Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Ambition Businessline (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI Ambition Businessline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 38.000 km |
De kop is eraf.
- 2.500 km
Zo, de eerste kilometers zitten erop in de nieuwe Lease Octavia. En zoals verwacht rijdt hij gewoon goed. Maar niet beter dan de focus, vorige model. Alles zit er op en eraan, ook een navi. Je kan spreken van een complete auto, het vermogen (105 pk) is voldoende, de straatstenen worden niet bepaald gelanceerd, maar je komt vlot mee.
Uiteraard nog geen problemen gehad. Eerste indrukken:
Plus.
-Ruim.
-Veel opbergruimtes.
-Voelt robuust.
-Goede afwerking.
-Cruise control werkt goed.
-Zuinig.
Min.
-Motorgeluid bij lage toeren.
-Geen reservewiel.
-Achterportierramen hebben handbediening.
-De Navi (Amundsen) geeft een erg dikke routestreep, zit daarmee zichzelf in de weg, ook bij volledige zoom(!)
Verder mis ik natuurlijk mijn voorruitverwarming, maar dat zit volgens mij alleen in een Ford(?)
De auto geeft geen krimp, of je nou in de toerenbegrenzer duikt, of een noodstop maakt (allebij al meegemaakt) hij doet het en blijft het doen.
Tot nu dus tevreden.
Nu we elkaar wat beter kennen
- 7.500 km
De Octavia is nu goed op gang. De conclusie is (nog steeds) dat het een fijna bak is, een harde werker, niets is teveel. Ben er content mee. Vreemd was dat er een fluittoon ontstond bij 130km/h, een natuurlijke snelheidsbegrenzer, zou je zeggen, maar nee, een aeordynamische onvolkomenheid. Dat bleek na zoeken op het Skoda forum; onder de grill zit een kier die het fluitgeluid veroorzaakt (!). Ik heb het opgelost, net als de uitvinder, met een stuk anti-tochtstrip, en het blijkt afdoende.
O ja, nog een puntje, wat niet op de auto is af te schrijven: Een regulieren bandendruk meting gaf me een druk van 2,9 Bar, ik dacht dat de meter ernstig afweek, maar nee, alle banden stonden op die druk! Dus afgelaten naar 2,2/2,1 en de auto rijdt meteen ook rustiger. Dus vanaf nieuw te hoog in druk.
Verder rij ik gewoon verder, ook met de hond, die springt zonder twijfel in de gigabak, we met opstaande rand, maar daar draait ze haar poot niet voor om. Wat die hond wel jammer vind is het hondenrek wat ik erin gezet heb, origineel Skoda, 112 euro, goedkoper dan op Marktplaats(!). Inbouwen moest met een gepast klapje her en der, want de maatvoering was niet perfect (auto of rek was niet 100%), maar hij zit er goed in. Scheelt ook een lading haren op de achterbank, want ze kan niet meer met de kop eroverheen hangen.
De Cruisecontroll is trouwens perfect, zo naadloos als deze regelt, heb ik het nog niet eerder meegemaakt, simpel knopje op de richtingaanwijzerhandel, maar gewoon goed.
Andere keer weer meer, onderhoud is nog ver weg, om de 30000km, dus we zullen de olie enzo maar zelf een peilen tussendoor....
Blijft een goeie bak
- 16.000 km
Zo, alweer op 16000 km, en aan het reeds geschrevene is weinig toe te voegen. Een goede auto zonder nukken.
De schakelindicator wil dat ik erg vroeg opschakel, maar dat rijd niet prettig, ik let daar dus niet meer op. Verder is de airco oversized, hij doet het zo goed, dat ik de climate control bewust wat hoger moet zetten om het niet koud te krijgen in de auto (!), hij is bovendien niet in halve graden te regelen, het gaat per graad. Het is wel een links/rechts gescheiden systeem, en regeld op "meting" temperatuur, en niet op "gevoels" temperatuur.
Niks te melden verder. Het blijft veel auto (en ruimte) voor een redelijk bedrag.
Helemaal niks mis mee
- 30.000 km
De 30000km is gepasseerd en de grote beurt is uitgevoerd. Tussen nieuw en nu is er werkelijk helemaal niks mis geweest met deze bolide, bijna saai, zo stabiel en goed. De Octavia rijft nog steeds goed, ook op zijn nieuwe winterbanden. Geen stille auto, maar wel enorm praktisch en betrouwbaar.
Einde verhaal
- 38.000 km
De Octavia gaat de deur uit, omdat ik de Lease auto moet inleveren vanwege dat ik een andere werkgever krijg.....
Deze auto is gewoon goed, heeft me altijd een goed en degelijk gevoel gegeven, en nooit laten staan of lopen.
Volgende wordt een Focus op benzine, 150PK ECOboost, eens kijken hoe dat rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.