Skoda Superb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline (2012)

autoreview

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline (2012)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst74.500 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Superb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline

  • 1.200 km

WAT VOORAF GING
Mijn Skoda SuperB heb ik gekocht zonder er ooit maar een meter in te hebben gereden. Een proefrit zegt me niet zo veel. Er zijn geen slechte auto's meer. Wel heb ik vooraf uitbebreid de reviews gelezen hier op het forum, tests, internet geraadpleegd en het skodaforum druk bezocht. Zo had ik wel een beetje een idee wat me te wachten stond. De werkelijkheid overtreft echter de verwachtingen. De keuze voor een Skoda leverde in mijn omgeving wel enig ongerip op. Zeggen dat je Skoda gaat rijden is in de ogen van sommigen toch hetzelfde als bekennen dat je niet goed wijs bent geworden. En als het dan een Skoda is die zowat 50 k kost beginnen mensen zich al helemaal af te vragen waarom ik dan niet toch maar weer een Volvo heb gekocht, of een Audi, of iets anders dat toch op zijn minst moet appeleren aan het premiumgevoel. Een Skoda, dat is in de ogen van veel mensen toch zo'n beetje het Euroshopper merk van VAG. Het kan me niet zo schelen wat anderen vinden en de merkbeleving van Skoda zal de komende jaren rap veranderen. Geen enkele andere auto biedt voor dit bedrag zoveel ruimte, comfort en accessoires, dit, in combinatie met een heerlijke 2.0 TSI en nauwelijks merkbaar schakelende DSG 6

ACCESSOIRES
De Elegance Busineesline heeft zo ongeveer alles en meer aan boord wat een mens zich kan wensen. Ik bestelde desondanks nog het een en ander van het verder nog maar korte accesoirelijstje bij: Een panoramisch glazen schuif/kanteldak, Keyless entry, automatische achterklep, multifunctioneel stuurwiel met bluetooth etc, een scheidingsnet, automatisch inparkeersysteem en een rubberen mat met opstaande rand voor de hond in de kofferbak.

EERSTE INDRUKKEN
Bij aflevering door AMES te Dordrecht, waar uitgebreid de tijd werd genomen de toeters en bellen uit te leggen )en dat zijn er heel veel), overviel me toch het WOW gevoel toen deze imposante verschijning onder het doek vandaan werd gehaald. De kleur Magnetic Brown, een bijna zwarte metallic bruin die alleen in de zon duidelijk bruin is, kleurde i.v.m. het ivoorkleurige nappaleer heel chique.
Hoe decadent dat ook klinkt voor de grootste combi in zijn klasse; de achterbak vond ik smal en krap. Maar uit een Espace komende is dat natuurlijk logisch. Daar kon ik de fietsen rechtop achterin zetten.

RIJDEN
De kwaliteitsbeleving is hoog. De auto heeft een typisch Duits niveau van afwerking en alle voelt stevig en degelijk aan. De deuren sluiten als kluisdeuren. De electrisch verstelbare stoelen kunnen op alle denkbare manieren worden ingesteld. Prettig is dat ook de zithoek van het zitgedeelte te verstellen is. Ook de lendensteun is qua diepte en hoogte electrisch naar je eigen voorkeur in te stellen. Als je alles hebt ingesteld, zit de stoel als een maatpak. Stevig en comfortabel. Ik was vooraf enigzins bevreesd mijn geliefde Franse comfortbus te zullen missen op het gebied van rijkomfort. Om die reden heb ik op de Skoda niet het sportonderstel gekozen en evenmin 18" wielen uit angst in een stuiterbak terecht te komen. In de huidige configuratie is van een stugge auto allerm inst sprake. Mede dankzij de lange wielbasis en op comfort gerichte afstelling laat de auto zich als een limousine rijden. De DSG is een belevenis op zich. In het display zie je welk verzet de auto heeft gekozen en kennelijk durft hij zichzelf al heel snel, d.w.z. bij lage snelheden en lage toeren in 6 te rijden. Eigenlijk besefte ik pas na enige tijd dat ik de auto helemaal nooit heb horen of voelen schakelen. Je moet er echt geconcentreerd op letten om dat te kunnen voelen. Merkbaar is dat je een zware en grote auto in handen hebt. Hij nodigt er niet toe uit driftend bochten door te gaan en stoplichtsprints te trekken. Maar let op, het is als het moet een wolf in schaapkleren. De 4 uitlaatpijpen, misschien een tikje overdone voor een 2 liter doen al iets vermoeden....

TOETERS, BELLEN en KNOPJES
Ik ben dol op knopjes en snufjes en dat heeft de keuze voor deze meest luxe SuperB dan ook mede bepaald. Ik ben er nog niet helemaal achter wat het allemaal is of doet, maar het is indrukwekkend. Xenonlampen die zich aan de snelheid en het weertype aanpassen, spiegels die keurig naar beneden kantelen bij het in-parkeren, sensoren die op een display precies de obstakels laten zien, dak en ramen die sluiten als het gaat regenen en nog heel veel meer. Standaard op de Elegeance Businessline is het Columbus systeem en het soundsysteem.
Om met de Columbus te beginnen; t.o.v. de Espace met Carminat mis ik een aantal zaken. Allereerst, zowel in de Espace als in mijn XC70 was de navigatie hoog geplaatst zodat je je blik op de weg kunt houden. Nu zit hij in de middenconsole zoals overigens bij zoveel auto's, maar je kijkt er minder gemakkelijk naar. Ook mis ik de schematische weergave van bijvoorbeeld een kruispunt of een rotonde als jer eenmaal op bent. Weliswaar zoomt het apparaat in, maar de erg gedetailleerde kaart maakt een wat rommelige indruk omdat er teveel details te zien zijn die niet relevant zijn. Mijn Renault liet op snelwegen bijvoorbeeld precies zien waar je heen moest door een foto te tonen van alle blauwe verkeersborden die er in het echt ook zijn met daaronder een pijl zodat je je in je baan nooit kon vergissen. Dat mis, ik nu, maar het zal ook wel wennen. Wel is op het schermpje tussen de toerenteller en de snelheidsmeter eveneens navigatie info te zien m.b.v. eenvoudige pijlen. Dat helpt natuurlijk ook. De zo te horen sympathieke Belgische dame spreekt me vriendelijk de te kiezen richting toe.

SOUND SYSTEEM
Een ander voor mij belangrijk aspect is de kwaliteit van muziek. Van te voren had ik al een 32 Gb SD kaartje zitten vullen met muziek van allerlei soort.Van Genesis, Yes, via Deep Purple, Pink Floyd, Brel,Piaf, Amalia Rodriguez, via Top 40, naar het 2e pianoconcert van Chopin, wat orgelwerken van Bach en zo meer. Kortom divers nogal. Mijn oordeel: Het geluidssysteem is heel behoorlijk. Transparant in het hoog en diep in de bassen die mooi rond blijven klinken en niet veranderen in doffe rammelende klappen. Bij het zachtjes spelen van muziek vlakt het hoog en het laag wat af. Een loudnessknopje ontbreekt, maar al met al, dik in orde.

DE WOLF EN HET SCHAAP
Om met het schaap te beginnen. Comfortabel zoeven, dat is waar deze auto voor is gemaakt. Hij stuurt strak en de communicatie met het wegdek is gewoon in orde. Bij normale snelheden hoor je eigenlijk alleen het afrolgeluid van de banden. De motor en de rijwind zijn nauwelijks te horen. Superstil dus.
De auto wordt met respect voor de techniek ingereden. Dat wil zeggen, ik houd hem onder de 3000 toeren en bij 3000 toeren rijd je al boven de grens van wat legaal is in Nederland. Na een tankstop op de A4 schakelde ik in en zoals ik gewend ben, door de pook geheel naar achteren te plaatsen. Daar zit echter de S van Sportstand. Ik voegde vlot in en vroeg me even af wat er gebeurde. De DSG had duidelijk geen zin om in comfort op te schakelen en trok door en dat ging wel zo snel dat ik er op een prettige manier van schrok. Het geluid was prachtig, misschien wel mede dankzij de 4 pijpen. Allemachtig, het schaap kan zeker in een wolf veranderen als je dat wilt. Maar ik laat het scheuren wat ik toch al bijna nooit doe, nog even achterweg totdat ik
er 2000 kilometer op heb zitten. Toch verheug ik me erop om hem eens een keertje vlot te gaan rijden. Overigens overweeg ik de ABT Chip dat schroeft de niet geringe 250 NM naar ca 350 op, dus dat wordt dan helemaal pret. Ik sluit echter niet uit dat het nu al mooi genoeg is. Het verbruik is nu ca 1 op 13,5 en dat is geloof ik beter dan die hoort te zijn. Maar dit is niet representatief. Ik heb tot dusverre veel rustige snelwegkilometers gereden.

RESUMEREND
Mijn Oostblok VW/AUDI, is niet wat ik verwachtte maar is duidelijk meer. Achterin kunnen volwassenen hun benen nog strekken. De ruimte is enorm. Hij rijdt als een Mercedes en voelt degelijk en betrouwbaar aan. Op lange snelwegbochten kan je gerust tempo houden, hij volgt het spoorals op rails. "Simply Clever". De Slogan van Skoda is er een die de lading beslist dekt, zoals Bas van Putten ook al opmerkte. En over Bas van Putten gesproken; onlangs schreef hij in zijn column in Autoweek dat de Superb een van de zeer weinige auto's was waar hij zich gelukkig in voelde. "Simply Clever". Het is domweg een rationele keuze. Een heel complete auto die als je hetzelfde in een Passat of A6 zou willen, aldaar gemakkelijk 8 tot 15.000 euro duurder uit zou komen. Reken dat maar gerust na.

Nu moet ik om deze review af te ronden nog een waardering geven voor de rijkosten en de kwaliteit. Daar is natuurlijk nu nog niks zinnigs over te zeggen. Dus de gegeven sterretjes moet u maar met een kortreltje zout nemen, ookal hoop en verwacht ik dat die juist zullen blijken te zijn.

EEN BEETJE INGEREDEN

  • 2.400 km

Inmiddels ben ik enkele weken verder, en eenmaal boven de 2000 kilometer heb ik een paar keer flink gas gegeven. Dat kan vanzelfsprekend zowel in D (Drive) als in de S (Sportstand). Voor normaal vlot rijden is de sportstand eigenlijk niet nodig. In drive is de auto in alle omstandigheden vlot genoeg, en met behulp van de kick-down is als het moet meer power te provoceren. In de Sportstand verandert het gedrag van de versnellingsbak drastisch. De DSG laat de bak in S hoog in de toeren klimmen. Volgas wegrijden doet de voorwielen doorslaan, maar ook bij snelheden tot zo'n 50 km/u vol op het gas gaan staan veroorzaakt toch dat de aandrijvende wielen moeite hebben grip te houden. Je moet het stuur dan goed vasthouden . Niet dat de auto begint te zwiepen of te dweilen, maar merkbaar is dat de acceleratie op de grens is van wat de wielen op het wegdek kunnen overbrengen.Normaliter, dus bij normaal rijden heb je hier geen last van natuurlijk. Het snel accelereren vind ik voor zo'n grote sloep toch bepaald spectaculair, zeker bij inhaalmanoeuvres. Wanmneer hij bij maximaal accelereren het einde van het toerenbereik in 5 heeft gehad, je rijdt dan inmiddels een hoogst illegale snelheid, dan gaat het trekken in de 6e en hoogste versnelling onverminderd door. In 6 is het allerminst gedaan als het om versnellen gaat. In korte tijd wijst de naald dan 180 aan, en zeker in Nederland is het zaak het gas dan maar weer snel los te laten. Maar goed, ik deed dit enkele malen kortstondig omdat ik graag wilde weten wat er gebeurt bij flink gasgeven. Het is zeer ruim voldoende in elk geval.

Of ik hem laat chippen weet ik nog niet. Enerzijds is het leuk om te weten dat je als je wilt nog heel wat extra koppel ter beschikking krijgt, anderzijds, nodig is het natuurlijk niet. Zeker niet met mijn gemiddeld toch enigzins bezadigde rijstijl.
Ik heb de indruk dat de auto je als vanzelf tot rustig rijden dwingt. Je zit als een vorst, hij is ontzettend stil en hobbels en richels werkt hij nauwelijks merkbaar weg. Genietend van de prima geluidsinstallatie heb ik om de een of andere reden dan helemaal geen zin om op de linkerbaan te gaan scheuren. Het is een auto die gemaakt is om in één comfortabele ruk naar de Cote d'Azur of andere verre bestemming te rijden. Je voelt dat je met een grote auto rijdt die een haast vanzelfsprekende rust uitstraalt en het zenuwachtig jakkeren graag aan andere auto's overlaat. Kortom, nu ik mijn SuperB wat beter heb leren kennen. Het is een fantastische auto!

PS. Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat, of stel gerust een vraag. Ik zal proberen die zo goed mogelijk te beantwoorden.

Mijn beste auto tot nog toe

  • 11.000 km

RETOURTJE ZUID SPANJE
Na een retourtje Zuid Spanje, kan ik wel zeggen dat ik mijn Superbe Skoda goed heb leren kennen. Het wordt zowat saai deze (en andere reviews) over de Superb, maar kort en goed: Hij is geweldig! De rit liep door midden-Frankrijk langs Clermont-Ferrand. Dat is een prachtig mooie en stille autoroute met een aantal lange klims en soms veneinige afdalingen, en heerlijk rustig zodat je flink kunt doorrijden. Om iets te kunnen merken van wat hij doet en hoe hij het doet, moet je echt op hem gaan letten, want wat hij moet doen, doetíe ook en wel zodanig onmerkbaar dat je er eigenlijk geen erg in hebt. De DSG 6 blijft verbazen, juist omdat niets erop wijst dat er een versnellingsbak in zit. Zonder horten en stoten, van schakelen merk je nagenoeg niets. Kracht is er in overvloed, ook op langere hellingen bleef hij vaak gewoon in 6 rijden, maar het tempo lag dan ook redelijk hoog. Gemiddels cruisden we er met een snelheid van tussen de 120 en 150 km/u en daar heb je nauwelijks erg in. De automatische airco deed zijn werk ondanks de hoge temperaturen voortreffelijk. Aan de knoppen hebben we niet gedraaid. De motor en olietemperatuur hielden zich ondanks de hitte op gemiddelde waarden. Olieverbruik was na deze forse retourrit nauwelijks meetbaar. Het benzineverbruik lag deze vakantie ruim boven de 1 op 11 gemiddeld, (op sommige lange trajecten 1 op 12,5)en dat vind ik keurig. Over het gemak waarmee de bagage allemaal onder de achterklep kan worden gestopt hoef ik het niet te hebben, want de ruimte van de Superb Combi is al veel besproken. Vanuit achterin heb ik van de kinderen ook geen geklaag gehoord. Die kunnen daar hun eigen koele luchttoevoer regelen en zeer ruim zitten. Omdat ik het niet kon laten heb ik even het gaspedaal gevloerd, maar angst voor de gendarmerie belette mij tot het uiterste te gaan. Wel kan ik zeggen, ook bij 180 km/u rijdt de auto nog steeds comfortabel zondar dat je het gevoel krijgt dat de auto boven zijn grenzen van bestuurbaarheid en wegligging komt. Leuk om te weten , maar verder onnodig.

INDRUKWEKKENDE PRESTATIES
Opvallend is de enorme trekkracht en dito acceleratie tussen de pakweg 80 en 140 km/u. Links rijdend heb je altijd wel af en toe mensen die knipperend laten weten grote haast te hebben. Ik geef dan flink gas en ga dan naar rechts. De haastige bestuurder heeft dan meestal wel even de tijd nodig om me alsnog in te halen. De acceleratie is voor zo'n grote auto indrukwekkend met deze motor.

OP COMFORT GERICHT
Smaken verschillen, maar ik ben blij dat ik geen sportonderstel en geen 18" wielen heb gekozen. Ik vind de auto ook zonder deze opties strak en communicatief genoeg. Ook in lange en soms listige bochten spoort hij hoewel licht en niet storend onderstuurd, als op rails. Het comfort is zonder deze opties fenomenaal. Ik denk dat dat ook de bedoeling van de bouwers is geweest voor dit model.De auto geeft een uitgesproken limo-gevoel en laat zich ook graag zo berijden. Ik heb het misschien al geschreven in een eerdere review, maar door deze auto en zijn enorme luxe wordt je als het ware door rust overvallen. Eigenlijk heb je helemaal geen zin om te gaan jakkeren en te gaan bumperkleven. De Skoda staat hier duidelijk boven. Gewoon comfortabel en stil van A naar B, desnoods met hoge snelheden, maar altijd zonder nerveus te worden. De prima geluidsinstallatie met daarop een muziekje naar je eigen keuze, helpt daarbij.

NOG EXTRA OPTIES
Hoewel je op de Elegance Businessline uitvoering eigenlijk niets meer te wensen hebt, biedt Skoda toch nog enkele opties, die overigens verbazend scherp geprijsd zijn. Bij twee ervan wil ik nog even stil staan.
-De automatische op afstand bedienbare klep, is op het eerste gezicht een beetje onzinnig, maar zoals het zo vaak gaat, als je het eenmaal hebt is het reuze handig. Vooral al je met je handen vol aan komt lopen. Zorg dat je de zender in je handen hebt, en voila hij zwaait elegant voor je open. Dat scheelt dat je eerst alles op straat moet zetten, moet openen en weer moet oppakken. Ik weet het, het is geen zaak van levensbelang, maar handig vind ik het wel.

-Park-assist. Het automatisch inparkeren is niet zo zeer nuttig (tenzij het je moeite kost) maar vooral leuk, en een beetje griezelig in het begin. Als jet systeem activeert laat hij op de display zien wanneer hij een geschikte plek heeft gevonden. Het enige wat je moet doen is voorzichtig gasgeven en remmen, en hij doet het voor de rest vanzelf, ook in de kleinste gaatjes (Waar je ook zelf weer uit moet zien te komen overigens). Geen noodzaak deze accessoire, maar wel leuk en het is een beetje 'spooky'als je stuurwiel vanzelf begint te draaien.

-Xenonverlichting: Dit was geen optie, maar standaard op deze uitvoering. Toch iets om even bij stl te staan. Het systeem werkt al naar gelang de snelheid en weersomstandigheden adaptief. In bochten verlicht hij automatisch bij in de richting waarin je stuurt. In Spanje heb ik 's nachts op eenzame, onverlichte bergachtige binnenwegen gereden. Daar kan ik pas echt goed zien wat het systeem waard is. De lichtopbrengst is helder en enorm. Ik was bang dat ik er roedels herten of kuddes iwilde zwijnen mee naar de rijbaan zou lokken. Ik vind dat deze xenonverlichting de veiligheid en het comfort op een hoger niveau heeft gebracht.


NIEUWE ONTDEKKINGEN
Bij toeval ontdekte ik de spraakgestuurde bediening. Kennelijk had ik op een knopje op het stuur gedrukt, niet wetende dat ik daarmee de spraakbediening activeerde. Omdat ik bijgevolg niets zei, vroeg een vriendelijke damesstem beleefd aan mij: "Wat zegt u?". Ik zei niks, maar ben ermee gaan experimenteren. Ik heb geen idee welke- en hoeveel spraakcommando's het apparaat kent, maar het zijn er kennelijk een heleboel. Je hoeft ze ook niet te kennen, want het apparaat is zo logisch dat je lukraak iets kan roepen en dat de mevrouw in de navigatie je dan vaak ook nog begrijpt. Als je de radio wilt in plaats van de SD kaart of als je naar navigatie wilt, wilt bellen, de weergave wilt in- of uitzoomen;enz. enz. de mevrouw in het apparaat begrijpt snel wat je wilt, en stelt waar nodig aanvullende vragen. Leuk en ook bijzonder een vrouw die onmiddellijk begrijpt wat een man bedoelt te zeggen!
Ik kan bijvoorbeeld zeggen: "Bel kantoor"en ze doet het. Ik durf alleen niet te vragen: "Bel vriendin" uit angst dat ze vraagt; "Welke?". Hoewel ik daarin niet grossier zou me dat ernstig in verlegenheid kunnen brengen, maar het zou met niet verbazen dat de navigatie zoiets zou kunnen zeggen.

FILEMELDINGEN OP COLUMBUS
Eén punt van kritiek heb ik ook. Hoewel ik moest wennen aan het Columbussysteem kan ik er nu aardig mee uit de voeten. Aanvullend wordt naast de kaartweergave ook een schematisch overzicht van de te volgen route op de display tussen de klokken getoond. De filemeldingen zijn echter verwarrend. Vlak voor Parijs kreeg ik de melding van een file van apocalyptische omvang (volgens de navigatie dan). Je krijgt dan een voorstel voor een nieuwe route voorgeschoteld met daarbij het aantal kilometers en minuten dat je extra kwijt bent ten opzichte van de oorspronkelijke route zonder file. Lang verhaal kort, ik kwam in een verschrikkelijke reeks van files op de oude Boulvard Peripherique terecht. Intussen bleef het apparaat maar mekkeren over nog meer alernatieve routes, waarbij overigens niet is te zien hoe die dan verlopen. Ik weiger ze voortaan. Later is mij gebleken dat het apparaat regelmatig valse alarmen geeft over files die er niet staan of lang niet zo erg zijn als voorspeld. Dit is overigens geen specifieke Skodakwaal, maar inherrent aan dit apparaat dat ook in andere auto's van de VAG-groep wordt gebruikt. Zelfs in de Bentley zag ik een identieke navigator zitten.

TWIJFEL OVER DE TOEKOMST
De prijs van mijn Superb 2.0 TSI, Elegencae businessline is zo ontzettend scherp, en de auto is zo ontzettend goed, dat je je wel moet gaan afvragen waarom iemand in hemelsnaam vele duizenden euro's meer wil verspijkeren voor een auto in dit segment met hetzelfde niveau van afwerking en kwaliteit. Mijn voorlaatste auto was een Volvo XC70 , ook met het volledige pakket aan toeters en bellen.
Als ik dezelfde hoeveelheid PK's, dezelfde uitrusting en opties weer zou willen in een Volvo, die overigens kleiner is en minder strak stuurt, dan gaat de prijs daarvan de 65.000 euro zeer ruim voorbij. Bijgevolg kan ik me ook geen zinnig argument meer voorstellen om een Passat Combi of A6 op dit niveau te wensen. Voor de Passat doet de Skoda op geen enkel punt onder, en wellicht is de Audi op een aantal punten, en zeker qua uiterlijk, iets gelikter, maar niet voor zoveel geld. Ik denk dat men zich dat bij Skoda ook begint te realiseren. Er gaan al geruchten dat Skoda 'back to basics'wil gaan omdat het merk te veel kannibaliseert binnen de eigen VAG-groep.
Voor de twijfelaars onder de eventuele kopers,nu het nog kan, twijfel niet, ga bij Skoda kijken, rijd er eens mee, en je bent verkocht.

De mijne komt bij AMES vandaan. Een review heb ik nog niet geschreven over deze dealer omdat ik nog geen onderhoudsbeurt nodig heb gehad, of problemen heb gehad.(Afkloppen!). Echter mijn ervaring is dat het traject voor de aankoop en afspraken over de prijs naar grote tevredenheid is verlopen. De aflevering was een soort feestje. Hopelijk zal dat straks ook t.a.v. de srvice zo blijken en daar ga ik dan ook van uit.

Samengevat: Dit is de beste auto die ik tot nog toe heb gehad. Ik hoop dat mijn Skoda dat de komende 3,5 jaar blijft waarmaken, en ik heb daar vooralsnog veel vertrouwen in.

Verveelt niet

  • 17.500 km

Dit verslag over de Skoda Superb is saai, net zoals andere verslagen over deze auto. Er gebeurt namelijk niets bijzonders en hopelijk blijft dat zo. Inmiddels heb ik een dealerreview toegevoegd omdat ik de dealer nodig had. 1x voor een geringe schade en 1x voor een electronische storing die niet gevonden werd en nooit meer terugkwam.Zie voor de review dealer AMES in Dordercht. Wel wil ik het volgende nog kwijt: Ik heb de auto nu ruim een half jaar en elke ochtend als ik erin stap op ermee naar mijn werk te rijden geniet ik daarvan. Regelmatig realiseer ik me dat ik in een heerlijke auto rijd. Onlangs zat ik achter in een taxi van het type Mercedes E klasse.
Mooie auto die Mercedes maar volgens mij heeft die niets meer, en misschien qua ruinte zelfs minder te bieden dan mijn Skoda. Alles klopt gewoon. De auto biedt veel en doet gewoon wat hij moet doen en dat doet hij in alle rust zonder op te vallen. Hopelijk zullen er geen redenen komen om minder positief te oordelen.

TEVREDEN NOG STEEDS

  • 64.500 km

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets over de Superb schreef. Feitelijk is er niet zo veel aan toe te voegen. Ik maak wat minder kilometers dan ik had verwacht, temeer omdat ik de vakanties toch maar liever vlieg dan dat ik dagen lang zit te sturen. Overigens is dat geen probleem in een Superb.

De auto doet nog steeds alles naar behoren. Ik heb geen noemenswaardige kosten. Jammer alleen dat een overlaat onlangs op een parkeerterrein met grote kracht een deur in de mijne gooide waardoor de linkerachterdeur flink is ingedeukt. Dat gaat zo'n 1000 euro kosten en de dader is onbekend.

Ik heb het gevoel dat de auto wat stiller is geworden door de tijd. Ook het verbruik valt erg mee ondanks de rappe motor. 1 op 11 haal ik met gemak en op lange ritten hoeft ik voor 1 op 12,5 ook niet veel moeite te doen.

Olie gebruikt hij ook al niet veel. Ik vul ongeveer 1 liter per 15.000 km bij.

Kortom, de auto is probleemloos. Ook binnen blijft hij strak en fris.
Het automatisch inparkeren gebruik ik nooit, en dat is dus voor mij een overbodige optie. Voor de rest geniet ik van elke andere optie zoals het glazen dak en de elektrische achterklep. Tevreden dus. Nog steeds.

Ingeruild

  • 74.500 km

De Skoda is me 4 jaar lang uitstekend bevallen en heeft me geen moment in de steek gelaten. Er deed zich de gelegenheid om hem scherp in te ruilen tegen een Volvo V70 met een zeer uitgebreid optiepakket. De Skoda had ook veel opties en zelfs meer nog dan de Volvo, maar van dat niveau zou zelfs een Skoda Superb vandaag de dag erg duur zijn geworden. Volvo is een oude liefde van mij. Ik had er in het verleden 3 . Twee keer n V70 en 1 x een XC 70, dus het begon te kriebelen. DE laatst gebouwde v 70's zijn voorzien van heel veel opties voor een erg scherpe prijs in de markt gezet. Met pijn in het hart ruilde ik mijn schitterende Syperb in. Een review van mijn Volvo zal spoedig volgen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.