Skoda Octavia 1.5 TSI 150pk Greentech Business Edition (2019)

autoreview

Skoda Octavia 1.5 TSI 150pk Greentech Business Edition (2019)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.5 TSI 150pk Greentech Business Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst127.800 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na ruim een jaar in de Skoda Octavia

  • 43.000 km

Ik heb de Octavia in gebruik als auto van de zaak. Over de onderhoudskosten kan ik niet veel zeggen, behalve dat ik op de reguliere beurten na, nooit de garage heb hoeven opzoeken.

Ik heb bewust voor de hatchback gekozen omdat deze binnen mijn leasebudget viel. Ik had eerder met dit model gereden wist dat de bagageruimte erg groot was.
Een Golf was het alternatief, maar duurder en echt een kleine auto vergeleken met de Octavia. Benauwd gewoon.

Ik wilde de 1.5 benzinemotor in verband met het trekgewicht en ben dus vanwege het budget op de eenvoudigere Ambition uitvoering uitgekomen. Bij een volgende auto zou ik gaan voor led koplampen en voorruit- en stoelverwarming (dat zit in 1 pakket). In het nieuwe model is de aankleding weer anders, dus dat zien dan wel weer.

Het rijgedrag is redelijk, meer comfortabel dan sportief. Nadeel van de comfortabele vering is dat bij volle belading (4 volwassenen) de auto achter wat onrustig wordt.

De DSG bak is bij normaal gebruik prima, maar bij flink gas geven bij inhaalacties schakelt de bak, ook in D, te ver terug, waardoor je ineens met een loeiende motor over de weg gaat. Dit terugschakelen is helemaal niet nodig, want de motor heeft koppel genoeg. Afgezien daarvan is het gemakkelijk rijden met een automaat.
Nou vooruit dan, nog 1 kleine ergernis. Als je gas loslaat schakelt de bak vaak naar neutraal en laat de auto uitrollen. Hierdoor ga je vaak onbedoeld te hard en moet je bijremmen. Zodra je de rem aanraakt schakelt de bak weer een versnelling in, waardoor je daarna wel op de motor afremt.

Als caravantrekker bevalt de auto prima. Je kunt dan beter handmatig schakelen, omdat de bak wel erg ver in de toeren doortrekt als die merkt dat het wat zwaarder gaat.

Auto ingeleverd

  • 127.800 km

Na ruim 4 jaar en bijna 128.000 km de Octavia weer ingeleverd.

In die tijd geen enkel probleem met de auto gehad. Altijd naar volle tevredenheid in gereden. Ook als caravantrekker (1450kg) geen enkel probleem mee gehad.
Het verbruik met een caravan erachter is fors, maar solo vind ik de auto erg zuinig. Zeker als je flinke stukken over de rijksweg moet met 100 km/u. Dan is 1 op 22 of 23 haalbaar.

Ook de grote bagageruimte is erg praktisch. Zelfs in deze hatchback uitvoering is de ruimte enorm.

Het enige punt(je) van kritiek is dat de auto bij belading snel achterover gaat hangen. Iets stevigere veren waren mooi geweest.
Geen idee hoe dit bij de serie 6 is geregeld, daar heb ik geen ervaring mee.

Al met al een prima auto die voor een redelijke prijs doet wat ie moet doen en veel ruimte biedt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.