Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Active Businessline (2012)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Active Businessline (2012)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greenline Active Businessline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst128.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indruk

  • 400 km

6 januari de auto opgehaald in het oosten van het land.

Opties:

18" Luxon
ABT chiptuning
Niveauregeling achteras (luchtbalgen)
Donkere raampjes
Mobridge
Trekhaak

+standaard uitrusting comfort business uitvoering.

Wat vooral opvalt t.o.v. de vorige Superb is de stilte... De 1.9Tdi was nog een oude pompverstuiver en de 1.6Tdi is een common rail diesel en dat merk je! De 1.6Tdi is soepeler, sneller en stiller (ABT chip). Het sportonderstel met de 18" wielen rijden superstrak. 100 km/u op de A2 van Utrecht naar Amsterdam op de cruisecontrol is zeer rustgevend. Bijna geen toeren en heerlijk stil. Voor de rest geen verrassingen. De vorige Superb (110.000 km, 2 jaar oud) was exact hetzelfde in het interieur, m.u.v. de zonnebrilhouder in het dak. Die heb ik mooi weer terug (zat ook in mijn Octavia 2006-2010).

Tsja... uiteraard geen spijt van deze prachtige auto.

Lekke band

  • 1.564 km

12 dagen oud en een lekke band! Lampje in dashboard ging branden (op de snelweg). Ik merkte niets van onbalans, geluid of iets degelijks. Toch maar even kijken toen ik in Nijmegen in de stad reed. Ja hoor, rechts achter helemaal plat. Door de van huis uit redelijk platte banden ook nog lastig te zien. Geen reservewiel, daar sta je dan. ANWB heeft een noodreparatie uitgevoerd middels een prop. Raad eens: er kwam een halve pincet uit mijn band! Wie laat zijn pincet op straat slingeren? Vervolgens naar een SKODA dealer (Hegeman Nijmegen) om de band te laten vervangen. Helaas geen 18" op voorraad!

Motorkap niet open

  • 4.334 km

Tjsa, das lastig als je de ruitenwisser vloeistof wilt bijvullen. Toch wel handig met sneeuw, ijs en pekel. Auto naar de garage gebracht. Voorwielen er af, wielkasten los, en ja hoor het ontgrendelkabeltje zat verkeerd. Na 30 minuten was ik weer op weg. garantie. Verder nog steeds 100% tevreden.

Dijk van een auto

  • 60.000 km

Dit is mijn 3e Skoda. De 1e was een Octavia II (2006) en 180.000 km. De 2e was een Superb II (2010) en 110.000 km. De review is weer saai, geen bijzonderheden. O ja, bij de bandenwissel (winter naar zomer) heeft de dealer mij verrast met 3 nieuwe 18" Luxon velgen. Er zaten op de oude velgen hele kleine blaasjes op de lak (beetje doffe plekjes). De dealer (Göritzlehner) heeft de doffe plekjes bij de importeur geclaimed. Nu heb ik weer 4 glimmende Luxons onder de auto. De winterbanden zitten op 17" lichtmetaal. Bijzonder aan de auto is de ABT chip. Deze wordt nu niet meer geleverd. Vermogen e.d. is prima, geluid is minder. De motor nagelt meer dan zonder ABT chip (mijn collega heeft de 1.6 zonder chip). Voor de rest eigenlijk geen bijzonderheden. Verbruik rond de 1:18,4. Wat ik het meeste waardeer is de ongelofelijke ruimte. Vorig jaar zomervakantie met caravan (1350 kg) naar Kroatie. De kofferbak gevuld met: 15PK buitenboordmotor, Zodiac (3.80m), zwemvesten, 25 l brandstoftank, 10 l jerrycan, strandwielen, peddels en nog heel veel losse toebehoren. Afdekzeiltje dicht! Op de camping verbaasde blikken over wat er allemaal uit de kofferbak kwam.

Rijden met caravan:

Prima. Gereden route: Utrecht-Zwitserland-Italie-Kroatie-Oostenrijk-Duitsland-Utrecht. Nergens problemen, overal lekker door kunnen rijden en nergens vermogen tekort. Wat wel een aanrader is zijn de MAD veren (luchtbalgen) in de achtervering. Met belading en caravan oppompen scheelt behoorlijk in doorhangen en stabiliteit. Groot voordeel is dat je alleen op kunt pompen bij zware belading. Nu nog 2 jaar tot de 180.000 km. Weer een Skoda? Ik denk het wel...

Brandstoffilter lekt

  • 68.546 km

Tijdens de grote beurt is er iets fout gegaan met het brandstoffilter. Waarschijnlijk is er bij het wisselen van het filter een boutje niet lekker aangedraaid waardoor er brandstof is gaan lekken. De dealer heeft een nieuw filter geplaatst. Probleem opgelost. Voor de rest geen bijzonderheden.

Auto ingeruild

  • 128.800 km

Beetje saai maar de Superb heeft het de laatste 60.000 km prima gedaan. Na iets meer dan 2,5 jaar rijden heb ik de Superb weer als nieuw ingeleverd bij de dealer. Na 1 OctaviaII en 2 x SuperbII stap ik nu weer over op een Skoda OctaviaIII combi 2.0Tdi Elegance Businessline met alle toeters en bellen. Zie mijn nieuwe review over de Octavia!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.