Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2006)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf151.000 km
KM-stand laatst214.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 151.000 km

18-9-2011
Na heel veel zoeken op internet en bij lokale autobedrijven uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor een Skoda Octavia Combi Elegance 1.9tdi. Hiervoor hebben we 5 jaar lang gereden met een Nissan Primera station op lpg. De ruimte hiervan beviel goed dus zijn we weer voor een station gegaan. Op zich weinig problemen gehad met rijden op lpg maar zo'n turbo diesel rijdt toch wel heel lekker. De Skoda blijkt een zeer ruime station waar de wandelwagen makkelijk in past. Ook heeft de auto 10 airbags en dat geeft een veilig gevoel. De kwaliteit van de auto voelt zeer goed. Alle knoppen en schakelaars werken en voelen aan of ze dat blijven doen. De auto heeft veel luxe dingen die ik in mijn vorige auto nog niet had zoals een lichtsensor, regensensor, cruisecontrol, gescheiden climatcontrole, geintegreerde radio enz. Ook de motor bevalt prima. Hij voelt krachtig aan maar rijdt ook heel zuinig als je je rijstijl aanpast. De boordcomputer geeft op de eerste tank een gemiddeld verbruik van 1 op 18. We rijden veel in de randstad dus dat is heel netjes. Helaas al wel een keer pech gehad met starten. Dit tot veel plezier van mijn broer die bij VW zweert. De garage is bij mij thuis de auto komen ophalen en uiteindelijk bleek de accu kapot te zijn. Dat valt de auto niet aan te rekenen dus pakken we de draad met vol vertrouwen weer op. Zoals gezegd de auto rijdt prima. Veel trekkracht bij lage toeren en lekker stil op de snelweg. Al met al erg tevreden tot nu toe.

eerste ervaringen

  • 152.000 km

23-9-2011
Na diverse korte ritjes eindelijk een wat langere rit kunnen maken. Ik moest in DL zijn en ben lekker na de spits met een volle tank en 3 passagiers vertrokken. Nu had ik al wel vaker gelezen dat de Skoda een zuinige auto is en gelukkig blijkt dit echt te kloppen. Over een afstand van 500km bijna 1 op 20 gemiddeld met 3 passagiers is heel netjes. In DL nog even wat harder gereden tot 170 kmph. Dan gaat het verbruik natuurlijk hard omhoog. Belangrijk vond ik vooral dat de auto nog heel stabiel aanvoelt. Mijn vorige auto was veel instabieler bij hogere snelheden maar de Skoda ligt als een blok op de weg. Hij kan nog wel harder maar voor de passagiers lekker de cruise control op 120 gezet. De passagiers waren trouwens vol lof. Het geluid in de auto blijft lekker achterwege en ruimte genoeg voor de benen en de bagage.

update

  • 157.000 km

Ik ben nu een paar maanden verder sinds de aanschaf en de auto bevalt prima. Wel minder km's gemaakt dan voor een diesel rendabel is maar het maakt niet veel verschil uit t.o.v. benzine. De auto rijdt 1 op 18 met veel korte stukjes en hij is niet heel zwaar 1300 kilo dus je zit sneller op het omslagpunt. De Skoda rijdt super en de 1.9 tdi is heel soepel en toch ook heel snel als je wilt. De Skoda nodigt vooral uit om rustig te rijden en dan kom je heel ver op een tank. Ik kijk nu al uit naar een trip Zuid Frankrijk van de zomer. Het moet te doen zijn op 1 tank van 55 ltr met 1 op 22 op de rijksweg. Het enige wat vervelend is is een kleine rammel van de verwarmingventilator. Is misschien net een vennetje wat aanloopt maar dan moet heel het dashboard eraf. Als de vertalatiknop op nul staat hoor je het niet en anders af en toe een rateltje is voor nu prima mee te leven. Ik wacht nog even met de knip trekken tot een beurt dan combineer ik het wel.

1 jaar verder

  • 166.000 km

We zijn nu 1 jaar verder met onze skoda en het is allemaal probleemloos verlopen. Het enige probleem is eigenlijk dat we door omstandigheden minder km maken dan voorheen nml 15000 per jaar en dat schijnt te weinig te zijn voor een diesel. Als ik zelf echter reken en hetzelfde type auto als benzine neem dan maakt het niet veel uit en zo'n diesel rijdt echt lekker. Mocht ik hem nu in ruilen dan moet ik genoegen nemen met veel afschrijving dus we rijden lekker door. We hebben de ruimte nog nodig en misschien komend jaar iets meer tijd om de fietsen wat vaker op te laden voor een mooi tochtje door bv Limburg. De trekhaak komt dan mooi van pas. Ik haal een verbruik van 1 op 17,5 met heel veel korte stukjes a 10 km door de randstad. Gezien dat beeld een keurig verbruik. Alleen op de snelweg haal je makkelijk 1 op 20. Bij de apk alleen wat filters, lampjes en olie vervangen en voor de rest helemaal prima. Volgende beurt bij 180000 dus waarschijnlijk over een jaartje. De auto voelt echt heel goed aan. Alle knopjes werken en er kraakt niets. Ik kijk bijna altijd wel uit naar een andere auto maar in deze prijsklasse heb je niet veel beter. Hiervoor had ik een Primera welke ook heel goed was maar de stoel bv veel minder. In de Skoda kan deze veel beter versteld worden en zit ik veel beter met mijn 190 cm. Laatst met vakantie echt zo wat heel de inboedel meegenomen en dan waardeer je toch wel zijn ruimte tov een prius welke meer bij mijn rijpatroon past. Voorlopg toch maar door met de Skoda gezien de wandelwagen buggy speelgoed racefiets fiets van de vrouw enz. En natuurlijk het genot van de kwaliteit van de Skoda. Mede dankzij het onderhoud bij mijn vaste adres auto Jaki te Schiedam, prima service.

update

  • 171.500 km

Ik ben altijd wel een calculerende autorijder op het gebied van kosten. Zoals valt af te lezen aan deze review maak ik niet heel veel km voor een diesel. Toch bevalt de auto prima want buiten de hoge wegenbelasting van €1300 per jaar is het in het verdere gebruik een voordelige auto in zijn soort. De betrouwbare sterke 1.9 tdi is zuinig en er gaat niets stuk aan de auto. Soms lees ik andere reviews en dan loopt het onderhoud hard op. Naast de vaste beurten bij een goede garage heb ik nog geen enkel mankement gehad. Als je rustig rijdt op de snelweg dan is 1 op 22 prima te halen Geef je gas dan loopt dat wat op maar het blijft zuinig. Ook is de auto echt vlot. Je zit snel op de 180 en dan heb je nog over Nu vind ik dat zelf niet zo relevant maar hij kan het wel. laatst in een 308 gereden welke een stuk nieuwer is dan mijn auto maar dat ws niet te merken. Veel minder souplesse en alles rammelt, maar vooral ik kan er niet goed in zitten met mijn 190cm en dat kan ik in mijn Skoda wel. Voelt gewoon als veel meer auto. Op naar de volgende apk. Ik heb er alle vertrouwen in en ga nog jaren doorrijden.

update

  • 179.000 km

Weer een paar duizend km verder. Niet zo heel veel gereden in vergelijking met andere diesel bezitters. Maar ik heb totaal geen spijt van mijn keuze. De 1.9 tdi rijdt heerlijk en ik sta niet vaak bij de pomp. laatst in een veel nieuwere 308 gereden maar ik zou niet willen ruilen. Soms wordt het duitse saaiheid genoemd maar ik waardeer die afwezigheid van kraakjes en rammels wel. Ook is de souplesse van de motor prettig. Komende maanden staan erritjes naar deVogezen en Italie op het programma. Daarvoor nog even een klein beurtje en dan kunnen we lekker op pad. Ik ben meer een rustige reider maar ergens overweeg ik om de auto te laten chippen gewoon voor de extra kracht en betere afstemming van de motor. Maar daar benik nog niet uit Wel heeft iemand met weinig hobby,s een kras op de motorkap gezet. Niet heel diep dus misschien nog iets aante doen voor een redelijk bedrag.

Verbruik is nu 5.5 per 100 km met veel korte ritjes van max 20 km dus dat is prima. Geen enkele reparatie of storing dus een tevreden skoda rijder.

goede keuze

  • 187.000 km

De Skoda heeft zich de laatste tijd van zijn beste kant laten zien. Naast auto liefhebber mag ik ook graag racefietsen en dan vooral in de heuvels/bergen. In juli samen met mijn broer een weekendje Vogezen en dan is de Skoda op zijn best. Achterbank plat en twee racefietsen erin. Tank vol en heerlijk cruisen over de snelwegen. Als de motor goed warm is hoor je hem veel minder en hij rijdt steeds beter. Mijn broer heeft een nieuwere Touran 1.2 tsi maar kwa kracht was hij toch wel onder de indruk van zo'n turbo diesel met 250 nm voor een wagen van 1300 kg. Zoals eerder gezegd heb ik overwogen om de motor te laten chippen naar 130 pk met 340 nm voor € 300. Toch heb ik dat (nog) niet gedaan. Eigenlijk is het bij normaal gebruik niet nodig. Naar de Vogezen de cruisecontrol op 140 en dan 1:18 is gewoon heel goed. En als het heuvelop gaat houdt hij makkelijk het tempo vast. Misschien is het ook wat je gewend bent maar voor mij is het eigenlijk prima. Op jaarbasis gaan we de 25000 km halen dus de keuze voor diesel is ook goed geweest. Laatst de auto laten keuren met een grote beurt erbij en geen enkel raar mankement gevonden. Alleen de remblokken vervangen en een klep schoongemaakt die vol met roet zat. Is een logisch gevolg van de korte ritjes. Ik ben een calculerende auto rijder die wel ruimte nodig heeft voor flink wat bagage op zijn tijd. Dan is deze station een prima keuze. Ook kan ik slecht tegen kraakjes en vage piepjes en die zijn gelukkig geheel niet te horen. In autotesten lees ik vaak dat Skoda net wat minderen materialen gebruikt dan VW. Dat zal best als je er heel erg op let maar ik ben dan niet zo heel erg gevoelig voor. De knopjes zitten vast en doen het en er rammelt niets. Ook is de ergonomie super. Dat is de VAG wel toevertrouwd. In de Nissan was dat minder. Misschien gemaakt met de kleinere mens als uitgangspunt. Ik ben 190 en de stoel hoeft geeneens helemaal naar achteren. Wat jammer is dat de radio/cd speler geen mp3 herkend. Maar goed dat is de auto niet aan te rekenen en met een speakertje op mijn smartphone komen we er ook.

update okt 2014

  • 214.000 km

De Skoda is nog steeds in ons bezit en we zijn erg tevreden. Afgelopen augustus de eerste grote kosten gehad aan onderhoud te weten distributie riem waterpomp 2 nieuwe banden rubbers vervangen bij het achterwiel olie div filters en een nieuwe apk. De kosten waren totaal € 1300 dus dat deed even zeer. In verhouding echter vraagt de Skoda weinig onderhoud want er is in de afgelopen 3 jaar niets stuk gegaan. Het is starten beetje nagelen en nadat de motor warm is rustig met veel comfort rijden. Met een volle tank rijden we meer dan 1000km dus dat is tov onze vorige auto op gas veel minder vaak tanken. De brandstofkosten zijn ongeveer gelijk met deze diesel 1 op 18 en de nissan reed 1 op 9 excl af en toe op benzine rijden. De wb is wel hoger dan bij een g3 maar ik heb nu geen extra kosten als kleppen afstellen en de lpg pomp vervangen.

Op de wat langere ritten afgelopen periode naar Italië en de Ardennen is de 1.9 tdi echt in zijn element. Bij 130 kmph is het verbruik 1 op 17. Ga je echt je best doen door 100 te rijden dan daalt het verbruik naar 1 op 22.

Het sterkste punt is de ruimte. Mijn zwager heeft een a4 en ja dat ziet er allemaal net wat luxer uit maar het kost dan ook het dubbele. En dan zit je als volwassene krap op de achterbank en de bagageruimte is ook flink kleiner.

Ik heb al diverse auto's gehad waaronder een aantal Japanse. Die waren ook niet stuk te krijgen. Alleen zit ik daar met mijn 1.91 en 95 kg nooit echt goed in. De Skoda zit echt super. De stoel kan ver genoeg naar achteren, de meters zijn goed te zien, het stuur staat prettig enz gewoon een top ergonomie voor mij.

Als particulier blijft de € 1380 wb wat zeer doen maar per saldo is het niet duurder dan menige andere gezinsauto op benzine. We blijven dus lekker doorrijden met onze trouwe octavia tenzij het onderhoud op eens erg op gaat lopen maar dat verwacht ik niet gezien de andere reviews.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.