Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance Businessline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb Combi 1.8 TSI Elegance Businessline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Eerste indruk: wat een mooie auto
- 50 km
Afgelopen vrijdag mijn Superb Combi Elegance Business opgehaald bij de dealer. Het werd een echte onthulling, want ze hadden hem midden in de zaak gezet met een doek er over heen. Na de onthulling was de kleurencombinatie te zien: Storm Blue Metalic buitenkant en licht leer van de Glamour uitvoering aan de binnenkant: een geslaagde combi wat mij betreft.
Ik heb gekozen voor de 1.8 TSI benzinemotor in combinatie met de 7-traps DSG. Na meer dan 10 jaar 55.000 per jaar is dit de tweede keer dat ik een benzine mocht uitzoeken omdat ik tegenwoordig nog maar zo’n 25.000 per jaar rijdt. Hoewel ik nog rustig aan moet doen (eerste 1000 km) is toch al het geweldige koppel van deze motor te merken. En die automaat is echt super: je merkt er nagenoeg niets van wanneer hij schakelt. De Hill-hold optie (standaard op deze uitvoering) is wel even wennen. Ik ben gewend dat een automaat direct gaat rijden wanneer je de rem loslaat, maar deze houdt nog 2 seconden de remdruk vast om hem dan geleidelijk los te laten. Handig op een helling, maar op zich voor een automaat niet echt noodzakelijk wat mij betreft.
Tijdens het rijden valt op hoe stil de auto is. Als je de deur dichttrekt wordt het meteen stil en tijdens het rijden komt er nauwelijks geluid binnen. Wat een verschil met mijn vorige auto. Ik ben benieuwd hoe ik hier over denk als ik wat meer snelweg kilometers achter de rug heb, of wanneer ik hem “uitlaat” op de Duitse autosnelweg…
Wat de bediening betreft gaat in deze auto echt alles automatisch, niet alleen het schakelen. Met de verlichting in de stand Auto bepaalt hij zelf of de dagrijverlichting volstaat of dat de bi-xenon komplampen moeten bijspringen. Ik heb er ook al ’s avonds mee gereden en het is toch wel mooi om te zien hoe de lampen meedraaien en de bocht voor je verlichten. Als ik het boekje mag geloven gaan ze ook automatisch aan wanneer de regensensor bepaalt dat de ruitenwissers regelmatig moeten wissen. Een mooi voorbeeld van net iets langer nadenken over dit soort features. Vaak zie je juist met regenweer de “duurdere” modellen zonder licht rijden omdat volgens de automatische stand het nog niet donker is.
Een ander feature waar ik veel plezier van ga hebben is het geheugen van de elektrisch verstelbare stoel en buitenspiegels. Deze is namelijk gekoppeld aan de sleutel: zodra je de deur aan de bestuurderszijde opent gaan de stoel en spiegels in de juiste stand staan. Wetende dat mijn vrouw 30 cm kleiner is dan ik kun je je voorstellen dat we in het verleden nogal wat tijd bezig waren om de goede zit te pakken te krijgen.
Overigens is dit pas de tweede auto waar ik zelf niet de stoel niet in de achterste stand hoef te zetten, maar iets naar voren al de juiste afstand tot de pedalen bereik. Daarbij zitten de middenarmsteun en de armsteun in het portier echt op dezelfde hoogte. In combinatie met de automaat heb ik mijn ideale zit gevonden :-). Voorlopig dus volop aan het genieten, over een tijdje zal ik ingaan op de ervaring tijdens het rijden. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe goed de navigatie werkt en of de positieve eerste indruk van de stereo overeind blijft.
Groot, maar niet te groot
- 350 km
De afgelopen week heb ik diverse korte ritten gemaakt waarbij ik meer gevoel bij de omvang van de auto heb kunnen ontwikkelen. Met z’n 4,85 meter is de auto zo’n 35 cm langer dan mijn vorige, en de lange wielbasis zorgt ervoor dat het rijden in een 30 km zone met al die drempels absoluut geen straf is. Tegelijkertijd is de draaicirkel ruim een halve meter minder dan die van een Passat en zelfs nagenoeg gelijk aan mijn vorige auto, waardoor de auto zeer wendbaar blijft.
Ook tijdens het parkeren, waaronder in een zeer krappe parkeergarage, valt op dat de auto zich prima laat hanteren. Uiteraard helpt het dat er rondom parkeersensoren zitten en dat je het op het scherm kunt zien. Daarnaast draait bij het achteruit inparkeren de rechterbuitenspiegel vanzelf in een stand waardoor je ook zelf heel goed kunt zien waar je mee bezig bent. Het file-parkeren kan’ie voor slechts 250 euro zelf doen, dus alleen al voor de fun een must om te nemen. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben: zowel links als rechts weet hij de auto superstrak langs het trottoir neer te zetten.
Als klassieke muziekliefhebber stel ik wel wat eisen, maar over het audiosysteem ben ik nog steeds tevreden. Vooral de lage tonen (zoals bij orgelmuziek) weet hij erg goed over te brengen, maar in het hoge bereik kan het soms wat schetteren. Per saldo klinkt het allemaal heel behoorlijk, waarbij het helpt dat de auto zo stil is. Niet zo vreemd, want bij 100 km/h staat de toerenteller pas op 2100 t/min en 120 km/h is nog voor de 2600 t/min bereikt.
Belangrijkste opmerking tot nu toe wat mij betreft gaan over het navigatiesysteem. Wanneer je via de knoppen schakelt van de ene modus naar de andere (bijvoorbeeld van kaart naar radio) duurt het tot 2 seconden voordat je de voorkeuze zenders in beeld hebt. Ook bij het starten heeft hij enige tijd nodig voordat hij is opgestart en hij bediend kan worden. Wie even snel achteruit rijden met behulp van de sensoren zal echt geduld willen hebben als hij ook op het beeldscherm wil volgen hoeveel hij overal vandaan zit. En als toppunt lukte het me om, ik weet niet hoe, het beeldscherm in een freeze te krijgen toen ik muziek op de harde schijf over aan het zetten was. Herstarten van de auto mocht niet baten, het systeem reageerde nergens meer op. Gelukkig weten ze op internet wel hoe je hem dan toch kunt resetten, en sindsdien werkt het weer vlekkeloos (maar helaas niet sneller).
"Wolf in schaapskleren?"
- 2.500 km
Sinds de 1000 km grens is gepasseerd is heb ik diverse keren de kans gehad om het gas diep in te trappen. Dan krijg je echt een totaal andere auto! Op de snelweg met 100 km/h in de 7 schakelt hij meteen terug naar de 4 om rond de 5000 toeren, dus vol in de PK’s er vandoor te gaan. En daarvoor hoef je hem niet eens in sportstand te hebben staan. Als je bij lagere snelheden en in de sportstand rijdt dan blijft’ie hoog in de toeren en klinkt er echt een motor die er zin in heeft om uitgelaten te worden.
Wat dat aangaat is de motor echt ontzettend mooi qua performance. Van 1500 – 4500 toeren heb je constant het maximale koppel van 250Nm en vervolgens heb je van 4500 – 6200 toeren constant het maximale vermogen van 160PK beschikbaar. Wat mij betreft meer dan genoeg om zowel de rustige zakenman uit te hangen, maar ook af en toe te kunnen spelen op straat ;-)
Overigens wanneer je Duitse autobahn snelheden bereikt gaan automatisch de grote lampen aan, omdat je bij die snelheden toch beter goed gezien kan worden, waarbij de standaard dagrijverlichting niet volstaat. Weer zo’n feature waarin wordt bevestigd dat over deze auto echt is nagedacht!
Per saldo ben ik bijzonder tevreden met mijn keuze. Natuurlijk de achterbank constructie is wat knullig, maar hoe vaak gebruik je die eigenlijk? De rechterbuitenspiegel die naar beneden klapt bij achteruit rijden gebruik ik dagelijks en de elektrische achterklep of het automatisch fileparkeren is ook wekelijks van nut. Maar waar ik vooral van kan genieten is de stilte tijdens een lange rit en de prima stereo om die stilte te vullen met mooie muziek.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb Combi 1.8 TSI Ambition Business Line Automaat Trekhaak Climate-control Cruise
- 2011
- 151.904 km

Skoda Superb Combi 1.6 Tdi 158.224Km Leder Navi Xenon Cruise Ecc
- 2013
- 158.224 km

Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance Business Line BOMVOL OPTIES PANO XENON LEDER MEMORY
- 2011
- 230.525 km