Suzuki Alto 1.0 Exclusive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 7.968 km |
de eerste kilometers
- 550 km
Na vele jaren probleemloos rondgereden te hebben in een suzuki alto gls van 1998 met 115000km,werd het tijd dat deze plaats moest maken voor het nieuwste type.
We zijn naar een paar dealers geweest om te kijken waar we het meeste voor onze oude alto terug kregen.We wisten immmers al wat we er voor in de plaats wilden terug hebben.
Een middagje dealershoppen leverde ons 500€ extra inruil op.
Onze keuze was gevallen op de silky zilver exclusive.
We hebben voor de exclusive gekozen omdat hier een tal van extra's
op zitten.Zoals airco, abs, esp, radio, toerenteller, mistlampen, lichtmetalen velgen en nog een paar dingen.
We hebben er wel stootstrips op de zijkant laten opzetten.
Na ongeveer 2,5 maand konden we de auto halen.Deze werd afgeleverd
met een volle tank en een bos bloemen.
Toen we een paar kilometer gereden hadden viel het mij op dat het stuurwiel niet in het midden stond als de auto rechtdoor ging.
Als ik het stuurwiel recht draaide dan week de auto iets uit naar
rechts.Dit was niet schokkend maar voor mij wel irritant.Bij thuiskomst de dealer opgebeld en die zij dat ik van de week maar langs moest komen en dan werd er naar gekeken.Dit hoefde niet op afspraak.
De auto rijdt heerlijk,je merk gelijk dat de auto een stuk volwassener is geworden.De portieren voelen ook een stuk degelijker aan in vergelijking met de oude.Het schakelen gaat nog met wat weerstand,maar dat zal met de kilometers wel soepeler gaan.Wat me ook opviel is dat als je de auto start,de verlichting automatisch aan gaat.De stoelen zitten stevig en hebben voldoende
zijdelingse steun.Bij de exclusive tevens in hoogte verstelbaar.Alleen jammer dat de hoofdsteunen geintregeerd zitten.Op de acherbank zijn ze wel verstelbaar.
De standaart radio uitgerust met mp3 is gevoelig voor slecht ontvangst maar voorderest voldoet deze prima.
Het dashboardkastje heeft geen klep meer,maar een groot vak waar je je spullen in kan leggen.Weet niet of dit zo handig is.Staat gelijk zo rommelig als er wat in lig.
De kofferbak is aan de kleine kant,net genoeg voor 2 kratten bier maar daar kan ik wel mee leven.
Het motortje roffelt lekker en is stil zolang je het gas niet diep
intrapt.Laat je je rechter voet zakken dan hoor je hem pas.
Ik heb al een keer getankt en heb hem tot de rand toe afgetankt.
Omgerekent 19km op 1 liter gereden.Maar ik moet er bij zeggen dat ik niet weet hoe vol de tank zat toen de dealer hem had volgetankt.Dus ik ga ervan uit dat ik de volgende keer zuiniger rijdt.
Wij hebben deze auto bewust gekozen omdat wij met onze vorige alto nooit geen noemenswaardige problemen hebben gehad.En hopen met deze alto hetzelfde.
ik hou jullie op de hoogte.
update
- 1.184 km
met de alto naar de garage geweest omdat het stuur scheef stond.
de monteur uitgelegd dat als ik het stuur recht zet,dat dan de auto naar rechts afwijkt.de monteur gaf als verklaring dat dit binnen de toleranties viel vanaf de fabriek.
ik hem toch duidelijk gemaakt dat dit euvel niet binnen mijn toleranties viel.de monteur heeft toen het probleem gewoon opgelost en zei dat ze dit op eigen kosten moesten doen.omdat ze dit niet konden verhalen.
na een uur was de auto klaar.
s'ochtends bij het instappen zag ik een druppel onder de voorbumper liggen,toch maar even kijken.
wat schets mijn verbazing het is koelvloeistof.deze heeft gelekt
bij de groene dop van het reservoir.blijk dat het rubbertje aan de binnenkant van de dop niet goed afsluit,binnenkort maar weer naar de garage toe,want hij blijf een beetje lekken.
voor de tweede keer getankt,1 op 19,2 gereden.moet wel zeggen dat ik met de auto op de posbank ben geweest.veel korte stukjes gereden.
het verbruik val me dan niet tegen.
met het schakelen gaat het al soepeler.ook merk ik dat het motortje iets makkelijker doortrekt.de radio is storingsgevoelig dit levert soms wel irritatie op bij mij.
de auto stuurt lekker over de rotondes in vergelijking met mijn oude alto.deze wou alleen maar rechtdoor.
tot zover mijn update ik blijf deze bijhouden.
update
- 7.968 km
Na bijna 8000km gereden te hebben zal ik even een update plaatsen.
De alto bevalt goed. Hij is zuinig,mits je wel op je rijstijl let.
Dat houdt in bij rustig en beheerst rijden 1 op 20,en bij stevig doorrijden 1 op 17 haalt.
Het motortje trek ik op zijn tijd door naar 6500 toeren.Dan laat hij zich goed horen,maar dit vind ik wel lekker.
Voor de rest valt het motorgeluid wel mee.
Het schakelen gaat een stuk soepeler,maar van zijn 1 naar zijn 2
blijft een beetje stroef gaan.
Ben wel weer terug geweest naar de garage.De auto maakte een hinderlijke kraak als ik over een drempel of bobbeltje reed.
Ook was het geluid waarneembaar als ik optrekte met de auto,waarbij het toerental onder het niveau van het stationair kwam.
Wat bleek,het rubber van de motorophanging was de oorzaak.Naardat deze is ingespoten was het probleem opgelost.
Ik denk er wel over om er spatlappen op te laten zetten.Dit in verband met de kiezelsteentjes.Moet elke dag over een b weg rijden waar ook de boeren met de tractoren over heen gaan.
Het zou zonde zijn als de lak er binnen een jaar af is en het zou gaan roesten.
Al met al ben ik nog steeds tevreden over de auto.Ik blijf deze review updaten in de toekomst.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.