Subaru Legacy 2.0 GL AWD (2002)

autoreview

Subaru Legacy 2.0 GL AWD (2002)

Signalement

UitvoeringLegacy 2.0 GL AWD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf92.308 km
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

my first subaru

  • 105.000 km

Vanwege een nieuwe baan was ik op zoek naar een andere auto.
Mijn BMW had ik reeds verkocht via mp en we hadden nog een Golfje om zo wat mee rond te rijden.
Voor het werk had ik geen auto meer nodig aangezien dat op minder als een KM afstand is en ik dus op de fiets naar het werk ging.
Wat voor gezinsauto zou ik eens gaan kopen, mmmm, hij moet betrouwbaar zijn, redelijk groot voor de vakanties, een kofferbak want hatchback vind ik niet mooi, 4 wiel drive want ik heb al enkele keren vast gestaan op wintersport in Oostenrijk en Duitsland, en het liefste een automaat want dat rijdt zo lekker en gezien mijn jaar kilometrage van ongeveer 12000 maakt dat toch niet zoveel uit in benzine verbruik.
Zodoende kwam ik uit bij mijn eerste Subaru, een Legacy 2.0 GL automaat met ej20 motorblok (125pk).
Gekocht zonder inruil dus kon er wel wat van de prijs af want zo’n courante auto is het niet.
De auto voldoet goed, hij rijd heel lekker en relaxed mede omdat de vering behoorlijk amerikaans overkomt. Het motorvermogen viel wat tegen maar dat had voornamelijk te maken met de 4eat (electronic automatic transmission) bak die er onder ligt, het zijn wel echt 4 versnellingen maar hoogste versnelling is zo lang dat je in de praktijk het moet doen met 3 versnellingen. Rijden op de snelweg gaat wel prima, ook met redelijke snelheden van 160km/h heb je veel plezier van de lange 4 de versnelling (die dus eigenlijk een gigantische overdrive is) Weinig toeren op de snelweg en ook weinig puf. Trap het gas bij 120 in en hij schakelt nog vrolijk terug naar zijn 3. Nouja al met al wel een relaxte auto.
Voor de winter nog 4 winterbanden op stalen velgen eronder gezet en op naar Winterberg.
Dat was wel een feest want waar de gemiddelde auto niet meer kon komen reden wij vrolijk langs de piste stijl omhoog zonder enige wielslip. Nooit verwacht dat dat zo ook kon.
Daarna in het voorjaar naar Oostenrijk en ook dat gaf een behoorlijk veilig gevoel tijdens het rijden in de sneeuw. Wat wel opviel was het gieren van de winterbanden op de snelweg. Het waren Dunlop SP wintersport banden met zo’n V profiel. Je kon aan het geluid horen hoe hard je reed. Verder een hele fijne band met heel veel grip. Mogelijk ligt het geluid ook aan de combinatie van auto en band, daar heb ik geen kijk op.
In de tussentijd nog een beurtje laten geven inclusief het kleppenstellen. Volgens de garage ging dat stellen wel wat moeilijk maar er zat geen afwijking in. Aangezien er geen Subaru dealers meer in de buurt zijn en ik naar de garage op de hoek was gegaan twijfel ik dan wel of het wel (goed) gebeurt is maar ja, dat heb ik dan aan mezelf te danken door die keuze te maken. Ohja, ze hadden ook nog de remblokken achter vervangen want die waren op.
Toen werd het zomer, op vakantie naar west Frankrijk, geen centje pijn, de auto rijdt lekker rustig aangezien je toch maar constant 110 a 130 kan rijden, door de overdrive lekker weinig toeren en geluid. Het enige geluid wat ik hoorde was een irritant piepje bij het rechter achterwiel. Het leek me een remblok die bleef hangen of zo.
Na controle op een parkeer plaats was er geen overmatige hitteontwikkeling of zo dus maar gewoon doorgereden. Het piepje is niet meer weggegaan en ook weer terug naar Nederland gereden inclusief piepje. Dit is dan ook het enige probleem (nouja probleem) wat ik met de Subaru heb gehad, de remmen zijn volgens mij wel het zwakste punt van Subaru want met mijn volgende Subaru zal ik er ook last van krijgen (zie mijn andere review die ten tijde van dit schrijven nog niet gemaakt is)
Ik heb bijna een jaar met plezier in de auto gereden en de reden voor een volgende auto was een nieuwe werkgever waardoor ik weer met de auto naar het werk mocht. Wat me stoorde aan dit model was dat hij er wat gedateerd uit zag en de automaat met de lange versnellingen.
Omdat ik weer dagelijks in de auto mag zitten heb ik besloten om hem in te ruilen tegen een nieuwere generatie Legacy, dan ook meteen maar met een wat potentere motor en ook weer met automaat. Ik zag overigens op de site van het garagebedrijf waar ik de Legacy heb ingeruild dat deze binnen 5 maanden verkocht is, volgens mij voor dit type en in deze tijd best snel. Tot zover de review van dit model, binnenkort ga ik er een schrijven van de opvolger hiervan, die heeft wat meer meegemaakt (niet in negatieve zin) dus mogelijk wordt het wat uitgebreider.




8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.