Skoda Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Businessline (2015)
autoreview











Signalement
Uitvoering | Superb 2.0 TDI 150pk Greentech Style Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 98.599 km |
Alweer 3 weken in bezit, tijd voor een review
- 1.538 km
Ik lees de reviews van anderen altijd met veel plezier en heb veel leuke reacties gehad op de review van mijn voorgaande auto, een Renault Megane estate. Daarom ook van mijn nieuwe auto weer een review, hopelijk helpt het in de overwegingen of voorpret. Mochten er nog vragen onbeantwoord zijn gebleven, stel ze gerust!
Ter introductie
Toevallig sprak ik een collega die net te horen had gekregen dat hij een nieuwe auto mocht uitzoeken. Zijn criteria waren: grote auto, liefst een station, 14% bijtelling en zoveel mogelijk opties voor een leasebudget zo dicht mogelijk bij de 500 euro. Mijn Megane voldeed aan alle criteria en al snel was het proces om de auto over te dragen in gang gezet. En toen… mocht ik ineens snel op zoek naar iets anders 
Ik heb proefgereden in de Skoda Octavia station 2.0tdi, Seat Leon ST FR Dynamic 1.4 met DSG, Passat Variant 2.0tdi en de Skoda Superb 2.0tdi. Ik ben verrast over de Seat Leon, de combinatie met 150pk en DSG is echt fantastisch! Uiteindelijk kon ik toch de verleiding van een auto uit het D-segment niet weerstaan en waren de Passat Variant en de Superb Hatchback waar de keuze tussen gemaakt moest worden. Uiteindelijk is de keuze op de Superb gevallen, ik vind het nieuwe design zeer geslaagd en je krijgt meer gadgets voor hetzelfde geld.
Bestelling
Skoda Superb hatchback, 2.0tdi (150pk) Style Businessline
Kleur: Quarz grey
Opties: 19” Sirius velgen, Adaptive cruise control (ACC), Dynamic chassis control (DCC)
Assecoires: Wegdraaibare trekhaak (nog niet gemonteerd)
Deze auto was het showroom model bij A-Point Amsterdam. Hierop was geen trekhaak aanwezig, vandaar de keuze voor montage achteraf.
Ervaringen
Wat een enorme stap is de overgang van de Megane naar de Superb. Je merkt aan alles dat je in een auto uit een hogere klasse rijdt. De afwerking in het interieur is zeer netjes, geen rammeltjes, ruwe randjes, hard plastic en alles voelt solide. Ook de stap naar 150pk is fijn, het gebrek aan vermogen vond ik het grootste minpunt van de Megane.
Positief
De style businessline zit echt vol met opties. Columbus navigatiesysteem, keyless entry, elektrisch verstelbare stoelen, 3 klimaatzones, meedraaiende xenonverlichting en nog veel meer.
- Het Canton geluidssysteem is echt fenomenaal. Het geluid is zeer zuiver in alle gebieden en ook bij zware bassen trilt er niets mee in het interieur. Echt een aanrader!
- De elektrische te openen kofferbak met footpedal. Ik had verwacht dat dit niet meer is dan een gimmick, maar ik heb het al een paar keer gebruikt. Ook het elektrisch sluiten voelt lekker decadent en gaat soepel.
- De gigantische kofferbak. De hatchback is hiermee ook prima geschikt als gezinsauto.
- Dodehoek waarschuwing in de buitenspiegels. Werkt goed en ondanks dat ik zonder nog nooit tegen iemand ben aangereden, is het een handige aanvulling.
- Stoelen met geheugenfunctie. Er is prima te leven zonder, maar het is wel leuk om te zien dat het werkt.
- De 19” velgen zijn vrij bonkerig als je in de sportstand over slechter wegdek rijdt. Door het DCC in comfort te zetten wordt het behoorlijk afgevlakt en rij je ook op minder egaal wegdek heerlijk!
- Een kleine mod uitgevoerd: ik heb de mistlampen vervangen door led exemplaren. Dit staat echt een stuk fraaier in combinatie met de led dagrijverlichting en xenon koplampen.
Wennen
- Keyless entry werkt alleen op de voorportieren en de kofferbak. De Megane had dit op alle deuren en dat beviel beter. Op de Megane sloot de auto ook automatisch af bij het weglopen, bij de Superb moet je dit handmatig doen door je hand aan de buitenkant van de deurgreep te houden. Dit is even wennen en de auto heeft al een nachtje onafgesloten voor de deur gestaan.
- Wat ik echt mis uit de Megane is het geïntegreerde TomTom systeem. De TomTom live services werkte echt geweldig. De Superb haalt zijn informatie van de radio en komt niet eens in de buurt van het gemak van de TomTom. Ook de mogelijkheid om flitspalen in te laden ontbreekt.
- Stoffen interieur. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich houdt de komende 4 jaar met 2 kinderen. Volgens de verkoper komt het allemaal goed, maar in de Megane heb ik al een aantal keer dankbaar de boel afgenomen.
Al met al ben ik zeer positief over de Superb en zodra de wegdraaibare trekhaak is gemonteerd zal ik een update plaatsen.
Trekhaak geplaatst
- 2.343 km
Afgelopen week is de trekhaak eindelijk geplaatst! Bij de montage zat het nog even tegen omdat er een deel van de kabelboom ontbrak, maar gelukkig kon deze de volgende dag al worden geleverd. De achteraf gemonteerde wegdraaibare trekhaak is identiek aan de af fabriek gemonteerde versie en werkt fantastisch. Een keer trekken aan de handel op de tildrempel en de trekhaak schiet tevoorschijn, met je voet kun je hem vervolgens moeiteloos vastklikken. Er verschijnt een groen lampje als de trekhaak vast zit. Door nogmaals te trekken schiet hij los en kun je hem zo weer wegklappen, gemak dient de mens! Ik heb een foto toegevoegd bij de afbeeldingen.
Zie onderstaand nog wat aanvullingen op mijn ervaringen.
Positief:
- De dimmende buitenspiegels werken fijn, in de recente donkere ochtenden heb ik daar al plezier van gehad.
- Spotify via Android auto op de Columbus navigatie, werkt snel en bijna alle functies zijn via het touch screen te bedienen. Echt een uitkomst!
- Het brilvak in het plafond is heel handig. Ik heb een relatief grote bril (RayBan pilotenbril), maar die past met gemak. Scheelt weer gedoe met brillenkokers.
- De stoelverwarming is stiekem ook heel comfortabel. Op een paar koude ochtenden zat ik er warmpjes bij.
- Het Canton geluidssysteem is een aanrader. Ik blijf me verbazen over de geluidskwaliteit en kan hem echt iedereen aanbevelen.
Verbeterpunten:
- Ik heb geen ruitenwisser achter en de afgelopen week waren er veel vochtige ochtenden. Ik rij het eerste kwartier over binnenwegen en dan loopt het maar langzaam weg. Ook de achterruitverwarming kan niet op tegen een dikke laag condens. Esthetisch is zonder ruitenwisser echt veel fraaier, maar puur praktisch is het niet.
- De file-informatie op de Columbus is echt beperkt. Bij veel file heb je er maar weinig aan, ik zoek nog steeds naar betere oplossingen. Iemand tips?
Als vervangend vervoer reed ik een Golf plus met DSG, jeetje wat is dat fijn zeg. Daar zou ik zo aan kunnen wennen. Hopelijk zijn de bijtellingsregels gunstiger bij de keuze van een volgende auto, dan wordt het zeker een automaat. Verder had de Golf de kleinere Discover navigatie, deze is echt aanzienlijk trager dan de Columbus. Ik was verbaasd over het verschil, wellicht iets om op te letten mocht je nog in de running zijn voor een nieuwe auto.
Verder heb ik ook voor de achterlichten LED lampen besteld, ditmaal via Ali Express. Als deze binnen zijn en gemonteerd zal ik weer een update plaatsen.
Winterbanden
- 4.713 km
We kruipen alweer richting de 5000 kilometer en vanmorgen zijn de winterbanden eronder gegaan, mooie aanleiding voor een update!
De Superb blijft een zeldzaamheid, ik zie ze nog maar weinig rijden. In de afgelopen 2 weken heb ik drie combi’s zien rijden, de hatchback heb ik nog niet in het wild mogen aantreffen. Wat me direct opviel is de visuele meerwaarde van de luxe achterverlichting die doorloopt in de kofferbak, dat staat echt fraai! Niet dat ik het ooit bij mijn eigen auto zal zien, maar toch leuk dat het er op zit. Ik maak nog steeds niet bijzonder veel kilometers, maar ik geniet nog steeds met volle teugen. Met name de stevige zit van de stoelen en het Canton geluidssysteem zijn echt heel fijn. Ook het extra motorvermogen ten opzichte van de Renault Megane die ik hiervoor reed is erg prettig. Ik kan me net iets vrijer door het verkeer bewegen.
De winterbanden zijn onderdeel van het leasepakket en gemonteerd op de 19” velgen. Ik heb er de Bridgestone Blizzak LM-32 onder gekregen. Als ik zo wat reviews lees een prima band, ik heb er vandaag een stuk mee gereden en zo hagelnieuw maken ze geen extra herrie en is het comfort hetzelfde.
Ik vind zelf de adaptive cruise control in combinatie met handbak helemaal niets toevoegen. Als je door kunt rijden begint de auto al heel vroeg met afremmen voor je voorligger en in de file laat hij zulke grote gaten vallen dat er continu mensen voor je invoegen. Combineer dat met de ruime afstand die de auto wil houden en je komt amper vooruit. De auto remt steeds meer doordat er steeds auto’s voor je invoegen. Ook het front assist systeem is nogal een betutteling. De hele weg staat er een melding over volgafstand in beeld en als je voorligger hard remt, dan schiet het systeem in de stress. Luide pieptoon en het hele display op het dashboard kleurt rood, ik schrok harder van het systeem dan van de verkeerssituatie. Wat wel erg fijn is zijn de automatisch dimmende buitenspiegels, dat is erg luxe en prettig tijdens de donkere ritjes in deze tijd van het jaar. Ook de elektrische kofferbak blijft een leuke feature en de foot pedal gebruik ik vaker dan ik van tevoren had gedacht.
Een punt om rekening mee te houden bij de aanschaf van een hatchback is de hoge tildrempel. Vorige week hebben we een nieuw peuterbed gekocht voor mijn jongste dochter en ik had gedacht de lange delen zo door het skiluik te steken. Waar ik geen rekening mee had gehouden is de hoogte van de tildrempel en dat het skiluik niet helemaal aansluit op de laadvloer. Het was behoorlijk wrikken om het pakket van 1,65 bij 38cm door het luik te krijgen. Uiteindelijk heb ik een bankdeel losgeklikt om het skiluik iets rechter te kunnen zetten, maar met 2 kinderstoeltjes gemonteerd was het even puzzelen. Volgens mij is dat het grootste voordeel van de combi, die extra liters tot het plafond zou ik toch niet snel gebruiken omdat ik altijd streef naar vrij zicht door de achterruit.
Op naar de volgende kilometers en mocht je naar aanleiding van mijn review nog vragen hebben, stel ze gerust!
Vakantie voorpet
- 15.660 km
Ik heb vanmiddag dakdragers en een dakkoffer gemonteerd, dat leek me een mooie aanleiding om weer eens een update te plaatsen. Laten we met de vakantie voorpret beginnen.
Besteld:
Thule dakdrager set bestaande uit:
• Thule WingBar 962B
• Thule Rapid System 754
• Kit 1726
Hapro Traxer 6.6 Brilliant black
Ik heb in de fotocollage een foto toegevoegd van de gemonteerde dakkoffer en dragers.
Ik moet zeggen dat ik erg aangenaam verrast ben door het gemak van beide producten. Het voor de eerste keer de dakdragers monteren is een klusje, maar alle maten in de Thule handleiding kloppen perfect. Eenmaal gemonteerd is het een kwestie van vastdraaien op het dak, op slot draaien en klaar. Een volgende keer zitten de dragers en koffer er binnen een kwartier op, ideaal! De dakkoffer is voorzien van het zogenaamde Premium-Fit montage systeem, de montage gaat supersnel. Het bestaat uit 4 beugels die je door de dakkoffer kunt steken, met de hand vastdraaien en zodra hij klik zegt zit het vast. In de dakkoffer zit een sleuf van ongeveer 30 centimeter waarin je de beugel kunt steken, dus je hebt veel vrijheid in het vinden van een passende plek. Stukje reclame, maar ik kan deze combinatie echt van harte aanbevelen!
Ik heb er een klein stukje mee gereden, tot max 80km/uur en het windgeruis viel me echt heel erg mee. Als je de radio uitzet is het hoorbaar, maar geen gefluit meer een soort zachte brom. Ik zal nog een update posten als ik er harder mee heb kunnen rijden.
Verdere opvallendheden en ervaringen met mijn Superb:
- Zomerbanden bevallen een stuk beter dan de winterbanden. Ze zijn stiller en zijn bovenal voorzien van velgbeschermers. De velg valt netjes binnen de band, dit toont niet alleen veel fraaier het voorkomt ook daadwerkelijk beschadiging aan de velg. Echt een dikke tip voor iedereen die volgende winter aan de winterbanden gaat, dwing een knappe band af. Ik heb hier niet aan gedacht en heb nu op 2 velgen een lelijke braam zitten.
- De parkeersensoren zijn echt overgevoelig tijdens filerijden. De parkeersensoren gaan vaak af bij passerende motorfietsen of begroeiing in de berm. Hier had ik met voorgaande auto’s geen last van.
- De ACC geeft een Octavia weer bij het bepalen van de afstand. Beetje knullig moet ik zeggen.
- Ik heb tot op heden 3x een totale crash van de Columbus gehad. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met het aansluiten van Android auto. De enige remedie die ik heb kunnen vinden is de auto uitzetten, afsluiten en weer instappen. De powerknop inhouden voor een reset werkte helaas ook niet meer.
- Soms zit er een brom in de auto, dit gaat meestal na een stuk rijden vanzelf voorbij. Het komt het meest in de buurt van een raam dat op een kier staat. Ik heb niet kunnen vinden waar het precies vandaan komt.
Verder is het leuk dat je de S3 alweer iets vaker ziet in het straatbeeld. De combi in Ambition uitvoering is naar mijn beleving veruit favoriet.
50000km voorbij, tijd voor een update
- 50.100 km
De afspraak voor de winterbandenwissel staat gepland en ik bedacht me dat het alweer een tijd geleden is sinds mijn laatste update. Long story short: Ik ben nog steeds heel tevreden, maar er zijn zeker een aantal updates te melden.
De grootste update neemt ons mee terug naar eind januari 2017: Het was 21 januari, een koude zaterdagochtend, buiten was het -15 graden en menig auto was bedekt onder een dikke laag sneeuw en ijs. Jij stond gerieflijk geparkeerd in de overdekte garage, gevrijwaard van deze ontberingen bij ‘slechts’ -9 graden. Twee weken geleden had je je eerste grote beurt gehad, waarbij je grondig bent doorgelicht en alle belangrijke levenssappen zijn ververst. De heenreis heb je ons probleemloos naar Oostenrijk gebracht, ondanks de sneeuwval en drukte op de weg. Vrijdagavond zijn we gezellig samen naar de receptie gereden, om alle skispullen weer in te laden en ons voor te bereiden op de terugreis. Na terugkomst in de parkeergarage knipoogde je nog vrolijk oranje naar me voor ik de garage uitliep.
Terug naar die koude zaterdagochtend 6:25, we liggen ruim een half uur voor op schema en vol goede moed stap ik in. Nadat ik je zachtjes tot leven probeer te wekken om de terugreis te starten, kom je niet verder dan ‘wroef’. Op de navigatie verschijnt de melding dat voor een meer succesvolle poging ik de navigatie en verlichting dien uit te schakelen. Ietwat bezorgd volg ik de instructies en met samengeknepen billen probeer ik het nogmaals… ‘wroef’. Je gloeispiraal icoon knippert vrolijk oranje en het motorstoringslampje licht ook oranje op. Nog één poging dan ‘wroef’.
Oeps… that’s a first. De familie en de kinderen richting de speelkamer gedirigeerd, daarna doorgelopen om mijn schoonvader van zijn bed te lichten. Gezamenlijk hebben we een reanimatie poging gedaan met startkabels van de Action. Helaas was je absoluut niet onder de indruk van het aangeboden sap. Vol goede moed belde ik Leaseplan om ons dilemma voor te leggen en een klein uur later was de berger er. De daaropvolgende pogingen met zwaardere startkabels hadden weinig resultaat, ook met gehaalde Jeep en boosterpacks geen teken van leven. Er zat niets anders op je af te slepen naar een gesloten Skoda dealer in een gehucht verderop. Met pijn in het hart hebben we je daar achtergelaten tussen het bevroren wagenpark en zijn we doorgereisd naar Salzburg om het vervangend vervoer in ontvangst te nemen. Helaas komt Murphy nooit alleen en pas vele telefoontjes verder hadden we om 15:30 de sleutels in bezit.
Zoals de Dijk jaren geleden al prachtig verwoordde: ‘Als ze er niet is, weet een man pas wat hij mist’. De kortademige, deinende Fransoos, die met zijn blikkerige stereo speakertjes die voor de meiden op de achterbank onverstaanbare klanken genereert en als internationaal inzetbare huurauto van slechts een Beneluxnavigatiekaartje is voorzien kan onmogelijk uit jouw schaduw stappen.
Je staat nu nog in Oostenrijk te wachten op transport, hopelijk ben je komende week in Nederland zodat we de oorzaak van je misère kunnen achterhalen…
Direct door naar het vervolg: Na 2 weken was het transport georganiseerd en nog een week later kon ik de tijdelijke Megane weer inleveren om mijn eigen sleutels in ontvangst te nemen. Diagnose? …. Er is geen diagnose. ☹ Ik ben afgescheept met een mistig verhaal dat ze dit ook eens bij een Passat hebben gezien. Olie en filters zijn vervangen en hij doet het weer als een zonnetje. De monteur heeft er vanmiddag nog mee gereden en alles werkt weer naar behoren. (Lekker hoopgevend voor de volgende wintersport)
Teruggekomen bij mijn auto viel het direct op hoe enorm roestig de remschijven rondom de auto waren. Daar heeft echt geen monteur vanmiddag nog een rondje mee gereden… Het was vrijdagmiddag en inmiddels al na 5en, het laatste personeel liep met me mee naar buiten. Eenmaal de ruiten gekrabd en mijn spullen ingeladen de auto gestart en warempel hij start weer! 😊
Bij de eerste keer remmen stond me een nare verrassing te wachten, kromme remschijven! Ik heb een paar keer een goeie remmentest gedaan om ze wat af te vlakken, maar echt prettig was het niet. De dinsdag erop kon ik weer terecht en zijn de remschijven afgevlakt. Het schijnt vaker te gebeuren als een auto goed gepekeld lang stilstaat, aan die condities voldeed ik uitsteken.
Spoelen we door naar de zomervakantie, zo’n 2500km gereden met volle geladen auto en dakkoffer. Bloedheet, stromende regen allemaal geen probleem. Radio lekker aan het geen centje pijn! Dan merk je echt wat een fijne reiswagen het is!
Verder ben ik sinds de zomervakantie overgestapt op Waze in combinatie met Android Auto. Echt een fijne combinatie, Waze geeft goede updates over flitspalen, trajectcontroles en mobiele controles. Sinds een tijdje geeft hij ook netjes de maximumsnelheden aan, ik vind het een aanrader!
Na 50k kan het geijkte rijtje natuurlijk ook niet ontbreken:
Positief:
- Het Canton geluidssysteem blijft echt een feest! Dit geluidssysteem kan ik iedereen echt van harte aanbevelen.
- Dodehoeksensor. Tegen mijn verwachting in heeft deze heeft me toch een paar keer geholpen. Bij aanvang leek het me een redelijk nutteloze optie, maar inmiddels ben ik helemaal om.
- Elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie. Mijn vrouw en ik hebben beide een eigen sleutel en het is iedere weer zo’n waanzinnig decadent gevoel als ik de deur open doen en de stoel vanzelf naar achter glijd en zich aan mijn wensen aanpast. Heerlijk! Daarbovenop zitten ze nog uitstekend ook.
- De echoput van een kofferbak. Menig trip naar de Ikea is uitstekend verlopen. Al geef ik bij een volgende auto toch de voorkeur aan een station. Geen tildrempel en geloof het of niet, de extra ruimte komt met de zomervakantie toch echt van pas. We zijn kampeerders en met een grote katoenen tent, tafel, stoeltjes, slaapzakken etc, etc komen we ondanks de dakkoffer toch nog ruimte tekort.
- Verwarmbare voorstoelen. Nog een optie die ik lariekoek vond, maar stiekem fan van geworden ben. Het is toch wel heel erg lekker hoor, vooral in de rug! (werkt ook prima bij rugpijn 😊)
- 230Volt aansluiting achterin. Het stopcontact achterin is erg fijn voor het opladen van tablets en telefoons op vakantie.
- Achteruitrijcamera, werkt super prettig en je kunt op millimetersnauwkeurig inparkeren. Er zitten ook trailerassist op, dan verspringt de camera naar een blik op de dissel. Ik rij zelf niet met aanhangers, maar het ziet er heel geloofwaardig uit. 😉
- Kleine slimmigheden: Prullenbakje in de deur, gigantische ‘verborgen’ vakken onder de kofferbak, plastic steunen met klittenband om bagage mee vast te zetten en ik heb zelfs de paraplu’s in de deur een aantal keer gebruikt.
Is er dan niets te zeuren? Ja natuurlijk wel!
- Mijn grootste ergernis is dat het adaptive deel van de cruise control niet uit te zetten is. De minimale afstand is echt te groot voor gebruik in de ochtendspits. De auto begint al vrij ver van te voren zijn snelheid aan te passen op de voorganger, ik vind dat echt niet prettig.
- Nog een punt over de cruise control, hoezo gebruikt Skoda een afbeelding van een Octavia in het dashboard? Echt een beetje vreemd.
- Ik mis de ruitenwisser achter regelmatig, met name in de ochtend na vertrek. Eenmaal op de snelweg waait de ruit wel droog, maar binnen de bebouwde kom blijft het mooi liggen. Persoonlijk vind ik wel dat de auto er een stuk mooier uitziet zonder wisser achterop.
- Geen online mogelijkheden. Ik ben zeer tevreden over Waze als navigatie, maar het liefst zou ik alles net zo geïntegreerd gebruiken als de TomTom in de Megane bood.
- De parkeersensoren gaan nog steeds regelmatig af in de file bij hoog gras in de berm of passerende motoren. Geen drama, maar daar had ik in eerdere auto’s veel minder last van.
- De interval van de regensensor kan me niet bekoren. Hij is of overgevoelig of wacht juist weer erg lang met wissen. Met name bij mot/lichte regen zijn we het vaak niet eens over de gewenste wisinterval.
- Niet direct aan de auto gerelateerd, maar mijn winterbanden hebben geen ‘velgbescherming’. Dan is ieder contact, hoe licht ook, met de stoeprand direct een kras. Ik zou iedereen aanbevelen daar duidelijke afspraken over te maken, want de kleine overhang die de zomerbanden wel hebben maken echt verschil.
Al met al rij ik nog zeer tevreden rond! Ik ga er vanuit dat de grote problemen die we afgelopen wintersport hadden eenmalig waren en ik de komende twee jaar lekker kan blijven genieten. 😊
Closure
- 98.599 km
De leasetermijn zit erop, 30 augustus heb ik mijn Superb ingeleverd. Gek hoe snel 4 jaar voorbijvliegen. Ik ben de Superb de laatste periode nog meer gaan waarderen. Ik ben op een nieuw project gestart, verder van huis en heb in de afgelopen 8 maanden ruim 35.000km gereden. Veel snelweg kilometers en daar komt de Superb uitstekend tot zijn recht, wat een fijne reisauto is dit toch!
Opvallende zaken sinds de laatste update:
- Speaker in de linker voorportier is vervangen
- Brandend motorstoringslampje, bleek defecte gloeibougie in cilinder twee
- Controle Front assist radar vanwege valse ingreep
- Verder reguliere beurten zonder bijzonderheden
Positief:
- De 2.0tdi motor heeft echt een flinke bak koppel. Afgelopen zomervakantie hebben we veel kilometers in de bergen gemaakt. Met een grote glimlach kunnen boenderen! De auto heeft misschien niet gigantisch veel PKs, maar op koppel wil hij maar wat graag rap omhoog. Ik heb me flink vermaakt met alle haarspeldbochten en ook een camper ben je met even terugschakelen zo voorbij.
- DCC-onderstel, een must. Echt een enorm verschil met het normale onderstel. Ik heb hem nagenoeg altijd in sport stand gehad, dat maakt de auto strak geveerd zonder oncomfortabel te zijn. (Zelfs met de 19” velgen)
- 19” Sirius velgen. Het oog wil ook wat. Deze is natuurlijk zeer persoonlijk, maar ik vind het de investering meer dan waard. Ze staan prachtig onder de auto, zonder het rijcomfort te kort te doen.
- Canton geluidssysteem. Prima balans en veel volume, aanrader.
- Elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie. De stoelen zitten uitstekend, al had iets meer zijdelingse steun welkom geweest. De geheugenfunctie is heerlijk decadent. Het blijft leuk om te zien hoe de stoel terugglijdt en in mijn positie versteld als ik instap nadat mijn vrouw de auto heeft gebruikt.
- Dodehoek sensoren. Erg fijn dat ‘iemand’ met je meekijkt. Ik heb mezelf meer dan eens betrapt op het inzetten van een rijbaanwissel en het oranje lampje me voor getoeter behoed heeft.
- Front assist & crew protect. Ik heb deze een paar keer mogen testen, waarbij tweemaal ook de gordel aangespannen werd. Hartslag door het dak, maar uiteindelijk alle keren op tijd tot stilstand gekomen. (achter me ook gelukkig ?) Veilig gevoel dat alles ready for impact was!
- Kwaliteit van de stoffen bekleding. Ik was sceptisch bij aanschaf, maar de bekleding heeft alle mishandelingen van twee jonge dochters prima doorstaan. Vieze schoenen tegen de voorstoelen, potloden, eten, drinken, alles is er netjes afgegaan. (zie bijgevoegde foto)
Meh:
- Front-assist heeft me ook een keer gigantisch laten schrikken. Bij 160km/u op een lege rijbaan en niemand naast me kreeg ik een remmentest voor mijn kiezen, dat was niet grappig. Auto laten uitlezen bij de garage, niets gevonden en ook niet meer voorgekomen.
- Adaptive Cruise Control. Ik vind het maar niks en je kunt het adaptive deel niet uitzetten. De afstand is gewoon te groot. Als het druk is op de weg blijven er maar auto’s tussen kruipen.
- Keuze voor geen ruitenwisser achter. Deze heb ik gemist, optisch is zonder mooier maar ik moet een klein half uur over provinciale wegen rijden voor ik op de snelweg ben. Je rijdt je raam dan niet droog.
- Octavia afbeelding in het dashboard. Waarom Skoda? Puntje waar ik me 4 jaar lang over heb verwonderd.
Final thoughts:
- Zou ik hem aanbevelen? Absoluut. Het is een fijne reiswagen, met veel opties, voor een goede prijs.
- Wat me niet lekker zit is dat de ‘bevroren motor’ en spontante remingreep van de front-assist nooit een duidelijke oorzaak / oplossing hebben gekregen. Beide zou ik de volgende eigenaar niet toewensen, maar of het nooit meer optreedt blijft de vraag.
Al met al zijn de afgelopen 4 jaar een zeer positieve ervaring geweest. Ik zie dat op het moment van schrijven mijn auto te koop staat op CarNext. Als je in de running bent voor een grote reiswagen met veel gadgets aan boord, ik kan hem van harte aanbevelen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb Combi 1.4 TSi 150 Pk Automaat Style Business | Bi-Xenon | Panoramadak | Trekhaak | Stoelverwarming | Navigatie | 134.044 Km!!
- 2018
- 134.044 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSI ACT Ambition Business|Luxe|PDC|
- 2016
- 189.194 km

Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance Business PANO|LEER|MEMORY
- 2015
- 192.117 km