Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst159.151 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 3.500 km

Deze auto is in december 2016 nog op kenteken gezet tbv 21% fiscale bijtelling. Op 2 januari kon ik de auto ophalen bij mijn vaste leverancier, Huiskes Kokkeler te Enschede. Daar staat Bert Koopman, een zeer geschikte en aardige kerel en daarnaast zeer enthousiast over zijn producten.

Na de eerste kilometers was het mij al duidelijk, een geheel andere auto dan de vorige Superb! Deze auto staat op het bekende MQB platform en is zeer comfortabel. Op zich logisch als je je bedenkt dat mijn vorige Superb Greenline op een sportonderstel stond. Deze uitvoering is al zeer compleet, maar ik mocht de riante uitrusting nog uitbreiden met oa. panoramadak, Smartlight-assistent, lane-assist, LED interieurpakket, verkeersbordherkenning en Sunset (donker getinte ruiten vanaf de B-stijl). Voor broertje VW Passat zal er zo'n €3500,- meer neergeteld moeten worden bij gelijkwaardige uitrusting.

Opvallend is het vele licht wat door het panoramadak het interieur in komt, maar geen overlast geeft van windgeruis. De motor is mijns inziens voldoende pittig en de beschikbare 120pk laat je in Nederland niet in de steek. (tijdens het naar ritje Oostenrijk in bergachtig gebied misschien net iets te kort..) Maar zeer stil, en op de Duitse autobahn ook bij 200km/u nog steeds een stil interieur waarbij je ook de passagiers vanaf de achterbank zeer goed kunt verstaan.

Een leuk detail is het LED interieurpakket met de beschikbare 10 kleuren sfeerverlichting in dashboard en alle deuren. (blauw blijkt het mooist voor mij) en de veiligheidssystemen op de auto zijn ook zeer het vermelden waard.

De lane-assist vind ik een zeer handige gimmick. Even iets pakken en iets uit je baan schieten, is er niet meer bij want de auto stuurt vanzelf netjes weer tussen de lijnen. Wanneer je het stuur loslaat volgt er na 10 seconden een waarschuwingstoon met de tekst:" graag uw stuur vasthouden".

De Smartlight assistent is daarentegen ook erg goed! In het donker rij je in principe met "groot-licht' waarbij de lichtbundel wordt afgeschermd wanneer er een andere auto tegemoet komt of wanneer je er eentje in haalt.

Stoelverwarming leek mij overbodig, maar zat in de standaarduitrusting van de Style-Business. Ik ben nu al om! Wat heerlijk als je 's ochtends in de koude auto stapt!

Nog wat opvallende & handige gimmicks:
-Canton stereo systeem met DAB+ radio ontvangst
-Keyless entry
-electr achterklep (ook voetbediening)
-verkeersbord herkenning
-Columbus navi
-ruimte achterbank en bagageruimte

Kortom, blij met deze auto voor de komende kilometers!

Bijna 150K

  • 148.521 km

Twee jaar en 5 maanden later staat de teller op 150000km. Wat is er allemaal in de tussentijd mee gebeurd? Op zich niets bijzonders, slechts heel veel snelwegkilometers. Voor mijn werk rij ik dagelijks door het halve land en dat zijn heerlijke kilometers geweest. Het gemiddeld verbruik blijft rond de 1:18-1:19 staan. Das zeker niet verkeerd voor deze grote stationwagon! De ruimte blijft toch één van de sterkste troefen van de Superb. Naast de gebruikelijke onderhoudsbeurten en banden is er niets speciaals met de auto geweest. Bij een recente onderhoudsbeurt zijn alle remblokken vervangen, wat volgens de monteur voor de achterremmen wat ongewoon was. Wellicht doordat de kofferruimte vaak met veel gewicht is gevuld, de achterremmen wat meer dan normaal slijten.

Kleine puntjes van aandacht:
Op motorisch gebied is er niets vreemds geweest, echter hoor ik bij ca. 2000toeren een resonantie van onder of achter het schutboord vandaan. De dealer kan het probleem echter niet onder de auto of in de motorruimte vinden. Men zou het dashboard moeten verwijderen om hopelijk daar iets te vinden. Gezien het feit dat dit een kostbaar grapje dreigt te worden (en de leasemaatschappij het waarschijnlijk niet toelaat) heb ik het maar er bij gelaten. Er is mee te leven zolang het toerental niet rond de 2000toeren blijft hangen.

Verder vertoont de climate control wat krakend geluid als de kleppen van de ventilatie verstelt hoor ik een soort krakend geluid, alsof er iets gesmeerd dient te worden?

Daarnaast verbruikt deze auto wat extra olie. Volgens de dealer niet dramatisch (Ca 1,0ltr) elke keer zo’n 2000km voordat de auto voor een beurt moet.

Als de auto na een koude start over verkeersdrempels rijdt, kraken de voorste veerpoten, maar wanneer de auto wat warmer is, verdwijnt dit probleem volledig. De dealer heeft tijdens een onderhoudsbeurt weleens iets gesmeerd, maar het blijft.
Wat kleine puntjes die soms wat storend zijn, maar niets ten nadele zijn over het algemene rijplezier van deze auto.

Ik vraag mij dan wel af of meerdere rijders hiermee te kampen hebben.

Opvolging van de Superb

  • 159.151 km

Tja, nu kwam dan het bericht van de leasemaatschappij dat ik alvast aan een opvolger moet gaan denken doordat de auto richting de 180K gaat lopen. Gezien het bedrijf waar ik werk, een strikt CO2 getal verbindt aan de lease-auto die ik mag rijden, is het vrijwel onmogelijk om aan dikke motoren te kijken. Dat was zeker de reden dat ik bij deze auto voor de 1.6Tdi motor koos. Deze stoot 105gr/km uit terwijl de interne regel op maximaal 109gr/km ligt. Nu weet ik dat de Superb er over enkele maanden een facelift krijgt, echter houdt Skoda de kaken stevig op elkaar op de vraag of de 1.6Tdi motor weer leverbaar wordt. De WLTP gooit momenteel bij veel automerken flink wat roet in het eten.

Momenteel biedt Skoda de Superb met de 2.0Tdi aan (incl automaat) voor een zeer concurrende prijs tov de concurrenten, maar helaaas stoot deze auto meer dan de 109gr/km CO2 uit.

Na jaren lang stationcars te hebben gereden dacht ik aan een SUV. Niet alleen wegens de mode-trend die nu heerst, maar doordat ik al eerder tijdens onderhoudsbeurten dit soort auto’s al een aantal maal mee kreeg als leenauto. De VW Tiguan en Skoda Karoq stoten echter in de dieselvariant flink meer uit dan onze regel. Vandaar dat ik eens bij andere merken ben gaan kijken.

Zo kwam ik bij Peugeot en Citroën terecht, die met de diesels qua uitstoot een stukje verder zijn met techniek dan de concurrentie. Na een aantal uitgebreide proefritten ben ik er uit gekomen en is de auto inmiddels besteld bij de leasemaatschappij.
Het wordt een:
-Citroen C5Aircross
-130PK Diesel
-Business Plus (erg luxueuze uitvoering)
-EAT8 automatische transmissie
-Pearl White | Two tone Perla Nero Black (zwart dak)
-opties: panoramadak, stoelverwarming voorin

Daarover uiteraard later meer.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.