Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Bus. (2012)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Bus. (2012)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Bus.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf210 km
KM-stand laatst86.560 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Net geleverd ...

  • 300 km

Na in exact 3 jaar tijd 180.000 kilometer met een Golf Variant te hebben gereden, werd het tijd een opvolger te kiezen. De bench mark was een VW Passat 1.6 tdi in Trendline uitvoering met een executive pakket. Maar goed er moet altijd wat te onderhandelen zijn, ik ging vol goede moed voor een Touran in comfortline uitvoering met een paar onmisbare accessoires. Helaas bleek de Touran te duur in de lease. De Passat zag ik in deze uitgeklede versie echt niet zitten. De lease voorschriften schrijven ons voor uit de VAG stal te kiezen. Dan blijven er nog 2 merken over: bij Seat ben je zo door de winkel heen; Exeo duur in de lease en de Altea heb ik al eens een blauwe maandag gehad en dat is nou niet bepaald mijn eerste keus zeg maar. Dan blijft Skoda nog over. De Octavia vond ik toch wat mager en de Superb beviel me wel na een korte proefrit. Er zijn natuurlijk verschillen met VW (bekleding, isolatie, achterbank constructie etc.) maar ik vond het een zeer goed alternatief. Met 3 kleine kinderen moest het natuurlijk een combi worden en komt de grote kofferruimte goed van pas. Het is een Ambition businessline geworden met sunset, connect pakket en trekhaak. Vlak nadat de bestelling was gedaan werd ik door de dealer gebeld dat een soortgelijke auto in de pijplijn van Pon zat, alleen dan extra voorzien van stoelverwarming. Hierdoor kan ik dus nu al rijden in plaats van februari. De kleur is amethyst purple. Ik twijffelde daar wel erg over, maar is erg mooi en zie je niet zo vaak.

Bevindingen:
Ben alleen nog maar naar huis gereden met de auto maar genoeg om vast te stellen dat ie zeer comfortabel is. De RNS315 is perfect. Door de grootte heb ik nu wel een probleempje onder de carport: achter deuren kunnen alleen open als ik strak tegen het huis geparkeerd sta. Dat gaat natuurlijk een keertje fout! En aan de park distance control heb je dan ook niet zoveel. Tot nu toe zeer tevreden over de uitrusting: coming home, leaving home, park distance, bi-xenon etc. geven je een luxe gevoel. Ook de common rail is stil en soepel vergeleken met mijn oude pompverstuiver. Nu ben ik een echte diesel man en van mij mag een diesel wel een beetje een mooi geluid produceren. Maar hier kan ik wel aan wennen. Ik denk dat ik hier met veel plezier de 180k in 3 jaar ga overbruggen! Meer nieuws als de auto wat kilometertjes heeft gemaakt.

De eerste serieuze kilometers zitten erop

  • 6.006 km

Heel tevreden met de auto. Net terug van wintersport. Drie kleine mannen op de achterbank, een skikoffer op het dak en zeer comfortabel door Duitsland gereden. De auto is op de snelweg heel relaxed, net voor de vakantie moest ik voor de zaak iets boven Parijs zijn en als je dan Lille gehad hebt dan rijd het echt lekker door dat saaie stuk Frankrijk. Met name de luxe aan boord helpt daarbij. Ik vind het ook nog steeds een stoere auto om te zien.

Vier opmerkingen:
* laat binnenkort wel hulpveren zetten (in ieder geval voordat de sleurhut er weer achter komt te hangen)
* Navigatie, voor elke stronthoop file stuurt de navi je om, waardoor je weer bij dezelfde auto's aansluit als daarvoor. Moet nog eens goed het boekje lezen of het systeem ook een keuze kan geven
* duurde wat lang voordat ik een goede zit kon vinden, door met de lendesteun te spelen is het uiteindelijk wel gelukt
* het microfoontje van de carkit lijkt achteraf ingebouwd. Had eigenlijk wel verwacht dat dit "af fabriek" zou zijn

Eén defectje heb ik gehad: geen radio ontvangst na 2 weken. Het bleek dat het stekkertje was afgebroken. Zal wel niet goed gemonteerd zijn met het inbouwen van de carkit (zie boven).

Serieuze ervaringen

  • 22.300 km

Ik ben enorm enthousiast over de auto! En ik hoor in mijn omgeving ook positieve reacties. Met name de afmetingen van de auto maken indruk. Collega's met een Aygo of 107 die vragen of ik ze even thuis af wil zetten en of hun auto dan achter in kan. Geniet zelf ook nog steeds van uiterlijk van de auto.

In de bijna 4 maanden er nu 22k opzitten. Waaronder een wintersportvakantie. Heerlijk die ruimte, bagage voor 5 personen zonder problemen. Ook de dakkoffer erop, deze valt gewoon binnen de maten van het dak waardoor de achterklep gewoon open kan en je niet iets boven de voorruit hebt hangen. Verder zakelijke kilometers naar Duitsland en Frankrijk. Met name die naar Frankrijk waren de meest comfortabele. De cruiscontrol tussen de 130 en de 140 en alles gaat vanzelf. Zelf mis ik niets aan vermogen, maar dat komt omdat ik de laatste 6 jaar nooit een auto heb gehad met een hoger vermogen dan 105 pk. Ik denk dat als je terug moet van 140 naar 105 je hier wel last van zult hebben.

Wat kritieke puntjes:
- deuren sluiten niet altijd direct, moet soms 2x dichtgooien
- handsfree blijft moeizaam, hij stoort af en toe en ik schijn vaak ook slecht te horen te zijn

Qua verbruik vind ik het nog wel tegenvallen, zit rond de 1 op 18 en ehad toch wel verwacht rond de 1 op 20 uit te komen.

Ongevalletje

Inmiddels ruim 44k gereden. Helaas is er tijdens de vakantie in Frankrijk een fransoos achterop geklapt. Vrij forse schade, de laatste 30 centimeter van de auto is dus een half jaar jonger dan de voorkant ... Hierdoor heeft de auto helaas wel een maand stil gestaan, anders had de kilometerstand rond de 50k gelegen.

Maar goed, de ervaringen. Nog steeds super tevreden. Op vakantie een caravan erachter (Dethleffs 510 tk van 1.400 kg). Geen probleem, ligt alleen wel laag op de grond en inderdaar bij drempels schuur ik erover heen. Heb er nog geen hulpveren onder gedaan, maar ga daar niet aan ontkomen ben ik bang. In Frankrijk de cruiscontrol met de caravan op 105 gezet en hij trekt hem keurig netjes de heuveltjes over, 250 nm is genoeg! Haal genoeg benzine-caravantrekkers in. Enige nadeel blijft de carkit, ik ben slecht te verstaan en hij stoort regelmatig. Ook de navi vind ik op detail niveau slecht. Klant van mij produceert de bumpers voor de Superb en die wist mij te melden dat er een face-lift aan zit te komen. Ben benieuwd, zal wel richting ontwerp Rapid gaan denk ik.

Bijna halverwege

  • 86.560 km

Met een kilometerstand die dicht bij de 90k komt ben ik binnen anderhalf jaar op de helft van het lease contract. De auto bevalt nog steeds erg goed. De ruimte, de accessoires. Alleen drie kinderzitjes op de achterbank is nogal eens eens een uitdaging met gordels etc. Nog steeds een mooie auto om te zien. Geen technische problemen, netjes zijn beurten zonder opzienbarende zaken.
In de winter wel enorm veel ruitenvloeistof verbruikt doordat de xenon lampen ook gereinigd worden! Op naar het laatste stuk!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.