Subaru Legacy 3.0R spec. B Executive Pack (2005)

autoreview

Subaru Legacy
Subaru LegacySubaru LegacySubaru LegacySubaru LegacySubaru LegacySubaru LegacySubaru Legacy - interieur

Signalement

UitvoeringLegacy 3.0R spec. B Executive Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf420 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 4 jaar Alfa weer eens naar een nieuwe auto rondgekeken en daarbij is de keus op deze gevallen. Dit is veruit de beste auto waarin ik tot nog toe heb gereden.

De auto ziet er aan de buitenkant sjiek sportief uit. De 18’’ LM velgen en dubbele uitlaat maken het geheel af. De deuren met stijlloze ruiten sluiten met een kloenk. Onder de motorkap ziet alles er goed verzorgd uit.

Dit zet zich door aan de binnenzijde. Stoelen met gedeeltelijk geperforeerd leer, momo stuurtje, aluminium pedalen, en aluminium accenten in het dashboard. Het zit allemaal zeer degelijk in elkaar en kan zich zeker goed meten met Audi en BMW. De standaard uitrusting is erg goed verzorgd. Je kunt haast geen extra’s meer bestellen. Zelf heb ik er nog een afneembare trekhaak en een carkit (bluetooth) in laten zetten en dat was het wel weer.

De laadruimte is groter dan mijn vorige Alfa en is goed toegankelijk. Onder de laadvloer ligt nog een bak met verschillende kleinere opbergvlakken. Verder is er nog een skiluik aanwezig. Jammer alleen dat de achterbank niet neer te klappen is. De zit is stevig en de zijdelingse steun is prima. De stoelen bieden veel verstelmogelijkheden. Het stuur laat zich alleen in hoogte verstellen maar daar heb ik zelf geen problemen mee. Een goede zit is snel gevonden. Achterin hebben de passagiers over ruimte niet te klagen.

Als je de contactsleutel omdraait dan lichten eerst de rode randen om de meters op. De naalden zwiepen op en neer en daarna komen de cijfers in beeld. De motor hoor en voel je stationair nauwelijks lopen.

Het rijden is fantastisch. Je kunt rustig rijden en ongenadig planken. Het maakt allemaal niks uit voor deze Subaru. De auto plakt aan het asfalt als kauwgum, de vering is stevig maar toch nog comfortabel, het sturen precies, de remmen krachtig. De auto heeft geen nerveus karakter. Bij sportief rijden komt er een lekkere roffel uit de 2 uitlaten. Het verbruik ligt in de praktijk tussen de 1 op 10 en de 1 op 5. Daar moet je bij een auto als deze niet over zeuren, koop anders maar een diesel. Je wordt bij sportief rijden wel wat gestraft door de wat kleine tankinhoud van 65 liter. Zou mooi zijn als Subaru deze wat groter kon maken.

Heb nu in Duitsland de auto eens goed de sporen kunnen geven. De auto is bij hoge snelheden (200+) zeer stabiel. Comfortabel met 220 kruisen is geen enkel probleem. Op het vlakke loopt ed auto ongeveer 250 volgens de teller en hij draait dan ongeveer 5500 toeren. Bergaf kun je echter veel harder. Ik heb ’m op ca 270-280 gekregen (geschat). De snelheidsmeter draait dan namelijk de schaal uit (die tot 260 km/h loopt). Met die snelheden draait de motor ongeveer 6600 toeren.

Als trekauto is deze Subaru ook fantastisch. Zet ’m bij 80-90 km/h in de 6e versnelling en de cruisecontrol aan en hij trekt zonder morren een aanhanger van 1200 kilo mee bergop en bergaf. Bij ECHT steile hellingen moet je wel eens terug naar 5. Het helpt echt dat de eerste 4 versnellingen redelijk kort zijn, want daarmee komt de combinatie vlot op gang. De auto mag overigens 2000 kilo trekken, wat erg veel is...

PROBLEMEN

Tot nu toe helemaal geen problemen.

Daarom maar even wat voor en nadelen op een rijtje:

+ Prestaties/wegligging
+ Rust bij rustige rijstijl
+ Onbekend bij het grote publiek, genieten incognito.
+ Afwerkingsniveau
+ Geschiktheid als trekauto
+ Uitrustingsniveau
+ prijs t.o.v. soortgelijke auto’s
+ Bedieningsgemak navigatiesysteem dmv touchscreen.

O Subaru heeft een ijzersterk kwaliteitsimago, kan dit
echter door de korte tijd waarin ik de auto heb nog
niet bevestigen. Schijnt net zo goed te zijn als
Toyota, die gaan ook relatief weinig stuk.

- Verbruik
- Geen neerklapbare achterbank
- Tankinhoud wat aan de krappe kant

Ik had eerst als nadeel genoemd dat de verlichting van het navigatiedisplay, de radio en de airco teveel dimt bij verlichting voeren overdag. Dit is dankzij een tip in de My Review van de andere Spec B nu niet meer aan de orde.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.