Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 86 km |
KM-stand laatst | 28.500 km |
Suzuki alto, een goede auto, niet meer niet minder
- 1.400 km
Op zoek naar een leuke niet te dure (eerste) auto komen gelijk de herinneringen boven van het autotje waar ik vroeger altijd mee vervoerd werd door m'n ouders, een knal rode kleine Suzuki alto. Goede herinneringen aan dat bakkie, rammelt aan alle kanten, niet voorruit te branden, zeer eenvoudig dashboard (de radio was een wonder) maar van A naar B kwam je altijd en de kosten zijn een lachertje.
Dus gelijk langs de Suzuki dealer gereden en een proefritje gemaakt met de huidige alto. Dat is nog eens iets anders. Stil, prachtige wegligging, fijne schakelbak, beviel zo goed dat het hem gelijk werd. Uiteraard knal rood.
Een week later stond hij al op de oprit. Qua zicht mag je gerust zeggen dat de schattigheidsfactor van de alto zeker erg hoog ligt. de fraai vormgegeven koplampen en de rond afgewerkte motorkap lachen je vrolijk toe wanneer je van voren kijkt. Van achter is de Alto meer basic, rechthoekig.
Van binnen is de auto erg basic. Alles zit erop wat je nodig hebt en is logisch geplaatst. De bediening is simpel en doeltreffend. Het comfort model bied een airco en een radio standaard aan. De airco is zeker een must, wanneer het niet warm is wel om het beslaan van de ramen tegen te gaan. De radio/cd speler is leuk, maar een set echte speakers is geen overbodige luxe, er komt geluid uit maar daar is alles mee gezegd. Geen hoge of lage tonen.
De ruimte binnen in is zoals je mag verwachten van een dergelijke auto is wat beperkt, maar meer dan genoeg voor mij persoonlijk. Meer dan een tas of een koffer en een paar cd'tjes stop ik er niet in.
Maar hoe rijd dit karretje nu? Verrassend volwassen. Het is niet de snelste, maar kan prima mee komen in het verkeer. Rijden van een Alto is een fluitje van een cent, dat maakt hem voor een compleet onervaren bestuurder een ideale auto. Om te beginnen het wegrijden en parkeren zijn een groot feest. De koppeling heeft veel gevoel en is zeer vergevingsgezind (laten afslaan is bijna onmogelijk) je rijd zonder enige moeite zo weg zonder ook maar iets aan gas te geven. Wegrijden en parkeren doe je zo in alle rust. Eenmaal weggereden vallen de lange versnellingen op. Simpel gezegd, schakelen vanaf 20-40-60-80 is bijna echt het minimum. Eenmaal hieraan gewend schakelt de auto super fijn en vloeiend zonder enige moeite. Accelereren doet de auto vlot tot 80 km/h als je flink toeren maakt. Invoegen en wegrijden is daarmee nooit een probleem. Eenmaal boven de 80 doet de auto het op z'n gemak, maar de 130-140 haalt hij prima met een beetje geduld. Wegligging is prima, het is totaal niet te vergelijken met de ouder alto's, deze ligt goed stabiel op de weg en is niet echt gevoelig voor oneffenheden.
Zelfs met 130 op de snelweg voelt de auto zeer volwassen aan. Bij harde wind merk je het wel wat sneller, maar niks kritiek. Sturen doet de auto fijn, niet te zwaar, niet te licht. Het randje op zoeken heb ik nooit gedaan, maar overhellen of gevoel de controle te verliezen heb ik bij normale snelheden nooit gehad. Ging altijd super fijn met het grootste gemak.
Ondanks de auto aangekaart wordt als stadsauto, gaat rijden op de snelweg prima. Zoals gezegd is de wegligging meer dan prima voor een dergelijke auto. Ook inhalen kun je prima doen mits je wel rekening houd dat de acceleratie niet bijzonder vlot verloopt bij hoge snelheid. Even terugschakelen en hem er niet in het aller eerste kleinste gaatje proppen en je kunt prima inhalen zonder andere te hinderen.
Het verbruik ligt bij mij op 1:17.5 gemiddeld na drie keer tanken. Niet zo hoog als opgegeven, maar wel naar verwachting en tevredenheid. Ik rijd voornamelijk snelweg maar wel altijd in de spits, dus niet op constante snelheid
Nog steeds een leuke degelijke auto
- 26.900 km
Intussen drie jaar verder en er dik 25000km met de alto gereden. Laatste tijd weer heel veel op de weg met de alto(4-5 dagen per week Roosendaal - Eindhoven) en dat zal voorlopig zo blijven. Stap er nog steeds altijd met plezier in, het is niet het einde qua comfort (alhoewel langere afstanden me prima afgaan) maar wel een zeer betrouwbare, goedkope en leuke auto om te rijden. Rijgedrag van de auto blijf ik zeer goed vinden voor het geld, stuurt lekker vloeiend en relatief direct, prima versnellingsbak (er zijn soepelere maar voor het geld gewoon top) en een heerlijk rustig brommend motortje wat prima meekomt als je hem beetje op z'n flikker geeft.
Echte problemen heb ik niet gehad. Na ongeveer 10000 km begon de compressor van de remmen ietwat te piepen, deze is toen ge-olied maar bood geen oplossing. Daar niet storend of gevaarlijk geen aandacht meer aan gegeven, maar ga dit melden bij de grote beurt begin komende maand. Verder nooit problemen gehad met deze auto, ook geen kleine.
1e grote beurt
- 28.500 km
Vorige week de alto weggebracht voor een grote onderhoudsbeurt. Gelijk ook doorgegeven dat tijdens het remmen er willekeurig een hoge pieptoon hoorbaar is. Hiervoor is niet direct een specifieke oorzaak gevonden de remmen zagen er nog goed uit. Het zou volgens de dealer mogelijk kunnen liggen aan dat ik niet vaak genoeg hard (genoeg) rem. Een paar keer flink remmen zou het moeten oplossen. Binnenkort maar eens uitproberen op een rustig moment.
Luchtfilter ook vervangen, er had een muis/rat of iets in die richting een gat in geknaagd, dader was spoorloos. Verder niks bijzonders, alles was nog uitstekend en na bijna 30000 km nog dik 5mm profiel op de voorbanden en een kleine 4mm achterop. Tot slot nog een toerenteller laten inbouwen, leuk dingetje bovenop het dashboard, niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat het kan. Maakt het toch nog wat leuker.
Dus buiten een onschuldig piepje in de remmen niks te klagen, autotje is klaar voor een intensief jaar, verwacht (hoop) er veel kilometers mee te maken vanwege nieuw werk.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10 - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto - Suzuki Alto

Test: Hyundai i10 - Suzuki Alto - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto

Occasion Test: Peugeot 107 (2010) - Suzuki Alto (2011)

Test: Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Renault Twingo - Opel Agila - Suzuki Alto - Nissan Pixo

Test: Chevrolet Spark - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Hyundai i10 - Opel Agila - Peugeot 107
