Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)

autoreview

Suzuki Alto
Suzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki Alto

Signalement

UitvoeringAlto 1.0 Comfort Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 275 km

Afgelopen dinsdag (13-7) onze nieuwe Alto opgehaald. De Alto wordt vooral gebruikt vcor woon/werk verkeer en daarom bewust een kleine auto gekocht die ook goedkoop in gebruik is. Zeker niet voor deze alto gekozen omdat de vorige auto ook een Alto was. Er is een rondreis lamgs vele merken vooraf gegaan. Uiteindelijk ging het tussen de hyundai I10 en de Suzuki Alto. De I10 is meer auto maar tijdens een proefrit was het duidelijk dat de alto een betere wegligging heeft. Daarom voor de Alto gekozen. het is een comfort plus geworden vanwege de airbags en de airco. De exclusive heeft deze opties ook maar die toerenteller bederft in mijn ogen het dashboard. Tegenvallers zijn (en dat wisten we) geen afsluitbaar dashboard ruimte en een achteruitkijk spiegel zonder blinderings stand. De deurvakjes zijn echt klein. Nadeel van een kleine auto

Na bijna een week in de alto gereden te hebben bevalt de wagen zeer goed. kan zeer goed met het huidige verkeer mee. optrekken gaat redelijk snel. sneller als de vorige alto. Gelukkig een goed werkende airco. Vooral met de temperatuur van de laatste dagen een must. Bij het inparkeren heb je last van de vrij hoge achterraam. Hierdoor zie je bijna niet wanneer je moet insturen. Hopenlijk een kwestie van wennen. Dit wordt goedgemaakt door de kleine draaicirkel. Helaas heeft de comfort plus slechts 2 luidsprekers en die liggen tegen het raam. Hierdoor krijg je een geluid alsof je in een grote hol zit. Er komen binnenkort meer luidsprekers in. Over de verbruikscijfers kan ik nog niets zeggen., Dat komt de volgende keer. Voor betrouwbaarheid en gebruikskosten een goed ingevuld omdat je iets moet kiezen maar ik hoop de volgende keer hierover een echt oordeel te geven.

het blijft een leuk autotje

  • 2.245 km

na 2200 km gereden te hebben vind ik de Alto nog steeds een leuke auto. Het is zeker geen gezinsauto maar voor woon/werk verkeer ideaal. de "beloofde" 1:22 is uiteraard niet haalbaar. Ik zit nu op 1:16,5 met een niet zuinige rijstijl en de airco gaat ook aan als het nodig is. De airco is ook ideaal om de voorruit schoon te krijgen van de vochtige aanslag.
De 2 originele speakers zijn nu vervangen door betere en dat komt het geluid zeker ten goede. verder nog geen motorische of andere problemen gehad.

De minpuntjes:
Het plastic is wel onderhoudsgevoelig. vingerafdrukken zie je al vlug en het plastic is ook niet krasbestendig.
De versnellingen zijn "lang" soms zit ik al aan de 120 en merk je niet dat je nog in de 4de versnelling rijdt. Hierdoor heb je bij lage toeren ook weinig trekkracht.
De ruimte voor de achterpassagiers is beperkt. 4 volwassenen passen er niet in maar 2 volwassenen en 2 kinderen zal soms al problemen geven. Tenzij de volwassenen relatief klein zijn waardoor de voorstoelen verder naar voren kunnen staan.
Suzuki heeft ervoor gekozen om bij 1 keer het knopje voor de deuren te openen alleen de bestuurdersdeur van het slot te halen. Je moet een 2de keer op de knop duwen om de andere 3 deuren te openen.
De kofferbak is best wel redelijk groot voor dit type auto. het is alleen jammer dat de 5de deur niet wat dieper is en dat de hoedenplank niet mee omhoog gaat bij het openen van de 5de deur.

Pluspunten:
Voor mijn rijstijl vind ik 1:16,5 een goed verbruik.
De auto komt lekker met het verkeer mee
Airco werkt goed en je voelt al snel de temperatuur in de auto dalen.
Een goede wegligging
De draaicirkel is zeer klein. dit is zeer makkelijk met inparkeren.
Genoeg bergruimte "ook al is het handschoenenkastje niet afsluitbaar"

De Alto rijdt gewoon lekker. Uiteraard moet je het niet vergelijken met veel grotere maar in mijn geval voor het woon/werk verkeer ideaal.

De eerste beurt

  • 16.500 km

Het is nu enkele dagen geleden dat mijn Alto zijn eerste 15000 km beurt heeft gehad. En ik hoefde niet te vertellen dat er iets mis was. Het autotje rijdt uitstekend (voor deze klasse) en probleemloos. In de tussentijd is er wel door een (vermoedelijk) vrachwagen op een parkeerterrein de kwaliteit van de carroserie getest. Schade 1 ingedeukte achterdeur en gelukkig bleef het daar bij. Wat rijden betreft is er niets op aan te merken. De alto rijdt best pittig en is nog steeds voor mij een ideaal woon-werk autotje. Uiteraard komen er na 16000 km de nadelen ook naar boven. Door de geringe grootte is het een spring in het veld. Elke gat of verhoging voel je. Daar staat tegenover dat het een heel goede auto is voor drempels. Je kunt ze harder nemen dan menige luxe auto. Als boodschappen auto is het goed te gebruiken als je slechts een tas vol hebt. De kofferbak is groot genoeg voor het setje reserve lampjes. De achterbank is groot genoeg voor die ene tas en ook je jas kun je er wel neerleggen. De deurvakken.... ja ik weet nog niet wat daar in kan.

Het is jammer dat de bestuurders stoel niet in hoogte verstelbaar is (bij de exclusiv wel) Laat binnenkort de stoel toch iets hoger zetten. Met de in eerdere reviews genoemde nadelen is mee te leven. Je went er aan. Maar laat ik deze review niet alleen maar klagen. Het wagentje is gekocht voor woon-werk verkeer en daar is hij uitstekend geschikt voor. Boodschappen en verre reizen doe ik wel met een scenic.

er zitten nu 4 speakers in en dat klinkt toch stukken beter dan met slechts 2 speakers. Of de importeur of de dealer heeft het inbouwen van 2 extra speakers betaald. Zowel in de specificaties als in de Sozuki magazine stond dat de comfort plus met 4 speakers uitgerust zijn. Nu is dat niet meer zo maar in de eerste helft van 2010 wel.

Verbruik heb ik niet bij gehouden. Voor de volgende review zal ik het toch eens gaan bijhouden.

Het vervolg

  • 33.850 km

In de tussentijd al heel wat kilometers gereden met deze auto. Rijden doet ie nog steeds prima maar niet helemaal zonder problemen. De lagers voor zijn vervangen omdat ze lawaai begonnen te maken. Ik vind dat de rijgeluiden toch wel iets zijn toegenomen. Maar verder geen probleem gehad. Auto doet wat ie moet doen en daar is ie ook voor gekocht. Maar nu ik toch wat meer kilometers gereden heb is het toch wel duidelijk dat deze auto in de onderste segment hoort. Dit weet je als je hem koopt maar als de auto wat meer gelopen heeft dan kom je er ook wel achter dat het allemaal wat minder is. Ik gebruik deze auto vooral voor woon-werk verkeer en daar is ie uitstekend voor.
Het is nog steeds een guitig autotje

Het vervolg nummer 2

  • 60.000 km

de auto wordt dit jaar alweer 4. het jaar waarin de APK keuringen weer beginnen en 2014 wordt ook het jaar waarin de MRB weer mee gaat tellen. Jammer want het was toch een voordeeltje. Met een gewicht van 830 wordt het geen kapitaal wat je kwijt bent.

Het bereiken van de 60000 km is probleemloos verlopen. Het is eigenlijk een saaie auto om een review te schrijven. geen reparaties, geen terugroep acties, helemaal niets. Eigenlijk best wel goed voor zon klein autootje die toch elke dag gebruikt wordt, Elke (werk)dag en mijn zoon gebruikt de auto ook sinds hij rijbewijs heeft (ja met toestemming) Toch wordt de opvolger van deze Alto niet weer een Alto. De Alto is een prima auto en ik raad hem aan voor iedereen die een kleine zuinige auto wil hebben. maar ik ben er op uitgekeken. De volgende wordt een ander merk en type. Welke? nog niet bekend. Tot de volgende review, voor welke auto dan ook.. Groeten.

Het vervolg nummer 3

  • 94.000 km

Ja wat moet ik nu schrijven om het niet saai te laten overkomen. Als er nu veel defect is gegaan of zoiets dan kun je dat hier allemaal opschrijven maar er is helemaal niets defect gegaan. Dus eigenlijk een goed teken. Ben ook niets anders gewend van een Suzuki. Het klokje is bijna rond gegaan. In al die tijd is er 1 deur vervangen (zie eerdere review) omdat er een vrachtauto tegen de alto ging rijden, ben ik elke 15000 km naar de garage gegaan vor een onderhoudsbeurt en heb ik 2 paar banden moeten vervangen. Heb voor de winter wel winterbanden dus de andere 2 banden hebben geen 94000 km op zitten. Gebruik nog steeds de eerste accu. En ik weet werkelijk niet meer of ik al lampen heb vervangen. Uiteraard zijn er na 5 jaar wel wat krasjes op gekomen en niet alleen aan de buitenkant. Kreeg de laatste keer wel te horen dat de airco op zijn laatste benen liep. Dus die zal eerdaags een keer vervangen moeten worden wat blijkbaar rond de 350 euro kost. Verder rijdt de auto nog steeds als een zonnetje. In een eerdere review heb ik geschreven dat ik de volgende keer geen Alto meer zou nemen. En als ik heel eerlijk ben denk ik er nog steeds zo over. Ik zal de Alto zeker niet afkraken en als woon-werk auto is het een prima auto maar net iets te weinig auto voor mij. Desondanks is het nog steeds een leuk geinig en prima gooi en smijt autotje. Heb beslist geen spijt van deze aankoop.

De laatste aanvulling

  • 105.000 km

De kilometer stand heeft de 105000 bereikt en ik moet het suzuki meegeven. Ze kunnen auto's bouwen die zeer betrouwbaar zijn.Buiten het reguliere onderhoud is er geen enkel probleem geweest. Maar ik heb nu toch een andere auto besteld. Geen suzuki maar een keer iets anders. Reden: gezien de leeftijd (van mij) is het toch steeds moeilijker om in te stappen. En de gevoeligheid voor oneffenheden is toch steeds meer voelbaar. Maar voor de personen die daar nog geen last van hebben is de alto een prima auto. Ik begrijp ook niet waarom deze niet meer verkocht wordt in Nederland. De opvolger is toch een geheel andere auto die toch niet zo goed beoordeeld wordt.

Tot de volgende review maar dan met een andere auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.