Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)

autoreview

Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)
Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus (2010)

Signalement

UitvoeringAlto 1.0 Comfort Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst245.735 km
Lezerswaardering: 97%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Suzuki Alto bouwjaar 2010

  • 175.500 km

In juli 2010 heb ik een Suzuki Jimny S-Limited 4WD (2002) ingeruild voor een nieuwe Suzuki Alto Comfort Plus. Inmiddels rijd al bijna 10 jaar met veel plezier in deze Japanner. Ik wil jullie mijn bevindingen delen over deze Suzuki Alto. Mocht je de aanschaf van een Suzuki Alto overwegen, dan hoop ik met mijn verhaal een zo compleet mogelijk beeld te geven.

WAT IS HET
Een zwarte Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus, gekocht op 31 juli 2010 met 10 km op de teller. Momenteel staat er 175.500 km op de teller, maart 2020.

De Alto heeft o.a. de volgende standaard specificaties:
- Airconditioning met pollenfilter
- Centrale deurvergrendeling met afstandbediening
- Elektrisch bedienbare ramen bestuurder en passagier. Het elektrische raam aan de passagierszijde is niet te bedienen aan bestuurderskant. Dus als bestuurder moet helemaal voorover leunen om dit raam te bedienen.
- ISOFIX-bevestigingssysteem

EXTRA OPTIES
- Kleur ZAM Midnight Black Pearl
- Matset luxe Alto
- Uitlaatsierstuk RVS
- Stootlijst met eindkap Alto
- Bumperbeschermplaat
- Metaalkleur
- Pioneer upgrade speakers t.b.v achter portieren 170 watt. Dit is zeker aan te raden. De muziek uit de standaard luisprekers klinkt blikkerig en zonder enige vorm van lage tonen.
- Middenarmsteun zwart kunstleder ConceptS
- LED-dagrijverlichting (niet de extreem felle exemplaren)
- Dashboardkast bijrijderszijde

De Alto heeft geen toerenteller. Dus voor het schakelen ben je overgeleverd aan het geluid wat uit de motor komt. Er zit een hoedenplank op, maar zonder touwtjes eraan die deze omhoog houden als de achterklep is geopend. Ook is er een relatief hoge tildrempel kofferbak aanwezig. Ik heb de Carkit Parrot 9100 laten overbouwen vanuit de Jimny oor handsfree bellen.
Verder is de achterbank niet in twee delen neerklapbaar voor het type Comfort Plus.

MOTOR
68 PK zit er origineel in. Maar in maart 2012 heb ik de Alto laten tunen door middel van een externe module (piggyback) bij VTune in Huizen voor € 250. Het vermogen is gestegen met 8 PK van 68 naar 76 PK en het koppel is gestegen met 13 Nm van 90 Nm naar 103 Nm. Hoewel dit geen spectaculaire toename is in PK’s en koppel is de reactie van het gaspedaal enorm verbeterd. Inhalen op de snelweg gaat een stuk veiliger en vlotter en als je je rechtervoet niet in de bekleding drukt zou je zuiniger moeten kunnen rijden.

De Alto is handgeschakeld met 5 versnellingen. Het tromgeroffel van de driecilinder is te horen, maar niet storend.

VERBRUIK
De fabrieksopgave geeft aan dat 22,7 kilometers op 1 liter gehaald moet kunnen worden.
Momenteel verbruikt de Alto 5,05 liter benzine per 100 km. Met 1 liter benzine kan ik gemiddeld op 19,80 kilometer afleggen. Dit is op basis van 258 tankbeurten en het rijden op stads- en snelwegen. Per volle tank kan je gunstige rijomstandigheden ongeveer tussen de 550 en 600 kilometer rijden. Gemiddeld wordt de Alto zo’n 50 km per weekdag gebruikt. In het weekend wordt de auto nauwelijks gebruikt, hooguit voor stadsritten De verbruiksmonitor staat op Autoweek. https://www.autoweek.nl/verbruik/3234/suzuki-alto-10-comfort-plus-2010/

Ik tank meestal premium brandstof (Shell V-Power, Esso Supreme). De CO2-uitstoot is 103 mg/km met energielabel C.

RIJEIGENSCHAPPEN
Het rijden in de Alto voelt vertrouwd en veilig aan, ondanks dat het een kleine auto (lengte 3,5 meter, breedte 1,6 meter) is. Het stuurgedrag is prima. De auto is wel zijwindgevoelig. Verder ligt onderstuur af en toe op de loer bij natte weggedeelten. De velgmaat is 155/65R14. De buitenspiegels zijn wat aan de kleine kant ten opzichte van de Suzuki Jimny. Dit was in het begin even wennen.
De motor moet hoog in de toeren gehouden worden, anders kom je niet snel vooruit. Te vroeg naar de derde versnelling schakelen is wel goed voor zuinig rijden, maar dan kom je niet vlot met het overige verkeer mee. De draaicirkel is erg klein (9 meter) en keren in doodlopende of smalle straten is snel gedaan. Ook inparkeren gaat erg makkelijk in de stad. Je hebt goed rondom de auto.

COMFORT
De auto heeft vier deuren wat daardoor erg praktisch is met kleine kinderen. Je hoeft de bestuurdersstoel nooit naar voren te klappen.

De stoelen vóór zitten over het algemeen prima. Er is geen zijdelingse steun en ondersteuning voor onderbenen. Desondanks zijn ritten van circa een 1 uur (woon-werkverkeer) prima te doen.

Achterin is het als volwassene behelpen vooral beenruimte, maar doorgaans zitten de kinderen achterin en die zitten prima.
Het is toch eens gelukt om met 1 volwassene, drie kinderen en opgevouwen kinderwagen in de auto te rijden. Het is behelpen, maar als het af en toe nodig is, past het allemaal in de Alto.

De stoffen bekleding ziet er nog prima uit. Er zitten geen scheuren of vlekken in. Het hardplastic aan binnenkant auto is wel krasgevoelig. Dit kan wel storend overkomen.

DASHBOARD
Het dashboard is eenvoudig en zonder toerenteller. Maar die heb ik in al die jaren niet gemist.
De bedieningsknoppen zitten hoog in de middenconsole en binnen handbereik waardoor je je ogen op de weg kan houden.

VERLICHTING
De standaardverlichting met reflectorkoplampen is erg matig. Zeker op wegen zonder openbare verlichting buiten de bebouwde kom. Lampen als Philips Vision of Osram Night Breaker zorgen voor meer licht dan de standaard lampen en verbeteren en zichtbaarheid en veiligheid.
Destijds heb ik er LED-verlichting als dagrijverlichting in laten bouwen als optie. Maar dit zijn geen felle LED’s.

WEGENBELASTING
Destijds had ik de auto aangeschaft omdat er per 1-4-2010 geen motorrijtuigenbelasting gold voor zuinige auto’s (uitstoot tot 110 gram CO2 per kilometer). Per 01-01-2014 is deze vrijstelling afgeschaft. De af te dragen maandelijkse wegenbelasting bedraagt € 19 of € 57 per kwartaal. Gewicht auto is 830 kilo leeg.
De verzekering WA-plus kost een kleine € 30 per maand.


ONDERHOUD
De Alto krijgt jaarlijks een onderhoudsbeurt bij de Suzuki-garage Kroon in Veenendaal. Ik ben hier al jaren een tevreden klant.

Naast het standaard VOS onderhoudsbeurt (verversen motorolie, en oliefilter, bijvullen vloeistoffen), krijg je er een Suzuki Service Card, met 1 jaar gratis pechhulp. De pechhulp heb ik in al die jaren nog nooit hoeven te raadplegen.
Naast de standaard VOS- onderhoudsbeurten bij de Suzuki-dealer heb ik een aantal keer onvoorziene kosten gehad. Helaas komt dit nou eenmaal voor.

- Multiriem airco en waterpomp, remschijven, remleiding achteras vervangen en koplampen polijsten (na 9 jaar)
- Condensor airco, draagarm linksvoor vervangen (na 8 jaar)
- Gasveren achterklep vervangen (na 7,5 jaar)
- Schakelaarrand raambediening linker voorportier vervangen (na 7,5 jaar)
- Versnellingsbakhuis en koppeling vervangen (na 7 jaar) €1.250 euro ex. BTW
- Condensor vervangen (na 5,5 jaar)
- Motorsteun vervangen (na 1,5 jaar) garantie

Omdat de Alto bijna 10 jaar is, heb ik hem een volledige polijst- en poetsbeurt laten geven. Hier is hij enorm van opgeknapt en lijkt het net alsof hij weer zo uit de showroom komt.

CONCLUSIE
Over het algemeen ben ik erg tevreden over de Suzuki Alto. Voor kortere ritten of parkeren in de stad is het een ideale auto, maar ook voor langere afstanden (200 kilometer) haalt de Alto zijn neus niet op. Been- en hoofdruimte zijn voor twee volwassenen achterin niet bemeten, maar (kleine) kinderen zitten hier achterin prima. De aanwezigheid van twee ISOFIX-bevestigingspunten is erg handig. De bagageruimte is niet erg groot, dus je moet van tevoren goed nadenken wat je mee wilt nemen. De hoedenplank is mooi voor de afwerking, maar werkt een grote laadopening tegen omdat deze niet met de achterklep mee omhoog gaat.
De Alto is een fijne en betrouwbare auto zonder al te veel opsmuk waar je veel plezier aan kan beleven als hij op tijd zijn onderhoudsbeurten krijgt. De gebruikskosten zijn daarbij acceptabel.

Uit het onderzoek automankementen (Consumentenbond, oktober 2019) scoort de Suzuki Alto een 8,0 (Suzuki overall 8,6, plaats 2, achter Toyota).

Update juni 2020

  • 177.400 km

Inmiddels verliep de APK datum ook weer bijna. De APK heb ik tegelijk laten uitvoeren met een VOS onderhoudsbeurt bij Suzuki Kroon. Met het vervangen van alleen twee voorbanden kwam er een bedrag uit van €447,43. Er werden verder geen bijzonderheden gemeld. Dus we kunnen weer een jaar veilig de weg op.

Januari 2024 Suzuki Alto verkocht

  • 245.735 km

De Suzuki Alto is verkocht met 245.735 kilometer op de teller. De auto heet bijna 13,5 jaar rond gereden. De auto heeftuitstekend gereden voor zijn leeftijd en kilometrage. Inmiddels en ik overgestapt op elektrisch rijden (Peugeot e-208). Voor nu nog even een korte samenvatting van de afgelopen jaren.

SAMENVATTING
Jaarlijks krijgt de Alto een onderhoudsbeurt met benodigde vervangingen van filters en verversen van motorolie, vervangen multiriemen waterpomp en airco.
Daarbij zijn diverse grotere en duurdere reparties voorbij gekomen, maar het rijden in de Alto bleef te leuk om de auto in te ruilen. Dus ik ben ermee blijven doorrijden.

De auto is klein van formaat, lekker wendbaar in de stad en makkelijk parkeren. Bovendien moet niet vergeten worden dat het verbruik gemiddeld 1 op 20 is (op basis van 378 tankbeurten / 221.851 km).

LAATSTE ONDERHOUD
Juli 2023, Km. stand 235.015
- Remklauwpennen
- Luchtfilterslang
- Draagarmen voor rechts

BIJZONDERHEDEN ONDERHOUD
- Bougies, dec. 2022
- Accu, december 2022 was nog originele
- Dynamo, nov. 2021
- Draagarmen voor links, juni 2021
- Auto uitlijnen, apr. 2021
- Linkerachterlicht unit i.v.m. vocht, nov. 2020
- Remschijven, juli 2019
- Condensor, nov. 2018
- Versnellingsbakhuis en koppeling, juli 2017

ANTWOORDEN OP VRAGEN
@ Stefan Diesel, de Jimny is natuurlijk een leuke auto om te zien. Maar wanneer ik de bonnetjes van de tankbeurten terugzag, dan werd je daar niet vrolijk van. Om financiële redenen ben ik overgestapt op de Alto, omdat verbruik veel gunstiger was en destijds hoefde er geen wegenbelasting betaald te worden.
Momenteel zit wegenbelasting op €68 euro per kwartaal (2024).

@ Autowormpje, de vergelijking voor en na de tuning van een Suzuki Alto is lastig te omschrijven. Het is al 9 jaar en een kilometer of 140.000 geleden. Ik had veel positieve reviews gelezen en voor €250 vond ik het proberen waard. Daarnaast was er een 10 dagen niet tevreden, geld terug garantie.
De Alto heeft maar 3 cilinders en de toename van 8 PK en 13 Nm is op papier niet zo heel veel. Maar voor een auto van slechts 830 kilogram leeg merkte ik een duidelijk verschil in rijden voor en na de tuning. De gaspedaalreactie was vóór de tuning traag en ook inhalen duurde relatie lang. Na de tuning reageerde het gaspedaal veel sneller en de auto rijdt soepeler. Ook verschil in trekkracht was duidelijk voelbaar.

@ AJ Schuurmans, ik vond het heel vervelend dat twee keer de airco condensor vervangen moest worden. En van de versnellingsbak was het glijstuk ingesleten, waardoor deze vervangen moest worden, samen met de koppeling.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.