Skoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV Business Edition Plus (2023)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV Business Edition Plus (2023)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.4 TSI PHEV Business Edition Plus
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst17.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanwinst

  • 1.600 km

Ivm de enorm opgelopen levertijden ben ik begin 2022 al gaan kijken naar een opvolger van de Kodiaq. Eerst gaan kijken naar een Volvo XC60 of V90, echter zijn de prijzen inmiddels zo gestegen dat het voor mij niet meer het geld waard is. Uit nieuwsgierigheid ook met een Bmw Ix3 gereden, echter voor ons te krap.
Uiteindelijk besloten dat wij door de vele buitenlandse reizen nog eenmaal benzine/plug in zoude kiezen en zo bij de Superb Combi beland.
Korte proefrit gemaakt en uiteindelijk besloten dat dit de beste keus was wat prijs/kwaliteit verhouding.
Wij hebben gekozen voor een Business Plus met alle opties behalve lederen bekleding.
Bij bestelling koste deze 47K en bij aflevering, 14 maanden later was dit opgelopen naar ruim 52K. Rare gewaarwording, vooral omdat je er niets extra voor terugkrijgt, maar het is helaas zo.

De auto ziet er prachtig uit in Lava blauw en varieert van donker naar licht blauw met groene invloeden.
De binnenkant is sober grijs en zakelijk. Geen frivoliteiten maar alles zit daar waar het moet.
Na de Canton audio in de Kodiaq helaas een stap terug moeten doen naar het standaard systeem, echter blijkt dat helemaal niet het geval te zijn.
Bij aflevering geprobeerd om de gebruikers aan te maken, echter werkte dat niet. Uiteindelijk pas na een kleine week de gebruikersprofielen kunnen koppelen en daarmee te app.

De hulpsystemen zoals travel assist, blind spot, lane assist en cruisecontrol zijn aangenaam verbeterd. Ze doen nog steeds goed hun werk maar zijn meer op de achtergrond bezig en zijn minder voelbaar. Daardoor voelt alles een stuk natuurlijker aan.
Wel zit ik nog steeds te rommelen met de stoelinstellingen. Daar waar ik in de Kodiaq zo een fijne zitpositie had gevonden lukt dat hier nog steeds niet. misschien moet ik ook gewoon wennen?

De binnenruimte is erg fijn, echter merk je toch dat de auto, ondanks 15CM lengte meer, kleiner is dan de Kodiaq. Het is geen kleine auto maar naast de Kodiaq valt alles een beetje tegen. Wel valt op hoeveel stiller en rustig het in de auto is tov de Kodiaq.

Het verbruik is wel echt fantastisch. 60KM elektrisch is zonder al te veel moeite te halen met een uitschieter naar 66KM. Daarna op benzine nu al rond de 4ltr bij gebruik met een lege accu. Vermoed dat dit na het inrijden nog wel zal zakken, echter zal de elektrische reikwijdte dit ook doen met de winter.

Ik zal proberen om de review regelmatig bij te houden om het goede en slechte van deze auto te delen. Hopelijk inspireert dit ook anderen om over de Superb iV te schrijven!
Tips & tricks zijn uiteraard altijd welkom.

Alweer vervangen

  • 17.000 km

De Superb wordt alweer vervangen. Ditmaal heeft ons bedrijf besloten om de mogelijkheid te bieden om over te gaan naar volledig EV.
De Superb is een zeer comfortabele maar niet probleemvrijer auto gebleken. In 8 maanden tijd 7 keer naar de dealer geweest voor oa motormanagement storing, lekkende ruitenwisser reservoir, 15K beurt. Waarschijnlijk had dit alles ook in 4 keer gekund, echter bleek de desbetreffende VAG dealer verre van goed waarbij zaken niet werden gevonden/gezien, werden vergeten of simpelweg werden ontkend.
Mede door dit gedoe is de volgende auto geen VAG meer (Tesla).
Nu de Superb eindelijk geen orange uitroeptekens meer in het dashboard heeft is het wel eindelijk de auto die het zou moeten zijn.
Stil, comfortabel, ruim en zuinig. Ons record staat op 2000KM met een tank.
De elektrische range varieert tussen de 40 en 65KM afhankelijk van de rijstijl, snelheid en weer.
Een snelwegrit (met volle accu vertrokken) van 260KM levert een verbruik van 4,6 liter op 100 wat vrij netjes is. Bij ritten van 1000+ kilometer met 130+ snelheden zit hij nog steeds rond de 7 lor op 100.
Het comfort en de mooie blauwe kleur zullen wij zeker missen, de VAG organisatie wat minder!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.