Skoda Superb 1.9 TDI Greenline Businessline (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Superb 1.9 TDI Greenline Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 177.869 km |
De eerste kilometers met een lage instap
- 512 km
Afgelopen woensdagavond kon ik bijna twee weken eerder dan gepland de nieuwe lease Superb ophalen. Mede door het toenemend aantal (electronica) problemen bij de laatste Scenic heb ik bewust gekozen voor een ander merk. Vanaf de eerste foto op internet was ik "verkocht", maar had toch nog wat bedenkingen over onder andere het comfort en de toch wel lage instap ten opzichte van de laatste twee auto's. Ik moet er per slot van rekening weer ruim 3,5 jaar mee rijden. Tijdens de proefrit was ik al aangenaam verrast; het instappen is inderdaad wel laag, doch dat begint na twee dagen rijden al te wennen. 500 km is natuurlijk onvoldoende om een revieuw te schrijven, doch hieronder toch al enkele punten.
Pluspunten:
- Veel binnenruimte.
- Vrij compleet met navigatie, bluetooth, dimmende buiten- en binnenspiegel, gescheiden climatcontrol, mistlampen met cornerfunctie, dagrijverlichting, parkeer- en regensensor en ondanks de oude pompverstuiver toch erg stil aan boord.
Door de lange bakoverbrenging weinig toeren; 2100 toeren bij 120 km/h. Het valt tevens op dat de standaard 1,5 centimeter verlaagde auto een perfecte wegligging heeft.
Minpunten:
- Weinig zicht rondom, doch dat wordt door de grote spiegels en de grafische weergave tijdens het achteruitrijden behoorlijk gecompenseerd.
- De plaats van de cruisecontrolbediening vind ik onhandig gekozen.
- Het navigatiesysteem is traag ten opzichte van de Tom-Tom. De kaarten zijn weliswaar van 2010, doch de gesproken begeleiding is soms niet logisch.
De punten voor betrouwbaarheid en gebruikskosten kan eigenlijk nog niet ingevuld worden.
na ruim drie weken
- 5.210 km
Pluspunten tot nu toe:
Inmiddels heb ik in drie weken ruim 5200 km gereden en lijkt het alsof de motor al een beetje los begint te komen. De caravan heeft er ook al achter gehangen en in het algemeen valt de lange bakoverbrenging wel mee; alleen een beetje hoger in de toeren doortrekken, zodat hij na het overschakelen niet te ver terug valt. Het verbruik is in deze periode al lekker laag; gemeten over 4200 km geeft de maxidot een verbruik aan van 1:21,9. Het werkelijke verbruik ligt iets hoger en komt uit op een gemiddelde van 1:20,3. Het valt tevens op dat de auto erg stil is; joor de stilte en het lage toerental rij je al snel te hard. De plaatsing van de cruisecontrol begint te wennen. Over de ingebouwde bluetooth carkit ben ik ook best wel te spreken; alleen is het jammer dat er maar 15 spraaknummers ingevoerd kunnen worden.
De dimmende binnen- en buitenspiegels werken perfect.
Minpunten tot nu toe:
Het Amundsennavigatiesysteem is, ondanks het gebruik van een snelle 4Gb SD kaart erg traag (in vergelijking met de Tom-Tom). Ook worden regelmatig routes aangegeven die absoluut niet ideaal of het snelste zijn (wederom in vergelijking met de Tom-Tom). Bij een verkeersopstopping, ook bij relatief korte files, wordt je al snel kilometers omgeleid met meestal ook een aanzienlijk langere reistijd, dan even in de file terechtkomen.
Bij normaal gebruik valt het op dat de kunststof binnenbekleding van de portieren erg snel vlekkerig uitziet. Met een vochtige zeem veeg je dit echter gemakkelijk weg.
geen problemen
- 20.356 km
Tot nog toe geen problemen; een ritje naar Schwarzwald gemaakt met een volbepakte caravan (1300kg) en vier personen. Voldoende koppel; alleen wat vaker terugschakelen en iets verder in zijn toeren doortrekken als gevolg van de lange overbrenging.
Over het Amundsen navigatiesysteem hoeven we het niet meer te hebben. Dit voldoet niet en heeft, ondanks het feit dat er 2010 kaarten zijn gebruikt, een veel minder uitgewerkt wegennetwerk ten opzichte van de TOM-TOM. In Duitsland hebben we zelfs de TOM-TOM gebruikt.
Een minpunt is de breedte van de achterbank. Reizen er twee personen mee, dan hebben zij een overdaad aan ruimte. Drie volwassen personen achterin is echt een crime. Dan zit je dus echt tegen elkaar aangedrukt.
Het verbruik stabiliseert op een gemiddelde van circa 20 liter per km; de motor begint nu langzamerhand wat los te komen en pakt wat soepeler op.
geen nieuws
- 40.651 km
Inmiddels de 40.000 km gepasseerd. Tot nu toe geen bijzonderheden; ik ben heel tevreden met de auto. Het verbruik blijft, afhankelijk van het soort routes, rond de 1 op 20 schommelen. Het enige minpuntje (al vaker gelezen in andere reviews) is dat de emblemen fors verweren.
geen problemen
- 50.700 km
Het wordt een beetje saai. Inmiddels in ruim 10 maanden de 50.000 km gepasseerd en tot nog toe geen enkel probleem gehad. De auto rijdt prima, het verbruik ligt op circa 4,9 ltr/100 km. Het enige punt van kritiek is het toch wel erg trage en vaak onlogische navigatiesysteem, maar daar valt mee te leven.
niets te melden
- 65.600 km
Inmiddels enkele weken geleden de 60.000 beurt laten uitvoeren; de voorbanden en het embleem op de motorkap zijn vervangen. Tijdens het over een drempel rijden had een afdekkap onder de bodem losgelaten (met vier personen komt de auto nog iets lager te liggen). Voor het overige eigenlijk niets te melden. De auto blijft verder probleemloos en rijdt voortreffelijk. Op naar de 100.000 km.
de laatste weken
- 177.869 km
Na mijn laatste verslag weer 112.000 km erbij gereden. Afgezien van het vervangen van twee setjes lampjes van de dimlichten geen enkel probleem gehad. Van alle lease-auto's is dit de eerste waar ik geen enkel probleem mee heb gehad. Helaas wel twee kleine aanrijdingschades opgelopen; het herstelwerk van het autoschadeherstelbedrijf is mijns inziens niet naar behoren hersteld. Met name de nieuwe bumper lijkt wel immitatie, zo slecht is de pasvorm. Ondanks het feit dat de auto nogmaals terug werd gebracht is het resultaat niet veel beter geworden. Misschien ben ik wel te kritisch; een en ander maar overgelaten aan de wagenparkbeheerder. Inmiddels heb ik weer een nieuwe auto mogen uitzoeken. Drie auto's genoten de voorkeur; de Octavia Combi Elegance Businessline 1.6 TDI automaat, de Citroën DS% Hybrid 4 en de Peugeot 3008 Hybrid 4. Aangezien we onze caravan verkocht hebben en de kinderen inmiddels alleen op vakantie gaan, is het trekvermogen en de ruimte achterin niet meer zo belangrijk. De Octavia beviel op zich prima, echter een iets hogere zit was welkom. De DS5 was mijn favoriet; redelijk hoge instap, prachtige vormgeving, heerlijk rijdend, ruim voldoende vermogen en een lekker lage bijtelling. Helaas is de bergruimte absoluut te klein. Tevens is het overzicht rondom niet bijster goed. Uiteindelijk gekozen voor de 3008 Hybrid 4 Blue Lease met als opties de headup display en sensoren aan de voorzijde. Ook deze heeft uiteraard slechts 14% bijtelling. De meningen over de gerobotiseerde handbak zijn heel tegenstrijdig, maar zolang je deze bak niet als een DSG ziet, voldoet ie prima. Ik denk wel dat op voorhand al zeker is dat ik het verbruik van de "gewone"1.9 TDI van de Superb niet ga halen. In week 46 mag ik hem ophalen en zal tzt een nieuw revieuw plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.