AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

SsangYong Rodius SV 270X (2005) #4

autoreview

Ssangyong Rodius SV 270X (2005)

Signalement

UitvoeringRodius SV 270X
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf129.850 km
KM-stand laatst166.500 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

DAT WAS EEN VREEMD UITSTAPJE

  • 132.900 km

Ja, dat was het. De Fiat Croma was een heerlijke reisauto, maar heeft bij lange na niet het comfort en de sfeer van een Rodius.

Gelukkig nog een Rodius met relatief lage kilometerstand gevonden en iedereen zit weer met een smile op het gezicht.

De avonturen kunnen weer beginnen!

Overigens; het vermelden waard! Auto gekocht bij Selles Kamperzeedijk te Genemuiden. Prima garage met service wel heel hoog in het vaandel! Omdat er toch nog iets net niet helemaal lekker was, werd de auto bij mij thuis opgehaald (anderhalf uur rijden zeker), een leenauto neergezet en vanavond komt ie weer terug. Lexus gevoel!

Perfect Pieter!

VERTROUWD ALS VAN OUDS

  • 137.500 km

Bijna 5000 km bijgeschreven en geen moment spijt gehad.

Het lijkt er zelfs op deze Rodius wat soepeler rijdt en rolt. Daarentegen is er misschien wat meer motorlawaai. Allemaal erg marginaal hoor.

Het interieur professioneel laten reinigen. Er hing een vreemd luchtje in de auto. Dat is nu helemaal weg, gelukkig.

Wat afleverproblemen gehad. Na vele pogingen lijkt het erop dat de airco nu wel goed is. Overigens nog steeds hulde voor de goede service van Selles Kamperzeedijk.

De winterbanden van Yokohama in de maat 225/65-16 vind ik niet meer dan redelijk. Matige koersvastheid.

Vol vertrouwen gaan we met de Rodius verder.

PRIMA PRESTATIES

  • 142.000 km

De winter probleemloos doorgekomen. Het dimlicht rechts viel uit. Lampje stuk.

De auto laten uitlijnen. Ik vond niet dat de auto lekker stuurde. Het bleek ook nodig te zijn. Helaas verloopt rechts de uitlijning. Al twee keer terug geweest, maar ze krijgen het niet goed. Na een week is de afstelling weer verlopen. Overigens is dat slechts voor 1 enkele afstelmoer.

Zodra het warmer wordt, daar zelf eens aandacht aan besteden. Er zal wel vuiligheid en roest zitten.

Voor de rest rijdt ie uitstekend.

Mijn handen jeuken al om de auto eens helemaal langs te lopen en alles goed schoon te maken, schoonheidsfoutjes weg te werken en wat dies meer zij. De vorige eigenaar was wat slordig.

We zijn happy met de Rodius.

DE RODIUS KAN NOG FIJNER RIJDEN

  • 148.000 km

Ik heb de motor laten chiptunen. Dat is wel een hele belevenis. Het resultaat is fijn. Net even wat feller en sneller, wat het rijden toch weer op een hoger niveau brengt.

De Rodius behangen met originele pimp-accessoires uit Korea. Bestel je makkelijk via Ebay. Ik heb me ingehouden, want wat je daar allemaal aan chroom en bling bling kunt kopen! Alles speciaal voor de Rodius.

De zomerbanden zijn overigens Michelins HP Tour Latitude. Fijne banden.

Kleine beurt laten doen. Alles goed en met een verse APK weer op pad.

Dat worden weer vele fijne kilometers.

TUSSENSTAND

  • 151.000 km

Tijdens een donkere rit bij slecht weer, zie ik uit mijn ooghoeken de ODO-meter nog net op 150.000 km staan. Oei; bijna gemist dus.

Ik ben sinds de aanschaf dus bijna 20.000 km verder.

Ik kan niet anders concluderen dan dat de auto uitstekend rijdt. Er is wel meer lawaai dan de vorige, maar ik denk dat dat deels aan de motorsteunen ligt. Die toch maar eens vervangen. Bij mijn vorige Rodius was dat ook gebeurd en ik weet nog dat dat goed te merken was.

Inmiddels is bijna de gehele aircoleiding naar achteren vervangen. Elke keer bleek er weer een lekje te zijn. Het lijkt erop dat het nu goed is.

De uitlijning verloopt nog steeds. Hoogst irritant. Desnoods de hele draagarm vervangen. Die kost tegenwoordig nog geen 60 euro!

Een onhebbelijkheid van de Rodius is een wat luidruchtig cardan. Mijn vorige had dat ook en het is een bekend kwaaltje. Het geluid (doet zich alleen voor bij 100 en 120 km/u) wordt niet veroorzaakt door slijtage, hoewel een revisie wel afdoende is. Het zal wel iets met afstelling te maken hebben. De kosten van revisie vallen overigens reuze mee. Het overwegen waard.

De algehele cosmetische conditie van deze Rodius is beduidend minder dan van mijn vorige. Zowel van binnen als van buiten. Ik denk dat zijn vorige baasje hem niet zo liefdevol heeft behandeld, als ik pleeg te doen. Ik vrees dat ik de conditie niet op een hoger peil kan brengen zonder ingrijpende maatregelen.

De ontwikkelingen rond de MRB volg ik met enige zorg. Ik hoop dat de aangekondigde verhogingen nog even op zich laten wachten.

Op naar de twee ton!

VAKANTIEKLAAR

  • 154.500 km

En weer liep de airco leeg! Een vervangen leiding lekte en helemaal achterin, lekte een aansluiting. Ik begin hier schoon genoeg van te krijgen en naar ik vermoed de garage met mij. Het wordt wel zonder morren allemaal onder garantie verholpen. Prima, Selles Kamperzeedijk!

Nieuwe olie, nieuw brandstoffilter, nieuw interieurfilter, nieuwe APK, nieuwe multiriem en de boel nagelopen.
Klaar voor de vakanties, wat weer leuke ritten gaan worden. Eerst voor een lang weekend naar de Eifel, dan een midweek Ardennen en tot slot op ons gemak door Frankrijk naar de Cote d'Azur! Er zullen heel wat kilometers bijgeschreven worden.

We hebben er zin in en wij vertrouwen op de Rodius.

VAKANTIE !

  • 163.000 km

Tot onze niet geringe verbazing, besloot de oudste toch weer mee te gaan. Wel heel gezellig natuurlijk en dus werd de Rodius weer volledig bepakt en bezakt.

In een rustig tempo zijn we afgezakt naar de Cote d'Azur en onderweg enkele bezienswaardigheden bezocht. De buitentemperatuur was aangenaam tot behoorlijk warm, maar binnenin hield de airco alles keurig op temperatuur.

Het verbruik bleef keurig binnen de perken. Veel zuiniger dan mijn vorige Rodius. Ik moet het nog exact uitrekenen, maar naar het zich laat aanzien, zit de score rond de 1 op 12 a 13. Dankzij de chiptuning vermoed ik.

Op deze Rodius heb ik geen lichtmetalen velgen. Dat is best jammer, want de stalen velgen zijn niet comfortabel. Altijd trillingen en de Rodius is daar al zo gevoelig voor. Op lange snelwegritten worden trillingen best irritant.

Na bijna 3500 km zijn we weer probleemloos thuis gekomen. Het was wel erg druk op de weg. Overnacht nabij Lyon. Vanaf Lyon viel het relatief mee en 10 uur later waren we thuis (kop van Noord-Holland).

Kortom, weer een prima probleemloze vakantierit gehad en iedereen had het weer reuze naar de zin in de auto. Het bekende recept toegepast natuurlijk; koelbox in het gangpad en een ieder voorzien van multimedia.

Helaas is de Rodius een zeldzame verschijning aan het worden. Tijdens de vakantie slechts eentje gezien. Maar dan wel een zwarte 4x4!

VERKOCHT

  • 166.500 km

Ja, het is zo ver. Ik hoop dat ik er dit keer geen spijt van krijg. De Rodius heb ik verkocht. Het alleen al in bezit hebben van een dergelijke auto is in Nederland een erg dure aangelegenheid geworden, zoals we weten.

Hoe kijk ik terug op 11 jaar - met een korte onderbreking door de Fiat Croma - SsangYong Rodius?
Voor een gezin met opgroeiende kinderen, is de wagen fantastisch. Ook als ze wat ouder worden of zelfs al volwassen zijn, blijft de Rodius een comfortabele reiscapsule. De vakantieritten met een 2500 kg boottrailer er achter, zijn legendarisch. De lange vakantieritten, met zelfs een keer een retour Benidorm, worden geregeld in ons gezin herdacht.

De Rodius is geen verfijnde auto. Iets te veel motorlawaai wellicht en een onevenwichtige uitrusting. Maar daar staat dan weer een heerlijke motor en versnellingsbak tegenover, een koersvaste wegligging en stabiel stuurgedrag en een dubbele airco/verwarming en ruime zitplaatsen. Op langere ritten wordt ook de chauffeur niet moe. Ik heb menig keer ritten van 1200 km gemaakt, waarbij ik de enige chauffeur was. Zelfs in barre (winterse) omstandigheden, had ik altijd het gevoel de wagen volledig onder controle te hebben.

Met de betrouwbaarheid zit het wel goed. Alleen de airco is na enige jaren wellicht een zwak punt. Ik heb bij elkaar ongeveer 175000 kilometers met een Rodius gereden en ik heb nooit iets ernstigs noch een grote reparatie meegemaakt. De Rodius heeft ons nooit laten staan noch teleurgesteld.

"Ik geef je een maand en dan staat er weer een Rodius" gekscheerde de oudste gisteren. Zij baalt eigenlijk enorm, want zij heeft net haar rij-examen gehaald en verheugde zich op een ritje. Ik geef toe; slechte timing.

De SsangYong Rodius; ooit uitgeroepen tot de lelijkste auto van Europa, heeft zich bewezen als een krachtige en comfortabele mastodont met een ijzersterk uithoudingsvermogen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren