Skoda Octavia 2.0 TDI Ambiente (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 2.0 TDI Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
4 juli 2006
Heb de wagen kortelings, de eerste indrukken zijn zeer positief.
Hieronder enkele gegevens :
Skoda Octavia Ambiente 2.0 TDI (136 pk, 4pk’s minder in België TAXEN )
Kleur : Diamant Silver
Bekleding : Graham Onyx Black
Extra uitrusting :
Aluvelgen VEGA 16”
Pack Lederafwerking, lederen stuur
Radio STREAM zie problemen
Climatronic
Elektrische ruiten
Snelheidsregelaar
Achterruitwisser
Parking Distance Control achteraan
Jumbo Box
Kostprijs voor dit alles 21415 €
Algemeen :
De wagen is gezien zijn kleine wielbasis ( Golf V ) zeer groot, zo wel voor en achter alsook de bagageruimte 560 liter. Zetels zijn vrij hard zonder oncomfortabel te zijn en bieden een zeer goede steun. De voorste zijn regelbaar in hoogte + een lende steunregeling.
Een goede zitpositie is dus makkelijk te vinden, het stuur is eveneens verstelbaar in diepte en hoogte.
De koffer is mooi rechthoekig gevormd en is goed toegankelijk door de vijfde deur.
Binnenin zijn er voldoende bekerhouders en aflegplaatsen voorzien. Naast een handschoenkastje rechts is er ook ene links weliswaar miniem ( portefeuille ).
Motor en versnellingsbak :
De wagen moet nog ingereden worden, de eerste duizend km niet over 3000 toeren gaan en geen plankgas geven en vervolgens geleidelijk aan het toerental opdrijven. Dit is mij in de garage vertelt. Dus doen we dat ook.
Toch merk je dat de motor vooruit wil, vanaf 1500 toeren is ie er al bij, vanaf 1750 toeren is het gas terugnemen daar ie anders als een stoomtrein vandoor gaat. De verleiding is groot om toch door te gaan , ZEER SOEPELE MOTOR.
Over het verbruik kan ik nog niet veel vertellen, de boordcomputer geeft momenteel een gemiddelde van 6 liter aan op 100 km.
Ophanging remmen en stuur :
Over de ophanging heb ik gemengde gevoelens is, de ophanging is best comfortabel en toch weer stug bij oneffenheden. In de bochten gaat de Octavia misschien iets hangen zonder dat het voor problemen zorgt. Het stuur is zalig, licht als het moet parkeren, en minder bekrachtigd bij hogere snelheden. Bovendien is het stuur zeer precies wat een veilig gevoel geeft.
De remmen zijn goed doseerbaar dit komt waarschijnlijk door de lange slag is wel even wennen. Krachtig lijken ze me zeker.
Op de autosnelweg een ideale wagen.
Uitrusting :
Climatronic :
Doet uitstekend zijn werk, heb de indruk dat die efficiënter ( lees sneller ) is dan in mijn Golf IV, Ook kan ie links en rechts afzonderlijk geregeld worden, geen must maar een mooi extraatje. In combinatie met de Jumbo Box heb je nog twee luchtroosters voor de achterbank.
Park Distance Control :
Een leuke gadget voor de Octavia daar het achteruitzicht niet zo schitterend is. Je hoort een pieptoon die je vertelt hoever het obstakel achter je nog verwijderd is. De afstand wordt ook visueel weergegeven op het radioscherm.
Snelheidsregelaar :
Voor mij iets nieuw, gebruik het geregeld niet zo zeer om rechtervoet te laten rusten maar om me aan de correcte snelheid te houden. Heeft ook een positieve invloed op het verbruik.
Radio STREAM :
Zeer mooi geïntegreerd in het dashboard. Speelt zowel MP3 als normale CD’s. De standaardluidsprekers zijn niet top maar meer dan ok. De radio is minder FM klinkt gelijk MW en heeft problemen om zijn zender vast te houden ( ruis en kraken ).
Als je wil kan je de buiten temperatuur op het scherm zetten en wanneer je de climatronic van temperatuur verandert, wordt dit ook op het scherm getoond.
Nog een mooi extraatje is dat er in de armsteun een koptelefoonaansluiting is die als invoer ( AUX ) dient voor een extra geluidsbron zoals een MP3-speler. De gevoeligheid kan ingesteld worden er zijn drie mogelijkheden.
28 december 2006 - 10000 km op de teller
Nog steeds zeer tevreden, wagen rijdt gelijk het hoort. Zeer aangename wagen zowel voor kortere als langere ritten. Motor is enorm sterk. De krachtopbouw is wel explosief (vrij plots), voorzichtig zijn met het gaspedaal is de boodschap d.w.z. gas terugnemen aan 1700 toeren/min en je versnelt geleidelijk aan passagiers gaan dan niet headbangen.
Het verbruik zit ook snor. Mijn gemiddelde tot nu toe is 5,7 liter op 100 km. Heb geëxperimenteerd met het “nieuw rijden “, je kunt heel gemakkelijk in een hogere versnelling rijden, schakellui. Eens op bedrijfstemperatuur kan men vanaf 1500 toeren/min gerust in 4de of 5de versnelling toeren, in de 6de versnelling lukt dit ook maar dat voelt niet meer lekker aan. Resulteert in zeer lage verbruikwaardes.
Mijn laagste gemiddelde op een hele tank is effectief 5,0 liter op 100 km, ben toen 49,87 liter gaan tanken en had 997 km op mijn dagteller.
Doe zelf regelmatig ritjes met een gemiddelde verbruik van 4,4 à 4,6 liter op 100 km.
Deze waarden zijn wel met een zeer brave rechtervoet en grotendeels aan constante snelheden gereden. Bij normale rijstijl en verkeersomstandigheden moet je er een half litertje bijtellen en dan rij je vlot mee met verkeer. Moet het echt hard doe er dan 1 à 1,5 liter bij.
Heb nog geen olie moeten bijvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.