Smart #1 66kWh Premium (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | #1 66kWh Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
Goed bewaard geheim, EX30 maar dan beter
- 54.000 km
Bij het kiezen van een leaseauto was het budget een beetje beperkt. In eerste instantie bleef er maar een klein aantal auto's over: Opel Corsa, BYD Dolphin, Citroën e-C4, Fiat 600e, Jeep Avenger, MG4, Peugeot e208, Renault Megane en Volvo EX30. Alleen de Corsa en Dolphin konden in een luxe uitvoering, de rest bleef steken op crisis of super-crisisuitvoeringen.
Toen werd het budget met slechts €25 verhoogd. En ineens viel de Smart #1 binnen het budget! Niet alleen dat, het kon in de luxe Premium uitvoering. Snel even bij de dealer proef gaat zitten, besteld (ze zouden zich eens bedenken, het voelde alsof ik een cheatcode had gebruikt...) en de volgende dag een proefrit gaan maken.
Het is dus een Smart #1 Premium in Lumen Yellow geworden. Ik heb een hekel aan de Nederlandse "stel je toch eens voor dat we zouden opvallen dus doe maar een zwarte of grijze"-mentaliteit. Als je de kleur van je auto kunt kiezen, vind ik dat je je best moet doen om het wagenpark een beetje op te fleuren.
De Smart staat op het platform waar ook de Volvo EX30 op staat. Die is Volvo, elektrisch en relatief goedkoop, dus heel Nederland least die een. Meerdere collega's hebben er dus een, maar allemaal in een vrij kale uitvoering. Daar komt nog bij dat de Smart op de langere versie van het platform staat, net als de Zeekr X. Samen met de verschuifbare achterbank zorgt dat ervoor dat je achterin kunt zitten, zelfs als je benen hebt. Niet dat er ooit iemand achterin zit, maar het is leuk dat het kan.
Ook leuk is de uitrusting van deze uitvoering. Ik heb een 22 kW boordlader, Head-up display, Beats audio, panoramadak, elektrische achterklep, allerlei sfeerverlichting, Led matrix koplampen, Smart Pilot Assistent, warmtepomp, de grote batterij EV routeplanning en verder alles dat je van een nieuwe elektrische auto mag verwachten. En natuurlijk het bijna overdreven vermogen van 272 pk op de achterwielen.
Na meer dan een jaar kan ik wel zeggen dat ik er erg blij mee ben. Het is leuk dat je ze niet vaak ziet rijden, de automatische piloot is heerlijk op mijn lange forenzenrit (en in de file!), het vermogen is fijn om af en toe eens te gebruiken en alle snufjes maken hem gewoon fijn om te hebben.
Problemen zijn er niet echt geweest. Toen ik hem net had, bleek dat de Smart weigerde om bij Vattenfall laders te laden. En laat dat nu juist de overheersende aanbieder bij mij in de buurt zijn. Ik kon er wel omheen werken door 400m verderop te laden, maar dichterbij is natuurlijk beter. De dealer heeft goed zijn best gedaan, de auto een hele dag bij zich gehad om het goed uit te zoeken en heeft uiteindelijk de laadmodule vervangen. Dat was intussen ook een modificatie voor alle exemplaren geworden, en loste het probleem op. Sindsdien kan ik dus op 50 meter van mijn huis laden.
Daarnaast is de Smart nog bij de dealer geweest voor een nieuwe voorruit, een steentje had een flinke barst veroorzaakt. Alleen de dealer kon de ruit regelen, ook omdat het kunststof dakpaneel erboven ook vervangen moet worden. Ook hierbij heeft de dealer in Den Bosch goed werk geleverd en me de bureaucratische rompslomp met de leasemaatschappij uit handen genomen.
De minpunten van de #1 zijn maar klein. Waarschijnlijk als één van de laatsten gebruik ik een USB-stick met mijn persoonlijke mp3-collectie om eigen muziek te draaien. Spotify is niet aan mij besteed. Bladeren door de mappen op de stick is vervelend: als je in een map zit en terug omhoog gaat, kom je weer bovenaan de lijst met mappen. Daarnaast worden de nummers binnen een map alfabetisch op titel van het nummer afgespeeld, en onthoudt het systeem bij de volgende rit niet bij welk nummer je gebleven was.
De muziek klinkt dan weer wél erg goed, maar ik heb absoluut geen muzikaal gehoor dus misschien vindt iemand anders het wel vreselijk.
De ingebouwde navigatie kan best goed navigeren, en ook EV-routeplannen. In het begin vond ik hem wel raar omgaan met files en afsluitingen, dus ben ik Apple Maps gaan gebruiken met CarPlay. Waarom Apple Maps? Omdat die de aanwijzingen op het HUD projecteert, Google Maps doet dat niet. Bij de laatste update is de navigatie verbeterd, waarbij je de EV routeplanning nu een minimum SoC kunt meegeven waarbij geladen moet worden. Misschien is de navigatie zelf ook wel veel beter geworden.
Echte minpunten heeft de #1 verder niet. Het laden gaat betrouwbaar en vlot, ook snelladen op lange ritten gaat met 156 kW snel zat. Op die lange ritten rijd ik meestal 250 km tussen de laadstops.
Het verbruik is niet heel goed maar ook niet heel slecht. Ik rijd veel snelweg met 100 km/u en in de zomer is het verbruik dan rond de 16. In de winter ligt het eerder rond de 20, dus een flink verschil. Als je 130 gaat rijden, schiet het nog eens flink omhoog.
Kortom: een leuke, zeldzame auto met veel vermogen, zonder de nadelen van een Volvo EX30. Ik kan hem aan iedereen aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.