Skoda Scala (2019) #2

autoreview

Skoda Scala (2019)
Skoda Scala (2019)Skoda Scala (2019)Skoda Scala (2019)Skoda Scala (2019)Skoda Scala (2019)

Signalement

Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf18.500 km
KM-stand laatst32.378 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen na 1500km

  • 20.000 km

Ik was op zoek naar een kleinere en goedkopere benzine auto omdat ik wegens de pandemie nu fors minder kilometers maak. Ook verwacht ik na de pandemie minder kilometers te maken doordat thuiswerken nu algemeen geaccepteerd en gefaciliteerd is.

Ik had niet direct haast in mijn zoektocht naar een andere auto en ik wist ook niet precies welke auto ik zou willen. Ik had zitten kijken naar een Audi A1, VW Polo of een VW Golf. Uiteindelijk kwam ik bij een lokale, en voor mij goed bekende Skoda dealer, een Skoda Scala 1.0 TSI (115pk) DSG Business Edition tegen en ik was meteen zeer geïnteresseerd. De auto was zeer goed uitgerust, had een lage kilometerstand en een prima prijs.

Contact opgenomen met de dealer en die bood voor mijn inruil (diesel) een inruilprijs welke in lijn lag met mijn verwachting. Direct de volgende dag een proefrit ingepland omdat ik nog nooit in een Scala of 1.0 TSI DSG had gereden. Ook had ik de Skoda Scala nog nooit van dichtbij gezien.
De proefrit verraste mij positief en het gevoel in de auto en de rijervaring waren zeer aangenaam.
Op basis hiervan overgegaan op de aankoop en de volgende week kon ik hem ophalen. Mooi vlot.

Ik heb nu de eerste 1500km in de auto afgelegd dus ik kan alleen nog maar mijn eerste indrukken geven. Ik zal waarschijnlijk mijn ervaringen blijven updaten op Autoweek. De eerste indrukken zijn, net zoals de proefrit, erg positief.

Ik vind de nieuwe designtaal welke Skoda op is gegaan met de introductie van de Scala, erg mooi. Agressieve neus (relatief) en mooie strakke lijnen. Ook de volledige LED verlichting voor en achter vind ik erg mooi, vooral de dynamische knipperlichten. Het interieur bevalt mij ook erg goed. Mooie materialen op de plekken welke je aanraakt (deur, dashboard, stuur, versnellingspook, etc.) en het design spreekt mij aan. In de Business Edition uitvoering zit er een soort van koperkleurig element in het dashboard en hoewel ik hier eerst mijn twijfels over had, vind ik het nu eigenlijk wel erg mooi. Daarnaast zijn er veel chromen accenten toegepast en is er niet teveel pianolak aanwezig (vooral geen grote vlakken). Schoonheid is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind het een erg mooie auto.

Het infotainment i.c.m. de digitale cockpit werkt heel goed. Er zijn veel opties en in het begin is het even zoeken naar alle mogelijkheden, maar dit vind ik wel leuk. Vooral het gebruik van Android Auto (Apple Carplay kan ook) is zeer handig en zorgt ervoor dat de navigatie goed en niet verouderd is. Het is mij niet gelukt om Android Auto draadloos werkend te krijgen, maar dit kan ook aan mijn telefoon liggen (Samsung Galaxy S9). Ik heb de ingebouwde navigatie vanwege Android Auto nog niet gebruikt. De kwaliteit van de geüpgrade audio installatie is in mijn optiek sterk, met diepe bas en een goed gevoel van ruimte. Daarnaast is het geluid met de uitgebreide equalizer makkelijk naar smaak aan te passen.

Wat wel iets minder snel werkt is dat bij het opstarten van de auto een gebruikersprofiel wordt geladen (optioneel) dit duurt enkele seconden waardoor je niet direct naar navigatie of iets dergelijks kunt. Het is voor mij niet zo’n punt omdat ik nu gewoon eerst de motor start en dan mijn telefoon aansluit en gordel om doe, wanneer ik hiermee klaar ben is het gebruikersprofiel geladen. Android Auto gaat ook automatisch verder waar je de laatste keer gebleven was.

Waar ik het meest verbaasd over ben zijn de rijeigenschappen van de auto. De motor is best wel vlot en je kunt goed met het verkeer meekomen, invoegen op de snelweg en inhalen. Dit ondanks dat het maar een 1 liter driecilinder is. De auto is natuurlijk niet zo zwaar en de automaat helpt door het snelle terugschakelen mocht je opeens meer acceleratie willen. De betrouwbaarheid is natuurlijk nog even afwachten, maar ik heb nog geen hele slechte verhalen over deze motoren gehoord en ik denk ook niet dat een 1 liter driecilinder met 115pk en 200nm teveel vermogen is voor zo’n motor.

De motor is ook erg stil, maar heeft onder stevige acceleratie wel een leuk roffeltje i.c.m. een beetje turbo geluid. Onder normale acceleratie, en helemaal stabiele snelheden, hoor je hem eigenlijk niet, ook niet wanneer je 130km/h rijdt. Ook het wind- en bandengeluid is zeer minimaal. Dit had ik niet verwacht in deze klasse.

De automaat schakelt soepel en snel. Wel is de automaat bij het wegrijden soms iets minder soepel. Acceleratie en opschalen vanaf stilstand is erg goed en even snel invoegen op een rotonde is geen probleem omdat hier geen vertraging in zit of iets dergelijks. De motor maakt niet te weinig toeren door te vroeg opschakelen waardoor de motor/auto gaat trillen. Wel houdt de automaat bij hele lichte acceleratie de hoge versnelling vast waardoor de acceleratie in eerste instantie wel wat trillerig is. Dit gaat snel weg omdat je meer toeren maakt en ik vind het ook zeker niet storend.

Het bochtenwerk is prima. Zeer weinig zijwaartse overhang, wat ik niet had verwacht, en de grip is voldoende. Ik heb nog niet gehad dat de voorbanden onder acceleratie doorslippen bij nat wegdek, maar ik heb het gas ook nog niet vanaf stilstand vol ingetrapt. Remmen is stevig zonder dat het te abrupt is. De auto kan ook lang uitrollen, hierdoor kan ik vroeg het gas loslaten wanneer ik weet dat ik moet gaan stoppen. Wat ik hier wel iets minder voorspelbaar aan vind is dat de auto soms in de vrijloop gaat wanneer je het gas loslaat. Hier voel je totaal niks van, maar daardoor rolt hij nog verder uit door hem volgens mij uit de versnelling te halen. Ik kan echter niet goed voorspellen wanneer hij wel of niet in de vrije uitloop gaat bij gas los, dus dat is soms wat onhandig.

Het verbruik (na 2x tanken) is 1 op 17,85 (5,6l/100km) wat ik zeker niet slecht vind. Dit is inclusief stadsverkeer en 130km/h op de snelweg.

Kortom, tot nu toe erg tevreden en ik heb het gevoel dat de Skoda Scala als jong occasion in de juiste uitvoering een prima deal is. Ik zal een update plaatsen wanneer ik meer kilometers heb gemaakt en de auto zijn beurt heeft gehad.

Korte update na 5000km

  • 24.124 km

Korte update nu ik de auto ruim 4 maanden en 5.000km in bezit heb.

De auto bevalt nog steeds net zo goed als toen ik hem net had. Geen vervelende verrassingen of iets dergelijks (mag je ook niet verwachten met zo'n kilometerstand).

Het verbruik is nog een aardig stukje verbeterd t.o.v. de laatste update. De boordcomputer geeft over de afgelopen 5.500km een verbruik aan van 1 op 20,00 (5l/100km) en mijn app met het werkelijke verbruik geeft 1 op 19,21 (5,2l/100km). Dit is voornamelijk autoweg kilometers met een deel snelweg 130km/u. Dat vind ik een zeer goed verbruik voor een benzine auto. Wel zit er een flink verschil in verbruik tussen 100km/u en 130km/u, maar dit is geen verrassing. Is de snelheidsverlaging toch nog ergens goed voor ;)

Laatst ook een stuk gereden op de snelweg in het donker met een enorme stortbui. De auto bleef stabiel en voorspelbaar ondanks de enorme neerslag. Dit zal uiteraard ook met de banden te maken hebben (niet hele bijzondere banden hoor, Nexen N Blue). Ook merk je in het donker dat de full led verlichting toch wat meer zicht geeft dan halogeen of xenon.

Wanneer de auto zijn eerste beurt gehad heeft in oktober zal ik weer een update plaatsen.

Update na eerste onderhoudsbeurt

  • 32.378 km

Bij deze wederom een korte update. Ditmaal omdat de auto de 30.000km gepasseerd is en zijn eerste onderhoudsbeurt gehad heeft.

Zoals je zou mogen verwachten bij een auto van met deze lage kilometerstand, waren er geen bijzonderheden of gebreken bij de onderhoudsbeurt. Kosten regulier bij de dealer waren redelijk en het profiel op de banden was ook dik in orde. (4,7 mm voor 6 mm achter). Heb de banden wel van voor- naar achteren laten wisselen voor een gelijkmatigere slijtage.

Verbruik nog steeds dik in orde, wel is de auto iets minder zuinig nu de temperaturen zijn gedaald. Verbruik gemiddeld nog steeds sinds aanschaf 1 op 18.8 (5,3l/100km). Laatst ook een stuk in Duitsland gereden. Auto is mooi stabiel en nog steeds comfortabel bij 150km/h. Ook wordt deze snelheid (en wat meer) nog steeds best vlot bereikt. Echter zoals je mag verwachten is het verbruik dan wel een stuk minder goed (1 op 9).

Verder bevalt de auto nog uitstekend. Geen kraakjes, piepjes of andere afwijkingen. Ik vind het nog steeds een mooie en leuke auto om in te rijden. Wel had ik laatste voor het eerst dat het noodremsysteem een kleine rem actie uitvoerde toen ik in een parkeergarage reed waarbij het wegdek heel ruw was. Snap niet waarom het systeem dacht dat er geremd diende te worden, maar was verder niet heel hinderlijk.

Op naar de volgende onderhoudsbeurt bij 60.000km.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Scala

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.