Subaru Forester 2.0 Luxury (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 59.042 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Aanschaf
- 59.250 km
Vandaag de Subaru Forester 2.0 Luxery Automaat opgehaald bij de Amerfoortse dealer Vireo.
Wat een auto en wat een ruimte.
Wat bepaalde de keuze?
Nadat we het debacle met de Fiat Croma 1.9 JTD automaat welke we terug hebben gebracht naar de Lopikse Dealer.
Toen moesten we de kaarten opnieuw schudden. Zeker met de wensen die wij hadden, te weten:
- het moest een automaat zijn
- het moet 1500 kg kunnen trekken
- het moet een jonge of nieuwe auto wezen.
- er moet gemakkelijk in te stappen zijn.
Dus maar zoeken, de Fiat Tipo SW viel duidelijk af, want daar kon mijn echtgenote niet meer uitstappen.
De Subaru Forester welke we in eerste instantie haddem uitgezocht viel na de 2e bezichtiging toch tegen en dit was de "3e keus"
Na een proefrit het besluit genomen, de aankoop, 2 jaar garantie, aflevering met de benodigde onderhoudsbeurt en geleverd op 4 nieuwe Michelin Premacy 3 banden.
Wat ons betreft een goede keuze.
Na het ophalen de Forester nog maar eens goed bekeken.
Wat opvalt is dat je uitstekend de zitpositie kant vinden achter het stuur. Dit door het in hoogte en diepte te verstellen stuur.
Ook de enorme ruimte in de bagageruimte, de "kelder" die er onder zit en gelukkig voorzien van een bijna volwaardig reservewiel. Maar ook alle vakken en vakjes om je spullen kwijt te raken.
Het enige waar we ruzie mee hebben is het maken van contact via de BT van de telefoon. Ga me er binnenkort mee bezig houden.
Nog even overwogen om een navigatie systeem te laten plaatsen, maar zetten we voorlopig in de ijskast.
Verbruik,
De boordcomputer geeft na een stukje rijden 1 op 11 aan.
Dit gaan we uiteraard bijhouden.
Overzichtelijk,
Voor zo'n best wel grote auto is deze ook enorm overzichtelijk over de motorkap maar ook dank zij de achteruitrijcamera.
De goed te verstellen buitenspiegels van de maat bestelauto geven een goed zicht naar achteren.
De stoelen,
Zitten goed, ook de zitpositie is goed in te stellen.
De zitting is wat aan de korte kant en Jammergenoeg is de zitting niet kantelbaar. Dit overweeg ik om zelf te doen.
Is er dan echt niks negatiefs....
Ja, wat een ouderwetse baardsleutel zit bij deze Soeb. Zo 1991....
Wordt vervolgt.....
1000 km verder
- 60.760 km
Vandaag een heel eind gereden met de Forester.
Snelheidsmeter,
We maakten gebruik van de TomTom wegwijsmiep, hier wordt ook de GPS snelheid vermeld, dit wijkt ongeveer 5 tot 7 km af met de snelheidsmeter in de auto. Dus 110 op de teller is 104 op de GPS.
Dus te verwaarlozen en niet interessant om te hoeven nadenken wanneer je een flitser tegenkomen.
Tanken en verbruik,
Na vandaag een kleine 600 km te hebben gereden, zowel binnendoor als over de snelweg komen we op een gemiddeld verbruik uit van 1 op 12.5. Lijkt mij niet verkeerd voor een dergelijke auto.
By the way, de boordcomputer geeft minder aan dan het werkelijke verbruik.
Automaat/CVT
De automatische transmissie gebied enige gewenning.
Heb de indruk dat bij langzaam het gaspedaal indrukken de snelheid het meest geleidelijk oploopt.
Tijdens het rijden van Verviers richting Luxemburg valt op dat bij het afdalen de cruise controle de opgegeven snelheid werkelijk netjes blijft aanhouden, maar tijdens het klimmen loopt het motortoerental op als een malle en zelfs tot zo'n 6000 tpm. maar eenmaal de snelheid weer bereikt zakt dit weer net zo snel tot een aanvaardbaar nivo.
Wat wel heel erg fijn is dat er van geheel automatisch overschakelt kan worden naar een soort schakelsysteem met 6 versnellingen. Wanneer je het idee hebt dat de "macht een beetje over het stuur kwijt raakt" kan je dat op deze manier voorkomen.
Maar ook invoegen, dan wel snelheid maken is een stuk gemakkelijker.
Dan is er ook een "Sportstand" hierin heb je de mogelijkheid om automatisch en manueel te schakelen. in deze stand heb je 8 voorgeprogrammeerde standen. Heb het idee dat de gasrespons beter is, maar mijnsinziens voegt het niks toe.
Wellicht wel als je gebruik maakt van een (zware) aanhanger of caravan.
Achteruitrijcamera,
Tja het zit er op, helaas is het schermpje wel heel klein.
Neemt niet weg dat je genoeg kan zien en ongeveer op de millimeter kan inparkeren.
Toch iets waarbij je met het eerste gebruik niet stil staat is als je geheel op de camera inparkeerd, de auto bij steeds scheef staat.
Overzichtelijk,
Over de motorkap heen is de Forester heel erg overzichtelijk. Bij het voorruit inparkeren tot nu toe weinig moeite gehad om in te schatten waar deze begint, dan wel hoeveel ruimte er nog is.
Comfort,
Moet zeggen dat we best wel verpest zijn door en met het comfort van onze vorige auto, de Fiat Croma. Zeker wat betreft het motorgeluid, de afrolgeluiden van de banden en niet te vergeten de vering.
Is dit hinderlijk?? Zeker niet, een kwestie van gewenning.
Denk zelfs dat voor het soort auto als de Forester is zeer aanvaardbaar is.
Ben na een kleine 600 km niet moe uitgestapt ben.
Ook is de Forester lekker hoog, dus je kan ver weg kijken en ook nog eens over de meeste sedans en stations.
Update: 21-04-2018
Garantiezaken,
Helaas heb ik de Soeb moeten aanbieden voor een aantal garantiezaken moeten aanbieden.
- de 13 polige stekker was/is niet zo aangesloten zoals ik volgens het aangeboden schema is verzocht.
- de airco doet het niet goed
- de sporing klopt niet, het stuur staat scheef, vermoedelijk toespoor op de voorwielen.
- de startmotor komt gevoelsmatig niet altijd, dan wel niet snel genoeg, los.
En daarbij zag ik in het instruktieboekje dat er in de display ook de koelvloeistof- dan wel de olietemperatuur kan worden weergegeven.
Mocht dat kunnen heb ik verzocht dit in te stellen.
Over 3 weken is de afspraak bij de garage en ik zal het vervolg uiteraard melden in dit review.
Binnenkort meer, dus wordt vervolgt.....
Garantiezaken en diverse
- 64.500 km
Vandaag is de Soeb voor een paar garantiezaken uit logeren geweest.
Sporing
Door het naar links trekken en de scheefstaand van het stuur heb ik gevraagd om de sporing te controleren.
Dit is gedaan en merkbaar is er minder weerstand en de Forester loopt gemakkelijker rechtuit.
Airco
Deze bleef niet opstand zijn werk doen, in dit geval heb ik het over koelen. Af en toe gaf de airco warme lucht en zeker met een buitentemperatuur van 25 graden is dit geen genoegen.
Dus is de airco bijgevuld met koudevloeistof en iets anders zodat er gezien kan worden of er lekkage is.
Temperatuur.
Omdat ik op You Tupe had gezien dat er een temperatuur meter op de display zichtbaar gemaakt kon/kan worden heb ik dat ook voorgelegd bij de mannen van Vireo in Amersfoort.
Zij hebben de olietemperatuurmeter zichtbaar gemaakt. Nu weet ik wat er in het vooronder gebeurt.
Helaas is dit een niet af fabriek iets, laat staan dat er een koelvloeistoftemperatuurmeter in het dashboard is opgenomen.
Spiegels automatisch inklapbaar,
Helaas is dit op mijn Forester SJ niet mogelijk.
Vreemd, bij een jonger model is het wel mogelijk.
Jammer dan het zij zo.
Stekkeraansluiting
Op onze Soeb zit een trekhaak en een Jeager stekker.
Helaas blijft het moeilijk om deze goed aan te sluiten.
Aangegeven dat ik een massaaansluiting miste, volgens de mannen van de werkplaats zou deze er wel op zitten. Ben benieuwd ga dat van de week proberen.
Start/stop
Wie dat bedacht heeft.....
Tja vraag mij werkelijk af of dit zo'n terugdringen van brandstofverbruik is.
Houd het al een tijdje in de gaten, in afgelopen 5000 km zou ik 1liter brandstof hebben bespaard.
De geleerden zeggen dan dat de uitstoot ook minder (zou kunnen zijn) (is).
Vraag het mij af, en het verslijten van de startmotor en het meermaals opladen van de accu, dus slijtage van de dynamo dan?????
Daarbij komt dat het opgegeven gemiddelde verbruik (fabrieksopgave) van 1 op 15 en een beetje tegen de werkelijke 1 op 12,44 in werkelijkheid kant nog wal raakt.
CVT,
Continu variabele transmissie
Tja, voorzichtig gezegd gebied deze transmissie enige gewenning.
Waar je bij een "gewone" automaat een puist gas geeft en deze terugschakeld zet de CVT het op een brullen. Bij het vinden van de juiste verhouding gaat de snelheid best wel snel omhoog en het toerental naar beneden.
Buiten de "D"- stand kan je via de "M" wel geschakeld worden middels een 6 tal voorgeprogrammeerde facetten.
Best wel handig bij het rijden met een aanhanger of bij snel accelereren.
Wil je nog iets meer dan is er ook een "Sport"- stand, deze geeft gevoelsmatig meer vermogen.
Ook gaat de Soeb met zijn bijna 1700 kg best van zijn plek, zeker bij het manueel/handmatig schakelen.
Verbruik
Olie, niet waarneembaar
Brandstof: 1 op 12,44 Dat lijkt mij niet verkeerd voor deze tractor van bijna 1700 kg zwaar.
Update 31-05-2018
Vandaag is de Soeb terug geweest naar de Amersfoortse dealer om het stuur recht te zetten. De vorige keer was de sporing goed gezet, helaas stond het stuur nog scheef.
Dit is gelukkig hersteld.
Tevens is een foutmelding weggehaald welke was onstaan na het inbouwen van een nieuwe radio/navigatie.
En dan nog de plastic mat houders aan de chauffeurskant.
Had er helaas eentje kapot gestoten. Lijmen hielp niet acht dus maar een andere oplossing gevraagd bij Vireo.
Dit zal bij een volgend bezoek worden afgehandeld.
Via internet voor de zijramen en de achterruit zonnegordijnen besteld.
Na een maand wachten deze binnen gekregen en inmiddels geplaatst.
Vindt het zelfs mooier dan de raamfolie, want het valt bijna niet op en toch kan je moeilijker naar binnen kijken.
En de montage is heel eenvoudig.
Update 07-06-2016
Aircopomp,
Vandaag werd het langzaam steeds warmer en dat met vlagen.
Niet echt fijn met deze temperatuur 25 graden en hoger.
Even bellen met Vireo. Na wat onderzoek bleek de aircopomp op zijn laatste loodjes te werken.
Einde van de maand word er onder garantie een nieuwe geplaatst.
75,000 km onderhoudsbeurt en diverse
- 74.000 km
Hedenmorgen naar Vireo geweest voor een rondje onderhoud.
Dat houd in, olie verversen en een controle van allerlei zaken.
Niks bijzonders gevonden buiten de verse olie.
Kleine vakantie met de caravan.
Afgelopen juni met de caravan naar het Luxemburgse geweest.
Het rijden met de CVT en de caravan gebied enige gewenning. De CVT laat het toe om op de vlakke weg geheel automatisch te rijden. Alleen gebied het wel enge oplettendheid. Dat wil zeggen zo snel de weg iets oploopt is het verstandig om de keuzehandel van de automaat in de "M"-stand te zetten en een voorgeprogrammeerde stand te kiezen. In de praktijk is de keuze 3e of 4e versnelling toereikend.
Tijdens het klauteren van Luik naar Verviers is het zo wie zo verstandig om in "M" het juiste fazet te kiezen om probleemloos op snelheid te blijven en de weg te vervolgen.
Het rijden op de cruize-controle kan best met de caravan achter de Forester. Mijnsinziens is het dan verstandig om de CVT het niet “zelf” te laten schakelen, maar gebruik te maken van de mogelijkheid tot zelf schakelen.
Wanneer je toch in de “D” wilt rijden en op de cruizecontrol is het verstandig om groet op te letten of het motortoerental niet (te) hoog gaat oplopen. Dat wil zeggen trek dan de keuzehandle van de CVT van de “D” naar de “M” en schakel dan middels de flippers naar de gewenste voorgeprogrammeerde versnelling.
Aircopomp.
Eerder heb ik vermeld dat de aircopomp de geest had gegeven.
Inmiddels is deze vervangen en de "koelkast" werkt weer naar behoren.
Chiptuning
Na een goed gesprek met een andere dealer dan de eigen dealer besloten om de Soeb te chiptunen, dit via een Multichip.
Gezien onze Forester en atmosferische motor heeft had ik nooit gedacht dat dit mogelijk is.
De 2.0 L motor heeft een vermogen van 150 pk en 198 NM koppel. Dit is meer dan genoeg, maar na de tuning wordt het 168 pk en 240 NM.
Na de eerste 125 km begin je te merken dat het gaat werken.
Bij de Subaru dealer Niestcar in Heemskerk werd mij gemeld dat het resultaat na 200 km wordt gehaald.
Wat merk je er nu als van???
De CVT pakt eerder op met optrekken.
Houd minder in met accelereren.
De CVT is minder aan het zoeken met optrekken.
De motor heeft merkbaar meer koppel
In deze wordt vervolgt....
Andere radio
Gezien de standaard radio geen navigatie heeft maar ook moeizaam contact maakt met de I-Phone was het niet zo moeilijk om voor iets anders te kiezen.
Het wordt en Pioneer met navigatie, DAB+ , handsfreeset en nog meer moois. Helaas werd er een lelijke plakantenne bijgeleverd, dus deze ook maar vervangen voor een vinnetje-antenne.
Helaas werkt de achteruitrijcamara niet op dit toestel. Er word nog gezocht naar een oplossing.
Olie- en brandstofverbruik
In afgelopen 14.000 km is het olieverbruik echt minimaal geweest. Heb tot op heden slechts 0.3 L bijgevuld.
Het brandstofverbruik kan volgens de boordcomputer terugzakken tot 5 l/100 km. dut bij snelheden onder de 100 km/u op de cruisecontrol.
Net boven de 100 km/u loopt dit snel op tot 6.5 L/100 km.
Gemiddeld is het nog steeds iets meer dan 1 op 12.
Vind het nog steeds net verkeerd.
Wordt vervolgt......
12000 km verder
- 87.000 km
Wat een fijne auto de Subaru Boswachter.
Inmiddels ook een keer een stukje off-road gereden. Dat is een bijzondere ervaring. Met deze rit was geen kuil te diep en geen berg te hoog en de Soub rijd zonder problemen door.
Foutje met de bandenkeuze.
Om de winter door te komen heb ik na veel zoeken en reviews lezen gekozen om Michelin Cross Climat+ banden onder de Forester te zetten.
Wat wel goed is aan deze banden is de grip op nat- en droog wegdek. Ook off-road hebben ze goed grip. Maar wat ik erg irritant vind is het trillen tijdens het rijden en dat op alle snelheden. En nee er is geen onbalans dan wel hoogteslag. Ondanks de uitlijning cuppen deze (voor)banden erg snel. In mijn optiek komt dat door het smalle "V"-vormige profiel.
Maar goed, nog een paar maanden dan gaan ze er weer af en worden de Premacy 3 weer terug geplaatst.
Accu
De oude accu, waarvan ik dacht dat deze nieuw was bij aflevering, was niet geschikt voor het start-stop gedoe.
Nadat de Soeb onderweg een aantal keren in storing ging maar contact gezocht met de dealer. Kon gelijk langskomen en de storingen welke waren opgeslagen kwamen met het uitlezen door een te lage accuspanning.
Ook met het meten op de accu werd dit bevestigd.
Tja, er zat niks anders op dat een nieuwe accu te laten plaatsen. gelukkig hoefde ik deze alleen maar te betalen en de onderzoekskosten en de arbeid voor het plaatsen van de accu als service.
Winterbeurt.
Er werd door Subaru een gratis winterbeurt aangeboden. Hiervan heb ik gebruik gemaakt, buiten een beetje olie bijvullen en de ruitenwisservloeistof waren er geen bijzonderheden.
Verbruik,
Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 12 en een beetje en als je je best doet is het mogelijk om boven de 1 op 15 uit te komen en zelfs 1 op 17 is mogelijk.
Olieverbruik is te verwaarlozen
Half februari a.s. gaat de Soeb voor de 90.000 beurt
dus wordt vervolgt....
Onderhoudsbeurt
- 90.000 km
Afgelopen week heeft de Forester zijn broodnodige onderhoud gehad.
De 90.000 km beurt is volgens het schema eentje van het groot onderhoud.
Motorolie, remolie, handje vol filters en verder geen bijzonderheden.
Afgelopen periode eigenlijk weinig bijzonderheden.
De eerste keer over de letterlijk minder begaanbare wegen gereden in de Limburgse Dutch Mountens door de sneeuw en de beijsde wegen.
Het blijft bijzonder wat de Forester allemaal kan.
Al dan niet gebruik makende van de X-mode bij het afdalen, dan wel het bestijgen van de wat stillere ongeplaveide (land)weggetjes.
Ook is het bijzonder wat de CVT in combinatie met de semmetric AWD kan. Let wel er kan veel in combinatie met de goede soort banden.
Zoals eerder beschreven rijden wij nu met de Michelin Cross Climate+.
Dit is een band die ook onder besneeuwde omstandig heden zijn mannetje staat.
Olie verbruik is ongeveer een halve liter over de gehele periode van 15.000 km
Brandstofverbruik is rond de 1 op 12 gemiddeld.
Wanneer de bestuurder, ik dus, zijn best doet is op d lange afstand 1 op 14 mogelijk. 100 op de cruisecontrole help daar best aan mee.
Helaas kwam ik er vanmorgen achter dat een een of ander onverlaat een kras van voor tot achter op de Soeb heeft gemaakt.
Gelukkig een robbertje van het betere poetswerk en de kras is zo goed als onzichtbaar.
Jammer dat er niet een briefje achter gelaten word, ......sorry ouderwets......zeker.....
Wordt vervolgt
100,000 gepasseerd
- 100.751 km
Inmiddels weer 10.000 km verder.
Buiten de 95.000 km beurt waarbij nieuwe olie en nog wat kleine onderhoudszaken werden vervangen geen bijzonderheden.
Er zit wel een rammel/resonans ergens in de uitlaat bij stationair draaien met de airco aan. Dat mag verder geen naam hebben.
De CVT-automaat, heb het er elke keer wel een keertje over, waar velen tegenaan schoppen wordt door mij inmiddels omarmt, wat een super stukje techniek. zowel solo als met een aanhanger.
Verbruik olie is nihil
Verbruik brandstof de hoogste meting/laagste verbruik is 1 op 13.7
Gemiddeld komt dat op 1 op 12 solo. met de caravan erg achter 1 op 8.5
stil going strong, wordt vervolgt.....
105000 km slot
- 105.000 km
Na een kleine 1.5 jaar te hebben gestuurd in deze Forester was het tijd om de 105.000 km beurt te doen.
Buiten het olie verversen, bougies vervangen, diverse filters vervangen waren de ruitenwissers voor en achter ook aan de beurt.
Dus kunnen er weer kilometers worden gemaakt.
En zo geschiede, alleen een beetje anders, we liepen tegen een Forester van 2016 tegen het lijf met slechts 15.000 km op de klok.
Bij deze is deze Forester ingeruild en komt er een einde aan dit review.
Wil dit review wel besluiten met een positief slotwoord.
Wat een heerlijke auto met bijna ongekende mogelijkheden, dit zowel op de verharde wegen als op de onverharde wegen, met en zonder aanhanger/caravan.
wellicht ontmoeten we elkaar bij het nieuwe review.
Ook is de Forester voor dit type auto best wel zuinig met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12 en een beetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.