Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2011)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2011)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst107.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Octavia 1.2 TSI Elegance Businessline DSG7 (

  • 72.000 km

Eigenlijk begint dit verhaal al een jaar of drie geleden. Na jarenlang Volkswagen te hebben gereden begon onze Touran 1.9 TDI (2005) in de loop van 2011 haarscheurtjes te vertonen. Hij had er toen bijna 180.000 km op zitten en dan is het niet ongebruikelijk als je met wat ander onderhoud komt te zitten dan het reguliere. Ik was me al langere tijd aan het storen aan die tractor-achtige TDI met de oude pompverstuivertechniek, maar op kruissnelheid was er geen vuitlje aan de lucht en deed íe wat er van hem verwacht werd. Aangezien het zich aan liet zien dat onze jaarkilometrage terug zou gaan lopen en de onderhoudskosten van de Touran sterk omhoog zouden lopen, ging het kriebelen om naar iets anders om te zien. Weer diesel of over op benzine ? Een jonge tweedehands met de kop eraf of voor de eerste keer een nieuwe? Als particulier heb je het natuurlijk over een bak geld! Zowel in de Autokampioen van destijds als in de Autoweek was mijn oog al wel eens gevallen op Skoda. Welke Skoda zou op z’n minst de ruimte bieden van de Touran met 2 opgroeiende pubers? Skoda is toch vw-techniek in een ander jasje en de Octavia is een prima verschijning, zeker in de meest luxueuze versie.

Wij zijn overgestapt op een nieuwe Skoda Octavia 1.2 TSI Elegance Businessline DSG7 eind 2011. Ik ben onder de indruk van de aandrijflijn. De 1.2 is geen krachtpatser, maar de wijze waarop hij presteert is prima. Bij het inhalen en versnellen met de DSG-transmissie moet de transmissie kort nadenken, waarna hij er vlot vandoor gaat. De geluidsproduktie valt daarbij erg mee. Achterin zijn de afrolgeluiden van de banden te goed hoorbaar. De ruimte in de auto is het sterke punt, hoewel een puber van ca. 185 cm inmiddels achterin wat begint te klagen en een Superb voorstelt. De vakantiebagage neem je makkelijk mee. Het verbruik vind ik prima met een kleine 1 op 14. Hij krijgt zijn normale onderhoud en straks gaan de winterbanden er weer op. De DSG schakelt te vroeg op, wat doet dat met de techniek op termijn? Met 60 km/h in 7 wordt de motor brommerig. De S-stand is geen alternatief, dan maakt de motor weer teveel toeren. Hoewel de auto ons over het algemeen goed bevalt hieronder toch een aantal opvallende zaken.

29.000 km (dec. 2012)
Na ruim een jaar begon de auto te trillen bij het optrekken in DSG1-2. Gelukkig konden de trillingen gereproduceerd worden middels een korte ritje met de werkplaatsreceptionist. Het was hem als snel duidelijk dat het vanuit de transmissie kwam. De DSG-koppeling moest worden vervangen. Aangezien in die tijd de verhalen over de rammelende distributiekettingen in de publiciteit waren heb ik direct vervanging hiervan geclaimd. In combinatie met een update van de turbo stond de Octavia na twee dagen er weer fris bij. Alles viel onder de garantie.

54.000 (okt. 2013)
Net voor het verstrijken van de garantieperiode kon Columbus ons de weg niet meer wijzen. Flevoland lag opeens oostelijk van Nederland en wij moesten het zelf maar uitzoeken. De GPS-antenne was stuk en werd onder garantie vervangen.

65.000 (mei 2014)
Zo, de garantieperiode was voorbij. Ik kreeg nog een aanbod om voor de zgn. Zekerheidspolis verlenging aan te vragen, maar zag de noodzaak daar op dat moment nog niet zo van in. Achteraf.?. De interieurroosters begonnen een vreemd geluid te maken. Alsof er bladerrotzooi in zat. Ook had ik het idee dat de temperatuur van de luchtstroom anders was. Check bij de dealer leverde op dat de airco-unit op enkele plekken wat donkerder plekken vertoonde en daarmee werd de conclusie gesteld dat deze lek was. De unit moest worden vervangen. Er zat een coulance regeling vanuit de importeur op omdat het probleem zich binnen 3 jaar voor deed. Unit en opnieuw afvullen van het airco-systeem nam de dealer voor zijn rekening, de arbeidskosten kwamen voor mijn rekening. Omdat ik het hiermee oneens was heb ik gereclameerd bij de importeur. Uiteindelijk krijg ik korting op de eerstvolgende onderhoudsbeurt.

71.000 (aug. 2014)
Op de terugweg vanuit Italië hebben we de Gotthardtunnel gehaald. Kort hierna gingen er diverse controlelampjes met EPC etc. branden. Foute boel. Ik had nog de illusie dat een reset na uitschakelen van de motor de oplossing zou kunnen zijn. Skoda Mobiliteitsservice heeft ons in Zwitserland van de snelweg laten halen maar de plaatselijke garage in een uitgestorven dorpje kon ons alleen maar melden dat het ‘ een groot motorprobleem’ was. Op zondag gebeurt er daar verder niets. Skoda Mobiliteitsservice repatrieert niet! Gelukkig hebben we Route Mobiel. Uiteindelijk was de boosdoener een kapotte bougiekabel en twee anderen functioneerden niet voor de volle 100%. Jammer dat ze bij 60.000 km in de onderhoudscyclus wel de bougies vervangen maar niet de kabels..want dat zijn niet de kosten.

Inmiddels hebben wij de Ocatavia bijna drie jaar. Hopelijk blijven wij de komende tijd gevrijwaard van extra kosten buiten het normale onderhoud om. Ik zal bijzonderheden vanaf nu toevoegen.

Afscheid Octavia

  • 107.000 km

Sinds kort heb ik afscheid genomen van de Octavia. Voor ons als gezin met 2 pubers is het een fijne auto gebleken met veel ruimte. De aandrijflijn van de 1.2 TSI i.c.m. de DSG en een erg fijne en zeer aan te raden. De auto heeft ons na de pech in Zwitserland in 2014 nooit in de steek gelaten. In oktober 2015 dacht ik even een 1e APK zonder noemenswaardige problemen te laten uitvoeren, echter de waterpomp bleek te zijn overleden. Een bekend fenomeen bij dit type, maar m.i. veel te vroeg na 4 jaar en 93.000 op de teller. Voor het eerst schafte ik een nieuwe auto aan in 2011. Je zou verwachten dat je dan de eerste jaren buiten de reguliere onderhoudsbeurten om niet in de garage hoeft te komen. In die zin is de Octavia enigszins tegengevallen gezien de optelsom van nieuwe DSG-koppeling + distributieketting (29.000 km), lekke airco (65.000 km), kapotte bougiekabel (71.000 km) en overleden waterpomp (93.000 km). De afgelopen maanden begon het te kriebelen om weer iets anders aan te schaffen. De Skoda is een uitstapje gebleken want inmiddels ben ik terug bij Volkswagen en staat er een Passat Variant uit 2015 voor de deur. Het betreft een 1.4 TSI Highline, door de dealer in Drachten geimporteerd uit Duitsland met een kilometerstand van bijna 9.000. Ik zal hiervan een nieuwe Myreview opstellen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.