Skoda Superb 1.9 TDI Greenline Businessline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Superb 1.9 TDI Greenline Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
De eerste 10k met de Superb
- 10.750 km
Waarom de Superb?
Mijn vorige auto is een Octavia 1.9 TDI Elegance van 2006, uitstekende auto. Goed in de accesoires, voldoende prestaties, degelijke kwaliteit en zeer veel waarde voor het lease-bedrag. De auto beviel zo goed dat ik niet goed wist wat de volgende zou moeten worden. In mijn lease-klasse kan ik allerlei leuke auto's kiezen zoals de Qashqai, Passat, Insignia, Anvensis maar geen van die auto's spreekt me echt aan. Het was dus of een nieuwe Octavia of een Superb voor slechts een paar tientjes meer.
Dealer Autocentrum Utrecht had geen Greenline voor een proefrit dus mocht ik een proefrit maken bij Pon in Leusden. Die beviel uitstekend en ook mijn vrouw en kinderen waren tevreden. Daarna weer terug naar de dealer om de optielijst door te nemen een een offerte te vragen. Offerte doorgezet naar de lease-maatschappij en gelijk een bestelling geplaatst.
Exterieur
Ik heb gekozen voor een zwarte auto omdat ik de achterkant in het zwart het minst lelijk vind. Het resultaat mag er zijn, een absoluut erg sjieke auto waar ik eerlijk gezegd zelfs een beetje aan moest wennen. Ik kreeg gelijk opmerkingen van de buurmannen en ook op de parkeerplaats bij het werk of bij een klant springt de auto er echt uit. De chromen raamlijsten en lichtmetalen velgen maken het af. Die velgen zijn onderdeel van het Businessline pakket, ze zijn even groot als de standaard stalen wielen maar staan een stuk beter dan wieldoppen.
Interieur
De binnenruimte is enorm, de ruimte voor passagiers is niet te vergelijken met welke andere auto dan ook onder de 100k. Maar ook de bagageruimte is erg diep en breed. Het dashboard is logisch opgezet en heeft een luxe uitstraling door het gebruik van chromen randen. De kwaliteit van schakelaars en dergelijke is wat je gewend bent van VAG, erg degelijk en doet wat je mag verwachten.
De Greenline Businessline kost nog geen 30k maar heeft alle luxe die je in de hogere klasse mag verwachten: climate control met 2 zones, parkeersensoren achter, regensensor, lichtsensor, boordcomuputer, dimmende binnnen- en buitenspiegels, cornerlight, ingebouwde navigatie/cd/MP3 speler, etc. Wat die laatste betreft, de tuner van de Amundsen is briljant, de bediening en geluidskwaliteit is ruim voldoende. Handig is dat je de kaarten naar een SD kaartje kunt kopieëren zodat je de cd niet meer nodig hebt. Op dat SD kaartje kun je dan ook nog je eigen muziek zetten.
Een groot nadeel van de Amundsen is dat hij alleen rSAP ondersteunt voor bluetooth met je telefoon. Ik wilde dat ze dat vooraf vertelt hadden, nu moet ik een Nokia kopen om de carkit te kunnen gebruiken.
Rijgedrag
De auto rijdt heerlijk comfortabel, hij is stiller dan mijn Octavia en rijdt rustiger door de lange wielbasis. Om het verbruik te drukken ligt de Greenline wat lager maar dat betekent niet dat hij een hard of sportief onderstel heeft. De auto nodigt ook helemaal niet uit tot sportief rijden, eerder tot rustig cruisen. Je moet ook geen haast hebben, want 105 pk is maar net voldoende voor een auto van dit formaat. Niet dat hij echt sloom is, hij trekt rustig door naar 190 km/h en ligt dan nog zeer strak op de weg. Je merkt duidelijk dat het onderstel meer aankan dan de 1.9 TDI kan leveren. Het vermogen van de Greenline TDI is voldoende, zeker niet meer dan dat.
Kosten
De aanschafprijs van mijn auto lag net iets boven de 30.000 euro, dat komt ook door de BPM-korting wegens het A-label. Tot mijn verbazing lag het lease-tarief bij 2 verschillende maatschappijen zo'n 100 euro lager dan ik verwacht had. Dat betekent dat zij de afschrijving, verbruiks- en onderhoudskosten met vertrouwen tegemoet zien. Het verbruik ligt tot nu toe rond de 5,3 l/100 km.
Problemen
Tot nu toe geen.
26k en nog steeds tevreden
- 25.900 km
Inmiddels gaan we richting de eerste onderhoudsbeurt, dus het wordt tijd voor een 2e verslag. De auto bevalt nog steeds heel goed, vooral de ruimte en luxe uitstraling is iets waar ik nog steeds van geniet.
Kwaliteit
In algemene zin ben ik tevreden over de kwaliteit van de auto, al zijn er toch wel een paar kleinigheidjes voorgevallen nu. Om één of andere reden was al bij 13.000 km de onderlaag van de vloermat aan de bestuurderskant verpulferd. Daardoor werd het een slap ding wat opkrulde en gevaarlijk werd. De dealer had het nog nooit gezien en gaf me een nieuwe set (4 matjes) mee, maar de kwaliteit van deze lijkt niet veel beter te zijn.
Een echte tegenvaller aan een auto uit dit segment vindt ik dat de luidsprekers meetrillen bij een wat hoger volume. Het zit hem echt in de constructie, want als je tegen het deurpaneel drukt dan kraakt het niet. De radio/navigatiesysteem Amundsen is verder goed te bedienen en heeft vooral een buitengewoon goede radio-ontvangst door de dubbele tuner. Helaas is het navigatiedeel al twee keer vastgelopen, de laatste keer moest ik naar de garage waarbij de monteur uiteindelijk de accupool moest loskoppelen. Als dat een 3e keer gebeurt dan mogen ze hem van mij vervangen, want er is geen update voor de formware beschikbaar.
Uiterlijk
Van de zwarte kleur heb ik een beetje spijt, je ziet elk krasje en deukje op deze lak namelijk. Het staat hem goed, maar is erg onpraktisch. Over de uitstraling van de auto ben ik nog steeds goed te spreken, je komt altijd netjes voor de dag met een Superb.
Motorisch
Motorolie heeft de auto niet verbruikt in de afgelopen 25.000 kilometer. Het verbruik van dieselolie ligt zo rond de 4,9 l/100 km, dat is bij een 50/50 mix van korte ritjes en snelweg/fileverkeer. Het schakeladvies negeer ik tegenwoordig maar, als je dat opvolgt dan zit je steeds met een oncomfortabel toerental en zware brom in een te hoge versnelling.
Van de TDI met 105 pk heb ik verder geen spijt, hij is snel genoeg om in te halen en komt zelden te kort. Voor het filerijden was een automaat wel mooi geweest, maar die was er niet in de Greenline.
Het is nog steeds een auto die ik aan zou bevelen, ook in deze uitvoering met de instapdiesel.
Weinig nieuws te melden
- 81.000 km
Er staan nu dik 80.000 km op de teller, hoogste tijd voor een update. Maar naast het normale onderhoud is er eigenlijk weinig te melden.
De vloermatten zijn in tussentijd nog een tweede keer vervangen, de dealer geeft iedere keer gewoon een setje nieuwe matten mee omdat de bestuurdersmat niet los verkrijgbaar is.
Mijn Amundsen liep een paar keer vast tijdens het opstarten van de navigatie. Na de derde keer de accu afkoppelen heb ik de dealer gevraagd om een definitieve oplossing te bedenken. Na overleg met Pon is de Amundsen vervangen door een nieuwe en sindsdien heb ik geen problemen met vastlopen meer gehad.
Ook heb ik de bluetooth module laten vervangen door een type wat meer compatible is met moderne toestellen. De nieuwe module verbindt ook gewoon met mijn Samsung Omnia 7 met Windows Phone 7. De bediening via stuur en Maxidot blijft irritant, je scrollt je suf om de naam van één van mijn 150 collega's te selecteren...
Het verbruik ligt rond de 4,8-4,9 l/100km bij gemiddeld stads- en snelwegverkeer. Verder geen opmerkingen en ga ik vrijwel zonder problemen op weg naar de (1e) ton.
Niets te melden
- 125.000 km
Ik doe maar even een update maar eigenlijk is daar helemaal geen reden voor. De auto rijdt goed, het gemiddeld verbruik ligt op 4.7 l/100km en dat is het dan.
Geen nieuws = goed nieuws, in dit geval dus.
Afscheid
- 160.000 km
Met zo'n 160k op de teller is de Superb in September terug gegaan naar de leasemaatschappij. Naast wat parkeerschades (niet door mij, irritant!) is er helemaal niets te melden over de auto.
Ruime auto, kwalitatief helemaal in orde en lekker zuinig met deze motor. Als hij een automaat gehad had dan had ik hem waarschijnlijk overgenomen om privé te blijven rijden. Ik kan de Superb in ieder geval van harte aanbevelen.
Zelf ben ik vervolgens in mijn Jaguar XJ gaan rijden maar ivm. de brandstofkosten nu een Citroën DS3 gekocht die ik alleen zakelijk gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.