Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Comfort Pack (2003)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon
Subaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy - interieur

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.5i Comfort Pack
Versnellingen4, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst146.041 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste conclusies

  • 61.000 km

Algemeen.
========
Na 245.000 km in 7 jaar met de BMW werd het tijd voor iets anders. Hoewel ik de BMW had willen oprijden, liepen de onderhoudskosten dermate op, dat samen met de anti houding van overheidswege versus diesel, het me verstandig leek over te stappen op LPG.

Mijn LPG ervaringen (met Opel) zijn niet overdreven goed. Ik heb 2 Vectra's gehad die beide hoge kosten veroorzaakten rond km 98000 resp. 134000. Vandaar dat ik me georienteerd heb op een merk dat een goede reputatie daarmee heeft. Samen met het betrouwbaarheids image en de lage onderhoudskosten, viel de keus dus op een 2e hands Subaru Legacy touring, uiteraard met automaat.

Het aanbod in deze categrorie in Nederland is bepaald niet groot, zodat ik uiteindelijk over de grens ben gaan zoeken. Uiteindelijk hebik van een privé aanbieder een groene Legacy gekocht. De doorslag gaf de lage kilometerstand en de nette indruk die de auto achterliet. Achteraf viel daar toch wel iets op af te dingen, maar al met al ben ik niet ontevreden. Samen met de BPM afdracht en de inbouw van een LPG installatie ben ik voor minder geslaagd dan ik bij een Nederlandse dealer kwijt zou zijn geweest, is mijn indruk.

De eerste ervaringen.
Subaru heeft net als veel Japanse merken een inrichting en bedieningspaneel, dat niet zonder handboek erbij te gebruiken is. Het oogt allemaal heel complex is onze indruk, vergeleken met Duitse auto's waar je zo mee weg rijdt. Het handboek is ook nog eens voor het gemak voorzien van de rechts-gestuurde variant en de Australische variant. Het is een heel dik boekwerk, waar echter helaas minimale informatie in staat.

Interieur.
==========
De eerste indruk geeft een soort Audi achtig gevoel. Het oogt allemaal heel strak. In werkelijkkheid is er sprake van een behoorlijke reeks missers c.q. ontwerpfouten.

- De beide stengels aan weerszijden van het stuur bevatten te veel functies, die moeilijk te leren zijn.
- De richtingaanwijzers geven nauwelijks geluid en gaan erg licht. Gevolg: na zelf terugzetten van de aanwijzer b.v. op de autoweg, rijdt je nogal eens met de richtingaanwijzer de andere kant uit aan.
- De lichtschakelaar gaat veel te licht. Door eigen onhandigheid kan de schakelaar teruggezet worden, omdat ook deze heel licht gaat. Wel eens midden in de nacht op een Poolse tweebaans weg tijdens een inhaal maneuvre ineens zonder licht gereden? GzD kon ik bliksemsnel groot licht aanzetten, zodat het goed afgelopen is.
- De climate control leidt een eigen leven. Dit kan misschien nog een defect zijn. Op de meest ongelegen momenten begint het systeem over te schakelen op koude lucht vanuit de roosters midden op het dashboard. De temperatuurinstelling is, volgens de dealer, Japans. D.w.z. als U 19 graden gewend bent, moet U de Subaru op ca. 23 á 24 graden zetten. Dit is normaal, volgens de dealer. De AUTO stand van de climate control is absoluut onbruikbaar. Door het vele gehannes met de knopjes van het apparaat valt op, dat ze allemaal erg laag geplaatst zijn en daarmee de veiligheid bepaald niet bevorderen.

- Diverse andere schakelaars zijn nauwelijks te bedienen zonder te kijken. De veiligheid is hiermee in het geding.
- Als U gewend bent met licht aan te rijden, zult U afstand moeten doen van het kunnen waarnemen van de digitale cijfers voor dagteller op climate control op een normale, niet bijzonder zonnige dag. Subaru heeft bedacht dat als het licht aangaat, de diverse displays gedimd moeten worden met als gevolg dat ze nauwelijks waarneembaar zijn met de schakelaar in de hoogste stand. Als je op LPG rijds is de dagteller helaas de belangrijkste aanwijzing of er getankt moet worden.
- Helaas geldt dit ook voor het navigatiesysteem. De helderheid en felheid hiervan kan apart ingesteld worden, maar isvooral bij fel licht en ’s avonds moeilijk af te lezen. Overigens kent het systeem geen letters bij nederlandse postcodes, zodat de postcode variant vrijwel onbruikbaar is (altijd complete adres intikken).
- Voor een auto van ca. 39000 auro Nederlandse nieuwaarde ontbreken er m.i. prettige acessoires als PDC en regensensor, maar zijn er weer wel verwarmde ruitewissers tegen vastvriezen, verwarmde voorstoelen, waarschuwingslichten in de deuren voor achteropkomend verkeer, leeslampjes etc.
- De middenrmsteun of wat daar voor door moet gaan, is alleen bruikbaar als opbergvak. Als leuning is het onbruikbaar, want veel te ver naar achteren.
- Het afdek zeiltje voor de bagageruimte ontbreekt uiteraard niet. Jammer dat het zo kort gemaakt is, dat kwaadwillenden toch wel kunnen zien wat U achterin heeft laten liggen.
- Dit is mijn eerste auto waar ik een lampje links voor door een dealer moest laten vervangen. Ik was in Riga en het was dermate koud dat ik niet serieus kon proberen hoe het vervangen moest worden, zeker buiten niet. Overigens: gelukkig was het links. Rechts red je absoluut niet zonder gereedschap.

Rij-ervaringen.
===============
Gelukkig zijn er ook nog positieve zaken te melden, zij het wel met kanttekeningen. De motor is een 2.5 liter 4 cylinder boxer en qua rijcomfort gaat dit echt naar een zes cylinder toe. Prachtig gedempt geluid. Wat tragisch dat Subaru bezuinigd heeft op de versnellingsbak. De 4-bak moet uiteraard vaker aan de bak en heeft alleen maar keus uit de 3 of de 2. Als je buiten Nederland iets forser gaat rijden, blijken de tekortkomingen nadrukkelijk. Dankzij de uitstekende demping valt het geluid wel mee, maar het comfort is niet gediend met veel terugschakelen noch het verbruik trouwens, dat toch al bij dit type motor bepaald niet gering is.

4 wiel aandrijving.
===================
Dit was voor mij geen aankoop argument. Na een lange, bijzonder zware tocht door Polen, Litouwen en Letland onder soms barre omstandigheden, is de aandrijving zonder meer een geweldige plus te noemen. Het geeft een enorm gevoel van zekerheid. Voorwielaandrijving is ok, maar dit is beter.

Voorlopige conclusie.
=====================
Ik ben nog niet erg enthousiast, zoals U begrepen zult hebben. Als de kosten aspecten en betrouwbaarheid na een aantal jaren goed zijn geweest, verander ik wellicht van mening. Als U vrijwel alleen in Nederland of de omringende landen rijd, zou U misschien een ander merk in overweging moeten nemen.
Ik hoop dat bij de komende beurt de climate control problemen opgelost worden. De overige manco's moeten we mee leren leven.
Overigens: onder Nederlandse omstandigheden is de 4 bak nauwelijks een probleem en is het een heerlijk zacht zoevende Subaru. De overige zaken die we hebben genoteerd, zijn deels persoonlijk. Niet iedereen zal zich hier evenveel aan storen.



55.000 km verder

  • 108.000 km

Inmiddels ruim een jaar later is er het nodige gebeurd aan de Subaru. De onderhoudskosten zijn bepaald niet gering gebleken, 0,05 eurocent per km. Het betreft alle remschijnven, plus nog e.e.a., rondom, accu, problemen met de airco, extra verenset, achterruitwisser. Ik hoop dat een aantal zaken hiervan deels pech deels eenmalig zijn.
Zoals vaker zijn de mindere kanten langzamerhand aan gewenning onderhevig en zijn de positieve kanten evident. De auto rijdt uitstekend, is comfortabel op lange reizen en op 1 uitzondering na betrouwbaar gebleken. Dat er remschijven voor plotseling krom trekken, lijkt pech hoewel de reparatie ad 560 euro bepaald niet meeviel. De extra verenset werd geadviseerd door de dealer ivm de LPG tank. De auto reed daarna merkbaar beter. De afgelopen winter was de vierwielaandrijving natuurlijk perfect.

Het onderhoud lijkt langzamerhand wat te normaliseren. Het verbruik op LPG is behoorlijk netjes voor zo'n zware auto met automaat, ca 1:10.

De bandenslijtage is minimaal in tegenstelling tot ik verwacht had. De zomerbanden hebben nog steeds 6 mm profiel en de winterbanden, na 3 winters (!) nog 5 a 6 mm. Volgens mij zijn de zomerbanden nog steeds de eerste set.

Volgende review rond 150.000km.

update 145000

  • 146.041 km

- Het probleem met de dimmende dashboard verlichting is opgelost. Er blijkt een knopje op het dashboard te zitten waarmee je die functie uit kunt schakelen.....
- Het verbruik aan lampjes is nog steeds hoog. Inmiddels ben ik handig geworden in het vervangen, ook rechts waar je de luchtfilter gedeeltelijk moet weghalen. Een dealer adviseerde me om de verlichting bij motor afzetten uit te schakelen en zonder verlichting te starten. Er schijnt een onverwacht grote stroomstoot door de lampjes te gaan bij het starten?! Sinds we dat doen nog geen lampjes hoeven te vervangen.
- De bandenslijtage is absurd. Zojuist de eerste set zomerbanden aangeschaft. Niet omdat de banden zo slecht zijn, maar ik werd een beetje nerveus van de levensduur. Volgens de DOT code dateren ze van midden 2003 maar ze zijn nog steeds op 3,5 mm minimaal. Na de winter toch maar de nieuwe erop. Ook een set winterbanden aangeschaft. Die zijn ook, mi voor winterbanden, erg lang meegegaan zodat de conclusie juist ijkt dat bij rustige rijstijl deze auto onwaarschijnlijk lage bandenslijtage heeft.
- Onderhoudskosten, incl de nieuwe banden, op 0,051 cent. Ik vind het nog steeds aan de hoge kant, maar nog net acceptabel. De betrouwbaarheid is nog steeds prima al is er soms een kleine hik zoals na een lange periode van stilstand.
Voorlopig eindoordeel:
Prima auto voor het geld. De kleine ongemakken vallen weg bij het totale beeld van comfort en betrouwbaarheid. In de laatste winters erg veel voordeel gehad van de 4 wiel aandrijving. De brandstofkosten zijn zelfs erg gunstig te noemen (< 0,07 per km).

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.