Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yeti 1.2 TSI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 83.581 km |
Skoda Yeti 1.2 DSG
- 45.000 km
De auto heb ik in april 2013 nieuw aangeschaft. Het is een actiemodel dat Adventure heet. Behalve optische dingetjes en wat lederwaren zat er een Amundsen navigatiesysteem op en tweekleurige 17 inch lichtmetalen velgen met Pirellis. Voor de winter is er een setje 16 inch Continentals.
De kleur heet platina grijs. Als extra’s heb ik besteld: lendensteunen op de voorstoelen, een echt reservewiel, een trekhaak (voor de fietsendrager) en een zwart gekleurd dak. De km stand bedraagt nu, voorjaar 2017, net 45.000. Naast de Yeti rijd ik met mooi weer nog een VW Kever en die neemt ook wat km voor zijn rekening.
waarom een Skoda Yeti
Het is een bekend verhaal, mijn echtgenote en ik zijn zestigers, een hoge instap is dan prettig. Hiervoor reed ik een Volkswagen Caddy 1.6 en daarvoor een Peugeot Partner 1.4.
VAG auto’s spreken mij wel aan en in april 2013 moesten de Renault Captur en de Suzuki Vitara nog komen, anders hadden die ook een kans gemaakt. Gekeken heb ik nog naar een Opel Mokka maar die werd toen nog in Korea gebouwd en werkte met optiepakketten. De Yeti wordt in Europa gebouwd en daarbij zijn alle opties gewoon afzonderlijk te bestellen, dat laatste vind ik wat sympathieker.
een 1200
Het is mijn eerste gedownsizde motor. Deze motor maakt de auto interessant. De proefrit leverde een verrassing op. Niet te geloven, een 1200cc die het met een turbo schopt tot 105 pk en zijn maximale trekkracht al levert bij 1.500 tpm. Bij een snelheid van 120 km/u draait hij amper 2200 tpm, dat levert rust op in het interieur en een net verbruik van bijna 1:14. Bij de aanschaf ben ik ervan uitgegaan dat het gedoe met de distributiekettingen definitief tot het verleden behoort.
waarom een automaat
Alhoewel mijn echtgenote niet vaak autorijdt, leek haar een automaat wel wat. Het is ook wel comfortabel, de auto rijdt zoals een bootje vaart, heel kalm en soepel. Het schakelen is nauwelijks voelbaar. Hij werd er wel € 2.400 duurder door.
Even in het kort wat een DSG-bak (Doppel Schalt Getriebe/dual shift gear) is, gevonden op internet:
"De DSG laat zich omschrijven als twee versnellingsbakken ineen. De 1e, 3e, 5e (en soms zelfs 7e) versnelling liggen op de ene as, de 2e, 4e en 6e op de andere. De in de DSG-versnellingsbak ingebouwde dubbele koppeling maakt het mogelijk vrijwel ononderbroken, dus zeer efficiënt en comfortabel van versnelling te wisselen".
Inderdaad schakelt de DSG-bak soepel en snel door de 7 versnellingen. Dan blijkt ook een minpunt. De automaat is afgesteld op zuinig rijden en zijn software vertaalt dat in snel opschakelen en de motor weinig toeren laten maken. Ik woon in een, zoals ik dat noem stedelijke omgeving, vaak rijd ik met andere auto’s achter elkaar met een snelheid van 60-70 km/u. De DSG-software denkt dan: er wordt nu weinig vermogen gevraagd, laat ik dat maar eens in de 7 doen. Het motortoerental zakt dan ruim onder de 1.500 tpm. Wanneer een beetje gas wordt bijgegeven schakelt hij niet terug, de motor wil dan wel wat harder draaien, maar je voelt duidelijk dat hij daar moeite mee heeft. Trap je het gas dieper in voor de z.g. kick-down dan schakelt hij terug naar 5, maar dan accelereert de auto weer harder dan de bedoeling is. Met een snelheid van 60-70 km u weet de automaat duidelijk niet goed raad.
Mijn oplossing: ik zet de bak handmatig even in 6 of 5 (niet vergeten later terug te zetten in D) dan is in elk geval de motor weer tevreden met het toerental. Zou ik in een omgeving wonen met minder druk verkeer dan doet het hele probleem zich niet voor.
Op dat puntje na, een fijne automaat.
de auto zelf
Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen naar een Yeti kijken en denken: mwoa, wel leuk, daarvoor is de vormgeving wat te uitgesproken; You love it or you hate it.
De Yeti is een degelijk in elkaar geschroefde auto, alles voelt even solide aan, onderweg is geen kraakje of rammeltje te horen. Hij is van binnen ruim zonder van buiten groot te zijn.
Het interieur is typisch VAG; zwart, weinig frivool en gemaakt voor de eeuwigheid.
Het voormeubilair is stevig, ruim bemeten en goed verstelbaar. Voor het achtermeubilair geldt hetzelfde, het is bovendien uitneembaar. Leuk dat het kan, maar het is zwaar en bovendien; wanneer doe je dat.
Op sommige onderdelen staat een VW/Audi logo. De lichtschakelaar en het stengelwerk aan de stuurkolom komen zo van VW.
Niet alle kwaliteit is zichtbaar, een Skoda monteur vertelde mij dat er een roestvrijstalen uitlaat onder de Yeti zit.
Zeker wil ik noemen de in deze uitvoering ingebouwde Amundsen navigatie, echt een aanrader. Hij laat zich gemakkelijk bedienen en is gelijk bij de les. Om de twee jaar geef ik hem een update, in de zomer is die meestal in de aanbieding en dan vallen de kosten ad € 100 nog mee.
Nog een ding kan ik bedenken dat ik er graag op had willen hebben en dat is een achteruitrij-camera.
De bagageruimte houdt niet over, dat komt door het optionele reservewiel dat een plek heeft gevonden op de vloer. Kies je voor de spuitbusvariant dan levert dat in dit geval meer bagageruimte op.
Een verwonderpunt vormen de ruitenwissers, die zijn in ruststand niet terug te klappen zonder tegen de motorkap aan te komen. Niet handig bij b.v. even de voorruit wassen. Oplossing: de wissers hebben een z.g. service-stand waarbij je ze recht op kan zetten, en dan kunnen ze wel helemaal terug geklapt worden.
Nog een verwonderpunt: de koplampsproeiers. Deze zijn verplicht bij Xenon verlichting maar mijn uitvoering heeft gewoon halogeen. Bij ingeschakeld dimlicht sproeien ze elke vijfde maal dat de voorruitsproeier wordt gebruikt de hele motorkap onder met ruitensproeiervloeistof. Die functie is niet op een eenvoudige wijze uit te schakelen. Ik heb begrepen dat deze sproeiers zijn vervallen bij de Yeti’s met halogeen verlichting van 2014 en later.
En nog een. Bij de eerste maal dat ik de linker spiegel elektrisch verstelde deed de rechter spiegel ook mee. Eerst dacht ik aan kortsluiting in het systeem, maar het bleek te gaan om gelijktijdige spiegelverstelling, z.g. mirror adjust. Gelukkig is deze functie via het display wel gemakkelijk uit te schakelen.
En de laatste, de achterbank. Deze bestaat uit drie delen, alle drie op- en omklapbaar en uitneembaar. De twee buitenste “stoelen” zijn in de lengterichting verschuifbaar, dat levert wat meer bagageruimte op. Het middelste deel (eigenlijk te smal om een stoel te noemen) is niet verschuifbaar dus dat schiet niet erg op voor de extra ruimte.
hoe bevalt de Yeti
Hij rijdt prettig, is stil en comfortabel. Stap eens in een “gewone’ auto en je denkt: oei, wat laag. Stevig geveerd dat wel, en daar moet je van houden. Geen strepentrekker maar 130 km/u is goed te doen en harder mag in Nederland toch niet. Zoals reeds gezegd is het verbruik met bijna 1:14 netjes.
Tip: voor een vrolijke noot, Google eens Top Gear roadtest Skoda Yeti en lach om Yeremy Clarkson met een tatoeëersessie achterin een Yeti, of een helikopter op een Yetidak.
update
- 83.581 km
De Yeti is in onderhoud bij de Skoda dealer in Tiel die de auto ook geleverd heeft. Er is sprake van een z.g, long life onderhoudssysteem waarbij een synthetische olie wordt gebruikt die ca 20.000 km of 2 jaar mee kan gaan.
mei 2015 km stand 21.844
Eerste servicebeurt. De synthetische olie uit de DSG bak is onder garantie vervangen door een minerale olie. Tevens is een DSG software update uitgevoerd. Het Skoda logo op de achterklep is onder garantie vervangen omdat het lelijk geworden was. Totaal € 239.
september 2016 km stand 39.656
De Yeti meldde in het display dat het tijd was voor onderhoud. Er zouden teveel korte ritten zijn gemaakt. De Skoda dealer in Utrecht wilde niet alleen olie + filter wisselen en berekende – zeer tegen mijn zin- € 239 voor een kleine onderhoudsbeurt die ik niet wilde hebben.
april 2017 km stand 46.013
Long Life onderhoud + APK. Remvloeistof ververst, bougies (€ 111,57 ex) en interieurfilter vernieuwd en winterbanden gewisseld. Totaal € 593,86.
maart 2019 km stand 66.445
Long life onderhoud + APK. Remvloeistof ververst, luchtfilter en interieurfilter vernieuwd + nieuw ruitenwisserblad achter. Totaal € 475,01.
maart 2021 km stand 82.653
Long life onderhoud + APK. Naast de gebruikelijke remolieservice, nieuwe longlife bougies en filters nu ook de accu vervangen. Best goed, 8 jaar voor een accu. Totaal € 889,14.
mei 2021 km stand 83.581
De zomer Pirelli's worden in de winter gewisseld met de winter Continentals. De Pirelli's waren nog niet helemaal af maar ik zag bij 1 ervan een naar scheurtje in het loopvlak. Daarom een setje nieuwe zomer Continentals ecocontact 6 er onder, ditmaal gevuld met stikstof. (€ 632)
De wieluitlijning is daarbij gecontroleerd en daar hoefde (na 8 jaar!) niets aan te gebeuren.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de Yeti zich tot nu toe voorbeeldig gedraagt. De Amundsen navigatie heeft dit jaar een update gehad (€ 99) en het Skoda logo achterop heb ik voor de 2e maal vervangen (€ 33,30) omdat het er niet meer zo knap uitzag. Verder zijn de wisserbladen een keer vervangen.
Nu, na acht jaar, vind ik de Yeti nog steeds "fun to drive" en ik hoop dat hij het nog een tijdje bij mij uithoudt. Hierna zal ik toch moeten gaan denken aan hybride of elektrisch.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.