Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza Plus 1.6 TS AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Goede auto met een klein minpuntje
- 180.000 km
Na meer dan 7 jaar in onze Impreza Sedan uit 1999 gereden te hebben, werd het tijd voor een auto met iets meer ruimte. We hadden een zeer positieve ervaring met onze 99-er op LPG. En dus was de zoektocht gericht op een Subaru op LPG en dan of een oudere Forester, of een nieuwere Impreza Plus.
Uiteindelijk kwamen we uit op een Impreza Plus van 2003 die al op LPG liep, en eigenlijk aan al onze wensen voldeed. Eindelijk hadden we een auto met airco (climate-control) en meer ruimte.
Wat mij positief aan deze auto is opgevallen is dat de stoelen iets rechterop zitten, waardoor er voor de passagiers op de achterbank net iets meer ruimte is. Daarnaast zitten de stoelen net iets beter dan bij onze vorige auto. De stoelen steunen net iets meer waardoor de langere afstandsritten nog wat beter uit te houden zijn.
Een ander voordeel in vergelijk met de vorige auto is dat de LPG-tank precies in de ruimte voor het reservewiel past. Bij de sedan miste ik door de tank zo'n 7 centimeter in de hoogte van de kofferbak, terwijl bij de Plus alles netjes vlak is.
Het nadeel aan de Plus is dat de motor toch echt aan de lichte kant is. Het verbruik is daardoor hoger dan mijn vorige Impreza terwijl dat een 2.0 was. De Sedan liep op LPG ongeveer 1 op 10,5 terwijl dat bij deze Plus op LPG op 1 op 9,4 zit. Op benzine rijd de Plus 1 op 10,4 en haalt daarmee lang niet de (door de fabrikant) beloofde 1 op 12.
Ook het vermogen is een stuk minder, de auto is allerminst vlot te noemen en met een aanhanger erachter blijft er weinig kracht over. Een 1.8 motor zou mijns inziens een stuk praktischer zijn. Toch komt de auto wel goed mee met het verkeer. Wat betreft de aanhanger hebben we gelukkig een hoge en lage gearing, dus het zal niet snel gebeuren dat je met een aanhanger een berg niet opkomt.
De kofferbak is ruim maar in vergelijk met een 'echte' station kom je wel wat lengte tekort. In principe is de kofferruimte net zo lang en breed als de sedan, maar dan heb je bij de Plus een stuk hoogte erbij.
De achterklep van de Forester is een stuk praktischer omdat deze bijna recht naar beneden loopt, maar bij de Plus loopt de klep vrij schuin en ontneemt daarmee een stuk ruimte. Qua design is de schuin weglopende achterklep natuurlijk wel mooi.
Zover heb ik nog geen kosten gehad, tot op nu want de LPG-injector is zojuist kapot gegaan. Opzich is dat wel jammer want om dit te kunnen repareren moet je een aardige investering doen. Gelukkig weet ik uit ervaring dat LPG zich wel weer terugbetaald, dus we laten het zeker repareren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren