Skoda Rapid 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Businesslin (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rapid 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Businesslin |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
DE KEUZE
- 750 km
Inmiddels heb ik al vele reviews gelezen op Autoweek en mij af en toe verbaast over de negatieve reviews. Hierover later meer.
VORIGE AUTO
Mijn vorige auto was een Toyota Prius. Aangezien ik van baan wisselde was ik verplicht in deze pool auto te rijden.
De auto had enkele nadelen:
- de looks, dit hoef ik niet te onderbouwen :)
- het gillende geluid met het optrekken wat alles om je heen overstemt
- de kofferbak, te klein
- de wegligging, niet al te best zeker niet met nat wegdek.
Postief aan de Prius:
- het onderstel. Alles werd netjes weggewerkt en je kon met een behoorlijke snelheid over drempels. Met de 2 kids op de achterbank was dit ook wel zo prettig.
DE KEUZE
Van mijn werkgever moest ik een diesel auto uitzoeken.
De nieuwe auto moest voldoen aan een aantal eisen:
- Voldoende geïsoleerd
- Kofferbak moest voldoende zijn voor bagage voor 2 kinderen + vrouw
- Zuinig
- 14% zou mooi zijn maar niet noodzakelijk, de auto moest vooral leuk rijden.
- Manueel of automaat maakte me niet zoveel uit.
- Een goed werkend Navigatie systeem
De nieuwe Skoda Octavia was nog niet beschikbaar. Na een aantal keer de reclame op TV te hebben gezien was ik gecharmeerd van de Skoda Rapid. Een auto die tussen de Fabia en de Octavia geplaatst zou worden, een tijdloos design (mijn mening), met een behoorlijke kofferbak voor een instapprijs van 15.000 euro. Te mooi om waar te zijn?
Uiteindelijk toch voor een benzine auto kunnen kiezen. Het verschil tussen benzine en diesel is bij deze auto wel heel erg groot. Het verschil in lease prijs was ruim 125 euro. De auto was op papier ook zuinig. Ja de benzine versie 1.2 TSI met 105 PK zou het worden! De auto kost 21.000 euro. Dan heb je de meest luxe uitvoering. Goedkoper kan ook maar dan lever je iets aan opties in of kun je met de 1.2 TSI met 86 PK uit te voeten.
EERSTE INDRUK
Het eerste wat opvalt aan een Skoda is de binnenruimte. Het filmpje op Autoweek over de Rapid zegt genoeg. Als zelf Roland Tameling achter zichzelf kan zitten dan is het een ruimte auto :)
Of je nu een Skoda Fabia Combi gaat zitten(auto welke ik reed voor de Prius), een Octavia of een SuperB de binnenruimte is altijd zeer ruim. Ook de Rapid heeft zeeën aan ruimte. Niet alleen voorin, achterin maar zeker de kofferbak. Met maar liefst 550 liter kofferbak is deze echt enorm en meer dan de Skoda Fabia Combi of ja zelfs een "grotere klasse" zoals de razend populaire Renault Mégane Station.
De 17 inch licht metalen velgen staan de auto erg goed! Wat minder goed staat zijn de trommel remmen. Dit staat erg zielig! De 1.2 TSI is niet leverbaar met rondom schijfremmen. Dit is bij de Seat Toledo (bijna dezelfde auto met een andere badge) wel leverbaar.
Zelf heb ik voor de kleur uit de commercial gekozen namelijk de Denim Blue Metallic. Dat is een keer wat anders dan het standaard lease gamma: grijs, zwart en wit.
Het dashboard, navigatie ziet er allemaal prima uit. De sport stoelen zitten stevig en voortreffelijk.
EERSTE KILOMETERS 750 KM
De prestaties zijn dik in orde, de auto komt lekker met het verkeer mee en inhalen is geen enkel probleem. Een versnelling terug is niet nodig en dan is de auto nog niet eens ingereden.
De eerste test rit komt met gecombineerd verbruik, snelweg en N wegen, uit op 1 op 16. Wat mij betreft een prima begin. Uit ervaring met het inrijden van auto's weet ik dat dit alleen maar beter kan worden.
Over het onderstel is al veel gezegd. De Skoda is wat hard geveerd. Dit mag de pret niet drukken en is met name goed te merken op klinker wegen en rotondes. Het geeft ook het gevoel dat je met een sportieve auto onderweg bent.
Het navigatiesysteem is heel eenvoudig te bedienen d.m.v. touchscreen. De meeste nieuwe wegen worden ook netjes herkent en de file informatie (TMC) werkt prima.
Eerste indruk van deze Skoda Rapid is vooralsnog prima!
Inmiddels 60.000 KM
- 60.000 km
WATER
Inmiddels heb ik er 60.000 KM opzitten. De eerste 2 beurten zijn uitgevoerd.
Het eerste probleem met deze auto heb ik gehad rond de 20.000 KM. Na veel regen ineens water in de deur. Dit was behoorlijk irritant en klotste werkelijk alle kanten op dat zelfs de radio op volume 10 moest. Toch maar even langs de dealer! De ontwatering gaten in de deuren waren het probleem. Na een aanpassing zou het probleem opgelost moeten zijn. Met de vraag of het nog terug zou komen was het antwoord: NEE.
Nu 40.000 KM verder kan ik melden dat het probleem inderdaad niet is teruggekeerd. Overigens kwamen uit de 2 standaard beurten geen additionele kosten.
VERBRUIK
Veel nieuwe Skoda's op te weg maar dan met name de Skoda Octavia. De Skoda Rapid kom ik maar zelden tegen. Als ik een Skoda Rapid in het wild zie dan is het vaak de korte hatchback, Audi A3 look a like. Deze versie is duurder en kleiner maar is populairder door de hatchback vorm i.p.v. sedan vorm.
Het gemiddelde verbruik ligt inmiddels rond de 1 op 17, prima dus! Uitschieters naar 1 op 18 heb ik ook al gehaald. Beneden de 1 op 15 lijkt met deze auto bijna onmogelijk! De verbuikcijfers zijn gebaseerd op 70% snelweg (veel file), 20% N wegen en 10% stads verkeer.
Zelf ben ik geen snelle rijder maar ook geen langzame rijder. Met een fluwelen voetje en weinig file moet waarschijnlijk de fabrieksopgave van 1 op 20 waargemaakt kunnen worden.
RUIMTE
De kofferbak is ruim voldoende gebleken. Nog nooit zoveel spullen mee kunnen nemen. Met de Kids (inmiddels 3) en vrouw op vakantie is geen enkel probleem. Erg handig is de mat achterin de kofferbak. Standaard heeft deze een stoffen kant en een met rubber. Ideaal voor het meenemen van de kinderwagen die door de blubber is gereden.
Ook lange dunne voorwerpen zijn ideaal te vervoeren door middel van het skiluik. In het midden van de achterbank zit het skiluik verwerkt welke opgeklapt kan worden waardoor lange voorwerpen vervoerd kunnen worden.
De ruimte op de achterbank is wel te krap gebleken voor 3 kinderen. Wanneer we met het hele gezin weggaan dan zit mijn vrouw tussen de 2 kinderstoelen in. De derde kinderstoel staat dan op de voorstoel. Hier is helaas weinig aan te doen :( Maar hier is wel goed te merken dat het segment waarin deze auto is geplaatst geen C-segmenter is. De Skoda Rapid is breder dan de Fabia II maar weer een stuk smaller dan een Renault Megane of Skoda Octavia. In de lengte van ca. 4,50 meter is het wel een C-segmenter.
ONDERSTEL EN WEGLIGGING
Aan het hardere onderstel ben ik inmiddels meer dan gewend. Met hogere verkeersdrempels is het afremmen zodat de je geen harde klap krijgt. Voor de rest vind ik de auto comfortabel.
Wat ook opvalt in positieve zin is de wegligging. De auto ligt als een blok op de weg. Zeker wanneer de hulpmiddelen worden uitgeschakeld kun je behoorlijk leuk rijden met deze auto en met piepende banden over een rotonde heen.
NEGATIVITEIT OVER DE RAPID
De negativiteit over deze auto begrijp ik niet echt. Het onderstel, geluid van de kofferbak, windgeruis, harde kunststoffen welke zijn gebruikt voor het dashboard, te dure auto?
- De kofferbak is alleen maar praktisch en maakt geen herrie.
- De auto is ook heerlijk stil van binnen.
- Harde kunststoffen worden inderdaad gebruikt maar ik slaap er toch niet op? De kun stoffen zien er prima uit dat vind ik belangrijker.
- Te duur vind ik de auto ook zeker niet. Een C4 Cactus of Hyundai i30 Station vallen in dezelfde prijs categorie. En de Skoda Rapid heeft dan zeker een betere wegligging, meer interieur ruimte en al helemaal meer kofferruimte.
Als er wat negatiefs opvalt aan de auto is het de besparing op enkele onderdelen:
- Geen spiegel in de zonneklep bij de bestuurderszijde.
- Enkel de portieren voor te kunnen bedienen vanuit de bestuurderszijde en niet achter (schijnt overigens in 2014 te zijn aangepakt en de knoppen zitten er nu wel).
Als dat nu alles is?! Al met al ben ik dik tevreden met deze auto!
De 124000 KM voorbij
- 124.000 km
De Skoda Rapid heeft inmiddels dik 60000 kilometer meer op de teller. De extra kilometers zijn nagenoeg probleemloos afgelegd. Ik heb 2 keer een lekke band gehad waarvan 1 keer een klapband linksvoor op de snelweg. De auto kon ik keurig aan de kant zetten ondanks dat ik 130 kilometer per uur reed. Dat geeft een veilig gevoel.
Nog steeds bevalt de auto prima. Laatst een tijd in België geweest. Dan is toch het harde onderstel, welke er gevoelig is voor oneffenheden, een nadeel. In Nederland heb ik daar behalve drempels en af en toe een klinkerweg geen last van. Je raakt er echt min of meer aan gewend.
Toch 3 kinderstoelen achterin
Hoewel ik eerder in mijn verslag had vermeld dat er geen 3 kinderstoelen achterin paste is het toch gelukt. Voor toekomstige vaders en moeders met een derde op komst is het wellicht interessant te melden dat op basis van een "Römer Eclipse" (9 tot 18 kg) in het midden en twee "Nania Racer SP" (tot 36 kg) aan de linker en rechter kant.
De stoel in het midden is een wat grotere auto stoel en wanneer deze in een van de hoeken staat past het niet.
Het is wel net aan maar het past. Om de gordel vast te maken is het wel fijner om meer ruimte te hebben. Met een zit verhoger in plaats van een grote auto stoel moet het sowieso geen probleem zijn. De breedte van de auto maakt vaak niet eens uit het gaat om de indeling van de achterbank en de deurpanelen.
GEMIDDELDE VERBRUIK TOT NU TOE
- 124.000 km
De auto is door de tijd heen zuiniger gaan rijden. Nog steeds is het zo dat in de winter de auto een stuk minder zuinig is.
In de winter is het gemiddelde verbruik 1 op 16,2. In de lente en zomer is het gemiddelde verbruik 1 op 17,5.
Beste waarde tot nu toe is 1 op 18,8. Slechtste waarde 1 op 15.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Rapid SPACEBACK 1.2 TSI BUSINESSLINE PRO / Cruise Control /
- 2014
- 139.579 km

Skoda Rapid Spaceback BWJ 2015 1.2 TSI 105 PK Greentech Elegance TREKHAAK / CLIMA/ CRUISE / STOELVERW. / PANORAMADAK / LMV / PDC
- 2015
- 127.807 km

Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Greentech JOY
- 2017
- 134.170 km