Suzuki Alto 1.0 Base (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.0 Base |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
review to nu toe
- 72.000 km
Deze auto is zuinig betrouwbaar en over een tijdbestek van 5 jaar een paar kleinigheden.
1. de gascillinder van de achterklep waren lek.
2. roest
Dit is m`n vrouw haar auto. Rijd zelf Skoda Fabia 2008.
Bij elke bandwissel bij de Suzuki (dat doe ik zowieso altijd zelf) kom ik elke keer wel weer wat roest tegen aan het onderstel). Als ik dat vergelijk met m`n budget VW waar ik eigenlijk geen roest kan vinden behalve wat vliegroest op een boutje.
Wat rijconfort betreft dit geke karretje is sneller dan m`n skoda en het is een boodschappen auto dus de stoelen zijn niet zo geschikt voor de lange afstanden. Hoewel mij opzich de confort naar een uurtje rijden nog best meevalt. De wegliging zelf bij 100 + km vindt ik prima. Wat ik wel wat vreemd vind is de versnellingbakverhouden. In de 3 trek je zo door naar 80 90 zonder dat je er erg in hebt. Goed, misschien komt dat door mijn ervaring met VW. VW zijn de eerst paar versnelling altijd kort. Bijzonder vond ik ook dat je om de 60.000 versnellingbak olie moest wisselen volgens, het boekje. Dat hebben we gedaan. Ik kan weinig verschil merken en vond het nogal kort maar goed zit weer nieuw in.
Verder bij 70.000 zijn de remblokken voor vervangen. Ik meen dat we rond de 200 euro kwijt waren.
Uitgebreide inspectie en apk
- 74.000 km
Na vijf jaar geen Suzuki dealer gezien dus, ik dacht stuur hem daar maar een keer heen. Dus afspraak gemaakt apk (daar was die aan toe) + uitgebreide inspectie. Suzuki, dus niks gevonden weer apk gekeurd. Vandaag even olie ververst, luchtfilter en intereurfilter. Loopt weer als een zonnetje.
Lekkage
- 76.000 km
Lekke rubbers in deuren en kofferbak. Vooral de kofferbak stond een plasje water. Het kofferbakrubber kun je er zo uitrekken. In een bak met water gegooid en schoongemaakt vervolgens weer teruggeplaatst en alle verdere deurrubbers schoongemaakt. Alle rubbers ingevet en tot nu toe lijkt alles weer dicht. Verder geen bijzonderheden.
Buts in de lak
- 82.000 km
Nieuwe olie oliefilter luchtfilter interieurfilter. Rijd nog steeds als een zonnetje. Binnenkort een buts in de lak/roestpunt wegwerken. Benieuwd hoe dat gaat.
Onderhoudsbeurt groot etc.
- 92.000 km
Wat geluid uit de voortrein.
Dus naar de garage. Waar komt dat vandaan.
Volgens garage draagarmrubbers.
Alleen rubbers vervangen aan beide kant zou €400 kosten.
Duur geintje, iets minder als een kwart van de prijs van de auto.
Dus op naar mijn favoriete autoonderdelen website. Complete draagarmen, N-links, stablisatiestangrubbers, olie, oliefilter, luchtfilter, intereurfilter. Zo'n €240,- en dagje zelf klussen met vaders. Toen reed die weer fantastisch totdat, de achterbank op eens kletsnat was. Achterbank en interieur delen eruit gehaald en dan zoeken naar het lek. Naar 3 weken rondgereden te hebben met achter de voorstoelen een legen auto en daardoor, ook lawaaige auto. Zit de lek of in het raam van de kofferklep of het dak. Laaste stuk mag de garage doen. Die trokken de conclusie, dak en hebben dit agfgekit. Nu alles weer droog voor €50,-.Interieur weer ingbouwd + wat isolatie wat ik nog had liggen. Stukken stiller maar, vooral droge auto van binnen.
Lekkage dak uitlaatbeugel afgerot deurhendel
- 100.000 km
Lekkage ergens achterin rond het dak. Het is een alto dus in half uurtje alle panelen los gehaald maar, kon maar moeilijk vinden waar de lekkage vandaan kwam. Blijkbaar hebben veel auto's tegenwoordig het dak gelijmd.
Bij de garage laten dicht kitten. €50 en weer klaar.
Boel gerammel bij een bepaald toerental. Beugel afgeknapt. €100,- einde moet besteld en er onder gezet.
De deur wou niet meer open, klink aan de binnenkant afgebroken. €20,- ligt er en 15 min knutselen en weer klaar. Een schroef en een kunst of pin en deurpaneel los.
Tja, hij wordt ouder en wat meer gebreken maar laten we zeggen €500,- per jaar aan onderhoud. Is wat je voor de meeste auto's minimaal elk jaar betaald. Achtwielophanging begint wel wat meer te roesten en daar stalen onderdelen vervangen is prijziger maar, zolang dat nog volhoud knippen we er nog wel een paar jaar bij aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.