Suzuki Alto 1.0 Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 1.000 km |
Aangenaam verrast!
- 1.000 km
Daar dezer dagen de staatskas door autorijden steeds meer gespekt wordt en het "groene" autorijden een hot item is, ben ik me daar afgelopen najaar toch eens in gaan verdiepen.
Tot december reed ik al weer bijna 2 jaar in een probleemloze BMW 318ti compact, welke net de respectabele leeftijd van 14 jaar bereikt had. Ik rijd niet veel (en zelden met meer dan 2 passagiers), zo'n 5 à 6000 km per jaar, betaalde bijna €50,- wegenbelasting per maand + €25,- WA verzekeringspremie bij een verbruik van net 1 op 10. Gemiddeld excl. afschrijving en onderhoud, kostte me dat al gauw €150,- per maand. Met de volgende criteria ben ik voor een "goedkopere" auto gaan kijken:
-wegenbelasting vrij
-voorkeur Aygo, C1, 107 en de nieuwe Alto
-nieuw
-tegen niet al te hoge kosten uit te rusten met sportieve accesoires
Ik ben een snelle (impulsieve) beslisser en na een bezoek bij Suzuki Limo B.V. te Zoetermeer en een proefrit in de nieuwe Alto was ik aangenaam verrast. Wat me gelijk opviel was het volwassen weggedrag, de strakke besturing en ik had niet het gevoel in een klein autootje te rijden. Ik reed een paar jaar geleden af en toe in de Alto (bouwjaar '98) van m'n moeder en daar voelde ik me niet veilig in. Het is appels met peren vergelijken als je hier de nieuwe Alto naast zet.
Met een wat oudere verkoper die alle tijd voor me nam, hebben we "mijn Alto samengesteld" en na 2 uur kwam onderstaande eruit:
-Comfort-uitvoering (o.a. elektrische ramen & centrale deurvergrendeling)
-kleur: Silky Silver
-GT-pakket(spoiler, spatbordverbreders, zijskirts) met zwarte LMV
-rode naafkappen
-rode trim rond grille
-airco
-pioneer radio/cd-speler
-verlagingsset (3cm)
-beschermstrips zijkant, lv/rv, la/ra
-waxoylbehandeling
(Rij)ervaringen tot nu toe na 2 maanden en 1000 km:
+ strak weg -en stuurgedrag (door verlagingsset)
+ verbruik eerste 1000km 1 op 17 bij een vlotte rijstijl en relatief veel korte ritten
+ ondanks harde plastic voelt alles degelijk aan
+ fijne stoelen
+ standaard 5-deurs
+ pittig motortje (bovenin de toeren, onderin gebeurt er niet veel)
+ schakelt strak
-stoel niet in hoogte verstelbaar
-geen afsluitbaar dashboardkastje
-kofferbak ruimte erg krapjes
-door verlagingsset zijn klinkerweggetjes geen pretje
-veel schakelen
Conclusie: value for money, klein maar fijn!
Over kosten en betrouwbaarheid kan ik na 1000 kilometer natuurlijk nog weinig zinnigs zeggen. Rond de zomer verwacht ik weer zo'n 2500 km verder te zijn, dus een update volgt dan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.