Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Bus. (2011)

autoreview

Skoda Superb Combi
Skoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb CombiSkoda Superb Combi

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Bus.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst11.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaring

  • 11.500 km

Het is tijd voor een eerste review van deze prachtige bolide. Gekocht als demo-auto, dus al ingereden met een ruim 8000 km op de teller. Na veel zoeken, proefrijden en financiële lijstjes te hebben opgesteld, kwam hier echt de Skoda Superb Combi uit naar voren. En deze demo had alles wat ik wilde: de juiste kleur, uitvoering, motor, en qua prijs een leuke kop eraf, en dan nog eens een leuke inruil voor mijn 11 jaar oude VW Passat Variant (met 336.000km!). Vandaar...

En nu de ervaring tot nu toe:

Giga ruimte: De belangrijkste reden om te gaan voor deze auto was de ruimte: met mijn 2.02m is dit de eerste auto waar ik de stoel zelfs niet achterste stand heb staan. En dan de ruimte achterin: geen klagende kinderen, en je kunt met gemak drie lange volwassen kerels van 2 meter achterin vervoeren. De bagageruimte is lang en diep, wel wat smaller dan de oude VW Passat Variant.

Kosten: De economische redenen om te kiezen voor deze auto zijn overduidelijk: een laag verbruik (die 4,4 is echt niet haalbaar), een lage bijtelling (in geval van lease, ik heb er geen last van:-), een lage wegenbelasting door een lage CO2 uitstoot (wegenbelasting hetzelfde als mijn oude Passat) evenals de nieuwwaarde (verzekeringswaarde vrijwel hetzelfde als mijn 11 jaar oude Passat).

De reden is natuurlijk de gedownsizede motor en alle systemen die aan het lage verbruik bijdragen. Het verbruik ligt na 3000km nu rond de 5,5l/100km gemiddeld. Je merkt wel dat het verbruik bij plm 120 km relatief hoog is, waarschijnlijk toch doordat de motor dan meer dan optimaal pk's moet leveren. Nog steeds doet hij het prima, bij lange 120km snelweg afstanden een verbruik van plm 5,7l/100km is nog erg goed voor zo'n grote wagen.

Comfort: Stoelen zijn goed, nog iets te hoog voor mijn gevoel (niet zoals bij BMW of Audi, waar je echt 'in' zit). De Ambition uitvoering heeft feitelijk alles wat je wilt, alles ademt kwaliteit, en is volgens mij ook gewoon Audi-spul. De Xenon verlichting is uitstekend, navigatie prima en snel, geluidskwaliteit speakers is voldoende, parkeersensoren voor en achter, super! De auto voelt, stuurt als een Audi, alles klopt. Enige minpuntje is dat deze auto wel wat smaller is, en ik ben nog niet gewend aan mijn rechter-onderbeen tegen de middenconsole, daar is de auto voor mij net wat te smal.

De Looks: Deze Skoda mag er wezen, zeker in de mocca/grijs/bruine kleur, met de chromen randjes en 17" velgen ziet ie er erg goed uit. De vormgeving is erg geslaagd naar mijn mening, uiteraard veel beter dan de Limousine (sedan). Natuurlijk heeft deze auto geen vier ringen op de auto staan, of een ster op de neus, maar daarvoor betaal je dan ook tenminste 10-20k meer. En dat is het mij niet waard!

Rijgedrag: Zoals al aangegeven is het geen scheurmonster, ik heb wel lang getwijfeld over of de 105 pk wel voldoende zou zijn voor zo'n grote bak. Maar de ervaring tot nu toe leert dat ie prima meekomt, het levert soms wat meer schakelen op, maar tot de 120 km/u heeft ie voldoende power om in het verkeer goed mee te komen, en ik ben echt geen slak op de weg. Met wat grotere wielen en bredere banden (17",225) gaat ie prima mee in het bochtenwerk, en tot 100km kun je 'em best, in wat hogere toeren, flink op z'n staart trappen.

Kortom: een geslaagde aankoop! En op naar de volgende review (ergens na een kampeervakantie of zo). Reacties welkom!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.