Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 91.822 km |
De eerste ervaringen
- 1.300 km
De Toyota Starlet begon na heel wat jaren trouwe dienst toch wat mankementen te vertonen. Daarnaast was er de sloopregeling en werd per 1 Jan. 2010 de wegenbelasting op de zuinige auto's afgeschaft.
Bij elkaar opgeteld genoeg reden om te kijken naar een nieuwe auto. De eisen:
- Wegenbelastingvrij
- Goed weggedrag
- ABS / ESP
- Airco
- Minimaal 3 jaar garantie
Uiteindelijk gekeken naar de Toyota Aygo en de nieuwe Suzuki Alto. Na een proefrit bleek de Suzuki een verrassend goede wegligging te hebben. Daarnaast ook nog een stuk goedkoper dan de Aygo en dus de knoop maar doorgehakt en de Alto besteld. In de Exclusive uitvoering, de enige opties waren winterbanden, stootstrips op de zijkant en metaallak. Kleur is Paradise BLue geworden.
Na 3 weken stond de Alto rond end Febr. voor ons klaar en we zijn inmiddels zo'n 1300 km verder. Auto bevalt nog steeds uitstekend, fijne wegligging, stoelen vallen ook bepaald niet tegen.
Verbruik tot op heden 1 op 17,5. Dit is een mix van stad en snelweg. Verwacht zelf dat dit nog wel beter wordt als hij verder ingereden is. Bovendien staat hij inmiddels weer op zomerbanden.
Verder tot op heden geen problemen, maar dat zou ook wel erg snel zijn.
Update
- 5.278 km
Niet veel bijzonders op te merken. Alto rijdt nog steeds prima, wordt gebruikt voor kleine afstanden. Verbruik nog steeds rond de 1 op 16 in de stad met koud weer, op de snelweg met meer constante snelheden 1 op 18. Buiten de geplande VOS beurten geen extra onderhoud gehad. Ook niet te verwachten met zo'n lage km stand. Blijft nog steeds een van de meest plezierige A segment auto's om in te rijden.
Update
- 7.290 km
Weer niet veel nieuws te melden, de Alto rijdt nog steeds storingsvrij. Binnenkort de winterbanden er weer op.
Wel zal de auto een stuk meer gaan rijden, nu we geen leaseauto meer hebben. Alle vetrouwen in het kleintje !
Update
- 21.990 km
Inmiddels staat de Suzuki op 21990 km. Hij heeft z'n jaarbeurt ook weer gehad. Dat was tevens de laatste beurt nog in de garantieperiode.
Naast het onderhoud is onder garantie de schakelaar van de raambediening linksvoor gerepareerd, de uitlaat opnieuw vastgezet en de software bijgewerkt, zodat hij bij kou wat makkelijker start.
Verder niets bijzonders (gelukkig). Auto gaat nu wel wat meer km's maken nu de leaseauto de deur uit is, maar deze kan nog wel even mee. Nog steeds een sterk aanbod onder de kleine auto's.
Update
- 39.822 km
Weinig bijzonders te melden. In febr. heeft de auto een beurt gehad volgens het VOS. Die viel wel wat duurder uit, er waren wat extra zaken volgens schema en ik heb een airco check laten doen. Totaal 497 euro.
Is voor het uitgevoerde werk aan de dure kant, maar voorlopig willen we de dealerstempeltjes nog even in het boekje hebben. Auto heeft het afgelopen jaar aardig wat gereden, betrouwbaar en zuinig als altijd,
Jaarlijkse update
- 49.064 km
Weinig toe te voegen. Alto heeft z'n jaarlijkse beurt weer gehad. 330 euro, incl. bakolie verversen en het oplossen van een rammeltje, verder geen bijzonderheden. Inmiddels wel een trekhaak laten plaatsen voor een fietsendrager. Dit wordt nu ook onze dagelijkse auto met het verkopen van een van de Saab's. Alle vertrouwen in het kleintje :-)
Jaarlijkse update
- 70.580 km
De Alto heeft z;n jaarbeurt en de APK weer glansrijk doorstaan. Er is conform het VOS systeem bakolie ververst, remmen schoongemaakt en dat was het dan wel wel. weer.
Het blijft een trouwe en voor het formaat goed sturende metgezel. Inmiddels hebben we er zelfs een gebruikte Alto bij gekocht, ze bevallen goed !
Jaarlijkse update
- 85.760 km
De Alto rijdt nog steeds zijn km's. Dit jaar wel wat meer kosten gehad. De dempers van de achterklep waren versleten, de airco moest een servicebeurt hebben, APK, koppelingskabel vervangen en het oplossen van een lekkage. Met wat schuiven met winterbanden toch een rekening van 875 euro. Dat gezegd hebbende, hij rijdt weer prima en maakt weer een frissen indruk. Nog steeds een stuk goedkoper dan de afschrijving op een nieuwe, dus we rijden weer een jaartje door. Het blijft nog steeds een prima A segmenten, in vergelking met de Aygo drieling is dit nog steeds de betere keuze qua uitrusting en stuurplezier.
Jaarlijkse update
- 88.872 km
De Alto blijft rustig doorgaan. Jaarlijkse beurt bij de Suzuki dealer was 491 euro, regulier onderhoud, filters vervangen en de remolie is ververst. Verder niets ! De auto rijdt inmiddels binnen ons bedrijf rond als stadsauto, poolauto en algemeen gebruik, dus rijdt een stuk minder dan voorheen. Ik ben nog steeds onder de indruk dat deze auto na al deze tijd betrouwbaar en betaalbaar blijft. We kijken soms wel naar iets nieuws, maar zolang deze nog doorgaat en rijplezier biedt, houden we hem aan. Zeker omdat een nieuwe A segmenten tegenwoordig toch gauwe 14k moet kosten, of nog meer. Erg veel afgezet tegen de bescheiden onderhoudskosten die we nu hebben.
Verkocht
- 91.822 km
Na 10 jaar trouwe dienst begon de Alto toch wat ouder te worden. Schakelt niet helemaal fris meer, onderstel slijt wat. Dan heb je twee opties, groot onderhoud uitoveren of inruilen. Dat laatste hebben we ook gedaan, vanaf nu gaan we verder met een Suzuki Celetio 1.0 Comfort uit 2017 met een beschieden 28k km erop. Hopelijk is deze net zo zuinig, betrouwbaar en vriendelijk in de kosten als de Alto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.