Skoda Roomster 1.2 TSI 63kW Ambition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Roomster 1.2 TSI 63kW Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 47.000 km |
Weer terug naar Skoda.
- 98 km
Na al eerder Skoda (Fabia) te hebben gereden zijn we na een uitstapje naar een Ford C-max weer terug bij Skoda. De nieuwe Fabia trok ons wel aan, ook gezien de prijs. De beenruimte achterin viel echter weer tegen. Dit was ook de reden dat we destijds onze Fabia uit 2005 hadden ingeruild voor de Ford. Het design, het is bepaald geen grijze muis, en de riante binnenruimte van de Roomster gecombineerd met de kwaliteit van Skoda trokken ons over de streep. De 1e indruk is weer als vanouds. Een slimme auto met leuke details. Verschuifbare achterstoelen, tassenhaakjes en vakjes. De 1.2 TSI lijkt echt geweldig. Na een proefrit bij Rijnwoud in Rotterdam en een goed bod op de Ford kochten we voor het eerst in ons leven een echte nieuwe auto.
Van bijgaande foto's zijn er enkele gemaakt bij de garage, 2 weken voor aflevering, en 1 foto is van na de aankoop. Het gaat echter wel om dezelfde auto ondanks het lichte kleurverschil.
Terug naar Skoda, een slimme zet?
- 2.500 km
De Roomster is inmiddels redelijk ingereden, ingezeten en smerig aan de buitenkant.
Staand naast de auto vraag ik me nog steeds af of ik het model leuk vind of niet. Gelukkig slaat de balans door naar leuk en ben ik blij dat het geen doorsnee auto is. Je ziet de Roomster amper op de weg dus je zou er zomaar een gevoel van exclusiviteit van kunnen krijgen, hetgeen voor dit geld best geinig is.
Laat ik beginnen met de buitenkant. De carrosserie is goed overzichtelijk en inparkeren is een makkie. De achterzijde stopt gewoon bij de achterruit. Waar ik bij de C-max altijd ruzie had met het inschatten van de lengte, slinger ik de Roomster met gemak in ieder parkeervak. De portieren gaan ruim genoeg open en de in- en uitstap zijn prettig. De verticale handgrepen van de achterportieren zijn vanuit cosmetisch oogpunt fraai maar als het sneeuwt zitten ze vol met sneeuw. Bij regen onstaat er op de zijruiten voor een stroom water die het uitzicht flink kunnen blokkeren. Ontwerpfoutje? In de auto blijkt dat de stoelen comfortabel zitten en goed steun geven. In veel auto's moet je met beide armen aan het stuur hangen maar in deze auto kan je linkerarm lekker op de handgreep van het portier leggen en de rechter mooi op de armsteun. Deze middenarmsteun (optie), met opbergruimte, zit prettig bij langere afstanden maar bij stadsverkeer zit hij bij het schakelen in de weg. Het zicht rondom is prima en de spiegels geven goed zicht. De gebogen lijn van de ruiten en de lage voorruit maken een intiem "stuurhuisje" van de Roomster. Nadeel is dat de lage voorruit het zicht op verkeerslichten vaak blokkeert. Met mijn beschaafde 1.80 mtr. is het links en rechts prima zitten. Het dashboardkastje? Nou, daar past een pakje brood in en wat kleine rommeltjes. Meer niet. Waarschijnlijk en hopelijk is de airbag die daarachter zit groot genoeg om de hele Roomster te vullen als het mis gaat. Onder de voorstoelen zit ook nog wat aan afsluitbare opbergruimte.
Achterin zit je als een vorst en kan ik zelfs de benen over elkaar leggen en redelijk languit zitten. De Roomster is zelfs onze eerste auto waarbij wij, als volwassenen, nog wel eens voor de lol achterin gaan zitten waarbij je steeds de neiging krijgt om ietwat hautain te gaan zitten wuiven. Het zicht achterin is riant en de hoodfruimte is geweldig. De kinderen willen de C-max niet meer terug. De stoelen zijn verschuifbaar en de leuning verstelbaar zodat de koters gewoon in slaap kunnen sukkelen zonder te hoeven "gumminekken". Achterin zit nog een lampje dat ruim voldoende licht geeft. Kofferbak is voor ons ruim genoeg en met de verstelbare achterstoelen is de inhoud goed te wijzigen. Maarreh, waarom is de middelste stoel niet verstelbaar in de lengterichting? De opbergvakjes in de kofferbak zijn klein maar voldoende voor lampjes o.i.d.
Zowel deuren als kofferklep en motorkap voelen solide aan. Onder de motorkap zit voor mij de grootste verrassing. De 1.2 TSI (63 kw) met een, naar mijn smaak, riant koppel. Het is een hele soepele motor die bij 120 km./h 2600 toeren draait. De C-max zat op 3800 toeren. Fijne motor die soepel en in alle rust zijn werk doet. Op de snelweg hoeft bij het inhalen niet te worden teruggeschakeld want er zit genoeg versnelling in als je in zijn 5 rijdt. Het benzineverbruik valt me nog wat tegen. Meestal zit ik volgens de boordcomputer op 7.5 liter per 100 km. Net als de grotere en zwaardere C-max. Moet ik er wel bij zeggen dat de 1.2 TSI uitnodigt tot vlot doorrijden maar nu ik hem een tijdje heb ga ik maar eens met de schakelindicator rijden. Wie weet wat dat gaat schelen. De wegligging is stevig en betrouwbaar en is vergelijkbaar met die van de Peugeot 406 break die ik ooit had. Dat is dus een dik compliment! Sturen en schakelen gaat soepel.
Voorlopig zijn we dus dik tevreden over de, helaas ondergewaardeerde, Roomster en zijn we blij dat we weer een Skoda rijden.
Regen en nano.
- 6.000 km
U ziet, wij zijn niet zo van die kilometervreters maar we rijden nog steeds met veel plezier in de Roomster. In Nederland volslagen ondergewaardeerd maar in Duitsland blijkbaar niet want recent stonden we op een Nederlands parkeerterrein ineens tussen 3 Duitse Roomsters. Een weinig boeiende mededeling maar ik vond het wel grappig.
Het grootste ergerpunt van mijn Roomster was toch wel dat bij regen er zich een stroompje water op de linker- en rechtervoorruit ging vormen. Dit stroompje bevond zich precies op kijkhoogte en belemmerde het uitzicht. Ergens op Autoweek las ik iets over nano-technologie i.c.m. deze kwaal, dus bij Halfords 2 doekjes gehaald en beide ruiten ingesmeerd. Voila, probleem opgelost! Je moet het natuurlijk wel regelmatig even bijhouden maar deze truc werkt.
Verder rijdt de Roomster tot volle tevredenheid en blijkt het ook nog eens een geweldige verhuis-, grofvuil-, en kampeerauto te zijn. Binnenkort op vakantie dus kan de review weer worden uitgebreid.
Vakantie
- 9.182 km
Zo'n 2.500 km. gereden tijdens onze vakantie en geen problemen ondervonden. De 1.2 had geen enkele moeite met de bagage voor 4 personen waardoor, zoals altijd eigenlijk, terugschakelen van 5 naar 4 om in te halen helemaal niet nodig is. De bagageruimte is ruim genoeg waardoor we nauwelijks boven de rugleuning uitkwamen. Een dakkoffer is al helemaal niet nodig. Landkaarten laten zich slecht opbergen. Alleen in het portiervak passen ze. Vind ik wel een nadeel.
Wat me wel opviel was het geblaas van een ventilator als het warm is. Zeker de eerste 5 km. heb je het gevoel met een dikke blazende motor rond te rijden. Zit hem natuurlijk in de airco en het zal wel zo horen.
De nano-behandeling van de zijruiten (voor) werkt heel goed. De vervelende waterstromen zijn verdwenen maar wat er voor terug is gekomen is dat de zijruiten aan de buitenzijde beslaan als de ventilatieopening op de ruit gericht staat. Dit gebeurt alleen als de airco aan staat en is natuurlijk eenvoudig te verhelpen. Wij hebben weer fijn rondgetoerd met onze Roomster en zijn er heel tevreden over. Voor ons is het ook weer eens de leukste auto sinds jaren die met enige regelmaat ook nog eens bekijks heeft. Kom daar nog maar eens om met een modale Vinex-middenklasser.
Omdat de Skoda Fabia (2005) vlug last had van cuppende banden heb ik vorige week de wielen van voor naar achter omgezet. Hier kreeg ik gauw spijt van want tussen de 80 en 100 km./h zat ik met een trillend stuur. Na een paar 100 km. is het nu over en rijdt hij weer net zo stabiel als voorheen. trouwens, opvallend veel Audi onderdelen in zo'n Roomster als je tijdens zo'n wielenwissel eens lekker door de auto gaat zoeken. VW wist, en verwachtte ik maar Audi was nieuw voor me.
Op andere reviews lees ik vaak dat veel mensen de ruimte tussen hoedenplank en rugleuning achterbank te groot vinden. Nou, met de huidige stortbuien blijkt het altijd weer handig. Iedereen duikt met natte jas en paraplu de auto in en steekt de natte bende mooi door deze opening de kofferbak in.
TSI-problemen
- 16.000 km
Onlangs viel me een paar keer op dat ik bij het starten een korte ratel hoorde, alsof de koppeling niet goed was ingetrapt waardoor de bak even ratelde. Door de berichten in Autoweek vermoed ik nu dat dit ook een distributieketting verhaal gaat worden. Ik heb een mail gestuurd naar de dealer waarbij ik toch wel steeds achter antwoord aan moest. Uiteindelijk bestond hun aanbod uit "luisteren en kijken" of de ketting nog goed is. Preventief vervangen mag niet van de fabriek schreven ze me. Een -cc mail naar Skoda NL/PON werd daar gelijk opgepakt en mijn verhaal is in behandeling. Ik heb hier een goed gevoel bij en wacht maar even af. De garantie loopt nog 5 maanden dus het zo mooi zijn als alles in die tijd kan worden aangepakt.
Verder is de Roomster nog steeds een plezier om mee te rijden. Het verbruik is wat aan het afnemen. Ennuh, verbeeld ik me het nu of ga je ze meer zien op de weg?
Inmiddels van PON begrepen dat mijn Roomster nog is voorzien van de "oude" ketting en dat hier geen actie op hoeft te worden ondernomen. Wel stond er nog een werkplaats actie van de turbo open die ik binnenkort bij Hamers in Voorschoten kan laten uitvoeren. De after-sales van de dealer waar ik hem kocht was nogal kortaf dus ik ben blij dat ik bij Hamers terecht kan.
2 Jaar verder
- 22.000 km
Verrassend hoe snel 2 jaar om is. 2 Jaar geleden kochten we onze Roomster en de garantie liep gister af. Vorige week bij Skoda een jaar garantieverlenging cq. verzekering bijgekocht. Ik heb nog even getwijfeld want de voorwaarden stonden bol van zaken die niet werden vergoed maar wat er wel werd vergoed werd niet echt duidelijk vermeld. Gezien het gedoe met de kettingen van de TSI-motoren toch maar even in de buidel getast.
Verder bevalt de Roomster uitstekend. Op vakantie flink gereden en ook weer met volle bepakking is er geen vuiltje aan de lucht. De kofferbak is riant genoeg voor 4-persoonsbagage.
De Roomster heeft zich de afgelopen 2 jaar bewezen als een gedegen auto met een afwijkend design (aan de buitenkant, dan) waardoor je toch steeds het gevoel hebt iets aparts te rijden.
4 Jaar verder en inruilen?
- 45.000 km
De Roomster bevalt nog steeds uitstekend. Het is voor ons de ideale gezinsauto en het feit dat je meer Bentleys dan Roomsters op de weg ziet maakt het ook nog eens leuk om er in te rijden.
Recent viel er een brief van de lokale Skodadealer op de deurmat met daarin het bericht dat wij als trouwe Roomster rijder konden profiteren van 3.000 korting op het duurste model Roomster en 4.000 euro op de overige Roomsters. Nieuwe auto's! Skoda raakt de Roomsters aan de straatstenen niet kwijt in Nederland dus ik snapte dit aanbod wel.
Eenmaal bij de dealer in gesprek bleek dat er alleen maar Roomsters Drive (het duurste model) in voorraad waren. Van de overige modellen was niets in voorraad en de actie gold alleen maar op de voorraadmodellen.
De rijklaarmaakkosten (alsof een bankenleverancier ook zitklaarmaakkosten hanteert) waren 800 euro. Op de website van Skoda staat 670 euro.
Gezien de 9.000 euro die we nog terug krijgen bij inruil bleek de stap voor deze "geweldige" aanbieding voor ons te groot. We rijden nog maar een tijdje door! En da's geen straf, trouwens. Al met al wel een rotgevoel overgehouden aan deze "actie" omdat "simply clever" meer op de trukendoos van de dealer van toepassing lijkt te zijn.
Beurten, onderhoud en dagelijks gebruik hebben geen bijzonderheden opgeleverd dus voor ons is het een betrouwbaar karretje.
Bonk
- 47.000 km
We rijden nog steeds met veel plezier in onze Roomster. Er zijn geen problemen. 1x Ging een voorportierraam niet meer open maar toen we het terrein van een Skoda dealer opreden, werkte het raam weer.
Inmiddels nieuwe banden rondom. Zijn Michelins geworden voor iets meer rijcomfort.
Uitermate ergerlijk is de "bonk" ergens voorin achter de middenconsole (gezien vanaf de bestuurdersstoel) als ik een drempel op rijd, hobbels in de weg heb of snel naar links stuur. Alsof er 2 terracotta potten tegen elkaar rommelen.
Inmiddels hebben er 2 garages naar gekeken, 3 wegenwachters uit mijn kennissenkring en wat slimme vrienden maar we vinden het niet. Stabilisatiestangen, torsiedingen en ga zo maar door, alles zit vast. Ik erger me 6 slagen in de rondte maar ik zal er mee moeten leven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.