Suzuki Alto 1.0 Comfort (2009)

autoreview

Suzuki Alto 1.0 Comfort (2009)

Signalement

UitvoeringAlto 1.0 Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst120.527 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 120.527 km

Signalement
Merk en type: Suzuki Alto (2009 - 2012)
Uitvoering: 1.0 Comfort
Kleur: Silky Silver (Z2S)
Opties:
- Metallic lak;
- Stootstrips;
- Radio CD/MP3 (Pioneer);
- Waxoyl behandeling.
Accessoires:
- Voetsteun;
- Philips SilverVision;
- Philips NightGuide.

Eerste indruk
Bij het zien van de vijfde generatie van de Alto in Europa denk je met een kruising van doen te hebben van een Renault Twingo en de concurrent de Citroen C1. Met deze vergelijking bewijst weer dat Japanners ook geinige Europees ogende auto's kunnen maken. De imposante grill is misschien net te groot voor de auto, hierdoor komt de rest van de auto wat iel over, zeker op de smalle bandjes. Waar je bij de concurrentie nog moet bijbetalen zijn bij de Alto de 5 deuren stadaard, een must bij een auto van dit formaat. Deze Alto heeft ook een tweelingbroer, namelijk de Nissan Pixo. Deze zijn technisch identiek, alleen een andere naam en logo.

Innerlijk
De stevige stoelen zitten voor mij (1,75m lang) prima. Ook op langere afstanden is het goed uit te houden. De vaste hoofdsteun is voor mensen van mijn lengte ook op de juiste hoogte. Voor mensen van boven de 1,80m zal de bovenkant van de hoofdsteun aan de lage kant zijn.
Achterin is het natuurlijk allemaal minder royaal. Ik kan met de bestuurdersstoel op de juiste plaats nog prima achterin zitten. Voor lange mensen is het een heel ander verhaal, die hebben echt ruimte gebrek. De achterbank zelf zit best redelijk, nadeel is dat de hoofdsteunen maar in een stand verstelbaar zijn. Ook zijn er twee Isofix bevestigingspunten op de achterbank.
De rest van het interieur zit er redelijk netjes afgewerkt uit. De portieren zijn volledig bekleed met lichtgrijs en zwart kunststof, net als het dashboard. Voor het oog is het een keurig materiaal alleen wanneer je voelt is het keihard. Het interieur blijft zelfs na 120.000 km zo goed als kraak en rammelvrij.
In het interieur zijn er veel onderdelen gebruik uit de rest van de Suzuki familie. De meeste onderdelen zijn in Japan gemaakt en in India samengevoegd tot een Alto of tweelingbroer Pixo.
Het enige wat (standaard) ontbreek is een afsluitbaar dashboardkastje, verder zijn alle portieren voorzien van opbergvakken en zijn er in de middenconsole twee opbergvakjes.
De bagageruimte is met 129 liter te klein. Toch is die mooi praktisch rechthoekig gevormd en volledig bekleed. De hoedenplank gaat niet mee omhoog wanneer de achterklep wordt geopend, met inladen van bagage is dit erg vervelend omdat het een extra handeling vraagt voordat je iets kan inladen.

Op pad
Het lijkt dat het allemaal net iets stabieler rijdt dan de Aygo-C1-107. Dit is wellicht toe te schrijven aan het extra gewicht ten opzichte van de drieling, dat is al snel een kilo of 40 meer.
De Alto moet het doen met een 1 liter 3 cilinder onder de motorkap. De plezierig klinkende “krachtbron” levert 68 pk en biedt 90 Nm trekkracht. Geen spierballen cijfers maar wel vergelijkbaar met de concurrentie, zelfs nog in 2013.
In de eerste 3 versnellingen gaat het redelijk vlot vooruit, zolang je maar hoog in de toeren blijft. De stenen uit de straat trekken doe je er nooit mee. In de lage toeren lijkt het allemaal wat moeizaam te gaan.
Alle versnellingen zijn lang. Dit heeft zijn voordeel in het gebruik en schakellui rijden. Het nadeel is dat het versnellen met een laag toerental enige tijd in beslag neemt. Bij een inhaal actie is het verstandig om 1 of 2 verzetten terug te schakelen.
Het nieuwe rijden kan wel prima uitgevoerd worden, schakelen bij 20, 40 en 60 km/h gaat prima zolang er geen haast gemaakt moet worden. In de bebouwde kom heb je genoeg aan de eerste 3 versnellingen, 50 rijden lukt zelfs niet eens in 4. Om de topsnelheid, zo’n 170+, te halen moet je tot 150km/h in de vierde versnelling blijven. Wel een interessant feit is dat het kleine aggregaat redelijk stil aan het werk is, zelfs op snelweg niveau. De standaard Falken 155/65/14 banden en windgeruis maken het rumoer in de wagen.
De vering is behoorlijk stevig te noemen, samen met de korte wielbasis is het af en toe wel stuiteren. Het grote voordeel is juist dat het kleintje weinig overhelt in bochten. Hierdoor kunnen bochten lekker vlot genomen worden. Onderstuur is duidelijk merkbaar, vooral bij korte bochten.

Boem is ho!
Aan de veiligheid in dit kleintje Suzuki is ook gedacht. Vanaf de Comfort uitvoering zijn zes airbags standaard. De passagiersairbag is niet uitschakelbaar. Om de auto tot stilstand te brengen zijn er alleen op de voorwielen remschijven, achter moet de Alto het met remtrommels doen. Desondanks dat kom je samen met de ABS en Brake Assist snel tot stilstand. Al met al zijn de veiligheidsvoorzieningen goed voor elkaar, jammer is dat de dodehoeken het een en ander teniet doen.
Eenmaal rijdend is er redelijk overzicht op de rest van het verkeer, de buitenspiegels en binnenspiegel geven redelijk zicht naar achteren. De spiegels hadden groter en beter verstelbaar mogen zijn. Wat ook een dode hoek oplevert is de oplopende raamlijn in de achterportieren.
In de EuroNCAP botsproef uit 2009 wordt de Alto (zonder zijairbags) beoordeeld met, 58 punten (3 sterren).

Spaarzaam
Volgens de fabrieksopgave is deze 2009 Alto lekker spaarzaam. Met handgeschakelde vijfbak verbruikt het de Alto, volgens de fabriek, elke 100 kilometer gemiddeld slechts 4,4 liter benzine.
Met ca. 70% snelweg, 15% buitenweg en 15% stedelijk verkeer schommelt het praktijkverbruik in de zomer tussen de 1:20,1 en 1:26,9. In de winter tussen de 1:18,3 en 1:22,8.
Het gemiddelde is volgens de berekening met de kassabonnen 120.527 km / 5.378,45 liter = 1:22,4 (4,46l/100 km).
Een babbeltje met de dealer leert dat dit ruim boven gemiddeld is. De meeste Alto gebruikers zullen tussen de 1:17 en 1:20 verbruiken, dit verschil is hoofdzakelijk te wijten aan het ge/verbruik van de airco.

Kosten
Wanneer de rekening wordt opgemaakt komen de volgende kosten naar voren:
Brandstof: 7.997,56
Onderhoud: 1.811,19
Vaste lasten (wegenbelasting 2009 en verzekering): 1149,51
Afschrijving: 6 ct/km (aanname) x 120.527 = 7.231,62
In totaal kost deze auto per kilometer: 18.189,88 / 120.527 = 15,1 cent.

Plussen en minnen
Plus
Betrouwbaar;
Weggedrag;
Verbruik en (onderhouds)kosten;
Stoelen voorin;
Opbergruimte in interieur.

Min
Onhandige hoedenplank;
Geen afsluitbaar dashboardkastje;
Rammeltjes en kraakjes;
Steenslaggevoelig neusje en radiator(!);
Dode hoeken / matige afstelling spiegels.

Onderhoud en reparaties

  • 120.527 km

Kilometerstand: 0
Datum: 06-07-2009
Omschrijving: auto afgeleverd
Kosten: n.v.t.
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 7,5
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Prima service! Ruim op Toyota niveau. Het is niet echt een groot bedrijf en er zijn dus maar een paar verkopers. Heel vriendelijke mensen zonder 9 tot 5 mentaliteit en afspreek is afspraak. Alles ziet er netjes en verzorgd uit, maar verwacht geen hypermoderne showroom.

Kilometerstand: 1.130:
Datum: 01-05-2009
Omschrijving: inspectie beurt
Kosten: n.v.t. (service)
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 8
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Prima geholpen, na 20 minuten kon ik weer verder. Ik hoop er niet veel te komen maar als de service bij onderhoudsbeurten net zo goed is, is dit bedrijf echt een aanrader.

19-07-2009: 10.000 km

Kilometerstand: 11.900
Datum: 03-08-2009
Omschrijving: Claxon defect en sloten voorportieren weigeren soms
Kosten: n.v.t. (garantie)
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 8,5
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Claxon werkte niet meer (28-07 km 10.960). Eerst gebeld of en waar de zekering zat. Zekeringen kastje zit helemaal onder het dashboard op een onmogelijke plaats om iets te kunnen controleren. Dag er na richting garage, na controle bleek de claxon zelf defect te zijn. Direct herstellen was niet mogelijk omdat de bumper er af moet en niks op voorraad was, dus onderdeel besteld. Omdat de sloten soms weigeren de sloten gesmeerd. De sloten werken nu veel soepeler. Auto was binnen een half uur gerepareerd. Deze keer ook weer erg goede service, zeer klantvriendelijk!

Kilometerstand: 16.019
Datum: 10-09-2009
Omschrijving: VOS Basisbeurt
Kosten: 120,14
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 9
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Telefonisch een afspraak gemaakt en kon anderhalve week later al terecht. Bij aankomst bleek er een fout te zijn gemaakt. De beurt was een week later ingepland. Dit was geen enkel probleem en stond een uur later kant-en-klaar buiten. Service was wederom weer geweldig, heel persoonlijk en attent. Het enige minpuntje die ik kan verzinnen is dat de rekening nogal onoverzichtelijk is, niet alle werkzaamheden worden er op vermeld.

13-10-2009: 20.000 km

Kilometerstand: 23.387
Datum: 07-11-2009
Omschrijving: Suzuki winter-inspectie
Kosten: n.v.t. (service)
Uitgevoerd door: Suzuki Breda B.V.
Waardering: 8
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Uitnodiging niet gekregen van eigen dealer, beetje vreemd. Ook op mijnsuzuki.nl staat niet mijn eigen dealer als contactadres. Ik dacht een beetje op tijd te zijn om 9:05. Dat was dus niet zo, ik was al nummer 29 (!). Eindelijk om 11:10 was nr 29 aan de beurt, de inspectie duurde ca. 20 minuten, rond 11:30 stond ik weer buiten. Al de tijd gedood met koffie, een beetje babbelen en veel rond kijken. De service was heel netjes, erg klantvriendelijk. En leuk presentje (blik soep, kalender en thermosbeker) stond in de auto. Alle controlepunten waren voldoende, het koelsysteem kan weer tot -40 en op de voorbanden zat nog 5 mm, achter 5,5 mm profiel.

11-01-2010: 30.000 km

Kilometerstand: 30.802
Datum: 20-01-2010
Omschrijving: Terugroepactie en VOS Uitgebreidebeurt
Kosten: 233,96
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 8,5
Leenauto: Suzuki Splash
Beoordeling: Op 16-12-09 een brief ontvangen voor een terugroepactie m.b.t. de afdichting van de brandstofpomp. Hiervoor gebeld met de dealer wat de urgentie hiervan was. Dit bleek nogal mee te vallen en was een uurtje werk wat bij het volgende groot onderhoud kosteloos kon worden uitgevoerd.
Lijstje met aandachtspunten neergelegd: piepende remmen, stroef schakelen, metalige rammel (rechts) voor en taxatie schade. Alles prima opgelost: een paar dagen geen piepende remmen meer, rammel bleek gebroken motorsteun te zijn en schakelmechanisme bleek droog te zijn, dus gesmeerd. Enige minpunt is misschien de wachttijd, maar dat is gevolg van de uitstekende service.

Kilometerstand: 32.750
Datum: week 6 - 2010
Omschrijving: Parkeerschade portier links voor
Kosten: 1588,54 (all-risk verzekering)
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 8
Leenauto: Suzuki Swift
Beoordeling: Aangereden in een parkeervak, je verwacht het niet in Nederland: dader gevlucht. Offerte laten maken door dealer als schade hersteller. Wanneer ik schade laat herstellen bij een erkende reparateur van de verzekering is er geen eigen risico. Dit bedrag heeft de dealer op zich genomen.
Schade is netjes hersteld zoals bij een "echt" schadeherstelbedrijf. Herstel duurde langer dan voorzien, dit werd alleen niet doorgegeven, dus zelf even gebeld. Bij aflevering keurig binnen en buiten gepoetst.

22-04-2010: 38.963 km

04-05-2010: 40.000 km

Kilometerstand: 45.015
Datum: 24-06-2010
Omschrijving: VOS Basisbeurt
Kosten: 97,41
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 7,5
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Weer de voor de zoveelste keer keurig geholpen. Ondanks het spitsuur in de garage wordt er ruim de tijd genomen voor iedere klant. Uitgebreid op de hoogte gesteld over de motorsteun problemen. Totaal was het anderhalf uur werk, na advies een ruitenwisser en lichtfilter nog niet vervangen, wellicht volgende keer nodig. Ook in overleg het verversen van de versnellingsbak olie een beurt uitgesteld. Voor het eerst werd er met een (summiere) afvinklijst met werkzaamheden gewerkt. Deze keer was de spaarkaart ook vol dus kreeg ik 25 euro korting! Het enige minpuntje is dat ze vergeten zijn een nieuw kaartje te geven wanneer de eerst volgende onderhoudsbeurt is, vandaar de 7,5 bij waardering.

10-08-2010: 50.000 km

Kilometerstand: 54.330
Datum: 04-10-2010
Omschrijving: Vervangen motorsteun
Kosten: n.v.t. (garantie)
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 9
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Door de dealer benaderd dat er een nieuwe motorsteun beschikbaar is en wanneer deze zou kunnen worden ingebouwd. Dus afspraak hiervoor gemaakt. Nieuwe motorsteun blijkt totaal vernieuwd te zijn, met o.a. ander soort rubbers. Totaal was ongeveer drie kwartier werk, direct aangegeven dat er tussen het dashboard en het dashboardvak wel een erg grote naad komt. Dit wordt ook z.s.m. verholpen door een nieuw kunststofdeel te monteren. Dit moest nog uit India komen. De werkplaats was opgevallen dat de vorige keer er geen nieuw kaartje was gegeven met de eerst volgende onderhoudsbeurt, dit is alsnog gegeven. Al met al (alweer) een keurige service!

Kilometerstand: 56.809
Datum: 28-10-2010
Omschrijving: Vervangen deel dashboardvak & kapotte lampen vervangen
Kosten: n.v.t. (garantie & service)
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 10
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: 10 dagen na de bestelling van het kunststofdeel van het dashboardvak werd ik door de dealer gebeld dat het binnen was. Omdat het inbouwen 5 minuten werk was kon ik zonder afspraak langs komen. Dit ook gedaan. Bij aankomst sleutels afgegeven en aangegeven dat ik 2 lampje wilde kopen om ze zelf te vervangen. Dit was niet nodig, de lampjes zouden direct worden vervangen. Betalen was niet nodig, kortom super!

01-12-2010: 60.000 km

Kilometerstand: 60.402
Datum: 07-12-2010
Omschrijving: VOS Uitgebreidebeurt
Kosten: 236,86
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 8,5
Leenauto: Suzuki Alto
Beoordeling: De service is zo als gewoonlijk prima. Keurig geholpen en de werkzaamheden uitgelegd. Vooraf aangegeven dat ik vermoede dat de motorsteun het weer had begeven. Helaas bleek dit waarheid te zijn. Alleen was het nu een andere dan anders. De monteur heeft de nieuwe motorsteun voorzien van het gemodificeerde rubber. Banden (nog ca 4mm profiel), versnellingsbakolie en luchtfilter waren nog (steeds) niet aan vervanging toe.

04-04-2011: 70.000 km

22-04-2011: 71.623 km

Kilometerstand: 75.335
Datum: 10-06-2011
Omschrijving: VOS Basisbeurt + versnellingsbakolie verversen
Kosten: 170,71
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 8,5
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Aangegeven dat de motorsteunrammel weer terug is en dat het slot van het bestuurdersportier een schrapend geluid maakt. Het eerste is provisorisch verholpen door het rubber te draaien, het slotmechanisme zal 24-6 worden vervangen. Al met al weer keurig opgelost!

Kilometerstand: 77.655
Datum: 24-06-2011
Omschrijving: Vervangen slotmechanisme
Kosten: n.v.t. (garantie)
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 5
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Slotmechanisme niet vervangen, nadat de deur al uit elkaar gehaald was bleek dat het nieuwe slot ook kapot te zijn, transport schade. Nieuwe afspraak gemaakt voor 11-7.

Kilometerstand: 77.968
Datum: 11-07-2011
Omschrijving: Vervangen slotmechanisme
Kosten: n.v.t. (garantie)
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 7
Leenauto: Suzuki Swift
Beoordeling: Nu wel slot vervangen, direct ook koppelingskabel gesmeerd en motorsteunrammel nagekeken. Hier is helaas niks aan gedaan.

13-08-2011: 80.000 km

Kilometerstand: 84.364
Datum: 05-10-2011
Omschrijving: Vervangen (voor)banden (Falken)
Kosten: 133,99
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 7
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Een dag van te voren gebeld of het mogelijk was om banden te laten vervangen. Dit was uiteraard mogelijk. Na een half uurtje was het gebeurd. Volgens de garage zouden de banden nog langer mee hebben gekund als ik de bandenspanning op (voorbanden) 2,7 had gehouden.

19-12-2011: 90.000 km

Kilometerstand: 90.432
Datum: 23-12-2011
Omschrijving: VOS Uitgebreidebeurt
Kosten: 268,07
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 7
Leenauto: Suzuki SX4
Beoordeling: Aangegeven dat de motorsteunrammel (weer) terug is, de motor stationair moeilijk loopt en de aanjager een brommend geluid maakt. Er werd keurig gebeld met de vraag of het luchtfilter vervangen mocht worden en of een interieurfilter mocht worden ingebouwd. Dit laatste als bescherming van de aanjager tegen bladeren. Deze keer was de spaarkaart weer vol, dus 25 euro korting.

22-04-2012: 98.857 km

09-05-2012: 100.000 km

Kilometerstand: 105.368
Datum: 17-07-2012
Omschrijving: VOS Basisbeurt
Kosten: 192,87
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 7
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Service is zo als gewoonlijk prima. Keurig geholpen en de werkzaamheden uitgelegd. Deze keer geen “invulformulier” met de gecontroleerde punten. Als extra zijn de bougies vervangen en een lampje van de kentekenverlichting.

09-10-2012: 110.000 km

Kilometerstand: 116.855
Datum: week 3 - 2013
Omschrijving: Schade
Kosten: 2205,53 (all-risk verzekering)
Uitgevoerd door: Schadenet Van Gestel
Waardering: 9
Leenauto: Skoda Fabia 1.4 16v
Beoordeling: Woensdagochtend schade gehad aan de voorkant, de auto, die via via, in de middag afgeleverd bij van Gestel. Netjes contact opgenomen dat er een vervang auto klaar stond. Afgesproken dat de auto de week erop op donderdag klaar zou zijn, op woensdagmiddag werd al gebeld dat de auto klaar stond! Service zeer snel en uitstekend, groot minpunt was de leenauto. Ruitensproeiervloeistof was op, de auto stotterde en de cruisecontrol viel uit.

14-03-2013: 120.000 km

Kilometerstand: 120.525
Datum: 25-03-2013
Omschrijving: Vervangen voorruit
Kosten: 50% eigen risico (all-risk verzekering) + 14,99 (leenauto) = 89,99
Uitgevoerd door: GlasGarage Roosendaal
Waardering: 9
Leenauto: Fiat 500
Beoordeling: Een barst in de voorruit gekomen door steenslag op de snelweg, nu voor de APK laten vervangen. Beloofd werd binnen 1 werkdag de online afspraak te bevestigen, zelf na drie dagen maar contact opgenomen. Gelukkig wel vriendelijke geholpen, alle werkzaamheden uitgelegd en dat de auto de eerste drie dagen niet gewassen mocht worden met autoshampoo. Dit i.v.m. het afsluiten van de lijm. De all-risk verzekering komt weer goed van pas, het vervangen kost ca. 500 euro (!).

Kilometerstand: 120.527
Datum: 26-03-2013
Omschrijving: VOS Uitgebreidebeurt + APK
Kosten: 282,17
Uitgevoerd door: Suzuki Centrum Roosendaal
Waardering: 9
Leenauto: Suzuki Splash
Beoordeling: Grote beurt met als extra werkzaamheden de ruitenwissers vervangen (zelf aangegeven). Dit is ook gebeurd en de auto is uitgelijnd. Bij de APK was één opmerking dat er 1 achterband minder dan 2,5mm Deze keer ook weer prima service.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.