Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2010)

autoreview

Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2010)

Signalement

UitvoeringAlto 1.0 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst16.077 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 20 km

Begin juni 2010 zijn we gaan kijken naar een andere auto voor mijn vrouw, de Getz die ze nu heeft is erg onzuinig (1 op 12) en de onderhoudskosten kwamen hoger uit dan voorzien.

Onze eisen waren:
* 5 deurs
* MRB/BPM vrij
* zuinig (meestal al bij MRB vrij)
* Veilig ivm de komst van een kleine
* Airco
* In delen neerklapbare achterbank
* Liefst een Japanner (vertrouwd)
* Max rond de 10.000 euro

Bij deze punten kwamen we uit bij de volgende auto's:
* Toyota Aygo (Niet een C1 of 107)
* Suzuki Alto

Overige auto's waren domweg te duur met de opties die wij wilden.

We zijn naar Ermelo gegaan, daar zit een Suzuki/Toyota dealer in 1, dus 2 vliegen in 1 klap.

Onze voorkeur had de Aygo. Aangekomen bij de dealer konden we gelijk een proefrit maken in de Aygo (dit zonder een kopie rijbewijs! Een vrouw van 36 weken zwanger straalt vertrouwen uit :)).
De Aygo is lekker pittig, maar ons viel het kwaliteit van het materiaal op, erg veel blik aan de binnenkant en de verwarmingsknoppen vonden we niet mooi. Ook zit er maar 1 gasveer voor de achterklep, een punt van bezuinigingen.

Terug bij de dealer de Alto gereden, ook op aanraden van de dealer. Dat was wel een verschil! Het geluid van de motor en de acceleratie is vergelijkbaar met de Aygo. We hebben exact hetzelfde traject gereden om een zo goed mogelijk beeld te krijgen tussen deze 2. De Alto viel positief op doordat hij veel volwassener aandoet, geen blik aan de binnenkant, mooier interieur en rijd ook beter. Vooral de wegligging valt op, behoorlijk strak. De Alto heeft wel 2 gasveren :).

Terug bij de dealer de onderhandelingen gestart. In de showroom stond een blauwe Exclusive, die wilden we graag hebben omdat de levertijden behoorlijk lang waren. De Exclusive moest het worden omdat dat de enige uitvoering was met een in delen neerklapbare achterbank en de velgen staan hem erg goed. Hij stond te koop voor 10.499,-.

We hebben de auto gekocht en 5 dagen later konden we hem ophalen.

Carkit

  • 518 km

We hebben een carkit besteld, een Parrot 9100. Deze is erg gemakkelijk in te bouwen, dus dat was binnen 30 minuten klaar.

De auto heb ik voornamelijk ingereden aangezien mijn vrouw met zwangerschapsverlof was.

Bij deze kilometerstand kun je nog niet veel zeggen over de auto, maar tot nu toe bevalt hij uitstekend. Goede wegligging, erg vlot in de eerste versnellingen (hij heeft behoorlijk lange versnellingen).
Gemiddeld verbruik is 1 op 18,5.

Toch spijtig dat we niet de cruise control hebben genomen, het is lastig om de snelheid vast te houden, vooral als je eigen auto wel een CC heeft, je leert daar echt mee rijden.

Deur bescherming

  • 2.112 km

We hebben achteraf nog deurbeschermers (hoe heten die dingen) laten plaatsen. Dit omdat deze auto voornamelijk bij de boodschappen gebruikt wordt en er zijn genoeg die de deur open gooien tot de deur van de auto naast zich. (De foto is nog van voor de deurbeschermers).

De auto heeft geen enkele problemen, behalve een slangetje van de achterruitsproeier die los zat (bekend probleem), een tyrip er om heen en het probleem is opgelost. Het is jammer dat de achterramen niet normaal open kunnen, ze kunnen alleen maar openklappen.

De radio doet het redelijk goed voor een auto uit deze klasse. Deze uitvoering heeft 6 speakers en produceert daarom een beter geluid dan de andere uitvoeringen aangezien die full-range speakers op de tweeters plek heeft zitten.

De kofferbak is niet al te ruim, maar met een deel neergeklapte achterbank kan de kinderwagen meegenomen worden. De kinderstoel past ook goed, het voordeel van de ISOFix aansluitingen.

De veiligheid van de auto is goed, standaard zit dit erin:
* Hoofdairbags
* Zijairbags
* Gordijnairbags
* ABS
* ESP

Ook voordelen tov de Aygo, die heeft niet de ESP en gordijnairbags standaard. De EuroNCAP test heeft trouwens de versie zonder deze voorzieningen getest, daarom had de Alto maar 3 sterren.

Het verbruik over deze periode was 1 op 19,2.

Winterbanden

  • 2.652 km

Vandaag zijn de winterbanden eronder gekomen. Mijn vrouw wou geen lichtmetaal, vind ze onzin. Daarom zwarte stalen velgen eronder. De Suzuki dealer had een mooi aanbod. Een week later heeft ze toch een set wieldoppen opgehaald, ze vond het toch niks om met kale velgen rond te rijden.

Het verbruik is door de banden wel iets omhoog gegaan, meestal het geval bij winterbanden.

1 nadeel gevonden, het plastic op de interieur is best krasgevoelig, er zitten al meerdere krassen op de deuren en rond het contactslot. Dat is een nadeel van het lagere segment, bezuinigen op zulke zaken.

Voor de rest geen problemen. Verbruik is rond de 1 op 19. Het record staat op 1 op 19,93, zonder erop te letten. 1 op 20 is gemakkelijk haalbaar.

Tussenstand

  • 4.858 km

Even een kleine update. De auto heeft geen noemenswaardige problemen, alleen het knopje van de bestuurders elektrische raam blijft wel eens hangen, met een beetje beleid is dat probleem ook opgelost.

De auto is best vlot, 150 km/h is goed haalbaar. Je kunt 50 km/h rijden in de 4, maar hij zit dan wel laag in de toeren, rond de 1500. Onder de 1500 tpm met je niet komen, dan gaat het 3-cilindertje te protesteren.

Het blokje heeft geen olieverbruik. In de koudste periode was het ook starten en lopen. Je moet standaard wel iets langer doorstarten (ook in de zomer), dat heeft elke Alto (deze type, MK V) "last" van.

De hoedenplank is er standaard uit ivm de boodschappen, het nadeel is dat de hoedenplank niet mee gaat omhoog bij het openen van de klep.

Het verbruik in de winterperiode (okt tot feb) is 1 op 17,5.

Update

  • 9.019 km

De laatste update was van feb, tijd voor een nieuwe.

Er is weinig te melden, de Alto heeft in juni een beurtje gehad waarbij er geen bijzonderheden waren.

Het gemiddelde ligt nu op 1 op 18,34 sinds de aanschaf, in de zomer lag het gemiddelde verbruik op 1 op 18,8. Dit zijn over het algemeen afstanden van ca. 14 km (woon-werk) of ca. 3 km (boodschappen) incl. het gebruik van de airco. Dus een net verbruik.

Natuurlijk af en toe op de snelweg om het blokje soepel te houden.

Over een maandje gaan de winterbanden er weer onder, dan zal het verbruik wel weer toenemen.

Update 2012

  • 16.077 km

7000 km en een dik jaar verder.

Eigenlijk geen bijzonderheden, maar toch even een update om dat melden, aangezien dit ook aangeeft dat een auto weinig problemen heeft.

Het verbruik (gemeten) is 1:18,07 (sinds aanschaf), dus erg netjes voor een auto die voornamelijk voor boodschappen en woon-werk ritjes wordt gebruikt.

Tot op heden geen (zichtbaar) olieverbruik, bij het beurtje in juni ook geen opmerkingen.

Lampen kapot? : Geen
Banden? : Nog genoeg profiel, er wordt gewisseld tussen zomer en winterbanden
Verbruik? : Blijft constant
Slijtage interieur? : Geen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.