Subaru Legacy 2.0 GL AWD (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy 2.0 GL AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 159.200 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
Eindelijk weer lekker roffelen in het blauw
- 178.700 km
In november 2011 heb ik mijn Clio 1.5 diesel verkocht en kon ik op zoek gaan naar een Subaru. Omdat ik in het verleden een Impreza WRX gereden had, zocht ik eigenlijk opnieuw een impreza GX waar ik LPG in wilde laten bouwen.
Maar deze waren dunbezaaid en vaak in dat opa-groen. Dat werd dus een moeilijke. Toen ik eens keek bij een Legacy. Donker Mica Blauw (zelfde kleur als mijn WRX destijds). Deze stond bij een handelaar, maar was van eerste eigenaar en de onderhoud was bekend. Ik heb nog even de betreffende dealer gebeld, en dat gaf verder een goed gevoel. En dus aangeschaft.
Ik rij voor mijn werk zo'n 40.000km per jaar, vandaar dus LPG. En de wens om weer Subaru te rijden kon worden vervult.
Vrijwel direct na aanschaf heb ik een grote beurt laten uitvoeren. Met als enige minpuntjes:
-rotte uitlaat einddemper
-remschijven voor erg dun
Beide heb ik vervangen. Schijven door sportremmen en een demper door een rvs versie (ook voor het geluid).
Het verbruik viel mij erg mee. Ik reed vanaf het begin op winterbanden met een verbruik van 1 op 9,7. Wel met een beetje 'truttig' rijden.
Na 2 en een halve maand kleppen laten stellen. Hij liep niet helemaal lekker. Maar nu al weer zo'n 10.000 heel goed. Het verbuik werd ook beter.
5000 km later heb ik het onderstel laten uitlijnen. En nu is het qua verbruik helemaal goed. Nu rij ik niet truttig meer en mijn verbruik is zelf beter geworden.
LPG 1 op 10
Benzine 1 op 12, en dat met een 10 jaar oude auto van 1400kg met AWD!
Verder nog een aantal aanpassingen:
-Impreza STI stoelen ingezet. Staat ook goed met dat blauwen zitten heerlijk
-Leren Momo-stuur uit een Impreza WRX
-UEL uitlaatspruitstuk voor versterken van de boxerroffel
-dikkere torsiestaaf (achter) voor wat 'strakker' stuurgedrag.
Nu heb ik ruim 19.000km met deze auto gereden en het voldeed aan de verwachtingen. Op het moment geen gekke dingen gehad. Deze maand over naar de zomerbanden en nog nieuwe olie.
Tegen het einde van dit jaar hoop ik de 2ton te halen. Dan wordt het tijd voor een vervolgreview.
'zomerupdate'
- 189.200 km
Weer bijna 11.000km verder en de auto rijdt goed. De afgelopen 3 maanden zijn bijna probleemloos verlopen. Er kwamen een paar slijtage gevoelige puntjes naar boven, maar dat kan altijd gebeuren.
Een wiellager begon te brommen (linksvoor) en is vervangen.
Bougiekabels zijn vervangen. Verbranding op LPG is gevoeliger voor ‘versleten’ kabels dan benzine. De motor begon bij 2500rpm een beetje in te houden. Na wat tips gelezen te hebben op verschillende fora heb ik besloten tot vervanging van de kabels. Die zaten er ook alweer 10 jaar op. Nu loopt de motor weer heerlijk.
Op het moment beginnen de achterremmen op te raken. Waarschijnlijk laat ik die over niet al te veel km’s vervangen.
Verder niks geen problemen. De auto rijdt alsmaar beter. Het is werkelijk een genot om met de auto te rijden. Icm goede banden heb ik ook helemaal geen problemen met de hoosbuien van de laatste tijd. Wat me wel wat tegenvalt is de (zij)windgevoeligheid. Maar dat kan ook komen omdat ik niet verwacht had daar last van te hebben in vergelijk met een Clio.
Voor de winter staan nog een paar punten op de agenda:
Olie, distributieriem (incl. spanrollen), beurt en natuurlijk nieuwe winterbanden.
En nu op naar de 2ton!
Afscheid
- 205.000 km
De 2ton is gehaald. Maar omdat ik geen 40.000km per jaar meer rij, is de auto niet meer mijn eigendom. Dus bij deze een eindoordeel van mijn kant.
De Legacy is een auto waar zeer makkelijk grote afstanden mee gereden kunnen worden. Nadeel is het wanneer je een kleine LPG tank hebt. Dan sta je wat vaker aan de pomp. In de winter is het AWD icm winterbanden ideaal. Wel merk je de massa van 1400kg.
De auto heeft mij nooit in de steek gelaten. Maar rijden op LPG heb ik mijn twijfels over. Je merkt duidelijk het verschil tussen LPG en benzine. De motor loopt zo veel lekkerder op benzine!
Als vervanger voor deze Legacy is er een Impreza Plus uit 2000 gekomen. Ook een 2 liter, maar wel 250kg lichter. En dat merk je enorm.
Al met al kan ik een Legacy aanbevelen wanneer je comfotabel afstanden wilt maken en een beetje eigenzinnig wilt zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.