Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Bus. (2011)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Bus. (2011)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Bus.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst12.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Superb ervaringen

  • 9.500 km

Als intensieve lease-auto rijder kon ik begin februari opnieuw een lease-auto uit gaan zoeken. Na een korte inventarisatie van de nieuwe Passat – niet echt anders dan het vorige model en zelfs nog iets saaier– een Peugeot 508 – niet echt een sprekend design en nog steeds een dramatische automatische versnellingsbak – of een Skoda Superb – heb ik gekozen voor het laatste.

Na de eerste 3500 kilometer kan ik mijn ervaringen als volgt samenvatten:
- Het is een erg stille auto ook bij snelheden van boven de 140km/uur
- Het verbruik van ~4.8 liter/100 km. is gewoon erg zuinig, zeker ook gezien het formaat van deze auto. En daarbij rij ik keurig mee tot de maximale snelheden binnen de stad en op snelwegen
- De wegligging heeft veel weg van een grand cruiser –daarvoor had ik hem ook uitgezocht – en het is dus zeker geen scherp sturende urban cruiser.
- De trekkracht van de 1.6 tdi is al vanuit lage toerentallen goed beschikbaar en de Superb trekt heel gemakkelijk van uit ~80km/uur in zijn 5e versnelling door naar de 120 Km.
- Laats heb ik ook de paarden trailer (met paard) er achter gehad en daarbij viel mij op dat de trekkracht zelfs beter was dan bij vorige Toyota benzine met 150PK.
- De Ambition Business line uitvoering zit heel goed in zijn spullen, de amundsen navigatie met Belgische dame bevalt prima, en dat geld dito voor de radio.
- Als extra is mijn Superb voorzien van bluetooth telefoon integratie en na een goede instructie en installatie van de dealer –bij de aflevering van deze auto – kan ik zeggen dat het systeem uitstekend werkt.

Kortom tot nu toe ben ik een zeer tevreden Superb rijder. Ik zal de komende tijd mijn ervaringen verder toevoegen aan deze review.

Update (bij 9500 km)
Na ca 9500 KM is het verbruik opgelopen naar ~4,9 Liter/100 KM. Ook valt mij op dat er nog steeds geen een kraakje ontstaat in de auto. De dieselmoter begint al lekker los te worden en ook na een intensieve rit van ruim 1100 Km (eenvoudig zonder te tanken!) is er helemaal niets aan de auto te merken. Het enigste wat ik tot nu toe gemerkt hebt is dat wanneer ik mij GSM heb aangemeld (via BT) op het amundsen systeem er een foutmelding ontstaat wanneer je de grens overgaat. GSM opnieuw aanmelden gaf niet direct het goede resultaat.

nog steed blij

  • 12.000 km

Na ruim 12000 km loopt de motor steeds soepeler, en het verbruik blijft steken rondom 4.8/4.9 liter per 100 Km. Olie verbruik tot nu toe is nihil. Heb daarnaast de CD's van de amundsen gekopieerd naar een 8 GB SD kaart. Dat kost je per CD soms wel meer dan 1 uur. Maar nu werkt de nav nog veel sneller, dan dat hij de gegevens vanaf CD moet aflezen. Wordt trouwens afgeraden als je de handleiding goed leest. Ik kom telkens weer nieuwe opties tegen in mijn auto o.a. de extra opberglade onder de passagiers stoel, je kan het voetlicht dimmen via de Maxidot (zie daarover filmpjes op youtube), etc. etc.

Wat me daarnaast opvalt is de -ondanks dat de greenline ca 1.5 cm lager staat- de auto tot nu toe geen enkele keer de grond raakte als ik b.v. over een verkeersdrempel reed. Dat was bij mijn vorige passat station wel anders. Daar raakte ik met de voorkant bijna elke keer de grond als ik over een drempel reed.

Ervaringen met de airco. Tijdens de zeer waarme dagen de airo op automaat gehad en ingesteld op 21 graden, na even een korte heftige ventilator koeling gaat de airco daarna heel rustig zijn werkdoen zonder hinderlijke tocht -en dat bij ca 30 graden buiten temperatuur. Ik ben daar erg tevreden over.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.