Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 91.700 km |
KM-stand laatst | 99.000 km |
Value for money
- 99.000 km
Inleiding
Na jaren met veel plezier in een Twingo uit 2007 van de eerste generatie te hebben gereden bleek deze in december 2019 een gescheurde cilinderkop te hebben. Kosten revisie: +- €2500. Dit was het Twingootje niet meer waard dus opzoek gegaan naar een compacte vervanger.
In eerste instantie ging mijn voorkeur weer uit naar een Twingo van de tweede generatie uit de bouwjaren 2012-2014. Er stonden er genoeg van te koop maar veel waren aan groot onderhoud toe. Lees: distributieriem. Ook bleek de airco een zwak punt. Hier had ik geen zin in dus verder gekeken (lees flink gegoogled) naar een alternatief uit het A-segment.
Zoektocht
De punten die ik meenam in het zoeken naar een andere auto waren:
*Betrouwbaar
*Relatief veilig (minimaal 4 airbags)
*Airco
*Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
*Minimaal 2012
*Maximaal 100.000 km
*Origineel Nederlandse auto
*Met onderhoudshistorie
*Budget +- €5500
De kleur en het uitrustingsniveau konden me niets boeien. Dopjes? Prima. Slinger raampjes? Helemaal oke.
Mijn vaste garage ingelicht over mijn zoektocht. Ook zij zouden hun ogen openhouden en met mij meekijken naar een waardige Twingo-vervanger.
In het A-segment staan bizar veel autootjes te koop. Het grootste gedeelte bestaat uit de PSA en VAG drieling. Van de eerste waren er veel geïmporteerd (inclusief onbetrouwbare kilometerstanden) en ook las ik veel over lekkage. De VAG drieling blijkt kwalitatief goed maar prijzig.
Uiteindelijk kwam ik via de site van de ANWB bij de Alto terecht. Ik las: "Over de Alto kunnen de mannen van de wegenwacht uitermate kort zijn: er gebeurt gewoon nooit wat mee." Ook blijken ze een onderhoudsarme distributieketting te hebben. Bingo!
Al mijn pijlen gericht op een alto én met succes. Er stond er één te koop bij een Suzuki dealer op zo'n 50 kilometer van mijn woonplaats die aan al mijn eisen voldeed. Het Altootje bleek daar nieuw geleverd te zijn en weer ingeruild. Het was een grijs exemplaar uit 2014 met dik 91.000 kilometer aan ervaring. Deze wilde ik! Niet wetende hoe zo'n Alto nu überhaupt stuurt toch mijn garage gebeld. Zij hebben hem voor mij ingekocht. Het bleek een Comfort uitvoering te zijn; dus zelf slingeren was niet nodig.
Met een verse APK en nieuwe all-season bandjes kon mijn avontuur met de Alto beginnen.
Eerste indruk
Wat een prettige motor! Lekker pittig, pruttelt enthousiast en voelt solide aan. Mijn moeder heeft een Up! dus kon deze 3-cilinder goed vergelijken met die van de hare, maar deze is een stuk prettiger. Een stuk Japanser, zeg maar.
Wat minder prettig is t.o.v. bijvoorbeeld de Up! is het materiaalgebruik. Wat een hoop harde kunststoffen in het interieur! Alles voelt stevig aan en lijkt een auto leven lang mee te gaan, maar desalniettemin wel erg kras gevoelig. Ook de bekende "plof" bij het sluiten van de portieren doet me grinniken. Het klinkt alsof je een Tupperware doosje laat vallen. Vooral bij het sluiten van de achterportieren.
Plus en min
+ Heel prettige motor
+ Rijdt strak
+ Schakelt trefzeker
+ Goede stoelen
+ Goede verlichting
+ Tankdop zonder sleutel
+ Zuinig (op 10 tankbeurten kilometers door liters gedeeld: 1/18,68)
+ Stil op de snelweg
- Harde kunststoffen interieur
- Stugge vering achter
- Achterkant bij nat weer snel héél smerig. De achterkant lijkt wel één grote spatlap.
- Bizar kleine kofferbak
- Kwetsbare lak
Update na 7 maanden Alto-cruisen
Nu een paar duizend kilometer en een beurtje verder. Het kleine Japannertje bevalt nog steeds erg goed en blijkt tot nu toe erg betrouwbaar! Bij de beurt hebben ze niets kunnen vinden. Kosten: €178-, Dat zijn nog eens mooie garagerekeningen :-)
Ondanks dat het me eerst niets kon schelen zijn de originele wieldoppen vervangen voor two-tone dopjes. Dit geeft de auto net een wat frissere uitstraling. Ook de originele fabrieks af radio bleek op de geboortedag van deze Alto al 5 jaar achter te lopen dus ook deze is (na de foto hierboven) vervangen voor een aftermarket exemplaar. Esthetisch natuurlijk geen top keuze, maar Spotify onderweg is zoveel prettiger dan een CD'tje.
Ik tuf voor nog onbepaalde tijd door in dit heerlijke scheurijzertje. Een tip voor iedereen die verder durft te kijken dan de "voor de hand liggende" merken: zo'n Alto blijkt zo gek nog niet en biedt echt value for money.
Een update volgt wanneer de Alto wat meer ervaring heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren