Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2012)
autoreview







Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Comfort Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 114.150 km |
KM-stand laatst | 192.610 km |
Kleine auto erg onderschat
- 128.150 km
ik ben sinds de zomer van 2015 in het bezit van deze Suzuki Alto. de reden van aanschaf was omdat de vorige auto niet prettig reed en daar bedoel ik niet de comfort maar het optrekken mee.
de suzuki doet wat hij moet doen. heb er ruim 13000 kilometer mee gereden in 9 maanden en heb er nog steeds geen problemen mee wat ook bekend is van suzuki.
de reden dat de auto zo veel kilometers op de teller heeft is dat het een lease auto was voor 3 jaar.
Verbuik
- 128.150 km
het gemiddeld verbruik is bij mij 17,9 km per liter.
zuinigste wat ik ooit heb gehaald is tot nu toe 20,97 km per liter.
het onzuinigste wat ik ooit heb gehad is 13,73 km per liter over de Duitse snelweg constant 140-150 km.
Rijeigenschappen
- 120.000 km
elke auto rijd anders zo ook deze. is niet de snelste met optrekken maar je komt zonder problemen van A naar B.
is behoorlijk stil op de snelweg je kunt rustig bij 130 km praten met elkaar.
bochten rijden gaat ook prima al is het geen sportwagen.
wat wel een probleem is dat drempels niet zijn favoriet is.
bij lange ritten merk je wel dat de stoelen te hard zijn daar mist als enige het comfort in.
interieur
- 128.150 km
iedereen weet dat bij de alto het interieur simpel is.
al kan ik me aan twee punten ergeren en dat is 1 de toerenteller zit er standaard niet in, dit is in het begin niet handig na verloop van tijd heb je het niet meer nodig. en ten tweede is de electrice ramen dit omdat aan allebei de zijden maar een schakelaar heeft. dus als je de passagiere raam open wil doen moet je helemaal naar die schakelaar toe gaan. wat natuurlijk niet handig is je hebt tentsloten niet voor niks electrice ramen.
natuurlijk zitten er ook pluspunten aan deze auto.
als eerste is de ingebouwde radio altijd goed afleesbaar (geluid is redelijk).
is de bestuurders stoel in hoogte in te stellen en het stuur.
is het rij geluid goed te doen ook bij 130km.
problemen, Reparaties en onderhoud
- 183.275 km
-28-03-2018 Grote onderhoudsbeurt Multi riemen vervangen, olie, luchtfilter motor en interieur + ruitenwissers voor. kosten 91,40 euro zelf gedaan bij km stand 183275. verder nog geen problemen.
- 18-11-2017 olie + filter vervangen (Kosten 69,90 euro bij km stand 168610)
- 19-06-2017 kleine onderhoudsbeurt + apk en een nieuwe wiellager passagiere kant (kosten 204,50 euro totaal bij km stand 153476)
- 12-09-2016: 4 Nieuwe zomer banden er onder gekomen van het merk aplus type A606. is iets stiller bij hoge snelheid dan de oude banden al is het merk mij onbekend.
krijgt een C bij grip op nat wegdek en een E voor Rolweerstand. het rol geluid is 68 decibel.
het verbruik ligt na 1500km op een gemiddelde van 17,5 km tot 18,5 km per liter bij korte ritten. (kosten 198,00 euro bij km stand 138698 )
- 15-06-2016: grote onderhoudsbeurt remvloeistof bij dealer voor 34 euro en olie + filter + remblokken voor. wordt zelf gedaan zaterdag. (prijs onderdelen 89,46 euro km stand 132740)
- 10-05-2016: Gordel Afsluiter links voor defect vervangen tweedehands voor 35 euro. rode knop wilde niet meer naar boven komen. (km stand 129780)
Cruisecontrol in laten bouwen
- 166.820 km
Door dat ik ben aangenomen voor een andere baan rij ik sinds de zomer meer kilometers, om pressies te zijn 140 km per dag . Heb wel gekeken naar een suzuki swift van de een na nieuwste model maar door kosten toch overwogen om een
originele cruisecontrol van 619 euro in te laten bouwen bij de Suzuki dealer van boven.
Het rijdt een stuk prettiger zeker buiten de spits. Enige minpuntje is dat hij best dicht bij je richting aanwijzer zit waardoor je per ongeluk deze gebruikt voor de rest doet hij het wat hij moet doen (Zie foto 5 welke plaats de cruisecontrol zit).
Vaarwel Suzuki
- 192.610 km
Omdat ik een grotere auto wilde voor de lange afstanden van 40000 km per jaar en het kunnen trekken van een aanhangwagen. Heb ik deze auto op 15 juni ingeruild. de auto heeft echt zijn dienst bewezen nooit geen problemen mee gehad en de onderhoud was extreem laag.
Eind oordeel 78000 km ervaring
Pluspunten
+ Best zuinig in gebruik al is een celerio zuiniger ik reed 1:16.5 mee op de snelweg 130 dus. 1:18 Is makkelijk te halen indien je niet op hogere snelheden constant houd.
+ Laat je nooit in de steek als je onderhoud aan doet.
+ Hoe koud het ook is het start.
+ Best stil tijdens rijden motor hoor je wel tijdens versnellen maar ik vindt het wel een leuk geluidje.
+ extreem waarden vast indien er een airco inzit.
+ licht in gewicht zuinig in wegenbelasting.
+ onderhoud goed zelf te doen.
+ onderhoudsbeurt zo goed als even duur bij dealer als een universele garage
minpunten
- stoelen zitten wat hard bij lange stukken.
- uit stil stand komen is zonder toeren teller wat lastig echt op gehoor doen in het begin.
- zij wind gevoelig op snelweg al was ik er aan gewent.
- electrice raam passagier kant niet te openen aan bestuurderskant.
- geen aanhangwagen kunnen trekken alleen fietsdrager
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.