Skoda Octavia 1.8 TSI Greentech Edition Businessline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.8 TSI Greentech Edition Businessline |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
Wolf in schaapskleren
- 162.000 km
Na mijn vorige ervaring met een Octavia wilde ik eigenlijk geen nieuwe auto. Maar een automaat en wat extra opties zoals stoelverwarming en adaptive cruise control stonden toch wel op het verlanglijstje. Vandaar dat ik op zoek ging naar deze eigenschappen.
Het model 2013-2016 van de Octavia is in de basis al prima, met veel ruimte waar ze om bekend staan en met veel handige opbergvakjes en slimme oplossingen, zoals de ruitenkrabber verstopt in het tankklepje. Vandaar dat ik over het model ansich niet lang hoefde na te denken. Na wat zoeken kwam ik deze Octavia 1.8 TSI tegen. Ik was niet op zoek naar een sterkere motor, maar goed. 180pk klonk wel aantrekkelijk en het verbruik op papier lag nog binnen de perken.
Na een proefrit te hebben gemaakt was ik onder de indruk en heb een mooie inruilprijs voor mijn vorige 1.4 TSI weten te bedingen. 2 weken later, na een APK en kleine beurt kon ik de auto ophalen.
Een aantal weken na aankoop begon ik een bonkend geluid te horen tussen de 50 en 100 km/h. Dit ging harder bonken evenredig met de snelheid. Grote kans dat het dus aan de banden lag. Na een check bij de dealer waren het inderdaad cuppende achterbanden (onregelmatige afslijting). Helaas zitten banden niet bij de garantie maar kon ik tegen inkoopprijs, gratis montage en een gratis lagerset wel een nieuwe set onder de auto gemonteerd krijgen. Opgelost!
De auto zelf rijdt top. Rustig rijden in lage toeren waar nodig, maar als het gas wordt ingedrukt gaat het los. In 7 seconden naar de 100 zijn mooie getallen, zeker als je dit vergelijkt met de Octavia's die doorgaans gebruikt worden in de lease (de 1 liter's bijvoorbeeld).
Het verbruik is wel een stuk hoger dan op papier staat. 5.6L/100km wordt opgegeven als gecombineerd verbruik maar in de praktijk zit ik op 7.3L/100. Maar goed, het is wel volop plezier bij wat gas geven, dat is ook wat waard.
Aangezien ik nog geen 2000km heb afgelegd, mede door het thuiswerken ivm coronavirus, zal ik later nog een review toevoegen. Hopelijk met nog meer positieve ervaringen!
Update na bijna 6 maanden
- 166.000 km
Nu zo'n 6.000 km gereden sinds aankoop (weinig natuurlijk met al dat thuiswerken, teller had eigenlijk op 12.000 moeten staan). Maar goed, de auto bevalt! Dat is duidelijk geworden. Ik ben blij met deze kleur blauw, Racing Blue en de fijne 7-traps DSG. Het rijdt allemaal heel soepeltjes en inhaalacties zijn zo gebeurd. De eerste boete had ik trouwens al na een maand binnen maar hier is het gelukkig bij gebleven. Dit is natuurlijk een riskante bijkomstigheid als je meer vermogen hebt ;)
De Octavia is niet heel comfortabel maar hard geveerd. Het had wel iets zachter gemogen. Ook kraakjes bij het pakken van vluchtheuvels zijn vrij normaal al had ik dat ook bij mijn vorige Octavia. Iets mindere afwerking denk ik ten opzichte van moedermerk VW. Niet heel storend maar het valt op.
Al met al kan ik concluderen:
- Aan ruimte geen gebrek; de Octavia blijft een klasse apart, zowel achterin als in de kofferbak kan er enorm veel mee.
- de DSG 7-bak is erg fijn in combinatie met de 1.8 TSI / 180pk. Alles gaat heel soepel en snel zonder haperingen. Fijn!
- de vering is hard en had zachter gemogen. Ook piepjes en kraakjes zijn van de partij bij oneven wegen (vluchtheuvels etc.) al is dat bij meerdere Skoda's het geval. Hoop dat de huidige generatie dit niet meer heeft!
Inpectie bij Skodadealer
- 168.000 km
Gisteren een inspectie laten uitvoeren door de Skodadealer.
Alles even nagelopen, van aandrijflijn tot vloeistoffen. Aan het licht kwam een sensor die de versnellingsstand in de gaten houdt, dus of de auto in P, N, R of D staat. Deze bleek storingen te geven (zelf nog niet gezien) maar hij bleef terugkomen bij het uitlezen. Dus maar besloten om deze te vervangen. Kostte wel even EUR 250 inclusief arbeid, maar dat leek me beter dan op een ochtend niet kunnen starten omdat de sensor denkt dat de pook in D staat ipv P.
Voor de rest nog heel tevreden, blijft een prima auto, praktisch en vlot!
Ruim 1,5 jaar in bezit en 16k gereden
- 176.000 km
Even een update.
Blijft een fijne auto. Ruimte blijft het grootste pluspunt, maar ook ben ik nog blij dit vermogen te hebben. Even een auto inhalen wordt daarmee een stuk makkelijker :)
Defect
Een maand geleden kreeg de auto z'n eerste echte defect. Auto lekte koelvloeistof en meestal gaat het hier om een defecte waterpomp. De garage bevestigde dit en het kostenplaatje met vervanging ging naar de EUR 800.- incl. arbeid. Niks aan te doen, en op fora lees ik ook dat dit vaker gebeurd met een dergelijke kilometerstand en de prijs kwam ook overeen (meestal tussen de 500-1000 euro).
Voor de rest, nog prima tevreden en nu rustig doortuffen (met soms wat snelheid ;) naar de 2 ton!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.