Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2011)

autoreview

Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2011)

Signalement

UitvoeringAlto 1.0 Comfort Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf31.160 km
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Suzuki alto 2011, het "nieuwe" scheurmonster

  • 31.817 km

Nu 2 weken in het bezit van een Suzuki Alto uit 2011. Eem comfort plus met als extra een hoogte verstelbare stoel. Mijn vorige auto een Honda Jazz uit 2004 heeft 200.000Km bereikt en mocht daarom met pensioen. Nu rijd mijn vrouw korte afstanden in de Jazz.

Voor de lange afstanden mag de Alto het overnemen van de Jazz. Ik rij 150Km per dag 4 dagen in de week als woon - werk verkeer. Waarvan 60% buitenaf(80kmh) 30% snelweg(115kmh) en 10% stadsverkeer(50kmh).

De Alto heeft al een goede indruk gemaakt de afgelopen 2 weken. Hij rijd super. Zit redelijk wat pit in de Alto, zolang je maar niet te vroeg naar een hoger versnelling gaat. Bij versnellen wordt het al gauw bij de 30 naar 2, 40 in de 3, 70 in 4 en dan uiteindelijk cruisen op 80 in 5. Bij versnellen moet je dan wel een versnelling terug, anders ga je niet snel veel sneller.

De auto rijd lekker rustig. Is stiller dan de Jazz. Alleen als de weg wat hobbelig wordt dan ga je dat voelen. Afgelopen week ook in de najaars storm gereden. Je voelt dan wel dat de Alto naar een bepaalde kant geblazen wordt. Maar ook weer niet meer dat wat ik bij de Jazz gewend ben. Komt waarschijnlijk dat de Alto iets kleiner is dan de Jazz.

Tot nu toe heeft de Alto ook wat minpunten ten opzichte van de Jazz. Qua opbergmogelijkheden voorin is het bij de alto wel wat schaars. Maarja de Alto is ook kleiner. De radio is ook minder goed. De ruist wat vaker en de geluidskwaliteit is ook minder dan van de Jazz. Maar een cdtje erin en het is al een stuk beter, maar niet zo goed als de Jazz.
Verder de ruitenwisser achter, als je die aanzet dan blijft hij zonder pauze heen en weer gaan. Bij de jazz zat er er nog een kleine pauze tussen de slagen. Wat voor het oog wel prettiger is als je door de spiegel naar achteren kijkt. Als je naar achteren kijkt door de spiegel kom je er soms ook achter dat de achteruitkijk spiegel geen anti verblindingsstand heeft. Maar dit kan de garage oplossen.

De Alto heeft ook genoeg plus punten ten op zichtte van de Jazz. Allereerst is hij kleiner, ik reis voornamelijk alleen waardoor ik dus minder loze ruimte mee sleur. Daarnaast is het kleine formaat ook een plus op de parkeerplaats. Je kan hem overal waar nog wat ruimte is kwijt.
Het benzine verbruik is ook een plus. de Jazz reed ook al zuinig 1 op 17, maar de alto is veel beter. Die haalt de 1 op 21 bij hetzelfde rijgedrag.
De Jazz en de Alto zijn beide geen strepen trekkers. Maar de Alto is sneller weg dan de Jazz. Hierop verkijken menig mens nog wel een als ze naast je gaan staan bij een stoplicht.

Vandaag de winterbanden onder de Alto gezet. Kijken hoe de alto zich houd in de winter. En nog even afwachten wat de onderhoudskosten gaan worden.

40.000 KM

Al weer 8.000 kilometer met deze auto erop zitten. Met de winterbanden maakt de auto iets meer lawaai, maar dat is te verwachten. Dingen waar ik me aan erger is de binnenspiegel die geen anti verblindings-stand heeft. Hiervoor ben ik dus op zoek naar een andere spiegel die past. Wat nog niet zo makkelijk is.
De voorruit spoeiers deden het maar matig. Dit is opgelost door de spuitkopjes schoon te maken en bij te stellen met een naald. Nu doen ze het redelijk, duurt alleen even voordat er wat uit komt, de ruitenwissers zijn dan al 1 keer heen en weer geweest.
Het verbruik ligt nu gemiddeld op 19,8 km/l. Komt door het slechte weer, veel wind en de winterbanden. Wind van voren vind de Alto niet zo prettig, bij elke windvlaag voel je dat de auto afremt. Dat krijg je met zo`n lichte auto. Wind van de zijkant is niet hinderlijk en van achter is alleen maar prettig. De auto blijft een scheurmonster, je kan de auto alle kanten uit gooien en hij houd dat prima. Op naar de eerste beurt, wat over 5000km zal zijn.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 46.000 km

Eigenlijk weinig te melden, geen bijzonderheden gevonden. Onderhoud volgens schema. Nieuwe motorolie, nieuwe versnellingsbak olie, diverse filters en materiaal. kosten 284,52 euro.

de 60.000km onderhoudsbeurt

  • 63.000 km

We zijn weer 15.000 km verder. De Alto heeft weer een onderhoudsbeurt gehad. Olie vervangen, diverse filters en klein materiaal. Zoals bij iedere onderhoudsbeurt.
De remmen piepten, dus hier is ook even naar gekeken. Er zat nog genoeg vlees op de remblokken, dus ze hebben de remblokranden schuin geslepen. Het piepen is wel verminderd maar nog niet helemaal weg.
Totale kosten 236euro.

Wat me verder opvalt zijn de rammeltjes en kraakjes uit het interieur. Die vallen wel echt op wanneer de weg niet helemaal mooi glad is. Maarja het rijd zo goedkoop. En als het alleen bij rammeltjes en kraakjes blijft vind ik het niet erg.

Gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 21 km, dit is zonder airco, 50% 80kmh 40% snelweg en 10% stadsverkeer. Dus verbruik is niet verkeerd zo door de zomer heen.
Winter komt er weer aan. Na de winter zal er weer een update komen.

75000KM ouderhoud en nieuwe eigenaar

  • 75.894 km

Wegens gezinsuitbreiding moest er een grotere auto komen. Mijn partner wil geen grote auto rijden. Daarom rijd mijn vrouw nu in de alto. Ik moet zeggen dat ik het kleine pruttelende alto`tje wel mis.

De alto ligt voor zijn formaat zeer volwassen op de weg. Je wordt niet zomaar weggeblazen. wat ik niet had verwacht met zo`n kleine auto. Harde windstoten bij storm voel je natuurlijk wel duidelijk.

Verbruik 1 op 20 is goed haalbaar, mits je niet te veel stadsverkeer rijd en niet boven de 120km/u op de snelweg.
MIjn vrouw rijd nu voornamelijk stadsverkeer en dan is het verbruik 1 op16.6 wat ook netjes is. Met de airco aan stijgt het verbruik wel een beetje. Met de airco is het verbruik 1 op 15,8 met stadverkeer.

Bij zijn onderhoudsbeurt werd verteld dat de remschijven voor bijna vervangen moeten worden. (bij zijn volgende beurt over 15000KM). Dat betekend dat de remschijven voor zo`n 90.000KM meegaan. Verder waren er geen bijzonderheden. Kosten €174

2 jaar verder

  • 96.000 km

Nu mijn vrouw in deze auto rijd, komen er minder snel kilometers bij. De auto gaat ook nog maar 1 keer per jaar naar de garage voor een beurt +APK.

Remschijven voor zijn vervangen. maar dat was bekend dat dit ging moest.

Daarnaast de achterklep viel heel makkelijk dicht. Bleef uiteindelijk niet meer open staan. We hebben daarom de gasveren laten vervangen. EN dat was me nog een verschil. De oude waren echt slap en versleten.

De winterbanden waren versleten, de zomerbanden voor waren nog redelijk. En achter waren nog goed.
Gezien er alleen maar korte stukken mee gereden worden. En als het echt te glad is , kan de auto thuis blijven. Daarom hebben we er all-season banden onder gelegd. ipv een nieuwe set winter en 1-2 jaar later nieuwe zomerbanden voor. En we wilden op moment van beslissen nog ongeveer 3 jaar met de auto doen. (1 jaar geleden)
Nu liggen er continenal, allseason contact onder de auto. Prima banden voor de auto.


Verbruik nu 1 op 16 met voornamelijk stadverkeer ritjes van +/- 14 km per dag.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.