Skoda Yeti Outdoor 1.4 TSI 125pk Greentech Edition (2015)

autoreview

Skoda Yeti Outdoor
Skoda Yeti OutdoorSkoda Yeti OutdoorSkoda Yeti OutdoorSkoda Yeti OutdoorEerste rijtest - Skoda YetiSkoda Yeti en OutdoorSkoda Yeti en OutdoorSkoda Yeti en OutdoorSkoda Yeti en OutdoorSkoda YetiRijimpressie - Skoda Yeti

Signalement

UitvoeringYeti Outdoor 1.4 TSI 125pk Greentech Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst86.500 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto

  • 6.900 km

Na 11 jaar en twee Fiat Doblo's en een 500C zijn we toe aan iets anders. In de afgelopen jaren is de samenstelling van het gezin is enigzins gewijzigd en daarom was er ook eigenljk geen reden meer om twee auto's voor de deur te hebben, waarvan eentje eigenlijk in oorsprong eigenlijk een bestelauto is.

Na een rondgang langs een aantal merkdealers (Opel Mokka, Renault Captur, Kia Sportage, Peugeot 2008, Fiat 500X, Skoda Yeti) en een aantal proefritten is de keuze uiteindelijk gevallen op de Skoda Yeti 1.4 TSI Outdoor met als extra's een schuifdak en lichtmetalen velgen met winterbanden.

Kamsteeg/Wittebrug deed een zeer scherp aanbod en na een paar weken hebben we de auto midden december 2015 opgehaald. Inmiddels zijn we 4 maanden en 6900km verder en vond ik het tijd voor een stukje tekst met onze bevindingen.

Positief:
- de stelmogelijkheden en het comfort van de voorstoelen
- het rijden is aangenaam want het onderstel houdt het midden tussen sportief en comfort
- het rijgeluid en motorgeluid is laag tot +/- 100km/u
- het benzine verbruik bij gekombineerd stad/provinciaal/snelweg is 6.5ltr/100km (op winterbanden)
- de 1.4 TSI pakt bij lage toerentallen al vlot op
- de koppeling en de handgeschakelde versnellingsbak laten zich makkelijk bedienen
- het multimedia/navigatie/handfree systeem laat zich makkelijk bedienen en is heel betrouwbaar (geen rare vastlopers oid) en de geluidkwaliteit is af fabriek gewoon goed!
- meerdere smartphones (Apple, Samsung) worden probleemloos herkend
- ruimte in de kofferbak is ruim voldoende en laat zich makkelijk vergroten door stoelen vooruit te plaatsen, om te klappen of volledig te verwijderen
- zitruimte voor de achterpassagiers is voldoende, zelfs met bestuurder van 1.96m.

Minpuntjes:
- middenstoel laat zich niet volledig omklappen want de uitloper van de middenconsole zit in de weg

Kortom, een fijne auto!

Ervaringen na 5 jaar....

  • 86.500 km

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk niet meer heb stilgestaan bij het bijhouden van onze ervaringen met onze Yeti sinds km-stand 6.900... ?

Er was ook eigenlijk geen aanleiding toe want het is gewoon een hele fijne probleemloze auto waar we nog steeds heel blij mee zijn. Inmiddels staat de teller op zo’n 86.500km na 5 jaar, en ja, we zijn geen echte km vreters. Met dit soort gebruik kan deze auto nog járen mee... maar het begint natuurlijk een beetje te kriebelen.

De volgende zaken zijn het vermelden waard na 5 jaar:
- motor en bak is niets op aan te merken, loopt nog als nieuw
- onderstel en stuurinrichting voelen ook nog steeds comfortabel, strak en solide
- buiten normaal periodiek onderhoud geen gekke dingen, overmatige slijtage of andere negatieve gebeurtenissen
- gemiddeld gebruik grofweg 6,2/100 ofwel 1:16, dus alleszins acceptabel (zou misschien beter kunnen maar ligt aan rijstijl)

De enige twee dingen die nog vermeldenswaardig zijn:
- de startmotor is onder garantie / coulance vervangen omdat deze soms mechanische herrie maakte
- de volume draaiknop van de stuurbediening is (gek genoeg) gebarsten en werkt dus niet meer. Kan vervangen worden maar alleen de hele unit en dat kost zo’n 235,- euro

We zijn aan het kijken voor een andere auto en op de shortlist staan nu een Karoq 1.5 DSG en een 3008 1.2 EAT8.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.