling en zo zullen er in 2014 wel meer volgen (waaronder de nieuwe Alto).
Update 62.000 km - Ingeruild
Het laatste verslag van de Alto. Alle bovengenoemde plussen en minnen kan ik nog steeds beamen. De Alto is samengevat redelijk goedkoop en betrouwbaar vervoer.
Redelijk goedkoop: Suzuki VOS systeem voor onderhoudsbeurten is te duur, zeker als je minder dan 15.000 km per jaar rijdt. Brandstofverbruik is gemiddeld: 1:18,5 's winters, 's zomers 1:19,5. Verbruik wordt gunstiger naarmate er meer snelwegkilometers worden gemaakt, tenminste zo lang je rond de 100km/h max blijft rijden. Maar daar koop je deze auto niet voor. Afschrijving € 1300 per jaar maar was € 1200 per jaar geworden als we een achterschade door de verzekering hadden laten repareren (niet gedaan vanwege noclaim). En dat is dan weer ronduit goed(koop).
Op praktisch gebied laat de Alto steekjes vallen door de onhandige hoedenplank (geen touwtjes, belemmert laden), te smalle kaartvakken in de portieren (kan je alleen enveloppen in kwijt), enorme A-stijlen en binnenspiegel die goed zicht rondom ontneemt. Het rijplezier en de goede stoelen maken dat je de Alto zijn tekortkomingen vergeeft.
Opvolger
We hebben even gekeken naar een opvolger in het A-segment. Meest volwassen is de i10. Zuinig en ruim maar in onze optiek niet mooi de Celerio. Prijzig, leuk (TCe uitvoering) en krap op de achterbank de Twingo.
Uiteindelijk is de opvolger een Clio Estate DCi geworden, nagenoeg full options (als lease auto goedkoper te rijden dan de Alto privé met dank aan 14% bijtelling). Grote concurrenten voor ons van de Clio waren de Yaris Hybrid (goed maar geen estate, kortere actieradius en saai) en Ford Fiesta diesel (geweldige rijeigenschappen maar minder ruim, knullig navigatieschermpje en op leeftijd). De Peugeot 308 diesel vond mijn vrouw te groot en de 208 vond ik niet lekker rijden (koppeling en versnellingsbak). Aangezien mijn Megane TCe uit 2011 in 4 jaar tijd een prima en betrouwbare auto is gebleken en onze dealer uitstekend is hebben we alle vertrouwen in de Clio als tweede auto.
Los van het lease-verhaal zou een A-segmenter om veiligheidsoverwegingen niet automatisch weer een optie zijn met kids op de achterbank. Het gemak (parkeren bijv.) en het leuke rijden (je krijgt veel meer mee wat er gebeurt) zal ik wel gaan missen. Maar comfort en veiligheid wegen zwaarder als je (mijn vrouw) meer km's gaat rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.