Suzuki Alto 1.0 Comfort (2010)

autoreview

Suzuki Alto 1.0 Comfort (2010)

Signalement

UitvoeringAlto 1.0 Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

best

  • 150 km

Na proefrijden in de 2010 modellen van i10, matiz, aygo, cuore en alto, kwam de Alto voor mij als beste naar voren.

i10. rijdt prima, verbruikt wat meer (1:16), geen A label, zeer ruim (1.90 op de achterbank geen probleem).

Matiz. oud concept, onderstuurd, rumoerig, ruim, geen A label

Aygo. a label, rijdt redelijk, wel te klein en te duur

Cuore. a label, rijdt eng door overhellen/smalheid, afwerking viel tegen, wel ruim

Alto, a label, rijdt erg goed, achterbank/kofferbak krap

Na 150 km absoluut geen spijt. Wel even terug naar de dealer want het bestuurdersraam gaat schokkend naar beneden en de achterruit sproeier plast in de been ruimte van de bijrijder.


Update 5 feb 2010

Ruitensproeier probleem was inmiddels bekend bij alle Suzuki dealers. Het losgeschoten rubberslangetje is op advies van de fabriek met een tie vastgezet. Toch minder erg dan falende gas/rempedalen bij bv Toyota.

De geleiding van het bestuurdersraam is opnieuw afgesteld en werkt zoal het hoort.

Nu ca 1000km op de teller. Het fijne weggedrag van dit kleintje blijft me positief verbazen.

lekker ding

  • 8.000 km

Blijft een lekker ding. Qua rijden dan. De teller staat nu op 7000 km en ik stap met bijna net zoveel plezier in de Alto als in m'n Volvo. Ach, ik overdrijf.

Kleine smetjes op het blazoen:
Eerder vermeldde losgeschoten slangetje van de ruitensproeiinstallatie en scheeftrekkend raam.

Sinds 1 week een rammel in de uitlaat. Waarschijnlijk een schotje in de katalysator. Ben benieuwd hoe ze dit bij van Bruchem te Zwolle op gaan lossen. Uitslag volgt.

Al met al wel tevreden, maar met missertjes. Het kost je toch steeds weer tijd voor een werkplaats bezoek en dat is hinderlijk!

lekker ding 2

  • 8.600 km

Van Bruchem vermoed een loszittend schotje in de eindemper. Deze wordt onder garantie vervangen.

Verder heeft mijn vrouw sinds 2 weken een paar keer meegemaakt dat de motor spontaan afslaat bij stationair draaien (wachten voor/op kruising). Tricky! Het schijnt bij meerdere Alto's voor te komen.

Volgens de garage onderzoekt de fabrikant op dit moment de motorsoftware. We worden op de hoogte gehouden en jullie ook.

lekker ding 3

  • 10.000 km

Van de week een nieuwe eindemper, onder garantie, vervangen. Een losgeraakt schotje rammelde bij accelereren. Geen enkel probleem bij de dealer.

blijft leuk

  • 35.000 km

Even een update rond de kosten en ervaringen.
Kosten: Geen
Ervaringen: Prima

Het is echt waar. In de afgelopen (bijna) 4 jaar geen extra kosten gehad. Afgezien van de keurig onder service opgelostte kinderziektes geen 1 cent aan reparaties uit hoeven geven. Het rijden blijft een (klein) feestje, dus voorlopig blijft hij nog even aan.

Bevalt nog steeds

  • 52.000 km

Begin dit jaar olie, oliefilter en bougies vervangen.

Op de boutkoppen van panelen onder de motorkap ontwikkelt zich na bijna 5 jaar enige lichte roest. Geen punt. De onderzijde van het wagentje is nog even smetteloos als bij aanschaf.

Stuur- en rijeigenschappen zijn nog altijd bijzonder goed.

Meer valt er eigenlijk niet te melden en in dit geval is dat goed.

Probleemloos karretje. Sterretje extra op kosten en betrouwbaarheid.

Erg goed hoor

  • 60.000 km

dat is de afsluitende kwalificatie na precies 5 jaar Alto. Aan onderhoud heeft de auto, in 5 jaar tijd, 3 bougies en 2 liter olie gekost. Daar worden we vrolijk van.

Na de eerste kleine perikelen die onder garantie zijn opgelost heeft het karretje al die tijd geen slag gemis.

Hij rijdt nog steeds als nieuw. Ook in vergelijk met nieuwe auto's is het rijgedrag van de Alto nog steeds top. Materiaal gebruik en stilte is in nieuwe auto's wel beter. Goede inruil op een nieuwe Punto Racing 100 twinair maakt dat de Alto iemand anders blij mag gaan maken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.