Skoda Superb 2.0 TDI 140pk Ambition (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 2.0 TDI 140pk Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 52.500 km |
Perfecte auto
- 5.365 km
Toen ik eind 2008 een proefrit ging maken in de nieuwe Superb was ik blij verrast: Zeer veel ruimte, afwerking en materiaalgebruik op het niveau van Volkswagen, prettige stoelen en een heerlijk krachtige motor. Proefritten gemaakt in de C5, de Insignia en de Mondeo, maar het gevoel in de Skoda was en is allround beter. Vandaar dat ik begin 2009 de Skoda Superb Ambition Business Line met de 2.0 TDI 140 pk motor heb besteld.
Ik heb nu de eerste afstanden afgelegd, waaronder een zakelijke trip naar Oostenrijk en ik moet zeggen dat de auto mijn stoutste verwachtingen overtreft. De motor is nog wel met pompverstuivertechniek, maar Skoda heeft het geluid enorm weten te dempen. Hij is veel stiller dan mijn vorige auto (Passat met dezelfde motor).
Het comfort is perfect, gedrag op de snelweg is prima en de elektronische systemen (navigatie, telefoon blue tooth, SD-Card-Media, Soundsysteem, etc.) zijn heel mooi op elkaar afgestemd (met touch-screen).
De voorkant vind ik erg mooi. In het zwart ziet de Superb er in combinatie met de 17" LM velgen erg stoer en grandieus uit.
Oh ja, en de achterkant...? Ja dat went echt wel!
Het is dan wel een Skoda, maar laten we eerlijk zijn... Ik heb de ruimte van een S-klasse, de kwaliteit van VW/Audi en de bijtelling van een Ford Focus... Wat wil een mens eigenlijk nog meer?
Ik kan zeggen dat ik een trotse en tevreden Skoda-rijder ben.
Super tevreden
- 31.500 km
Na meer dan 30.000 km gereden te hebben in mijn nieuwe Superb is het tijd om het geheel even weer te updaten.
De Superb voldoet nog steeds aan mijn verwachtingen. Inmiddels heb ik meerdere lange ritten afgelegd door Duitsland en naar Denemarken en ik moet zeggen dat deze auto prettiger rijdt dan mijn vorige VW Passat. De auto gedraagt zich superstabiel op de snelweg (ook bij hoge snelheden). Eerlijk is eerlijk, het is geen sportieveling, maar dat was mijn Passat ook niet en daar heb ik hem ook niet voor uitgekozen. Ik heb hem gekozen om lange ritten comfortabel af te kunnen leggen en dat gaat perfect. Waar ik echter bij mijn Passat nog wel eens een litertje olie bij moest vullen, heb ik bij de Superb nooit een melding gekregen.
Ongeveer 2000 km is de eerste beurt uitgevoerd en de auto is door Skoda weer helemaal gepoetst en wel aan mij afgeleverd.
Het enige probleem dat zich voor heeft gedaan is dat er een irritante resonantie bij het rechter achterportier ontstond als ik de muziek aan had staan en er een lange basdreun in de muziek kenbaar was. Dit is echter perfect door de dealer opgelost (het scheen om een kabeltje van de speaker te gaan dat niet goed was bevestigd). Nu is alles weer resonantievrij... en geloof me ik ben een pietlut op dat gebied...
De navigatie/radio en bluetooth telefoon werkt top.
De schoten voor open doel zijn er nog steeds (bijvoorbeeld de lelijke kont, maar ja daar ben ik ook niet kapot van). Of neem bijvoorbeeld het skoda embleem... Maar ik heb de auto naast een Audi A4 van een klant van me gezet en we hebben eens even wat zaken vergeleken en geloof me dat een overgroot deel van de binnenkant uitwisselbaar is (van stuur, navigatie, verlichtingsknoppen, zonnerollo's, stoelen, etc.). Zelfs hij was verbaasd hierover. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel verbaasd ben dat de VW groep het toelaat om Skoda zulke goede auto's te laten bouwen voor veel minder geld.
Tja, jullie kunnen het lezen, ik ben al lang niet meer objectief, maar moet dat dan als je super tevreden bent...?
Nog steeds super tevreden
- 52.500 km
Update 22-3-2010
Er zitten weer enkele extra kilometers op. De stand bedraagt nu 52500 km door regen, wind, sneeuw en ander vervelend weer. De Superb gedraagt zich heerlijk stabiel, mede door de Vredestein winterbanden ook tijdens de slechte weeromstandigheden als een blok op de weg. Helaas (of gelukkig) valt er weinig te melden. Geen bijzonderheden in negatieve zin. Wel wordt er op de MaxiDOT display aangegeven dat de auto over 2200 km voor zijn tweede beurt moet (ik ging altijd uit van 30.000km per beurt, zoals mijn Passat). Ik ben geen scheurmonster, dus daar zal het niet aan liggen, maar ik vraag me wel af waarom de eerste oproep bij 27000 was en nu de tweede al weer bij 54000 (zou dus 60000 moeten zijn). Heeft iemand hier ervaringen mee?
Tevens toch maar even een paar foto's van mijn bolide gemaakt.
Groeten en tot de volgende keer maar weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.