en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Scala 1.0 TSI 116pk Greentech Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 25.826 km |
KM-stand laatst | 31.244 km |
Na lang twijfelen tussen twee kandidaat-auto’s heb ik vorige maand na een nadere kennismaking met twee auto’s de knoop doorgehakt.
Na lezing van vele reviews van diverse auto’s uit die klasse besloot ik te kiezen tussen een Ford Focus en een Skoda Scala. Die twee auto’s pasten het best bij mijn wensenlijstje en lagen qua prijs voor een 1-jarige occasion dicht bij elkaar. Vooral de reviews van de Focus spraken me aan vanwege het nadrukkelijk beschreven rij- en stuurplezier.
De proefrit in de Focus (een prachtauto in Titaniumuitvoering, veel opties en weinig kilometers) viel me zeer tegen. Het verwachte comfort en rijplezier herkende ik niet, terwijl ik me daar erg op verheugd had. Het reed goed, daar niet van, maar gezien de nadrukkelijk beschreven ervaringen in tests en reviews waren mijn verwachtingen hoog gespannen.
De Skoda Scala daarentegen voelde meteen comfortabel en degelijk aan en reed soepel met nauwelijks hoorbaar motor- en rijgeluid over diverse soorten wegen. De keuze was snel gemaakt.
Misschien speelde bij de beleving mee dat de voorgaande 3 auto’s óók Skoda’s waren…
De Scala is een Business-uitvoering met veel opties en in een kleur die ik erg mooi vind: Titan Blue metallic.
Zoals beschreven: de auto voelt en rijdt comfortabel en verhoogt het rijplezier méér dan ik had verwacht. Bovendien vind ik het ontwerp mooi. Nu is het afwachten of de auto voldoet aan mijn andere verwachtingen: betrouwbaarheid en zuinigheid. Hij is een precies jaar als lease-auto gebruikt en gezien de gekozen bestemmingen in de navigatie zijn er vooral grote afstanden mee gereden. Dat hoeft een auto geen kwaad te doen. Ik heb in meerdere Scala’s gereden en deze voelt, klinkt en rijdt hetzelfde als een nieuwe. Ik vertrouw er dus op.
De eerste tankbeurt was ook een positieve verrassing: ik had met 45 liter 824,3 km gereden. Dus 1 : 18,3. Dat viel dus zeker niet tegen. Ik ga ervan uit dat ik dit gebruik kan handhaven.
Indien er over een tijdje iets te melden valt over deze auto, zal ik een update schrijven.
Na bijna 5500 km heb ik de Scala beter leren kennen en de auto bevalt eigenlijk steeds beter. De bediening van de programmatuur heb ik goed onder de knie (de menustructuur heeft weinig verrassingen meer) en een lastig puntje, dat de motor weleens afsloeg wanneer het toerental onder de 1000 rpm kwam, weet ik nu meestal te voorkomen. Het kan soms heel lastig en zelfs gevaarlijk zijn.
Er zit soms een resonans in de kunststof kap bij de binnenspiegel maar dat is te verhelpen.
Over het algemeen is mijn rijstijl rustig maar soms moet de motor er bij bepaalde omstandigheden even stevig tegenaan en dan blijkt hij verrassend pittig. Dan moet er vaak wel terug geschakeld worden maar dat is geen enkele probleem en maakt het rijden juist leuk. De handbak schakelt overigens heel prettig.
De auto rijdt heerlijk comfortabel en soepel, tamelijk geruisloos en de geluidsinstallatie is erg goed en heeft uitgebreide instelmogelijkheden.
Het brandstofverbruik blijkt nòg lager te kunnen: deze week tankte ik na 948,1 km 47,56 liter: dat betekent 1 : 19,93. Dat had ik niet verwacht.
In de verbruiksmonitor neem ik de ritten met de caravan niet mee; overigens viel het verbruik me toen ook mee: tussen 1 : 13 en 1 : 14.
Kortom: nog steeds een tevreden rijder.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.