Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Comfort Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 120 km |
Groen rijden bevalt uitstekend!
- 120 km
Vandaag heb ik mijn nieuwe Suzuki Alto Confort Plus opgehaald, vandaar dat ik heb besloten een review te schrijven, aangezien ik in het verleden vaak gebruik heb gemaakt van deze website.
Een aantal maanden geleden besloot ik eens uit te rekenen wat mijn vorige auto, een VW Golf 1.6 uit 1992 me eigenlijk kostte per maand. Ik kwam tot de conclusie dat dit wel erg gortig was. De Golf reed namelijk 1:10 tot 1:12 en had me in de afgelopen jaren qua reparaties ook niet echt blij gemaakt. Het was iedere keer maar weer afwachten wat de keuring nu weer ging kosten en toen de laatste APK uitkwam op bijna 1000 euro, zonder beurt of schokbrekers achter, die eigenlijk ook moesten werd het me te gortig. Al langer had ik het schuldgevoel bij de pomp, aangezien ik ruim 35.000 km per jaar maak, maar wel graag "iets bijdraag aan het milieu".
Het viel me op dat de "nieuwe A-label" auto's in het kleine segment erg meevielen qua prijs en daarnaast niet meer het "oma-uiterlijk" van vroeger hadden. Ik besloot eens wat dealers te bezoeken voor een proefrit. In aanmerking kwamen de Aygo (vond ik te duur), de IQ (vond ik te klein), de Smart (vond ik ook te duur). De i10, Picanto, Spark, 106 vielen af qua uiterlijk en dus bleven de Nissan Pixo en Suzuki Alto voor mij in de race. Beiden A-label, beiden zuiniger dan 1:20, beiden wegenbelasting en BPM-vrij, beiden grappig qua design en modern ogend. Na een proefrit gaf ik de voorkeur aan de Alto. Dit had ook zeker te maken met de Suzuki Dealer van Dorst in Breda. Lekkere down-to-earth mentaliteit, geen foute praatjes. Je maakt wat mee als je langs de dealers gaat.
Wat me opviel is dat de Alto ondanks zijn 1.0 benzinemotor lekker rijdt. Natuurlijk ben je niet de snelste, maar je kan echt goed mee in het verkeer. Zeker in de stad kun je een aardig sprintje trekken bij het stoplicht. Het motorgeluid van dit kleine motortje vind ik ook zeker grappig.
Uiteindelijk koos ik 3 weken geleden voor de Alto in de uitvoering Comfort Plus, vanwege de radio/cd, electrische ramen en sloten en de Airco. Ook werd mij verteld dat de auto zijn waarde dan langer zou behouden. Ach ja, het is ook gewoon luxe natuurlijk.
Bij het ophalen vandaag zat de auto in de Waxoil. Men beweert dat de auto dan 3 jaar glimt, ik moet het nog zien... (meer later...)
De auto functioneerde naar behoren, ik kreeg een bos bloemen, een overlevingskit en een goede uitleg onder het genot van een bakje koffie. Wederom prima en zonder poespas geholpen. Een hulde voor van Dorst in Breda!
Natuurlijk gelijk de afstand Breda - Eindhoven afgelegd over de snelweg. Wat opvalt is dat ik erg moet wennen aan het zicht. In mijn Golf had ik net wat meer overzicht. Ook zijn de versnellingen lang en is de Alto dus een echte toerenauto. Wil je lekker rijden, moet je wat langer in de versnelling blijven hangen.
Na 120 km kan ik natuurlijk nog niet veel zeggen over de Alto. Ik ben benieuwd wanneer ik naar de pomp moet voor een tankje 95. Dan kan ik gelijk uitrekenen of de beloofde 1:22 ook echt behaald wordt.
Voorlopig dus erg blij met mijn aankoop.... wordt vervolgd....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.